Mats Mellberg: ”Känner att det behövs förändring”

Bukefalos 30 år!

Mats Mellberg från Sundby Ridskola har mer än 50 års erfarenhet i sporten och har utbildat generationer av ryttare i både ridning, säkerhet och hästvälfärd. Efter krisen i Svenska Ridsportförbundet listar han i detta debattinlägg det som han tycker är viktigast att förbundet fokuserar på framöver.

Jag läste artikel i länken och tyckte det var klart vettiga saker han tog upp. Bara en sådan sak som språkbruket, jag trodde länge "korrigera" betydde rätta, kanske göra om och blev nästan lite chockad när jag förstod att det var lika med att ge hästen stryk, eller att hästen har stöd i tygeln som betyder dra allt man kan.

Etologi är verkligen ingen ny kunskap och att hästar, och andra djur, kan känna en fluga landa är inte heller någon ny kunskap utan det har varit känt så länge det funnits människor. Att man för över 100 år sedan ansåg att djur inte har någon själ och kunde behandlas hur som helst kan vi tacka kristendomen för. Gamla kavallerister och hästkarlar är verkligen inget att rynka på näsan åt, deras kunskap och kärlek för hästen är det inte många som är aktiva idag som kan leva upp till.

Visst, det fanns spiltor på de ridskolor jag red hos men de hästarna gick ute i flock om dagarna, gick lektioner på kvällarna och stod i spilta över natten. Jag tycker inte det är framsteg att hålla hästar i box större delen av dygnet, gå ensamma i en grusad ruta nån timme/dag och kanske ridas en timme eller två ihopdragna med hård hand, spö och sporrar och med en foderstat där hälften är kraftfoder.

Att ridsporten minskar har vi alla skandaler och höga kostnader att tacka för. Blå tungor, botoxinjektioner, blodiga munnar, konstgjort skum mm mm på elitnivå, sen apar alla wannabees efter. O_o

Återigen. Du vet verkligen INGENTING om Mats....

Hade tänkt hålla personen utanför denna diskussion MEN han har alltså en i stallet med denna utbildning: kandidatexamen i hippologi och masterutbildning i Animal Science, och så småningom som doktorand i hästvälfärd.

Så att han är emot etologer är att gripa efter halmstrån. Tänker du börja läsa på om Mats Mellberg eller bara fortsätta försöka snacka skit om någon du inte har den minsta kunskap om ? Du framstår inte bara som bitter, du framstår som fruktansvärt okunnig om personen när du försöker klanka på honom.

Spelar det någon roll vem han är, när han skriver det han gör?

Det jag kritiserar är den här krönikan/insändaren.

Om han inte står för det åsiktspaketet, så kanske han behöver coaching i hur man undviker att uttrycka sig på ett sånt sätt så att den som läser det inte behöver tro att han är emot arbete för bättre hästvälfärd och färre sexuella övergrepp?

Han är liksom inte den första som uttrycker sig så här. Det är ett mönster, och det finns i hela samhället. Och om han nu INTE hör till den gruppen med de åsikterna, varför skriver han som han gör?

Om vi säger att tillexempel Nooshi skulle skriva en insändare som ser ut som att den kom rakt från Jimmie Åkessons skrivbord, spelar det då någon roll att hon är partiledare för Vänsterpartiet (det gör det ju nästan ännu värre)?

Här är motsatsen till ett av påstående i krönikan, av den välkända etologen Renate Larsen. Hon vill att ridskolorna ska använda ett mer vetenskapligt språk, för hästarnas välfärds skull:

https://tidningen.djurskyddet.se/2024/08/felet-inom-hastvarlden-ar-systemiskt/

Ridskolorna kan låta lektionerna vara djupt integrerade i den etologiska teorin.

– Vi ska inte bara lära eleverna hur de ska göra, utan vad som händer i hästens huvud och kropp. Vi ska använda ett vetenskapsbaserat språk.

Hur då?

– I stället för att säga ”han är lite busig i dag” ska vi säga ”han har en hög stressnivå. Hur ska vi hjälpa honom att få ner stressnivån så att han inte bockar på långsidan?” Ge eleverna en verktygslåda! När de senare köper en egen häst vet de att det finns alternativ till att ständigt öka trycket och tvinga hästen. Då kan de i stället välja lösningarna som hjälper hästen."

Här är motsatsen till ett av påstående i krönikan, av den välkända etologen Renate Larsen. Hon vill att ridskolorna ska använda ett mer vetenskapligt språk, för hästarnas välfärds skull:

https://tidningen.djurskyddet.se/2024/08/felet-inom-hastvarlden-ar-systemiskt/

Ridskolorna kan låta lektionerna vara djupt integrerade i den etologiska teorin.

– Vi ska inte bara lära eleverna hur de ska göra, utan vad som händer i hästens huvud och kropp. Vi ska använda ett vetenskapsbaserat språk.

Hur då?

– I stället för att säga ”han är lite busig i dag” ska vi säga ”han har en hög stressnivå. Hur ska vi hjälpa honom att få ner stressnivån så att han inte bockar på långsidan?” Ge eleverna en verktygslåda! När de senare köper en egen häst vet de att det finns alternativ till att ständigt öka trycket och tvinga hästen. Då kan de i stället välja lösningarna som hjälper hästen."
Tycker det låter underligt, hästar kan lika som människor vara på bushumör, de kan ha överskottsenergi de behöver bli av med, det kan också vara andra orsaker: stress, olust, smärta. Det är inget man kan säga utifrån och schematiskt utan det handlar om att kommunicera med hästen, han tar upp just det och betonar betydelsen. Jag håller helt med honom.

Sen inom andra discipliner, som medicin, heter det att man skall behandla utifrån: Vetenskap och beprövad erfarenhet. Betydelsen av det kan inte nog betonas.

Senast ändrad:
Och jag vill upprepa vad det är jag reagerar på i det han skriver. Det är det här jag upplever är stereotypiskt gubbigt. För det första, att kalla arbete mot sexuella trakasserier "behjärtansvärt" men inte något att fokusera på - ett helt sjukt påstående, speciellt i dessa Epstein och pedofilrings-tider. Och för det andra, att inte vara ett dugg ödmjuk angående Sveriges hästhållning. Fint i jämförelse med vadå? Med Kittel i täten på skandalerna? Vi har enorma utmaningar även här i Sverige, från hästens perspektiv. Det handlar inte om huruvida hästarna är blanka, välnärda och hoppar bra. Det är inte det som är välfärd. Djurvälfärd ska vara från djurets perspektiv, och för att kunna röra oss framåt måste vi vara ödmjuka. Inte stolta...

Saxat från insändaren:

• Vi fokuserar på hästar, praktisk hästhantering, ridning och körning. Det är därför hundratusentals brinner för hästar och ägnar sig åt ridsport, hur behjärtansvärt det än är med trygghetsarbete, arbete för psykisk ohälsa och sexuella trakasserier.
  • Vi slutar att be om ursäkt, utan är stolta över vår fina hästhållning och hästvälfärd.

Om han haft en PR-coach så hade dom nog trillat av pinnen om han låtit dom läsa det här först.

Jag funderar på om det möjligtvis är så att den här insändaren skrevs i ett sammanhang som "vi vanliga" inte har tillgång till, att det är något internt förbundsdrama och en dialog där som den egentligen är ett svar på.

Artikeln var premium så kunde bara se rubriken, men Mellberg är emot 13-årsgränsen i tävlingar, och det har väl varit rejält stormigt runt det? Han är inte med i förbundets hästvälfärdsråd heller vad jag kunde se.

Oavsett så är det oförlåtligt att spela ned vikten av arbetet mot sexuella trakasserier i en sport med ungdomar. Inte för att det är bra att nedvärdera det med vuxna heller, men barn är i ett oerhört utsatt läge med rejäl maktobalans mot sina vuxna tränare. Det finns inget viktigare. Det är inte "behjärtansvärt", det är essentiellt.

Det är intressant hur olika man läser, jag uppfattar honom tvärtom.
Vill lägga till, jag känner inte honom, har aldrig träffat honom så när jag läser artikeln utgår jag från mig själv och hur jag relaterar till det som står, jag vet alltså inget alls om hur han hanterar hästar. Samma ord och formuleringar kan användas för diametralt motsatt verklig hantering av hästar.

Vill lägga till, jag känner inte honom, har aldrig träffat honom så när jag läser artikeln utgår jag från mig själv och hur jag relaterar till det som står, jag vet alltså inget alls om hur han hanterar hästar. Samma ord och formuleringar kan användas för diametralt motsatt verklig hantering av hästar.

Ja jag tycker stycket med "stora ord" verkligen är ett bra exempel på det! Det är ju väldigt öppet/mystiskt skrivet, så det är lätt att tolka in utefter egen erfarenhet i andra debatter vad det kan tänkas betyda.

Men alltså - den här krönikan är ju en direkt respons på storbråket som lett till bla entledigandet av hoppkommittén, ordf i SvRFs avgång och generalsekreterarens avgång? Ingenting annat.

F ö är Mats Mellberg en av de sista stora "hästkarlarna" i positiv bemärkelse om nån nu inte kände till honom och Sundby Ridskola har haft ett fantastiskt rykte ända sen 80-talet.

Ok det är mycket möjligt att han superdissar och hatar etologer.

Eller så är det bara så att han tycker att man kan säga samma sak till nioåringar i enklare ord?

Han pratar ju om att förklara varför osv vilket låter supersympatiskt inte som folk säger om -gamla hästkarlar/kvinnor bara säger att man ska göra men förklarar inte?

Jag vet ju inte iom att jag inte mött honom. Men tänker att man kan ju inte veta bara för att han är gammal och en gubbe. Vi har mellangamla gubbar och gummor i vårt stall också, som samarbetar med etologer, men inte nödvändigtvis använder stora ord eller dissar erfarenhet.

Jag vidhåller att jag uppfattat ridskolor (föreningsridskolor i större stad i alla fall) som i framkant, aktiva, forskningsintresserade.

Jag har inget emot Mats Mellberg. Han har säkert en jättebra ridskola baserad på gammal hästkunskap och jag tycker verkligen inte det är något fel i det. Mats Mellberg är gammal hästkarl, har haft kurser och så i hästhantering, lastning osv. Det har jag läst sedan urminnes tillbaka.

MEN... det har ju kommit forskning osv i nutid och annan hästhantering där man inte behöver peta in hästen med en kvast i röven tex Jag vet inte om MM har uppdaterat sina kunskaper och sin hästhantering med forskningen eller om han kör på i gamla spår. Jag tycker verkligen inte att gammal hästkunskap bara ska nonchaleras men man bör vara öppen för nytt oxå. Sedan tycker jag verkligen att etologer ibland är ute och cyklar emellanåt. Men jag tycker @skiesabove har en poäng i vad hon skriver också.

Jag har inget emot Mats Mellberg. Han har säkert en jättebra ridskola baserad på gammal hästkunskap och jag tycker verkligen inte det är något fel i det. Mats Mellberg är gammal hästkarl, har haft kurser och så i hästhantering, lastning osv. Det har jag läst sedan urminnes tillbaka.

MEN... det har ju kommit forskning osv i nutid och annan hästhantering där man inte behöver peta in hästen med en kvast i röven tex Jag vet inte om MM har uppdaterat sina kunskaper och sin hästhantering med forskningen eller om han kör på i gamla spår. Jag tycker verkligen inte att gammal hästkunskap bara ska nonchaleras men man bör vara öppen för nytt oxå. Sedan tycker jag verkligen att etologer ibland är ute och cyklar emellanåt. Men jag tycker @skiesabove har en poäng i vad hon skriver också.

Det blev verkligen ett typiskt politikerinlägg som inte tillför något ser jag nu. :rofl:

Jag tycker inte MM har fel men han borde ha uttryckts sig lite annorlunda. Han hade kunnat skippa det om trygghetsfrågan helt.

Någon skrev i tråden att han hade en anställd som var akademiskt utbildad i ämnet och doktorerade? eller läste jag fel?

Tänker att både äldre kunskap och den nya har sin plats. Jag tycker det är superviktigt med forskningen på hästars intelligens och beteende. Som sagt är jag väldigt förvånad över hur ofta den dissas på Buke med ett -det visste väl alla eller -det tror jag inte alls de kan förstå)

Men ibland tänker jag att en person som hanterat väldigt många hästar i sitt liv har väldigt mycket att bidra med, om inte annat tex områden som kan vara intressanta att forska på. Forskningen, innan den kommit långt, kan bli lite smal och närsynt, medan gammal kunskap kan vara bredare. (alltså jag verkligen verkligen älskar akademia, men ibland, inte ofta bakåt i tiden har man trott saker som att foster inte känner smärta eller att hundar inte kan se på TV och då kan gammal kunskap bidra med lite, uhm jaha men? det kanske man borde forska vidare på, det känns inte riktigt så.)

Någon skrev i tråden att han hade en anställd som var akademiskt utbildad i ämnet och doktorerade? eller läste jag fel?

Tänker att både äldre kunskap och den nya har sin plats. Jag tycker det är superviktigt med forskningen på hästars intelligens och beteende. Men ibland tänker jag att en person som hanterat väldigt många hästar i sitt liv har väldigt mycket att bidra med, om inte annat tex områden som kan vara intressanta att forska på.

Han är utbildad ridlärare. Eller vilket ämne hänvisades det till?

Ser ingen motsättning i det han säger enkelt vedertaget språk och erfarenhet kan ju mycket väl samexistera med forskning och nytänk. Och även med att förklara varför man gör någonting. För mig låter det rent av bra om det gör så.

Kan bara tillägga att jag i flera andra trådar ivrigt hävdat att ridsportens attityd till forskning som -det visste vi väl redan av erfarenheten varför skulle någon någonsin forska på... , är ganska märklig. Just eftersom erfarenhet inte ersätter forskning, de kompletterar.

Ridskolor som de är nu, tycker jag är ganska rejält utvecklade jämfört med ridskolor för 30 år sedan och att de är på framkant.
Ja absolut man måste ju förklara saker så att folk förstår! Jag tänkte mest på styckena där han kritiserar skrivbordskunskap och att man ska sluta be om ursäkt för sin hästhållning. Tycker det låter så himla mycket som de som säger "tangentbordstränare" eller "tiktoktränare" eller vad det nu är. Dvs man förminskar folk som faktiskt har kunskap genom att säga att de inte kan något och inte ska lägga sig i. Att de minsann inte tävlat på den nivån så de kan ju omöjligt veta vad som krävs, osv osv.

Och sen är jag väl lite allmänt allergisk när folk pratar om sin erfarenhet som om det vore något som är lika mycket värt som aktuell forskning. För i många fall handlar ju den erfarenheten om att man kommit på egna lösningar som funkar jättebra men som kanske egentligen inte är särskilt trevliga för hästen. Man får ju inte glömma att vi i alla år har använt hästar som redskap där dominans och tryck och eftergift är de viktigaste redskapen. Även om man är en jättegullig hästkarl som klappar om sin häst och älskar den så kan man ju inte komma ifrån att hästar i första hand tränas med just tryck och eftergift och att deras protester snabbt och enkelt kan släckas ned. (Bara en sån grej att en klapp på halsen räknas som belöning är ju lite av ett bevis på hur lite vi egentligen vet om vad våra hästar uppskattar som belöning och hur djurträning faktiskt fungerar!)

Och ja ridskolor har blivit bättre! Men det betyder ju inte att alla är tillräckligt bra.

Etologi är verkligen ingen ny kunskap och att hästar, och andra djur, kan känna en fluga landa är inte heller någon ny kunskap utan det har varit känt så länge det funnits människor. Att man för över 100 år sedan ansåg att djur inte har någon själ och kunde behandlas hur som helst kan vi tacka kristendomen för. Gamla kavallerister och hästkarlar är verkligen inget att rynka på näsan åt, deras kunskap och kärlek för hästen är det inte många som är aktiva idag som kan leva upp till.

Visst, det fanns spiltor på de ridskolor jag red hos men de hästarna gick ute i flock om dagarna, gick lektioner på kvällarna och stod i spilta över natten. Jag tycker inte det är framsteg att hålla hästar i box större delen av dygnet, gå ensamma i en grusad ruta nån timme/dag och kanske ridas en timme eller två ihopdragna med hård hand, spö och sporrar och med en foderstat där hälften är kraftfoder.

Att ridsporten minskar har vi alla skandaler och höga kostnader att tacka för. Blå tungor, botoxinjektioner, blodiga munnar, konstgjort skum mm mm på elitnivå, sen apar alla wannabees efter. O_o
Ja om man läser gamla ridhandböcker så får man verkligen en känsla för hur mycket kärlek de känner för hästen och hur mycket kunskap de har och i vissa fall de lite lite nyare om hur hjälptygeln är ett rakblad i apans hand och allt möjligt udda ordrbruk men budskapet går ju fram.

Det är såklart de böcker som överlevt, antar jag, som man stöter på. Det kanske finns andra gamla böcker som bara pratar om att slå hästar.

Men genomgående i alla jag stött på så står det att det är totalt värdelöst och ineffektivt att slå hästar tex. (i en står det till och med horribelt nog att hundar kan uppfostras genom att man slår dem men med hästar går det aldrig. (förhoppningsvis har han aldrig uppfostrat en hund utan bara ville understryka hunderfarenhet inte gick att extrapolera.)

Inte ens min lilla knasiga bok "Konsten att lära rida på en timma utan undervisning" från 1832 pratar om att slå hästar. Den är faktiskt helt rimlig trots namnet :rofl:

(Hvarje hårdt drag med tyglarna och sporrarnes begagnande, är icke allenast överflödigt, utan alltid skadligt.)

Senast ändrad:
Ja om man läser gamla ridhandböcker så får man verkligen en känsla för hur mycket kärlek de känner för hästen och hur mycket kunskap de har och i vissa fall de lite lite nyare om hur hjälptygeln är ett rakblad i apans hand och allt möjligt udda ordrbruk men budskapet går ju fram.

Det är såklart de böcker som överlevt, antar jag, som man stöter på. Det kanske finns andra gamla böcker som bara pratar om att slå hästar.

Men genomgående i alla jag stött på så står det att det är totalt värdelöst och ineffektivt att slå hästar tex. (i en står det till och med horribelt nog att hundar kan uppfostras genom att man slår dem men med hästar går det aldrig. (förhoppningsvis har han aldrig uppfostrat en hund utan bara ville understryka hunderfarenhet inte gick att extrapolera.)

Inte ens min lilla knasiga bok "Konsten att lära rida på en timma utan undervisning" från 1832 pratar om att slå hästar. Den är faktiskt helt rimlig trots namnet :rofl:

(Hvarje hårdt drag med tyglarna och sporrarnes begagnande, är icke allenast överflödigt, utan alltid skadligt.)
(Hästen är i sitt naturliga tilstånd ett skyggt men derjemte förtroligt och fromt kreatur; vi böra derföre icke förstöra dess tilgifvenhet för oss, hvilken naturen hos honom inplantat.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka