Bukefalos 28 år!

matvägran :(

checkmates

Trådstartare
hej! har just steriliserat våran hona i går ( ons). det innebar att ingen mat from tis kväll (18)
hämtade hem henne i går kväll , och hon vill verkligen inte äta eller dricka,
har tvingat i henne några uppblötta torrbitar och lite blötmat(såsen) , men vatten vägrar hon dricka.
vad kan jag mer göra, hon ser ut som en avmagrad vildkatt :(

tacksam för kloka svar från alla bukefalister:)
 
Sv: matvägran :(

Katter blir väldigt lätt anorektiska, tex vid stress eller illamående och när dom inte äter blir dom ofta illamående och vill inte äta pga det... det bli en ond cirkel.

Det är viktigt att vända trenden, antingen genom tvångsmatning (tex med plastspruta som man försiktigt kan spruta in uppblött mat i munnen med) eller genom att hitta något katten tycker är så gott att den vill äta själv.

Katten blir också lätt uttorkad om den inte får i sig vatten. Ring din veterinär och rådgör, katten kanske behöver vätskas upp och veterinärer brukar även sälja konvalescensfoder som är smakliga och bra att mata igång katten med.
Så länge kan du prova att försiktigt spruta in lite vatten i munnen på henne, och nyp i huden för att se om hudvecket slätas ut direkt eller stannar kvar. Stannar vecket kvar är katten troligtvis dehydrerad och en veterinär bör absolut titta på henne.

Hoppas katten börjar äta själv, men annars ta det på allvar, katter klarar inte svält så bra som tex hundar.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 822
Senast: Gry
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 567
Senast: Limelight
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 107
Senast: Prosit
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 941
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp