Bukefalos 28 år!

Maxvikt viktbärande b-ponny

Status
Stängd för vidare inlägg.

juuwlia

Trådstartare
En b-ponny på ca 125 cm korsning welsh/shettis på 8 år. Undrar hur mycket man vågar väga för att rida denna ponny. Tanken är inte att rida den varje dag utan först att rida till den och sen rida den 1-2 gånger i veckan och ridpassen kommer nog vara ca 30-40 min långa. Ingen hoppning alltså. Jag är 165 lång. Tacksam för svar! :)
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Jag skulle säga att det beror på flera saker, men först och främst:
- Hästens kroppsbyggnad (lång-kort rygg, benställning etc)
- Hästens muskler
- Ryttarens balans

Någon definitivt viktgräns är svår att säga bara sådär.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Ponnyn har en väldigt kort rygg, god ryggmuskulatur, bra benställning, min balans är bra enligt mig själv och jag var även den som red in ponnyn för några år sedan. Problemet är att jag lånade ut honom och han har bara blivit riden av en liten tjej i ett år nu så han har blivit lite "förstörd" när ingen vuxen har hållt koll.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

50 kg? Det är i alla fall inga problem för b-ponnyn i stallet. Hon är en ädel welsh, med "lång" rygg, 129 cm hög. Reds under flera år regelbundet av ryttare på 50 kg och 168 cm.

Hade en dartmoorvalack ett tag också, han reds utan problem av ryttare på 60 kg. Han var 121 cm har jag för mig, grov och kompakt. Men det är ju en härdig och stark ras :)
 
Senast ändrad:
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Du är för lång. Du kommer inte att kunna komma till ridning på ett vettigt sätt.

Maxvikt... tja, 50-60 kg någonstans kanske. Men bara för att den kan bära dig betyder ju inte att det självklart är lämpligt att rida den. Varför inte köra in?
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Har redan kört in honom, men han behöver ridas lite i dressyr.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Jag är några få cm längre och skulle inte våga rida en så liten häst, speciellt inte om den är väldigt kort i ryggen.
Skulle aldrig få plats i en sadel som passar hästens rygg. (Jag väger runt 56 kg.)
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Jag har en islands/shettiskorsning på 122 cm. Själv är jag 157 cm och väger knappt 45 kg. Rider henne 1-2 ggr/vekca lättare pass i ca 30-50 min. Även varvat med trickträning/frihetsdressyr och liknande. Fungerar väldigt bra för mig, hon verkar inte ha några problem med min längd/vikt. Däremot kan jag inte rida "dressyr" eller hoppa henne p.g.a. min längd. Vikt skulle jag säga runt 50 kg beroende på ryttarens balans och hädstens muskler . Längden däremot bör du tänka över lite.... Det finns massor att göra även från marken! Prova frihetsdressyr/trickträning! Om han behöver dressyrträning, skaffa en medryttare, det har jag gjort. :)
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Har redan kört in honom, men han behöver ridas lite i dressyr.


Fast du kommer inte kunna rida dressyr med någon kvalité - du blir obalanserad, kommer inte åt den med skänkeln, och gör det bara svårare för både dig själv och den lilla ponnyn.

Att "åka" på den i skogen går säkerligen bra, men ger inte så mycket kanske... Kör den istället - maraton- eller precisionskörning är ju jättekul! :laugh:
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Jag är några få cm längre och skulle inte våga rida en så liten häst, speciellt inte om den är väldigt kort i ryggen.
Skulle aldrig få plats i en sadel som passar hästens rygg. (Jag väger runt 56 kg.)

Exakt detta har min sadelutprovare också sagt, hur ska du få plats i en liten sadel på en liten häst? Minst en handflata bakom rumpan. Har en ponny på 142 cm som jag skulle vilja rida men hon kan max ha 16 tum för att den inte ska bli för lång. jag är 165 cm och väger 68 så jag är ändå för tung....:(
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Jag har fått lärt mig att en bra riktlinje är att ryttaren inte ska väga mer än 15% av hästens vikt. Så en B-ponny som väger 250 kg ska inte bära mer än 37.5 kg
sen kanske plus 5 kg beroende hur välmusklad den är.
Jag tycker det är en bra riktlinje. Det är hemskt att se dessa B-ponnysar inom dressyren som går med alldeles för stora och tunga ryttare.

Sen har jag också lärt mig att den riktlinjen även gäller Islandshästar. :angel:
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Du är för lång. Du kommer inte att kunna komma till ridning på ett vettigt sätt.

Konstigt det där med längd.. Man växer ur sina ponnyer som ponny ryttare, men islandshästarna på strax under 140 blir ridna av stora vuxna karlar, -och det "konstiga" är att de flesta i landslagen och inom eliten just är karlar...
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Har du sett hur dom sitter då också eller? Det är ju inte direkt dressyrridning vi pratar om där
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Inte på elittävlingarna, men jag tror nog att även landslagsherrarna rider dressyr på hemmaplan emellanåt.
Det var några år sedan jag var aktiv men jag vet att iallafall förr tränade t.ex. Ia och Denni för Pether Markne. Såg en clinic med dem en gång. Hästen han red och tävlade mest då, Disa, var extremt välriden i dressyren :love:

bild på Denni och Disa. Han är ju alldeles "för lång" men red dressyr ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Inga problem för dig att rida ponnyn om den är välmusklad och stabil. Viktigare än själva vikten är ryttarens längd, balans och följsamhet.. Lägg upp passen bra. Varierat arbete och inte för långa pass.!
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Ja, jag sa ju det att han är alldeles för lång. Det jag ville få fram var att även dessa långa islandshästryttare rider dressyr. Hur sadeln ligger kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Den sadelmakaren som jag har anlitat under många säger att det finns knappt en enda D-ponny som kan bära en 17"-sadel, vilket behövs för en ryttare av medellängd och medelstorlek, då den hamnar för mycket på ländryggen. Så man undrar då vilka storlekar islandshästar bär runt på?
Jag vet dessutom en liten B-ponny som reds med en 17"-are och den ponnyn tävlade på nationell nivå i dressyr. Det förvånar mig fortfarande att inte domarna satte stopp för ekipaget.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Den sadelmakaren som jag har anlitat under många säger att det finns knappt en enda D-ponny som kan bära en 17"-sadel, vilket behövs för en ryttare av medellängd och medelstorlek, då den hamnar för mycket på ländryggen.
Men så kan man väl inte generalisera? Jag är över medellängd. 177 cm och normalviktig. Min rumpa passar bäst i 16,5" sadlar. (men då får inte mina långa ben plats).
Vi människor kan ju vara väldigt olika byggda. En som är 165 cm och inte har långa ben kan ju rida rätt små hästar/ponnyer, medan den långbente är mera begränsad.
 
Sv: Maxvikt viktbärande b-ponny

Maxvikten på b-ponny i ponnygalopp är (inkl utrustning) 58 kg. Kan kanske vara en vägledning? Nu belastar en jockey inte hästens rygg på samma sätt och utrustningen är helt annorlunda. Men som ett översta riktmärke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: Dessie2010
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Hästmänniskan Hej, Undrar om jag är för stor för att rida B ponny. Jag är ca 154 cm och väger knappa 43 kg. Så jag undrar om jag kan rida B-ponny i...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: carmarnic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp