Medryttartråden

Jag har inte ridit sedan min förra uppdatering. Det tar verkligen emot att köra 45 min när jag inte ens har en säkert bra runda att rida. Ska se om jag åker nästa vecka.
Hoppas du hittar en bra runda och får möjlighet att åka ut snart! Men jag förstår att det tar emot att åka så långt varje gång 😕
 
Hoppas du hittar en bra runda och får möjlighet att åka ut snart! Men jag förstår att det tar emot att åka så långt varje gång 😕

Jag har också 45min resa enkel till stallet.
Det är klart de tar emot ibland men för min del är det värt resan!
Funderar även på att köpa Goldie och då ha kvar henne i samma stall 😊
 
Jag har också 45min resa enkel till stallet.
Det är klart de tar emot ibland men för min del är det värt resan!
Funderar även på att köpa Goldie och då ha kvar henne i samma stall 😊
Vad roligt att du funderar på att köpa henne, lycka till! 😊 Resvägen är nog säkert olika från person till person. Jag hade drygt en timme enkel resa till min förra medryttarhäst, men då jag inte har tillgång till bil var det en av anledningarna till att jag avbröt sammarbetet. Till Askur tar det endast 15 min med buss och sen två små cykelturer på ett par minuter vardera (hemifrån till bussen och sen från bussen till stallet), så det känns helt klart närmre och enklare.
 
Vad roligt att du funderar på att köpa henne, lycka till! 😊 Resvägen är nog säkert olika från person till person. Jag hade drygt en timme enkel resa till min förra medryttarhäst, men då jag inte har tillgång till bil var det en av anledningarna till att jag avbröt sammarbetet. Till Askur tar det endast 15 min med buss och sen två små cykelturer på ett par minuter vardera (hemifrån till bussen och sen från bussen till stallet), så det känns helt klart närmre och enklare.

Tack 🙂
Ja det har du rätt i. Jag tänkte bara utifrån egen bil 🙈 Sen beror det på vad för val man har med.
Här i min närhet finns ett stall jag gillar o skulle kunna ha hästen i men det är fullt just nu.
 
Det blev mycket riktigt trimmande av liten ponny i paddocken idag och det funkade jättebra med armen och sådär! Så lättad! Det är en väldigt rolig och fin liten ponny att jobba med, även om han idag hade både en och två åsikter om huruvida vi skulle galoppera eller ej. Detta visade han med att bocka. Mycket. Som tur är är han ju pytteliten, så det var inga problem för mig att hålla mig kvar. Särskilt snyggt var det nog inte dock :laugh: Hoppas hinna ut en gång under veckan och då rida både ponnyn och storhästen. Sen är jag bortrest i 5 veckor med början på fredag, så då blir det ingen ridning på ett bra tag.

1625930817529.png
 
Hästarna går på bete nära 6 km ridbar strand, så vi rider mest ut och försöker vänja badkrukan att gå nära vattnet då och då. Idag red vi ut själva förbi skytteklubbens träning (duktig häst!) och red sedan i skogen som går längs med stranden på upptäcktsfärd. Stannade och pratade med lite folk som frågade om hästen och han stod snällt stilla. Det svåra är när folk har för stor respekt och ställer sig utanför vägen, hästen tror de smyger ut för att attackera ur bakhåll då 😂 bättre de bara swishar förbi, men uppskattar att de försöker iallafall, de vet ju inte att hästen är konstig haha

Väldigt stolt över oss! när jag började rida honom kom han knappt ut från gården utan att ställa sig, backa, köra 180gradersvändningar och var allmänt odräglig. Nu hittar vi en bra balans av att han får stanna och checka av situationen, men inte dra iväg på annat. Har goda förhoppningar om att vattnet också ska klaras av så småningom 👍
 
Hästarna går på bete nära 6 km ridbar strand, så vi rider mest ut och försöker vänja badkrukan att gå nära vattnet då och då. Idag red vi ut själva förbi skytteklubbens träning (duktig häst!) och red sedan i skogen som går längs med stranden på upptäcktsfärd. Stannade och pratade med lite folk som frågade om hästen och han stod snällt stilla. Det svåra är när folk har för stor respekt och ställer sig utanför vägen, hästen tror de smyger ut för att attackera ur bakhåll då 😂 bättre de bara swishar förbi, men uppskattar att de försöker iallafall, de vet ju inte att hästen är konstig haha

Väldigt stolt över oss! när jag började rida honom kom han knappt ut från gården utan att ställa sig, backa, köra 180gradersvändningar och var allmänt odräglig. Nu hittar vi en bra balans av att han får stanna och checka av situationen, men inte dra iväg på annat. Har goda förhoppningar om att vattnet också ska klaras av så småningom 👍
Åh vad roligt att höra, bra jobbat! 👏 Känner verkligen igen det beteendet du beskriver, det var precis samma sak för oss i början. Askur testade mig konstant genom att stanna, backa och försöka springa hem. Ibland backade han halvt ner i diken eller in i buskar där han fastnade med bakbenen. Vet inte hur många gånger vi har stått nere i ett dike eller inne i en buske och sett folk gå förbi som nog undrat vad vi höll på med 😂

Efter ett halvår bestämde jag mig för att jag antingen ger upp på det här med medryttare eller så sätter jag ner foten och får ett slut på hans testande. Det värsta som händer är väl att jag ramlar av tänkte jag. Ville ju verkligen inte förlora honom så jag tog tag i situationen och upptäckte att en volt (när han försöker vända) och sen driva på för kung och fosterland med både skänkel och spö var det som funkade med honom.

Han är också livrädd för vatten, vågar inte ens gå igenom en pöl. Också nåt vi försöker jobba på 😅 Med människor blir han ofta skrämd om de dyker upp ur tomma intet, så i hans fall är det nästan bättre att de visar sig ordentligt.
 
Idag red vi i havet för första gången, i höjd med knäna t.o.m! Så stolt över min vattenrädda badkruka som tog rygg på bombsäkra hästen vi hade som stöd idag. Han har aldrig gått i vatten pga fegis men idag så! Blev galopp på stranden också 😍
 
Blir 1 år i Oktober för vår del 💛
4A3C26E3-B652-440F-A623-D99153A408A9.jpeg

Imorgon ska hon få skor på sig så vi kan komma ut på grusvägarna 🙂
Ska även packa och bada Abby för ägaren ska tävla på lördag och jag ska med som groom.
Första westerninriktade tävlingen för min del och så känns de kul o göra nått efter 1,5 år med corona. Bara sittit hemma känns det som. Så de ska bli kul!
 
Efter att jag varit iväg några dagar på semester så tog vi idag och red ut igen på stranden, inte alltför blåsigt och lite folk pga regn i luften vilket var skönt. Efter att ha cruisat längs med vattenremsan och parerat diverse småhopp när minivågor rullade in så vågade han (pun intended) till sist ut helt själv 😍 Andra gången i vatten, och med jetskis längre ut som han tyckte var skumma. Provade igen på vägen tillbaka och han plumsade på bra, så stolt! Fick avsluta med en längre galopp på stranden. Härligt!
 
Efter att jag varit iväg några dagar på semester så tog vi idag och red ut igen på stranden, inte alltför blåsigt och lite folk pga regn i luften vilket var skönt. Efter att ha cruisat längs med vattenremsan och parerat diverse småhopp när minivågor rullade in så vågade han (pun intended) till sist ut helt själv 😍 Andra gången i vatten, och med jetskis längre ut som han tyckte var skumma. Provade igen på vägen tillbaka och han plumsade på bra, så stolt! Fick avsluta med en längre galopp på stranden. Härligt!
Vad härligt det låter 😍
 
Vad härligt det låter 😍
Verkligen, vi är bortskämda med flera km ridbar strand här så nära betet. Samt skog bakom den som man kan hålla sig till när det blåser lite mycket kring en yster häst 😅 Sen kan man miljöträna vid tåget, skyttebanan osv så jag hoppas denna sommaren mognar honom mer nu när han kommer ut mer regelbundet med mig.
 
Verkligen, vi är bortskämda med flera km ridbar strand här så nära betet. Samt skog bakom den som man kan hålla sig till när det blåser lite mycket kring en yster häst 😅 Sen kan man miljöträna vid tåget, skyttebanan osv så jag hoppas denna sommaren mognar honom mer nu när han kommer ut mer regelbundet med mig.
Och jag som älskar min lyx med att kunna bada med häst :love:, dock ingen strand.
 
Har varit och "avskedsridit" idag. Bestämt mig för att sluta som medryttare då hästen nu står så långt bort. Blev en trevlig tur.
Vet ännu inte om jag ska leta efter någon på närmare håll. Börjar med ett litet uppehåll och ser hur det känns.
 
I helgen gick vi en promenad o klättrade, trodde hon skulle vara mer skeptisk att gå från fölet men hon var verkligen jätteglad 😅 gick om mig och såg så nöjd ut!
Fölet låg och sov när vi kom tillbaka med sin ”lillasyster”
Idag longerade jag lite över bommar och sen fick hon ta några galoppfattningar i båda varven 👌🏼 Är inte så förtjust i longering men gör de endast kortare stunder. Ökar o minskar volten och försöker även longera på fyrkantspåret.
 
Haft härliga turer senaste dagarna, om än med viss dramatik. 😅 I lördags började det åska precis när vi kom tillbaka från turen. Jag var mest glad att vi slapp det när vi var ute, men efter att jag gjort i ordning honom och skulle släppa ut honom i hagen så totalvägrade han att gå in. Fattade ingenting, vi var ju hemma och hans flock var där inne. Stod och kämpade i ett par minuter men det gick verkligen inte. Självklart började det hällregna precis då också så jag blev dyngsur. Plötsligt brakade åskan precis ovanför huvudet på oss och när han ryckte till kopplade jag äntligen varför han inte ville gå in. Han var ju rädd för åskan såklart. ❤️ Gick tillbaka och släppte tillfälligt in honom i en annan hage istället, där det just då inte var några åskmoln. Nu vet jag det till nästa gång, om det åskar ska jag låta honom stå inne i stallet tills det dragit förbi.

Igår var det igt bättre väder och vi fick en lugn och mysig tur med både galopp och tölt. Tog en fin bild på pojken när han skimrade så fint i solen 🥰
228985435_4307651912590531_6284324725332206236_n.jpg
 
Haft härliga turer senaste dagarna, om än med viss dramatik. 😅 I lördags började det åska precis när vi kom tillbaka från turen. Jag var mest glad att vi slapp det när vi var ute, men efter att jag gjort i ordning honom och skulle släppa ut honom i hagen så totalvägrade han att gå in. Fattade ingenting, vi var ju hemma och hans flock var där inne. Stod och kämpade i ett par minuter men det gick verkligen inte. Självklart började det hällregna precis då också så jag blev dyngsur. Plötsligt brakade åskan precis ovanför huvudet på oss och när han ryckte till kopplade jag äntligen varför han inte ville gå in. Han var ju rädd för åskan såklart. ❤️ Gick tillbaka och släppte tillfälligt in honom i en annan hage istället, där det just då inte var några åskmoln. Nu vet jag det till nästa gång, om det åskar ska jag låta honom stå inne i stallet tills det dragit förbi.

Igår var det igt bättre väder och vi fick en lugn och mysig tur med både galopp och tölt. Tog en fin bild på pojken när han skimrade så fint i solen 🥰 Visa bifogad fil 74704
Jag gillar verkligen inte åskan heller 🙈
Mullrade idag när jag var i stallet så ville inte göra mer än borsta idag
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 120
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp