Medryttehäst... men ingen erfarenhet av islänning

kaffekart

Trådstartare
Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar.

Back story på pållen:
En familjemedlem har aldrig suttit på en häst innan, hen ville joina en annan medlem i familjen så de skaffade hen en islänning. Hästen e SUPERpigg och det var bara fullt ös medvetlslös. Hen vet inget om gångarter, bara att rida fort o framåt.

Hästen är 13 år gammal, typ aldrig blivit skolad. Jag provred i paddocken och hästen ville inte "ens" trava (har fattat att detta visst e rätt vanligt) så jag frågade hur får jag hästan att bara trava vanligt? (jag är en rätt decent rider om jag får säga så, älskar pigga hästar o har jobbat med jakthästar o på polostall utomlands, mkt erfarenhet även om jag kanske inte är den mest tekniskt bra ryttaren)

Ägaren sa "tja, man kan typ klämma på manken lite"... det var allt. Ägaren visste inte heller. Hen vet när hästen töltar, men hen själv e så osöker att hen inte vågar rida på denna hästen ute i skogen.
Jag har inte ridit på ett tag, kände mig som en klumpeduns. Efter lite galopp o kortgalopp på ena hållet lugnade jag ner henne (hon e väldigt stressad) o hon släppte bettet till slut o skrittade på jättefint. Ägaren sa tom att "wow vad kul det är att se hästen ridas så bra". Men det var bara i skritt. Jag fattade snabbt att denna häst behöver träning.

Men här e dilemmat. Jag kan ju inte islänningar. Ägarna e bara nöjda om hon får motion. Jag skulle kunna bara sitta där o köra fullt ös fram oså, men jag kräver mer än så av mig själv, och oxå av hästen.

Jag har läst lite o det verkar som om de flesta är överrens- en lösgjort häst kommer gå mkt bättre o kommer kunna gå bättre i sina gångarter, Just nu tränar jag på övergångar o på att få en lösgjord häst som inte bara tar bettet o springer i en sån där hemsk "grisepass" som jag lärt mig att det heter.

Men jag tänkte fråga om tips. tips från er, tips på youtube videos o sånt som kanske ska hjälpa. I framtiden, om jag inte tröttnar så kanske jag helt enkelt arrangerar att rida för en tränare för att bli bättre.

Jag får se dock, det är inte kul att för första gången sitta på en häst o känna att "ok, det känns som att hästen är väldigt halt" (grisepass)för att jag inte vet gångarterna....
Alla tips välkomna!
 
Trav kan sitta långt inne på en del, särskilt om de fått dra runt i grisepass ett tag.

Lösgörande och samlande övningar är bra, lättare om hästen fått rasa av sig i galopp först, om den är pigg.

För att bryta passen så prova att ställa hästen lite i nacken, och be om att flytta in inner bak. Då kanske du kan få till ren tölt, be sen att det ska gå sakta (kan vara väldigt svårt för en del), samla, samla jobba framåt nedåt, avspänd nacke, lång hals. Har du då lite tur så byter den växel till trav, lite lättare om du kan jobba på detta sätt i uppförsbacke.

När du hittat traven så kan det vara väldigt vobbligt och ostadigt i början, vilket snabbt gör att grisepassen kommer tillbaka, och man får börja om igen. De är dock rätt läraktiga, oftast, och jag jobbar mycket med rösten, när jag ska växla till trav gör jag en halvhalt, släpper fram halsen och säger tydligt traaav. Klämma manken brukar jag inte göra, men det går ju att lära dem olika signaler.
Nästa steg att få hästen att jobba riktigt i traven utan att fuskbyta till tölt är ännu svårare.
 
Skulle inte tro att det är någon bra tölt utan snarare rätt markbunden och passtaktig.
Kommer ingen trav förrän hästen lär sig arbeta på rätt sätt utan att stressa.
Skritt och galopp till att börja med. Galopp på en pigg islänning som bara skjuter istället för att bära sig är direkt farligt i liten Paddock.
Skulle inte lägga ned något större jobb om jag inte tyckte det var kul och lärorikt.
Hästen kommer ju endast användas till att åka på av ägarna.
 
När det gäller ägarnas kunskapsstatus:
Nej man trycker inte på manken för att få trav.

Vid tölt skall hästen bära sig med bra överlinje.
Med stryrka och bakbensaktivitet kan hästen lätta fram med välvd överlinje.
Man kan inte korta överlinjen med att höja handen på en häst som inte har utbildats rätt.
Hästen springer med sänkt rygg och underhals, absolut BIG NO
 
Skit i gångarterna till en början, fokusera på lösgörande, kommunikation och (så småningom) bärighet - men utan att tappa framåtdrivet. Börja där det funkar och utöka svårigheten efter hand, men oftast kommer gångarter och takt lite mer av sig självt (åtminstone enklare) när hästen är lösgjord och i balans.
 
Trav kan sitta långt inne på en del, särskilt om de fått dra runt i grisepass ett tag.

Lösgörande och samlande övningar är bra, lättare om hästen fått rasa av sig i galopp först, om den är pigg.

För att bryta passen så prova att ställa hästen lite i nacken, och be om att flytta in inner bak. Då kanske du kan få till ren tölt, be sen att det ska gå sakta (kan vara väldigt svårt för en del), samla, samla jobba framåt nedåt, avspänd nacke, lång hals. Har du då lite tur så byter den växel till trav, lite lättare om du kan jobba på detta sätt i uppförsbacke.

När du hittat traven så kan det vara väldigt vobbligt och ostadigt i början, vilket snabbt gör att grisepassen kommer tillbaka, och man får börja om igen. De är dock rätt läraktiga, oftast, och jag jobbar mycket med rösten, när jag ska växla till trav gör jag en halvhalt, släpper fram halsen och säger tydligt traaav. Klämma manken brukar jag inte göra, men det går ju att lära dem olika signaler.
Nästa steg att få hästen att jobba riktigt i traven utan att fuskbyta till tölt är ännu svårare.
Tack så mycket! Ska definitivt testa, o ja- det var det jag kände- att det kom trav men väldigt konstig, obalanserad sådan. Ska köra med röst kommando
 
Skulle inte tro att det är någon bra tölt utan snarare rätt markbunden och passtaktig.
Kommer ingen trav förrän hästen lär sig arbeta på rätt sätt utan att stressa.
Skritt och galopp till att börja med. Galopp på en pigg islänning som bara skjuter istället för att bära sig är direkt farligt i liten Paddock.
Skulle inte lägga ned något större jobb om jag inte tyckte det var kul och lärorikt.
Hästen kommer ju endast användas till att åka på av ägarna.
Jaaa, tack för tipset! Tycker oxå så - det är rent av obekvämt att sitta i en paddock med en häst som bara rusar i korsgalopp som en tokig. Bra tips att börja med skritt o galopp o få henne att koncentrera sig på att jobba.
Och ja, jag har tankt samma sak- varför lägga ner allt jobb när hon bara åks på av ägarna... Jag får se om ett par månader om det är värt det.
Dessutom är det bara jag som rider just nu, o det är ju typ 2ggt i veckan. Hästen är så stressad o pigg att alla andra medryttare inte klarar av henne eller är rädda för henne
 
Skit i gångarterna till en början, fokusera på lösgörande, kommunikation och (så småningom) bärighet - men utan att tappa framåtdrivet. Börja där det funkar och utöka svårigheten efter hand, men oftast kommer gångarter och takt lite mer av sig självt (åtminstone enklare) när hästen är lösgjord och i balans.
Tack så mycket för tipset! Låter som om alla e på samma linje här, lösgörande och kontrollerat. Ja det blir väldigt basic nu i början o kommer öka alltmer
 
Jag red en islänning i flera år utan att kunna någonting om islänningar. Men det funkade det med. :) Det är ju en häst. Sen vet jag att man ska rida med spagettiben etc, men jag fattar inte hur jag ska rida då så det gjorde jag aldrig. Jag red den som en vanlig häst och det gick bra det med.
 
Jag har ridit lite islänningar ibland, mest välutbildade tävlingshästar men även "gröna". Det är en stor fördel om man är bra på att känna av takten och när den är regelbunden. Tölten - om du lyckas få en sådan - ska ha en klar fyrtakt. Med mindre det är en naturtöltare så lär det nog vara rätt svårt att ta fram en ren tölt utan tränare på marken, iom att du inte "kan" islänningar. Troligen enklare att försöka få den att trava i så fall. Skritt och galopp är väl och bra, som en början, men tänker när du ska försöka gå "vidare".

Kanske en idè att longera eller tömköra någon gång i början (och evt filma samtidigt) så du får en bild av vilka gångarter den har/använder och vad du har för utgångspunkt. :)
 
Mitt intryck av islandshästar är att stressen ofta bottnar i att de inte klarar att balansera ryttaren och så blir det en ond cirkel där de försöker springa ikapp sin egen balans. Så ett tips är att ta det lite lugnt, jobba med sitsen och att få hästen att lyssna fint på hjälperna i skritt så att den är lyhörd för start och stopp och sidvärts. Sen kan du ta det därifrån.
 
Mitt intryck av islandshästar är att stressen ofta bottnar i att de inte klarar att balansera ryttaren och så blir det en ond cirkel där de försöker springa ikapp sin egen balans. Så ett tips är att ta det lite lugnt, jobba med sitsen och att få hästen att lyssna fint på hjälperna i skritt så att den är lyhörd för start och stopp och sidvärts. Sen kan du ta det därifrån.
Och mitt intryck av "storhästryttare" är att det är ryttaren som inte klarar av att sitta på en mindre häst med bibehållen balans, utan är "all over the place" och skapar de problem du nämner! Islandshästar är - pga sin storlek och sina gångarter - obarmhärtigt avslöjande vad gäller ryttarens balans!

Ett tips till nybörjare på islandshäst är att hitta sin egen balans - sitta mitt över hästen och vara kvar där. Då slipper hästen springa än hit, än dit för att "fånga upp" ryttaren!
 
Och mitt intryck av "storhästryttare" är att det är ryttaren som inte klarar av att sitta på en mindre häst med bibehållen balans, utan är "all over the place" och skapar de problem du nämner! Islandshästar är - pga sin storlek och sina gångarter - obarmhärtigt avslöjande vad gäller ryttarens balans!

Ett tips till nybörjare på islandshäst är att hitta sin egen balans - sitta mitt över hästen och vara kvar där. Då slipper hästen springa än hit, än dit för att "fånga upp" ryttaren!
Ja men precis, den obalanserade ryttaren är så klart den vanligaste orsaken till att den stackars hästen har svårt att balansera. Tog det så för givet att jag fick det att låta som om det var hästens fel! :o
 
Jaaa, tack för tipset! Tycker oxå så - det är rent av obekvämt att sitta i en paddock med en häst som bara rusar i korsgalopp som en tokig. Bra tips att börja med skritt o galopp o få henne att koncentrera sig på att jobba.
Och ja, jag har tankt samma sak- varför lägga ner allt jobb när hon bara åks på av ägarna... Jag får se om ett par månader om det är värt det.
Dessutom är det bara jag som rider just nu, o det är ju typ 2ggt i veckan. Hästen är så stressad o pigg att alla andra medryttare inte klarar av henne eller är rädda för henne
Jobba med ditt eget lugn och att centrera din balans över hästen, och att bara sitta still utan att inverka så mycket. Hitta avslappning och lösgjordhet i skritt. Sedan är det ju olika från häst till häst, tycker jag. En del funkar jättebra att skritta i en halvtimma och de lugnar ner sig och börjar lyssna. Andra bara "måste" få springa en stund innan de är mentalt i balans, och börjar först då hitta sig själva.

Och lägg ner så mycket jobb som du känner att du vill och behöver för att själv få en trevlig ridupplevelse! Det är kul och givande att jobba med gångarterna och ofta får man rätt mycket tillbaka av de där springglada hästarna när man väl lyckas kanalisera om energin till arbetslust.
 
Men sammantaget tycker jag inte, att en medryttare ska utbildad egen häst. Så avstå.

Det beror väl på vad man tycker är roligt? Min medryttare, som jag har, gillar både att rida de välutbildade hästarna som att utbilda de unga.
Hon har erfarenheten och är duktig. Hon har varit med mig i 20 år nu så hon kommer ju inte försvinna vilket gör att hon också kan skörda sina framgångar om några år när unghästarna vuxit upp.
 
Det beror väl på vad man tycker är roligt? Min medryttare, som jag har, gillar både att rida de välutbildade hästarna som att utbilda de unga.
Hon har erfarenheten och är duktig. Hon har varit med mig i 20 år nu så hon kommer ju inte försvinna vilket gör att hon också kan skörda sina framgångar om några år när unghästarna vuxit upp.
Ja... men då vill det ju till att man har kunskapen också.
 
En del lär in det som travsignal.
Ja genom att lätta på sätet i trepunkt, sedan trycka på manken. Genom att vår lilla häst, har den ingen annan utväg än att falla ner på bogarna och börja trava. Och det handlar om att man inte kan ha tålamod till att lösgöra hästen och hitta balansen, så nej jag har inte så stor förståelse för den manövern. Precis på samma sätt när det gäller att hitta och stärka tölt. Man vill gärna forcera hela tiden, utan hänsyn till individen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 266
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp