MELODIFESTIVALEN 2017 - Andra Chansen

Klart Björkman styr saker så att de artister han och resten av produktionen/SVT tror mest på och vill promota mest ska ha störst chans. Annars skulle ju allt lottas, inte styras av honom.
Att gå ut sist är tex en jättebonus. Många tittare (röstare) "kommer inte in" i det förrän efter ett par låtar och sista låten sitten kvar bäst när alla fått köra osv.
Första och sista startnumret är bäst. Det han redan vet är mellanmjölk hamnar i mitten.

Lottning hade verkligen varit mer rättvist.
 
Klart Björkman styr saker så att de artister han och resten av produktionen/SVT tror mest på och vill promota mest ska ha störst chans. Annars skulle ju allt lottas, inte styras av honom.
Att gå ut sist är tex en jättebonus. Många tittare (röstare) "kommer inte in" i det förrän efter ett par låtar och sista låten sitten kvar bäst när alla fått köra osv.
Jag tror aftonbladet med de där två schlagerbesatta människorna har större makt och inflytande i vilka artister som ska "promotas" än vad björkman har.

Själv tycker jag det gamla systemet var bättre, med EN jevla tävling istället för det här mjölkandet.
 
Den här artikeln från 2012 beskriver startnumrets betydelse. Sedan 2002 när Christer Björkman tog över hade startnummer 1 i finalen vunnit fyra gånger och sista startnumret hade vunnit tre gånger. Tillsammans alltså sju segrar på tio år.

https://www.svd.se/startordningen-paverkar-vinstchanser

Och:
Startordningen i Melodifestivalens deltävlingar och final lottas inte. Den bestäms av tävlingsgeneralen Christer Björkman.

– Programmet ska ha en bra dramaturgi. Det går inte att ha alla starka kort direkt efter varandra, man måste sprida ut dem, säger Christer Björkman till SvD.
 
Hela Mello handlar om politik och det har alltid varit så. Och av den anledningen så kom inte Loreen med till final i år. Hennes låt är för svår för svenska folket.
Jag är glad att min favorit, Jon Henrik, är vidare redan. Det är den enda låt jag gillar. :) Han kommer inte att vinna, men det gör inget.
 
Min sidekick som är amerikan säger så här om Statements: "Its a blur, Its seems like she's talking about bring us together briefly or something blah blah karma karma, but the linguistics are questionable. If thats her staements, they are blurry. "Read between the lies - what does that even mean, thinking of the rest of the lyrics?" Nej, han hör inte heller vad hon sjunger, och lyriken är tvetydig tycker han.
 
Senast ändrad:
Alltså, ni får det verkligen att låta som att man är dum i huvudet om man inte gillar Loreen. Det känns lite otrevligt... :down:

Personligen blev jag lika arg för att inte Dismissed gick vidare som för att inte Loreen gjorde det. För att jag själv gillade båda bidragen, skarpt. Och för att jag tyckte att båda deras duellmotståndare var trista bidrag. Och för att det finns flera bidrag i finalen som jag tycker är alldeles intetsägande.

Dock inser och respekterar jag att smaken är delad - och det ÄR ju ändå bara ännu en omoralisk schlagerfestival.... :)

 
På Flashback jublas det över att Loreen åkte ut. Och folk uppmanades att rösta på Anton. För att "PK-horan" "ska väck" Sedan talar man om att svenskarna rest sig och "krossat PK-maffian". Hoppas att det inte är en stor del av förklaringen...
 
På Flashback jublas det över att Loreen åkte ut. Och folk uppmanades att rösta på Anton. För att "PK-horan" "ska väck" Sedan talar man om att svenskarna rest sig och "krossat PK-maffian". Hoppas att det inte är en stor del av förklaringen...
Men Flashback är ju inget att ta på allvar. De sitter bakom skärmarna och är så tuffa. Obehagliga och äckliga uttalanden, ja, men löjliga människor.
 
På Flashback jublas det över att Loreen åkte ut. Och folk uppmanades att rösta på Anton. För att "PK-horan" "ska väck" Sedan talar man om att svenskarna rest sig och "krossat PK-maffian". Hoppas att det inte är en stor del av förklaringen...
Det kan det mycket väl vara. Inte bara Flashback dock utan säkerligen fler sådana grupper. Nu när man kan rösta gratis är det ju enkelt att motrösta bara för att. Tydligen var den duellen sjukt jämn så de kan ha gjort rejäl skillnad.

Synd om Anton främst i så fall. Att han kanske inte vann på att han var bra, utan på att folk ville ha bort Loreen. :down:
 
Jag tror aftonbladet med de där två schlagerbesatta människorna har större makt och inflytande i vilka artister som ska "promotas" än vad björkman har.

Själv tycker jag det gamla systemet var bättre, med EN jevla tävling istället för det här mjölkandet.


Och jag tycker vi kan ha en panel som kan ta ut sveriges bidrag utan att köra Mello-tävling av det! Bara direkt skicka en låt, är det inte så England gör?

Jag tycker dock vi kan ha kvar Mello-tävlingen eller som en ren svensk musiktävling och att vinnaren vinner.... uhmm... nånting?
 
Och jag tycker vi kan ha en panel som kan ta ut sveriges bidrag utan att köra Mello-tävling av det! Bara direkt skicka en låt, är det inte så England gör?

Jag tycker dock vi kan ha kvar Mello-tävlingen eller som en ren svensk musiktävling och att vinnaren vinner.... uhmm... nånting?

Det låter bra märkligt, varför vill du ha det så?
 
Italien lär vinna Eurovision, men Loreen hade säkert kunnat hamna i toppen (baserat på det jag läst på utländska ESC forum, ESC sidor, antal visningar på YouTube m.m.) Men det spelar ingen roll nu när hon inte ens tog sig till den svenska finalen.

De åsikter jag läst om "Statements" är att den är politisk, man inte hör vad Loreen sjunger, den är inte lik Euphoria, Loreen har redan vunnit en gång & förtjänar inte att vinna igen (nån annan borde få chansen), Loreen är respektlös mot Danuta Danielssons anhöriga som har med "handväskan" i numret, koreografin är för rörig, den är inte "trallvänlig" m.m.
Kan säkert vara en del sånt + mediernas skriverier som påverkade utgången i kvällens resultat oxå....

Jag är inte så säker på att Loreen hade hamnat högt i ESC. Kanske. Men oavsett håller jag med dig om att hon var respektlös mot Danuta Danielsson och hennes son. Det finns artiklar på internet, bl.a. en intervju med hennes son där han förklarar väldigt tydligt att han inte vill att fotografiet ska uppmärksammas av respekt till hans mamma (som tog livet av sig när han var 15 år) och han hade också tydligt gått ut med samma budskap direkt till Loreen efter deltävlingen men hon verkade inte bry sig utan såg bara sin egen lilla värld. Vad är det för Statement???
 

Liknande trådar

Kultur På lördag får vi äntligen komplettera med de sista 4 bidragen till årets stora final! Det är dags för Andra Chansen och dess dueller...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 820
Senast: ameo
·
Kultur Neeej har inte glömt bara jobbat mycket :) På lördag är det dags för Andra Chansen, det är fyra dueller där segraren i varje duell går...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 657
Tjatter Verkligen på tiden att börja bena i detta heta ämne: Andra Chansen i Mello! :banana::banana::banana: Det är som vanligt dueller, och det...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 337
Senast: voltis
·
Tjatter Tiden går fort när man har roligt.... På lördag är det MELLOFINAL! :banana::banana::banana: Vi har gått igenom 4 deltävlingar och...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
23 036
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp