Melodifestivalen 2022 FINAL!

Nu så...

Låtarna jag GILLAR mest är
-Medina (alltså mäktig!)
-Tone (mest meningsfull)
-Cazzi (lyckopiller, bästa billåten)
-Liamoo (också skön billåt)

Tycker även om:
-Cornelia (bäst chans i ESC, eget sound)
-Klara (låten bättre än artisten)

Helt ok men inte i topp:
-Bagge (fint live, tröttnar i bilen.)
-Faith (lite samma, bra live men lite tråkigt i längden)
-Anna (jämför med hennes mk bättre låtar tyvärr)

Ingen vinnare för mig
-Theoz (trallvänlig men inte för mig)
-John (rösten räddar inte en rätt tråkig ballad)
-Robin (gillar Robin men inte hans bästa låt)

Men tror som sagt att Cornelia tar det, att hon får allra högst poäng av juryn och även mkt telefonröster. Flest? Inte solklart, bla Bagge tävlar om tittarnas röster.
Men jag är också en sucker för underdogs! Kan kanske Medina eller Tone skrälla? Hoppas! :D

Det finns två låtar som jag tror hade gått bra i ESC: Cornelia och Medina. Cornelia är det trygga mer seriösa valet och Medina lite mer av en chansning. Men det är dags att Sverige chansar lite på nåt oväntat. ESC-fansen väntar sig inte nåt som Medina från Sverige. Jag kommer rösta på båda.

Klara vore ok som vinnare för min del om hon kan hålla alla tonerna. Lite tveksamt dock om hon klarar det över en hel ESC-vecka med rep, genrep, semifinalen, rep, genrep, final och alla intervjuer. Det sliter och artisten måste ha marginal. Lät från början lite på gränsen tyvärr.

Tone hamnar för mig i kategorin gillar artisten mer än låten. Den är tyvärr för omodern. Hon är superbra och budskapet! Låten hade platsat för 15 år sen. Hoppas hon kommer tillbaka med en bättre låt som är mer modern. Men hon får väldigt gärna komma högt upp!

Anna är en stor besvikelse på alla plan. Låten, kläderna, HATTEN (!!), hästarna i bakgrunden. Jag förstår ingenting av det. Färgen på kläderna är helt obegriplig då hela hon bara blir beige!

John sjunger som vanligt fantastiskt och jag gillar verkligen honom men han kommer i samma kategori som Anders. Härlig personlighet, underbar röst men med en för dålig låt.

Faiths låt och scenshow är för mycket en kopia av Tusses låt och scenshow från förra året. Men hennes röst är bra och låten också. Men det blir lite fantasilöst.

Robin har jag tyvärr svårt för. Han har lika mycket utstrålning som en Ken-docka.

Theoz är ointressant. En blek Danny-kopia med en tjatig om än glad och poppig låt.
 
Jag TROR att Anders vinner för att han blev så himla glad när han gick vidare och för att folk gillar honom och tycker han är mysig.
eller också vinner han för att folk tycker att hans låt är bäst, även om det är en orimlig tanke för just dig ;)
Jag tycker också att Bagge verkar som en jättehärlig och genuin människa med mycket värme och stark röst. Men blev förvånad att han själv står med som låtskrivare, trodde det skulle ha mynnat ut i en betydligt bättre och modernare låt.
Låten var mer eller mindre klar när den presenterades för Bagge, sen gjorde han ett eget arrangemang för att se om han tyckte den skulle bli bra nog för att ta klivet upp på scenen med den. Därför är hans namn med också.
 
Om någon är intresserad så finns här en video där några internationella ESC-fans tycker till om finalisterna:

 
Om någon är intresserad så finns här en video där några internationella ESC-fans tycker till om finalisterna:

och precis som de svenska rösterna spretar åt alla håll är jag övertygad om att de som röstar i övriga länder har lika varierande smak...
 
Jag hänger inte med i favoriseringen av Bagge och Cornelia. Båda kan sjunga, men jag somnar.

Jag hejar på Theoz, Cazzi, Medina, Klara och lite på Faith. Tyvärr påminner Faiths bidrag för mycket om John Lundviks och The Mamas bidrag de senaste åren, vilket är synd, för hennes är bättre.

Liamoo fattar jag inte alls. Anna är tråkig, liksom Robin. Just det, Lundvik var ju med också (snark). Tones bidrag är viktigt, men jag minns inte låten.
 
Vi har gjort en drink till varje deltävling, (är så hemskt dåliga på det annars och dricker aldrig drinkar så det har varit lite kul!)

Ikväll blir det nog cosmopolitan tror jag (Roligaste var helt klart Pina colada, barnet var supernöjd när hon fick sin drink i en riktig kokosnöt! :laugh: Godaste var nog French 75 tyckte föräldrarna)

Maken har bestämt kebabpizza till middag, får se om vi äter det till eller om vi hunnit äta innan och i så fall plockar fram lite snacks istället!
 
Det finns två låtar som jag tror hade gått bra i ESC: Cornelia och Medina. Cornelia är det trygga mer seriösa valet och Medina lite mer av en chansning. Men det är dags att Sverige chansar lite på nåt oväntat. ESC-fansen väntar sig inte nåt som Medina från Sverige. Jag kommer rösta på båda.

Klara vore ok som vinnare för min del om hon kan hålla alla tonerna. Lite tveksamt dock om hon klarar det över en hel ESC-vecka med rep, genrep, semifinalen, rep, genrep, final och alla intervjuer. Det sliter och artisten måste ha marginal. Lät från början lite på gränsen tyvärr.

Tone hamnar för mig i kategorin gillar artisten mer än låten. Den är tyvärr för omodern. Hon är superbra och budskapet! Låten hade platsat för 15 år sen. Hoppas hon kommer tillbaka med en bättre låt som är mer modern. Men hon får väldigt gärna komma högt upp!

Anna är en stor besvikelse på alla plan. Låten, kläderna, HATTEN (!!), hästarna i bakgrunden. Jag förstår ingenting av det. Färgen på kläderna är helt obegriplig då hela hon bara blir beige!

John sjunger som vanligt fantastiskt och jag gillar verkligen honom men han kommer i samma kategori som Anders. Härlig personlighet, underbar röst men med en för dålig låt.

Faiths låt och scenshow är för mycket en kopia av Tusses låt och scenshow från förra året. Men hennes röst är bra och låten också. Men det blir lite fantasilöst.

Robin har jag tyvärr svårt för. Han har lika mycket utstrålning som en Ken-docka.

Theoz är ointressant. En blek Danny-kopia med en tjatig om än glad och poppig låt.

Med risk för att vara en härmapa så kan jag bara säga att jag håller med om typ allt i denna bedömning. :D

Theo tycker jag kanske är någorlunda ok, och Faiths låt har jag hittills inte alls fastnat för. Och så irriterar jag mig lite på att Klaras låt snor namnet från en RIKTIG och BRA låt och gör den till en medelmåttig slagdänga. Inte så förtjust i den.
 
Med risk för att vara en härmapa så kan jag bara säga att jag håller med om typ allt i denna bedömning. :D

Theo tycker jag kanske är någorlunda ok, och Faiths låt har jag hittills inte alls fastnat för. Och så irriterar jag mig lite på att Klaras låt snor namnet från en RIKTIG och BRA låt och gör den till en medelmåttig slagdänga. Inte så förtjust i den.

Ja det där med Klaras låt stör jag mig så mycket på!! Varför tar man en så känd titel som majoriteten av alla associerar till en riktigt bra låt. Känns som ett så konstigt val.
 
Ja det där med Klaras låt stör jag mig så mycket på!! Varför tar man en så känd titel som majoriteten av alla associerar till en riktigt bra låt. Känns som ett så konstigt val.

Samma sak gäller ju i o f s Tone Sekelius och säkert många fler, någonstans tar väl låttitelfantasin bara slut, men jag retar mig mest på Run to the hills. Antagligen för att jag gillar den - originalet! - mer. Man får väl vara tacksam att de låtit bli Stairway to heaven och Bohemian Rhapsody så här långt.
 
Samma sak gäller ju i o f s Tone Sekelius och säkert många fler, någonstans tar väl låttitelfantasin bara slut, men jag retar mig mest på Run to the hills. Antagligen för att jag gillar den - originalet! - mer. Man får väl vara tacksam att de låtit bli Stairway to heaven och Bohemian Rhapsody så här långt.
Sluta ge dom tips! Annars blir väl nästa år en :nailbiting::arghh::eek:
 
Jag hoppas Cornelia vinner :love: lyssnade igenom alla låtar, och på Spotify är det ju en sådan funktion där man ser låttexten, och då blev jag ännu mer fast när jag lyssnade på den. Men ska jag vara helt ärlig har jag faktiskt ingen aning vem som kan tänkas vinna, ska bli spännande.

Snacks till blir det morötter och dipp och en bit citronmarängpaj :d
 
Vi har tänkt ha lite plock ikväll; osstänger, saltiner, cantadouost med vitlök och örter, pepparsalami, marmelad på höstäpplen och fikon, en klyftad apelsin, salta pinnar och lite choklad och lakrits och nått gott att dricka typ cider och öl 😊
 
Jag började undra var den där Cornelia kommer från eftersom jag inte kan påminna mig att jag hört talas om henne förut. Och gillar inte bara låten utan även hennes röst. Men nu läste jag att hon sökte till Idol 2008 och blev dissad av bl a Anders Bagge på audition. Medan Anna Bergendahl ju tokhyllades på sin audition och slutade femma i tävlingen, och Robin Bengtsson hängde med ända till tredje plats samma år. Det är en ganska liten värld!
 
Samma sak gäller ju i o f s Tone Sekelius och säkert många fler, någonstans tar väl låttitelfantasin bara slut, men jag retar mig mest på Run to the hills. Antagligen för att jag gillar den - originalet! - mer. Man får väl vara tacksam att de låtit bli Stairway to heaven och Bohemian Rhapsody så här långt.
Jo men vissa titlar känns mer originella och associerbara än andra 😅
 
Lyssnar på Bagge just nu. Och kollade låttexten. Helt ärligt, vad är det som gör att hans text skulle vara klyschigare än någon annans (tycker att de är det mer eller mindre allihopa) :confused:? Jag ÄLSKAR hur han får låten att lyfta med sin jättefina röst.... :)
 
Lyssnar på Bagge just nu. Och kollade låttexten. Helt ärligt, vad är det som gör att hans text skulle vara klyschigare än någon annans (tycker att de är det mer eller mindre allihopa) :confused:? Jag ÄLSKAR hur han får låten att lyfta med sin jättefina röst.... :)
Många låtar är ju klyschiga i mello, men denna är enligt mig extrem, tänkte på det första gången jag hörde låten.
 
Lyssnar på Bagge just nu. Och kollade låttexten. Helt ärligt, vad är det som gör att hans text skulle vara klyschigare än någon annans (tycker att de är det mer eller mindre allihopa) :confused:? Jag ÄLSKAR hur han får låten att lyfta med sin jättefina röst.... :)

Det blir lättare överslag till too much när det är en feelgood-text än en feelbad-text tycker jag. Särskilt när precis allt i texten är kärlek och äppelträd och solsken och så jäkla puttefnuttigt och "everyone's a champion" (glädjedödaren: nej, alla ÄR inte "a champion", lika lite som att någon är "forever young").

Men sedan är det lite texten i kombination med melodin också, en låt som till exempel Cazziopejas är liksom mycket mer lättvikt i sig själv från början och blir inte lika lätt too much som helhet även om den kanske har en lika klyschig text. Till skillnad från Bagges där även melodin lutar mot det aningen pompösa så att det hjälper till att accentuera det klyschiga i texten till max.

Obs: Tycker jag då alltså.
 

Liknande trådar

Kultur Det närmar sig den stora finalen! Men det saknas fortfarande fyra bidrag, och dessa ska utses på lördag! Det är dags för mellos...
2
Svar
30
· Visningar
1 903
Senast: voltis
·
Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 815
Senast: Lingon
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det är dags för den sista deltävlingen i årets melodifestival! :eek::arghh::nailbiting: Kommer ngn av följande låtar...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 792
Senast: Lingon
·
Kultur Som ni har väntat! Men den nu är den här! FINALTRÅDEN! :banana: :banana: :banana: En väldigt stark final fick vi tillslut där ingen...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
10 764
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp