Melodifestivalen deltävling 2

Jag reagerade faktiskt inte alls på hennes engelska, vare sig när hon pratade eller sjöng. Men jag kan inte låta bli att tänka på tyska Lena som vann med "Satellite" för några år sedan. DÄR kan vi verkligen tala om speciellt uttal, men jag tycker nog att det var det som gjorde låten väldigt charmig.... :)
Oj, Surs engelska var otroligt dålig under låten. Min kusin som är britt sa att hon knappt förstod vad hon sjöng, och jag kände lite lika😅
 
Oj, Surs engelska var otroligt dålig under låten. Min kusin som är britt sa att hon knappt förstod vad hon sjöng, och jag kände lite lika😅
Jag har inte hört henne sjunga men såg en kort intervju med henne och hennes engelska var helt ok där.

Sen upplever jag att folk som har engelska som modersmål ofta har svårare att förstå engelska med brytning än vad vi har som är mer vana vid att höra just engelska med brytning. Herregud, i extremfallet så förstod inte en person från USA vad den väldigt lättförståeliga personen från London sa. Jag hade inget problem alls att förstå nån av dem.
 
Jag har inte hört henne sjunga men såg en kort intervju med henne och hennes engelska var helt ok där.

Sen upplever jag att folk som har engelska som modersmål ofta har svårare att förstå engelska med brytning än vad vi har som är mer vana vid att höra just engelska med brytning. Herregud, i extremfallet så förstod inte en person från USA vad den väldigt lättförståeliga personen från London sa. Jag hade inget problem alls att förstå nån av dem.
Jag upplever också att många med engelska som modersmål ofta har ett snävare förståelseintervall för accenter och varierande uttal än personer som har det som andraspråk. Lite har det säkert med att göra om personerna har en bredare språkkunskap än bara sitt modersmål eller inte. Det är rätt vanligt att personer med engelska som modersmål inte ens har ett andraspråk…

För övrigt tänker jag att en ukrainsk sångerska i en svensk tävling inte ens har som strävan att låta som modersmålsengelsk utan det ligger i själva idén att låta som en ukrainsk sångerska som flytt ett fasansfullt krig med halva sin familj kvar i kriget i en svensk tävling.

För mig som var på plats så hade Maria starkaste numret när det gäller sång och uttryck rent musikaliskt. Men visst har vi sett det förr. Sen var det mer fart på arenan med Panetoz och Theoz men det handlar ganska mycket om annat än god sång.
 
Både jag och maken - som är amerikan - hade inga som helst problem med att förstå henne. Maken sa att han hörde en brytning, men inte att hon för den skull skulle vara svår att förstå.
Kanske skillnad då. Som sagt, min släkt är britter och inte amerikaner. De kan inte svenska utan lyssnade endast på den låten när vi diskuterade det. Inte heller är de enspråkiga, utan trespråkiga så de har ändå bra språkförståelse generellt. Uppväxta i UK, en tysktalande förälder och en spansktalande ;) (Inte som svar till bettysmatte, men som generellt statement på ämnet)

Jag lyssnade bara på halva låten. Kollade inte deltävlingen alls förutom i princip mellanakten i slutet. Nivån var genomgående högre än förra deltävlingen, men av det jag hörde från bidragen vad det fortfarande inget bidrag jag tyckte hade finalnivå. :angel:
 

Liknande trådar

Kultur På lördag är det sista deltävlingen i årets Melodifestival. Här är startfältet: 1. Kiana - Where did you go 2. Signe & Hjördis -...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 367
Senast: Lingon
·
  • Omröstning
Kultur Äntligen dags för finalen! Startordningen är denna: 1. Where You Are (Sávežan) – Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods 2...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 255
Senast: ameo
·
Kultur Startordning 1. Theoz - Mer av dig 2. Mariette - One day 3. Victor Crone - Diamonds 4. Tennessee Tears - Now I know 5. Elov & Beny -...
2
Svar
23
· Visningar
1 372
Senast: Lilla
·
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
6 475
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp