strawberrysylt
Trådstartare
Skall ni koppla bergvärmen till en ackumulatortank?
Hur mycket värme gör ni av med egentligen?
Nej, vi tänkte börja elda med ved istället när det är kallt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skall ni koppla bergvärmen till en ackumulatortank?
Hur mycket värme gör ni av med egentligen?
Okej, det blir ju skillnad.Nej, vi tänkte börja elda med ved istället när det är kallt![]()
Okej, det blir ju skillnad.
Ibland så kan värmepump vara billigast på natten när elen är billig.
Och så kan ni elda på dagen när elen är dyr.
Det borde bli bra ekonomi.
Dessutom beror en hel del på vilken ved man får tag i.Ja, vi hoppas det.
Tillkommer ju som sagt kostnad för veden, men just nu har vi mycket ved iaf.
Dessutom beror en hel del på vilken ved man får tag i.
Om det är prima, om det är björk eller barr och hur noga leverantören är.
Köpte ett litet parti av en granne som lovade att det var torrt. Det var torkad rutten ved som brann som papper.
Hos den stadiga leverantör jag har nu kan jag beställa vad jag vill ha och vilken längd. Levereras till gården.
Ja det blir nog toppen, när ni ändå är hemma! Go värme också.Nej, vi tänkte börja elda med ved istället när det är kallt![]()
Bor också i sutterängvilla med bergvärme, två vuxna+två äldre barn och har likande elförbrukning som ni. Ej elbil. Något högre förbrukning sommartid för oss då poolen drar en massa el. Vi har en öppen spis i källaren men den används aldrig.Här är våra siffror om nån vill jämföra.
Bor i ett sutteränghus på ca 150+50 kvm i elområde 3. Bergvärme och vedspis. 2 vuxna och en bäb. Motorvärmare sällan (1 bensinbil).
Det var egentligen väldigt rimligt.Här är våra siffror om nån vill jämföra.
Bor i ett sutteränghus på ca 150+50 kvm i elområde 3. Bergvärme och vedspis. 2 vuxna och en bäb. Motorvärmare sällan (1 bensinbil).
Njae, vi exporterar ju el till t.ex. Tyskland och där är priserna höga, så då går de upp i Sverige också (främst södra Sverige).Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !
Vi exporterar för att vi måste, Sverige hotades med EU för att vi ville begränsa exporten och då fick vi prisområden.Njae, vi exporterar ju el till t.ex. Tyskland och där är priserna höga, så då går de upp i Sverige också (främst södra Sverige).
Vi exporterar väldigt mycket el, 33,4 TWh vilket är ungefär vad 4 av de 6 kärnreaktorerna som är i drift producerar och det är detsom driver upp priset, importen är närmast noll.Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !
Nätavgiften är dock delvis rörlig. Delar av det är fast, dvs samma summa varje månad, men delar av nätavgiften beror på hur mycket el (kWh) du har använt den senaste månaden.Det är för min del inte elförbrukningen som kostar utan tillkommande avgifter oberoende av elanvändning. Nätavgift och vad det nu heter. Kostnaden för själva elen är minimal på mina räkningar och således inget att spara på om det handlar om pengar.