9000. Yey.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Faktiskt mindre än den värsta elräkning som var när elen ingick i hyran och elpriset var 25 öre.Hur ser det ut för folk nu när räkningarna börjat trilla in? Många mardrömsräkningar här i Norrbotten pga kombinationen extremt långvarig kyla och höga priser...
Man kanske behöver se över sin uppvärmning och hitta något bättre än el?4500 för mig, elräkning plus distribution. Har mina el-element på minimum för att det inte ska frysa. Använder inte ett rum. Eldar i kamin och låter luftvärmepumpen arbeta. Badrummet har golvvärme av el som är igång tillräckligt för att rören inte ska frysa och sovrummet är det samma golvvärme, men där satte jag in en heltäckningsmatta som faktiskt gör det drägligt. MEN ska man behöva frysa i Sverige 2026 pga elpriser är höga? Det är så sjukt….
Men det finns ju el.Blitt ett u-land utifrån att inte kunna använda elen pga sjuka priser ja....förjävligt
Jo, men skulle krävas ganska mycket ombyggnad, huset är ganska litet, men gammalt och en del av charmen är att det blivit tillbyggt pö om pö med åren, så många små rum i olika vinklar och nivåer i huset, sen med eldning krävs det att man är hemma också. Jag jobbar oregelbundet och kan vara borta i två dagarMan kanske behöver se över sin uppvärmning och hitta något bättre än el?
Jag satte in en pelletskamin så att ingen skall behöva frysa.
En pelletskamin klarar sig själv även när man inte är hemma.Jo, men skulle krävas ganska mycket ombyggnad, huset är ganska litet, men gammalt och en del av charmen är att det blivit tillbyggt pö om pö med åren, så många små rum i olika vinklar och nivåer i huset, sen med eldning krävs det att man är hemma också. Jag jobbar oregelbundet och kan vara borta i två dagar
Man kanske behöver se över sin uppvärmning och hitta något bättre än el?
Jag satte in en pelletskamin så att ingen skall behöva frysa.
Vad tycker du om bostadsyta och nyrenoverade kök då?Jag tycker vi ska se över vilken standard som ska vara överkomlig med en genomsnittlig lön. Är det kortärmat inomhus på vintern, en kötträtt i veckan som inte är falukorv och ett husdjur per person, ja, då får sannerligen inte Sverige min röst.
Ja 90 öre totalt inklusive allt / kWh.Men är det verkligen billigare att elda pellets?
Vi blev less på att pelletsen blivit så dyr, dessutom krävdes det ju att man var hemma för det var ju inte så praktiskt när pannan stannade om man var på resande fot eller bara på jobbet.. Vi har bytt till luftvatten värmepump och visserligen är elräkningen inte rolig men vi jag tror att när det var såhär kallt gjorde vi av med mer än 2 pallar pellets i månaden.Men är det verkligen billigare att elda pellets? En kollega har precis i dagarna borrat bergvärme för att pelletskostnaden blev så hög. Sen kan man väl konvertera hur mycket som helst, gå off grid och lagra sin egen el - om man har kapital. Men det är det inte så många som har efter att redan ha investerat cirkus 200 000 i sitt uppvärmningssystem. Sen kan man fråga sig om det är rimligt att man ska behöva göra en sådan sak. Det finns el ja - men den får vi inte köpa till ett rimligt pris längre. Sverige kanske inte är ett u-land men om du läser i tex Elpriser i Sverige-gruppen på fb så blöder åtminstone mitt hjärta över alla äldre/ensamhushåll som vittnar om magont, 12 grader inne, ångest för nästa räkning när denna tömt sparkontot. Det är i de flesta städer inte bara att flytta till lägenhet, det ska finnas en lämplig och du ska stå först på tur att få den. Jag tycker vi ska se över vilken standard som ska vara överkomlig med en genomsnittlig lön. Är det kortärmat inomhus på vintern, en kötträtt i veckan som inte är falukorv och ett husdjur per person, ja, då får sannerligen inte Sverige min röst.
Tycker du inte att de som producerar el skall få betalt för sin produkt?Det finns el ja - men den får vi inte köpa till ett rimligt pris längre.
Ja, historiskt sett har det väl i längden varit billigare med rörliga avtal, men då spelar man ju också med risken att det ibland är svindyrt.Fast elpris har gjort att jag "kom undan" med 6000 kr. Jag vågar inte chansa så binder varje år.
Inte panna utan kamin som komplement.Vi blev less på att pelletsen blivit så dyr, dessutom krävdes det ju att man var hemma för det var ju inte så praktiskt när pannan stannade om man var på resande fot eller bara på jobbet.. Vi har bytt till luftvatten värmepump och visserligen är elräkningen inte rolig men vi jag tror att när det var såhär kallt gjorde vi av med mer än 2 pallar pellets i månaden.
Vet inte om det i slutänden blir billigare med vår värmepump för vi har lån på den men vi slipper ju jobbet och ångesten kring om pannan stannat iaf.
Det är vi som bor i enfamiljshus utan fjärrvärme som är problemet.Den här jakten på villaägarnas elförbrukning känns faktiskt skev. Det är som att vi som bor i hus hela tiden ska stå till svars för att elnätet inte räcker till. Som att det är vi som är problemet.
Tycker du inte att de som producerar el skall få betalt för sin produkt?
Det finns ju två sidor på det där.
Att tillverka el måste ju löna sig och då måste det vara ett tillräckligt pris för det.
Det tillräckliga priset ligger i dag på 80 - 120 öre /kWh för nyproduktion av kärnkraft.
Vad är ett rimligt elpris?Antingen behöver elpriserna bli rimliga igen,
Det är vi som bor i enfamiljshus utan fjärrvärme som är problemet.
Och det har funnits massor av stöd att få.
Till solpaneler och till byte av värmesystem.
Upp till 30 000:- för t.ex. en pelletskamin eller en värmepump.
Och det stödet skall tydligen förlängas under 2026.
Om man bor utanför möjligheten till fjärrvärme så behöver man själv ordna med alternativ till elvärme.