Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

@Inte_Ung Jag tycker iof inte 90 öre är billigt. Men det beror ju på förbrukning och den varierar över vårt långa land. Sedan är det som påpekats inte enbart förbrukningen som drar iväg, många har en större del på fakturan med andra avgifter. Och nej jag tycker inte man ska få ta vilka priser som helst med argument att tjäna pengar, på fler områden än elmarknaden. Vi kan inte ens välja nätleveratör utan är låst till en, då kan man inte prissätta för en vinst på 30 miljarder när kunden inte har ett val.

Vad jag tycker om nyrenoverade kök, ptja. Min köksrenovering innebar bättre isolering i golvet och det känns ju helt avgörande nu. Jag tror heller inte det är de familjer som byter till modernaste stenskivan i köket vart tioende år som har problem att bära utgifterna den här vintern. Vad tycker du själv? Ska vi 2026 behålla våra 70-talskök för att ha råd att duscha hemma?

Men det finns ju el.
Och uppvärmning kan man lösa på annat sätt.

Sverige blir inte ett U-land för att det kostar 4 kronor att köra en maskin tvätt i stället för 2 kronor.
I ett U-land så kostar det nog 10 kronor och finns bara el 2 timmar om dagen.

Som vissa får ta lån osv och lösa, vi betalar moms på energiskatten, känns det rimligt? I det avseendet anser jag att Sverige blir allt mer ett u-land, tyvärr. Ja jag är tacksam för att man fortfarande får elda men det tjatas ju om hur skadligt det är och bla bla.

Elbolagen får väldigt bra betalt i år. Villaägarna får lida.
Det är nog egentligen dags att de får betalt för sin service. Elnät är dyrt liksom elproduktion.

Jag värmer 3 bostadshus, en bod och en sadelkammare för strax över 13 000:-. De är inte särskilt väl isolerade någon av dem.
Sammanlagd yta 270 kvm.

På sommaren är elräkning på några hundralappar så det blir inte så mycket i genomsnitt per månad.
Visserligen så har jag då solceller, men de har varit ordentligt subventionerade för villaägare. Jag äger dem i företaget då de tillhör gården, så jag fick ingen subvention.

Men 30 000 kronor är inte det som avgör om man kan lägga 150 000–250 000 på en värmepump eller annan omställning.
En pelletskamin kostar ca 50 000:- med installation.
Stödet +rotavdrag hade givit hälften, d.v.s. 25 000:-.
Så 25 000:- gör att slippa frysa och få ner kostnaden ordentligt tycker inte jag är särskilt oöverkomligt.
Det är samma matematik för en luft-luft-värmepump. Och en ordentlig luft-luft-värmepump kan stå för större delen av värmen i ett hus.

Många hushåll lever redan med små marginaler, höga räntor, dyra matkostnader och pendling som måste fungera. Då är det inte bara att “ordna alternativ”.
Man kanske måste rätta mun efter matsäck?
Eller?
Varför har de satt sig i den situationen?

Så 25 000:- gör att slippa frysa och få ner kostnaden ordentligt tycker inte jag är särskilt oöverkomligt.
Det låter ju otroligt billigt om den är så effektiv som du säger.
Kan tycka det är lite konstigt att den inte promotas mer i så fall. Jag vet ingen med pelletskamin.
Kostar inte en säck pellets runt 100kr? Hur många går åt på en dag för att värma huset?

Ska vi 2026 behålla våra 70-talskök för att ha råd att duscha hemma?
Ja det tycker jag.

Duscha är nödvändigt och ett kök från 70-talet går det att laga mat i.
Människor åt hemlagad mat i större utsträckning då än nu, så det vet jag fungerar.

Vissa har dock råd med både och.
Mitt kök är från 80-talet. Huset köptes så.
Inte är det roligt men jag är hellre varm, kan duscha och slippa oroa mig för höga räkningar.

Det är samma matematik för en luft-luft-värmepump. Och en ordentlig luft-luft-värmepump kan stå för större delen av värmen i ett hus.

Eller?

Men gud.

För att före pandemin fanns inte den situationen. Före pandemin hade hushållen häruppe betydligt mer pengar över.

Lönerna har inte ökat men kostnaderna har skenat. Elen har blivit dyr, inte pga att det produceras för lite, utan för att vi producerar nog mycket för att sälja den, och av någon sjuk anledning sätts priset på den interna marknaden till samma nivå som det högsta exportpriset. Och här i norr öppnades Aurora-kabeln till Finland i årsskiftet - och priserna skenade direkt.

Ska folk sälja sina hus nu? Till vem då? Till vilka lägenheter ska dom flytta?

Det är på inget sätt "vanligt folks" fel att pengarna inte räcker till. Kostnaderna för hus här i norr hade legat stabilt i typ 40 år, fram tills pandemin ökade kostnaderna för byggmaterial och el-exporten började sätta elpriset.

Jag hade själv extrem tur som lyckades sälja mitt hus innan årsskiftet, till förlust. Men jag är inte "vanligt folk", jag håller betydligt mer koll på geopolitik, nationell politik, och internationella trender än vad gemene man gör. Huset behövde bli sålt oavsett, men jag accepterade underpriset bland annat pga att jag visste att Aurora-kabeln skulle skapa kaos.

Om alla hade gjort som jag hade dessutom samhället häruppe kollapsat. Det finns inte nog med lägenheter, så det hade blivit en stor utvandring, och vi har redan ont om arbetskraft.

Och vad kommer hända med elpriserna och all den gröna industrin som försöker etableras här?

Eller?
Det är ändå rätt fascinerande hur 25 000 kronor plötsligt blir en struntsumma när det är någon annans konto som ska tömmas. För många är det inte växelpengar. Det är sparbufferten. Det är tryggheten. Det är det som ska finnas om bilen rasar eller räntan sticker igen.

Det låter alltid så enkelt. Det är bara att installera. Det är bara att byta. Det är bara att ställa om. Som om folk sitter hemma och trilskas av princip. De flesta har redan dragit ner, sänkt värmen, bytt bil, vänt på varenda krona. Man har följt råden. Ändå kommer nästa uppmaning. Och nästa kostnad.

Rätta mun efter matsäck sägs det. Absolut. Men när matsäcken krymper samtidigt som priset på allt annat drar iväg blir det till slut mest ett hån. Många köpte sina hus när el var något stabilt och förutsägbart. Ingen sa att det skulle bli ett ekonomiskt roulettehjul varje vinter.

Det är också något märkligt i hur snabbt vissa ställer sig och försvarar systemet som om det vore personligt. Som om problemet är att vanliga människor vill ha 21 grader i vardagsrummet och kunna ta sig till jobbet. Inte att infrastrukturen inte hängt med.

Folk är inte dumma. Folk är inte bortskämda. Folk är trötta. Trötta på att varje samhällsproblem landar i knät på samma människor som redan gör sitt bästa för att få vardagen att gå ihop.

3202kr slutade min på :arghh:😭 Så nu har jag tagit marsvinen och tillfälligt flyttat till pojkvännen och stängt av värmen i lägenheten, men med tanke på att halva februari redan har gått så lär nog nästa räkning inte bli extremt mycket billigare. Skulle något frysa sönder så får hyresvärden skylla sig själv för att han inte lagar trasiga dörrar och fönster och mycket troligt inte ens har grundvärme på i alla tomma lägenheter i huset. Skulle han mot all förmodan har grundvärme på så lär inte min lägenhet skada något viktigt. Med tanke på hur han sköter allting så börjar jag tro att hans mål är att få huset utdömt.

Jag har sjukersättning med bostadstillägg och fick en höjning på hela 225kr i månaden vid årskiftet som ska räcka till alla ökade priser och avgifter. Har kollat runt och försäkringskassan tar ingen hänsyn till elkostnaden när de beräknar bostadstillägg och uppenbarligen inte den ökade kostnaden för tex mat, sjukvård, mediciner mm när de beräknade höjningen av sjukersättningen heller.

Edit: Jag bor i Blekinge

Kan tycka det är lite konstigt att den inte promotas mer i så fall. Jag vet ingen med pelletskamin.
Kostar inte en säck pellets runt 100kr? Hur många går åt på en dag för att värma huset?
En säck på 16 kg räcker i 2 dagar när det är som kallast. Men då körs värme från pannan på natten när elen inte är lika dyr och så finns en mindre billig luft-luft-värmepump.
Dyraste är pellets i enstaka säckar på Jula där de kostar 69:-/säck.

Det huset är på 150 kvm varav 130 kvm hålls fullt uppvärmda och 20 kvm är runt +12 grader. Elförbrukningen var under januari 2 500 kWh och det gick åt 12 säckar pellets. På en vinter så går det åt 25 säckar pellets då det bara behövs den kallaste tiden.

Jag har den här kaminen.
https://kmp-ab.se/produkter/lilla-fro/

För att före pandemin fanns inte den situationen. Före pandemin hade hushållen häruppe betydligt mer pengar över.
Före Rysslands invasion av Ukraina.
De höga elpriserna nu beror på att resten av Europa inte längre har tillgång till billig Rysk gas.

Vi blir också påverkade av det kriget.
Vem tycker du skall kompensera oss för det?
Ryssland kanske?

Många köpte sina hus när el var något stabilt och förutsägbart. Ingen sa att det skulle bli ett ekonomiskt roulettehjul varje vinter.
Nej ingen hade förutsett Rysslands invasion av Ukraina.
Även om man borde ha förstått att annekteringen av Krim 2014 var en förvarning om det.

Vi har krig i Europa och det påverkar oss alla väldigt negativt.

Nej ingen hade förutsett Rysslands invasion av Ukraina.
Även om man borde ha förstått att annekteringen av Krim 2014 var en förvarning om det.

Vi har krig i Europa och det påverkar oss alla väldigt negativt.
Det är klart att kriget påverkar oss. Det är fruktansvärt och det får konsekvenser. Men just därför blir det ännu viktigare att politiken speglar verkligheten här hemma. När omvärlden förändras måste besluten göra det också. Politiker är valda för att jobba för människor som bor och lever här, inte för att optimera någon sorts Sverige AB där kalkylen alltid går före hushållens trygghet.

Kriget förklarar att priser kan rusa. Det förklarar inte varför vanliga hushåll ska bära nästan hela risken själva. Det förklarar inte varför systemet är så konstruerat att en vinter kan slå undan benen på helt vanliga familjer. Om vi har krig i Europa borde politiken handla om stabilitet, förutsägbarhet och skydd för medborgarna. Inte om att peka finger och säga att folk borde ha räknat bättre.

Man kan förstå att världen är orolig och samtidigt kräva att de som styr faktiskt prioriterar människors vardag före marknadslogik. Politiker är inte valda för att försvara systemet. De är valda för att justera det när det inte fungerar för folket.

Det förklarar inte varför vanliga hushåll ska bära nästan hela risken själva.
Vem tycker du skall stå för risken då?
Vi har faktiskt ett tak då regeringen har satt ett högkostnadsskydd.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/sankt-elskatt-och-nytt-prisstod/

Man måste dock komma ihåg att skattepengar också kommer från helt vanliga hushåll.
Varifrån tänker du att de pengarna skall komma?

Elen är oerhört billig på sommaren så det borde ha funnits utrymme att spara då.

Vem tycker du skall stå för risken då?
Vi har faktiskt ett tak då regeringen har satt ett högkostnadsskydd.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/sankt-elskatt-och-nytt-prisstod/

Man måste dock komma ihåg att skattepengar också kommer från helt vanliga hushåll.
Varifrån tänker du att de pengarna skall komma?

Elen är oerhört billig på sommaren så det borde ha funnits utrymme att spara då.
Självklart ska hushållen inte bära hela risken själva. Högkostnadsskyddet ser bra ut på papper, men i praktiken träder det sällan in eftersom spotpriset måste över 1,50 och det har inte hänt sedan 2022.

Många kämpar redan med höga elräkningar, dyrare mat och pendling. Man drar ner på värmen, försöker spara på allt man kan och även den “billiga elen på sommaren” räcker inte långt när resten av vardagen blivit dyrare. Och på toppen av allt betalar vi moms på energiskatten, en skatt på en skatt, på en tjänst som alla måste ha för att kunna bo och leva.

Det är svårt att förstå hur det kan kännas lugnt när så många lever med ständig oro. Politiker borde skapa trygghet och stabilitet för människor, inte ett system där det alltid är individen som får ta smällen.

Självklart ska hushållen inte bära hela risken själva. Högkostnadsskyddet ser bra ut på papper, men i praktiken träder det sällan in eftersom spotpriset måste över 1,50 och det har inte hänt sedan 2022.

Många kämpar redan med höga elräkningar, dyrare mat och pendling. Man drar ner på värmen, försöker spara på allt man kan och även den “billiga elen på sommaren” räcker inte långt när resten av vardagen blivit dyrare. Och på toppen av allt betalar vi moms på energiskatten, en skatt på en skatt, på en tjänst som alla måste ha för att kunna bo och leva.

Det är svårt att förstå hur det kan kännas lugnt när så många lever med ständig oro. Politiker borde skapa trygghet och stabilitet för människor, inte ett system där det alltid är individen som får ta smällen.

Jepp, politikerna skiter i sitt eget lands folk. Bara vi exporterar el utomlands, viktigare att "rädda hela världen" som vanligt.....

En säck bränslepellets kostar 70 kr på Jem&Fix. Jag vet eftersom att jag brukar köpa dessa istället för spånpellets.

Jepp, politikerna skiter i sitt eget lands folk. Bara vi exporterar el utomlands, viktigare att "rädda hela världen" som vanligt.....
Det är viktigt att inte människor i Finland och Tyskland fryser ihjäl.
Vi är i ett besvärligt läge när länder inom EU behöver varandra.

Vill inte du kunna köpa saker från andra länder än Sverige?
Åka på semester till länder som fungerar och kanske ha en bil?
Det finns inga svenska bilar och ingen svensk bensin heller.

Dessutom så få vi oerhört billig el från andra länder under resten av året.
Då kan man ju passa på att spara till vintern.

Vi behöver resten av världen för att klara oss bra på andra sätt.
Har du en mobiltelefon kanske? Var är den tillverkad?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka