meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

asmodeus skrev:
Ja, fast på ett mer "moderniserat" plan. MIn pålle skulle nog inte vilja gå på en prärie
:-)
Jo, jag gör sånt. fast den största vikten lägger jag faktiskt vid bettillpassning. Det är det absolut första jag byter ut om något inte känns bra.

Nej det är just vad jag menar... Min kompis berättade om en häst som användes i uppvisningar, shower m.m och när den väl fick komma ut så gick den i 10x10 m hagar!!
När den en sommar släpptes ut på "grönbete" så blev hästen helt skrämd av den stora hagen och alla kompisar så den stod som fastfrusen i 2 dagar innan den började söka sig runt den närmaste omgivningen!!!

Jag önskar verkligen att fler följde ditt exempel och inte satte dit mer utrustning när dom fick problem utan testade om det satt i den redan befintliga utrustningen!!! :bow:

pannkakssmet skrev:
Jag önskar verkligen att fler följde ditt exempel och inte satte dit mer utrustning när dom fick problem utan testade om det satt i den redan befintliga utrustningen!!! :bow:

Tack ! :bow: Bugar och bockar. Ens hästar är ju som sina barn och man vill ju inte att de ska känna obehag på något sätt, och jag säger som jag brukar. Om man har ett problem så är det oftast ett kroppsligt fel på hästen (och i vissa fall psykiskt), eller så är det mig det är fel på och jag som behöver utbildas vidare. Fungerar saker och ting däremot ¨för både häst och rytare så ska man bara vara glad och lycklig !

Hej igen Pannkaka. Är du vaken ? Jag måste bara få visa dig mitt exempel på fåfänga :-) Under den just det här träningspasset så hade han inte sin vitfodrade nosgrimma, utan sin svarta, och det stör mig !! :-) Ansiktet på hästen syns ju knappt i den även så konstigt tagna vinkeln på bilden.

Sen måste jag erkänna att jag klär upp både mig och hästen lite extra om vi ska träna för någon mer "betydande person" alltså inte sin vardagstränare... Och som du redan vet så vill han ju ha sin nosgrimma :-)

HTML:
http://www.hovringen.nu/c25.jpg

//helena

pannkakssmet skrev:
Skulle dina fälttävlanshästar klara av att driva boskap i flera dagar??

På "riktiga" amerikanska rancher klarar WESTERNHÄSTARNA det!

Hoppas verkligen att du skämtar???? För hur många westernhästar driver kor i sverige!!!!!

Och fälttävlan brukar gå över 3 dagar om du inte visst det :smirk:

Och så tror jag inte ett dugg på att kofösande hästar galopperar i 570m/min och hoppar hinder i 7km!!!

*suckar stort*

pannkakssmet skrev:
Varför använda den om den nu sitter så löst?
Jag säger inte att du ska spänna den hårdare, men varför har man den om den bara hänger där för syns skull??

Varför INTE ha den där för syns skull? (Gäller bara när vi talar om engelsk nosgrimma utan nedre rem). Om hästen inte störs av det och matte tycker det är fint så varför inte? Det gör ingen någon skada ju?

Om vi inte ska ha saker som inte stör hästen men är snyggt så kan vi ju hasa runt i en och samma färg på schabraken allihopa, med samma gärg och modell på träns och tyglar osv?

Jag har också haft löööst spänd engelsk nosgrimma i flera år, för att det är SNYGGT (jag tog av den för några dagar sen dock, hästen ser ut som - no offense - en liten fluffig westernponny utan och det är inte vackert ihop med dressyrutrustning) och ser ingen anledning varför jag inte skulle det. Jag får in halva handen under nosremmen och hästen går exakt likadan med och utan nosgrimma (och det är en kinkig häst som talar om vad han tycker om det inte passar och han vet att hans matte lyssnar).

pannkakssmet skrev:
Hur 17 kan något som ligger över hästens luftvägar, ofta hårt åtspännt ge bättre andningsfrihet???

Som någon skrev, kolla anatomien på hästen skalle, och sätter du där på en pullargrimma så ser du att den inte ligger på luftvägarna.
Om du mot all förmodan får den att ligga på luftvägarna, ja då får du nog allt ta och lära dig om hur en pullargrimma SAK sitta!

Sweet skrev:
Skulle inte tro att min engelska nosgrimma någonsin skulle kunna täppa igen luftvägarna på min häst för jag spänner den så löst att jag lätt får in två fingrar på höjden över nosryggen.

En pullarnosgrimma skulle inte sitta kvar på min häst eftersom jag inte vill spänna den så hårt som man måste för att få den att sitta som den ska...

Måste du spänna pullargrimman så hårt, så har du satt på den fel.
En engels nosgrimma ligger fortfarande över luftgångarna, och när en häst behöver mkt syrre, hur gör den då??
Jo, om du tittar på din hästs närsborrar efter någon minuts frisk galopp, så ser du att de har vidgat sig "flåsar efter luft", just för att kunna ta in maximalt med syre.

Det är som med dig när du är ute och springer, när du har sprungit en bit och börjar bli lite trött så vill korppen har mer syre, och då börjar man andas genom munnen och inte bara genom näsan.

Kassiopeja skrev:
Så kanske är det med nosgrimman som bruket att sitta upp från vänster sida att det bara är en gammal relik från när hästen användes i kavalleriet och att det idag har väldigt liten praktisk nytta? :angel:

/JES

:bow: så sant, så sant, är inte bättre själv tyvärr. men har tagit bort nosgrimman iallafall :bow:

olgaklara skrev:
Hoppas verkligen att du skämtar???? För hur många westernhästar driver kor i sverige!!!!!

Och fälttävlan brukar gå över 3 dagar om du inte visst det :smirk:

Och så tror jag inte ett dugg på att kofösande hästar galopperar i 570m/min och hoppar hinder i 7km!!!

*suckar stort*

Ja men att en häst har hög kondition har trots allt inget med lydnad att göra...
Det vore som att påstå att alla elitidrottare är stirriga! det stämmer inte!!!

Alexandra_W skrev:
Varför INTE ha den där för syns skull? (Gäller bara när vi talar om engelsk nosgrimma utan nedre rem). Om hästen inte störs av det och matte tycker det är fint så varför inte? Det gör ingen någon skada ju?

Om vi inte ska ha saker som inte stör hästen men är snyggt så kan vi ju hasa runt i en och samma färg på schabraken allihopa, med samma gärg och modell på träns och tyglar osv?

Jag har också haft löööst spänd engelsk nosgrimma i flera år, för att det är SNYGGT (jag tog av den för några dagar sen dock, hästen ser ut som - no offense - en liten fluffig westernponny utan och det är inte vackert ihop med dressyrutrustning) och ser ingen anledning varför jag inte skulle det. Jag får in halva handen under nosremmen och hästen går exakt likadan med och utan nosgrimma (och det är en kinkig häst som talar om vad han tycker om det inte passar och han vet att hans matte lyssnar).

Jag tror att hästar har mycket att lära människor när det gäller det spirituella!
Tamhästar har en vildhäst inom sig och det är väl vad som gör dom så charmigt oförutsägbara... :smirk:
Genom att hänga på onödiga saker så tämjer man bit för bit denna vildhäst och det vore hemskt om den försvann! :cry:
En häst känner vad som är onödigt, tro mig, trots att den kanske inte alltid bryr sig!!!

Splittan skrev:
Det är som med dig när du är ute och springer, när du har sprungit en bit och börjar bli lite trött så vill korppen har mer syre, och då börjar man andas genom munnen och inte bara genom näsan.

Hur ska en häst kunna andas genom munnen om den är ihopsnörpt med en nosgrimma??? :confused:
Även om dom kan öppna munnen så krävs det förmodligen en stor ansträngning och det sliter på krafterna det också...

KAN hästar öht andas genom munnen? Jag tycker mig ha hört/läst att de INTE kan det alls...

Eller?

pinky skrev:
KAN hästar öht andas genom munnen? Jag tycker mig ha hört/läst att de INTE kan det alls...

Eller?

Hmm...
Jag har också undrat detta, har aldrig SETT en häst andas genom munnen...

Någon som vet??

pannkakssmet skrev:
Jag tror att hästar har mycket att lära människor när det gäller det spirituella!
Tamhästar har en vildhäst inom sig och det är väl vad som gör dom så charmigt oförutsägbara... :smirk:
Genom att hänga på onödiga saker så tämjer man bit för bit denna vildhäst och det vore hemskt om den försvann! :cry:
En häst känner vad som är onödigt, tro mig, trots att den kanske inte alltid bryr sig!!!

Ehh.. nu får du ursäkta men nu anser jag att du är ute och cyklar på allvar här..

Min herre blir varken mer vild eller tam av att ha en engelsk nosgrimma som dekoration. Om han 'förstår' att den är onödig eller ej (dvs ren dekoration) har jag ingen aning om, men med tanke på hästars begreppsuppfattningsförmåga tvivlar jag starkt.

Det är som om hans kulle gå och skämmas i sitt fleecetäcke med nallar och hjärtan på, det om något är väl mot vildhästprinciperna, inte nog med att det är ett täcke, det är gulligulligt så man kan kräkas med. Men han knallar lika glatt runt id et som sitt rutiga ylletäcke, eller vinröda fleecetäcke t ex.

Hästar är för övrigt INTE speciellt oförutsägbara, hästar är otroligt tydliga djur som rätt tydligt talar om vad de tänker göra om tre sekunder.. Fast det är lite utanför ämnet.

Alexandra_W skrev:
Ehh.. nu får du ursäkta men nu anser jag att du är ute och cyklar på allvar här..

Min herre blir varken mer vild eller tam av att ha en engelsk nosgrimma som dekoration. Om han 'förstår' att den är onödig eller ej (dvs ren dekoration) har jag ingen aning om, men med tanke på hästars begreppsuppfattningsförmåga tvivlar jag starkt.

Det är som om hans kulle gå och skämmas i sitt fleecetäcke med nallar och hjärtan på, det om något är väl mot vildhästprinciperna, inte nog med att det är ett täcke, det är gulligulligt så man kan kräkas med. Men han knallar lika glatt runt id et som sitt rutiga ylletäcke, eller vinröda fleecetäcke t ex.

Hästar är för övrigt INTE speciellt oförutsägbara, hästar är otroligt tydliga djur som rätt tydligt talar om vad de tänker göra om tre sekunder.. Fast det är lite utanför ämnet.

Så människor är helt enkelt jorden intelligentaste varelse och dom har rätt i det mesta dom gör?? Jag hoppas att jag har missupfattat
dig!!
För hur inteligent är det att att döda sin egen "ras" för att skaffa ett större "revir"??
Och hur smart är det att fängsla andra varelser och kalla dom sina egna när dom är precis så vilda inombords som dom någonsin har varit??

Jag tror din häst vet mer än vad du tror!! Och du tror att jag har fel...
Det kommer nog aldrig bekräftas vem som har rätt och det är kanske lika bra det!!

pannkakssmet skrev:
Jag är väldigt tacksam så länge min häst uppför sig som en tamhäst och inte något annat.

Jag tycker inte att vildhästar är så charmiga.

Så människor är helt enkelt jorden intelligentaste varelse och dom har rätt i det mesta dom gör?? Jag hoppas att jag har missupfattat
dig!!

Människorna har högre utvecklad intelligens än alla andra arter ja. Det leder dock inte per automatik att vi gör bra saker med den intelligensen direkt..

För hur inteligent är det att att döda sin egen "ras" för att skaffa ett större "revir"??

Det gör i princip alla revirdjur. Vildhingstar drar sig INTE för att döda en rival för att få dess ston och dess revir. Visst, ger den andra hingsten upp och flyr så, men ger den sig inte är det en kamp på liv och död.

Däremot saknar de tacknämligt nog det beteende människan har utvecklat, att döda i lönndom och med hjälpmedel (dvs inte öppen fight man mot man med en chans att retirera)

Och hur smart är det att fängsla andra varelser och kalla dom sina egna när dom är precis så vilda inombords som dom någonsin har varit??

Tja, varför har DU häst? Bara undrar :angel:

Sen, det är väl ingen här som inte är medveten om att hästarna har kvar sina ursprungliga instinkter och iaf FÖRSÖKER ta hänsyn till dem? Och försöker tillgodose dess grundläggande behov.

Sen, jag kan LOVA dig att om bara hästarna kunde så skulle de tämja en hel arme av människor som servade dem ;) (Eller vänta, det är väl eg just det de har gjort, iaf mina hästar har rätt bra pli på mig kan jag meddela. 'Matte, vi fryser', 'matte, vi är hungriga', 'matte vi vill gå in', 'matte vi vill gå ut', 'matte, jag vill inte ha den här sadeln så du kan glömma att köpa den', 'matte, det här bettet vill jag inte ha'.. :devil: )

Jag tror din häst vet mer än vad du tror!! Och du tror att jag har fel...

Jag VET att du har fel. Och jag VET precis hur mycket mina hästar vet, och det är en hel del. Mina hästar har förmånen att ha en matte som lyssar på DEM också och låter dem säga sitt..

Det kommer nog aldrig bekräftas vem som har rätt och det är kanske lika bra det!!

En liten fråga.. VARFÖR gör inte mina hästar myteri och gör slut på mig nästa gång jag går ut i stallet? Varför gnäggar de och kommer galopperandes när jag visar mig? Varför kelar de gärna med mig? varför försker de vara mig till lags? Men utan att vara hjärndöda maskiner, utan att ha tappat sitt ursprungliga beteende och utan att stå ut med vad som helst? Ingen av dem tolererar t ex att jag är ofair..

Varför?

pannkakssmet skrev:
Du har just löst en gåta!! Det är därför gamla lata ridskolehästar ser spöken ibland... Dom har för bra kondition!!!
Eller gäller det bara fina ft hästar den här konditionsteorin???
:confused:

Det har med respekt att göra. Men det är rent önsketänkande, för man måste ju förtjäna respekten. Och ärligt talat - skulle man respektera en ryttare till 100% om den tvingade en att hoppa över fasta skräckinjagande hinder som man kan göra illa sej och fastna på? Och nån som inte bryr sej om att det gör ont när man drar åt sadelgjorden? Respekt måste som sagt förtjänas och i vissa situationer är det svårt att visa respekt för sin häst.
Jag har märkt de där "heta" tendenserna hos travare när de får för mycket kraftfoder/det börjar bli kallt ute på hösten/de börjar få kondition, och det har INGET med lydnad att göra om den bara blir piggare för det. Klart man blir pigg och glad när man känner att man är stark. Har också med psyket att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 460
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet