Mentaltest poäng

linafina

Trådstartare
Jag skulle vilja att någon förklarar grundligt för mig vad som är en bra hund om man kollar på ett mentaltests protokoll. Jag menar alltså korningens mentaldel inte Mh beskrivning!

Man har ju läst att många inte vill ha en hund med över 500 poäng på mentaltest exempelvis. Varför inte?

Jag har läst och försökt tyda mina egna hundars poäng men jag har så himla svårt för att förstå. Min ena hund gjorde testet innan det nya kom 2007 så det är svårt att jämföra honom med den yngre hunden som gjort sitt test för två veckor sen.

Finns det någon som är duktig på det här som kan förklara för mig vad man vill ha i en hund, alla kanske inte vill ha samma men på ett ungefär var hunden ska ligga mentalt. Kanske beror på vilken ras det är också?

Sv: Mentaltest poäng

Duktig skulle jag väl inte direkt påstå, men jag har diskuterat samma fråga med en del som är med i "gamet" jag vet inte hur många gånger. Ffa schäferfolk (uppfödare mfl) . Till att börja med så brukar det-åtminstone på bruksrasernas klubbar finnas "mallar" för önskvärda reaktioner, sedan återstår det ju vad uppfödaren velat få fram och vad man som person föredrar samt omständigheterna kring hunden. Vill även inflika att det intressanta är ju inte att se till en individ, utan till kullen! (Åtminstone ur avelssynpunkt) Är kullen jämn reaktionsmässigt? Hälsomässigt? Sticker något syskon ut? Varför?

Ett exempel. Det finns en schäferkull i Sverige som är titulerad Sveriges högst korade. Samtliga individer är riktigt bra och alla 6 (eller om det var 7?) fick runt 500 poäng utom en av tikarna vilket tedde sig märkligt då alla andra var så jämna och fina. Det visade sig att den tiken hade levt med en annan äldre schäferhane som domderade och bestämde hemma, ägaren hade inte tränat så mycket åtskiljt med hundarna varpå den naturligaste förklaringen är att "lilltiken" aldrig behövde ta några egna modiga beslut under uppväxten, det skötte ju den äldre hunden. När ägaren efter MT började träna sin hund mer individuellt så växte hon snabbt och kändes igen mer i sina syskon.

Finns en annan ganska färsk historia om en schäferhane som går i avel nu i Sverige och som det varit lite diskussion om då han gjorde ett MT med låga poäng och varför han trots detta fick para tikar. Det är en importhane som stått i hundgård i hela sitt liv och helt enkelt inte sett så mycket mer än en träningsplan , inte ens skogsmiljö vilket kan förklara ganska mycket av hans reaktioner. Vad jag förstått så har hunden ändå utvecklats snabbt sen den bytte ägare och verkar ha "det" i sig varför den fått para.

Det är jättesvårt att mäta med ett MH eller MT exakt vad som kommer från arv och vilket som kommer från miljö, varför jag tycker att man inte ska stirra sig blind på poäng utan att ha träffat en hund (tex om man skulle kika på påtänkta föräldrar till en kull). Vad jag vet är att de sociala bitarna premieras väldigt högt på MT, det finns tex hundar som i leken vill äga sitt byte, varför de inte kommer tillbaka med det och kampar som första val, det har ingenting att göra med att hunden finner situationen olustig, den är helt enkelt en individ som säger "det här är MIN". Sedan finns de ju de som faktiskt tycker att det är ett obehagligt moment och inte vill kampa med TL (eller ägaren). Två så olika hundar kan få samma poängskala i ett moment på ett MT, och det blir ju lite knasigt och misstolkat. De har visat en reaktion som passat enligt mallen, men av två helt olika anledningar. Vet man med sig att hunden inte är räddhågsen och avreagerar så är ju det absolut viktigast, åtminstone för hundens del. Jag vet tikar som gått i avel med enligt "mallen" katastrof MH som enda merit och som ändå fått trevlig avkomma. Man måste fråga sig varför en hund gör som den gör.

500 poäng är iaf sällan dåligt, och vet du med dig att din hund är en trygg och orädd individ som du tyckte reagerade bra på momenten så var NÖJD! Har dessutom TL sagt åt dig att han gjort ett trevligt MT så är det väl inte mer än prima att få det som bekräftelse. :)

Senast ändrad:

Jag kan lätt säga att jag förstår inte varför man inte vill ha över 500p.
Har dom höga poäng så finns det sällan några större brister i hunden.

Ta bara min egna som hade 511p och det jag fick se på hans korning var en hund som var totalt oberörd i alla situationer bara lite aggression på släden. Domaren sa det som kännetecknar denna hund är totalt orädd och gillar och bita och kampa.

Sen gör man L-test och ett skärpeprov där man retar och han tar då till stor aggression. Men på själva testet är han trygg och stabil som få och visar inga tendenser till aggression nånstans. Går på och biter fullt och fast i alla miljöer dom testar han i och utan att tveka.

Kan säga det jag fått se både på MH, MT och L-test på Jääkäri går hand i hand med vad jag ser på träningsplan i tjänst och över allt där vi är. Med andra ord en stabil herre som aldrig visar rädslor och går alltid in med stor pondus i alla situationer.

Tack för era svar! Jag är jättenöjd med båda mina hundars MT även om den yngre gjorde bra mycket bättre ifrån sig. Alla var väldigt imponerade över honom och så även jag. När jag läste om det här med MT nu i efterhand så läser man att några inte vill ha hundar med så höga poäng på MT men jag förstår inte riktigt varför?

Jag har lite samma erfarenheter som dig MrsScabtree när det gäller hundar och miljö och hela den biten. Jag har också sett hundar som visat sig vara otillgängliga på prov men som lämnat trevliga och öppna valpar osv. Man kanske inte alltid ska stirra sig blind på poängen men i det stora hela säger den väl en del.

Det som jag vill veta mer om också är det här med dådkraft, skärpa osv. Om man har ett MT protokoll framför sig, vad skall man kolla efter? Te.x vill man kanske inte ha en hund med mycket skärpa men väldigt lite dådkraft? Någon som kan förklara hur man ska kolla i protokollet och tolka dom olika poängen.

Håller med föregående skribent!

För mej är en 600 p hund en KOMPLETT hund, dvs en hund med alla "pusselbitar på rätt ställe"!
Visst har den mycket "motorer", men den kan också välja att använda rätt bit i rätt samanhang.

Min dam hade 531 p och hon är "mycket hund" men balanserad och väldigt trygg med både sej själv, allt runt omkring henne, mej, nya upplevelser osv osv.

För mej är en 300-hund sällan något speciellt att "hänga i julgranen".
Många bitar som jag önskar i en hund fattas nästan alltid om poängen inte kommer över i alla fall 450 p.
Sedan är det självklart beroende av VAR poängen sitter och var de saknas! Men - som sagt - jag vill ha merparten av de mentala pusselbitarna på "rätt plats" för att jag skall vara nöjd.

/Swat

/Swat

Är det pg.a att hunden har mycket "motor" som vissa människor säger att dom inte vill ha en hund med dom höga poängen? Är dom rädda att inte klara av det?

Var vill du att poängen ska sitta?

Säg såhär, om en hund som haft en helt "vanlig" uppväxt med normala förhållanden till miljö, människor, inte är hormonellt påverkad, omogen eller vad det nu må vara som går in och gör ett MT och får "tråkiga" poäng, då kanske man behöver fundera på varför det gick som det gick. Med ganska stor sannolikhet kanske det inte är som sig bör. Min poäng är väl mer att man ska vara restriktiv i sin första bedömning. Några av de större bruksuppfödarna i Sverige verkar vara överens om att det är svårt att "sätta stämpel" på en hund som har fått si eller så många poäng som bra eller dålig, även om en hund som har ca 500 poäng oftast ÄR bra.

Sedan inte att förglömma måste man ju se till bitar på en hund som inte alltid visar sig på MT. Bra av och på knapp? Stressbitar? osv osv som kan spela in.
Men sen inte att förglömma, en bra hund och en bra avelshund är inte alltid samma sak. Sedan beror det som vanligt på vilken ras man pratar om.

Jag tycker att detta med MT är lite lurigt!
Dom bitar jag kollar och tycker är viktiga är den sociala självsäkerheten, Social nyfikenhhet. handlingsförmåga, anpassningsförmåga, koncentration och
avreaktion!
Dessutom vill jag ha liten eller väl anppassat till hotet vad gäller aggresion..

Men sedan är det ju detta med domare och figgar med!
Kompisen råkade ut för, vad hunden tyckte, var ointressanta sådana och stod således och var oengagerad vid lekfiggen och kälken!
Det måste vara jättetrist att bli "blåst" på hunden verkliga reaktion:(

Kiera hade bra domare och figgar vid sitt MT:)

Vad fick dina för poäng?

Jag tycker att detta med MT är lite lurigt!
Dom bitar jag kollar och tycker är viktiga är den sociala självsäkerheten, Social nyfikenhhet. handlingsförmåga, anpassningsförmåga, koncentration och
avreaktion!
Dessutom vill jag ha liten eller väl anppassat till hotet vad gäller aggresion..

Men sedan är det ju detta med domare och figgar med!
Kompisen råkade ut för, vad hunden tyckte, var ointressanta sådana och stod således och var oengagerad vid lekfiggen och kälken!
Det måste vara jättetrist att bli "blåst" på hunden verkliga reaktion:(

Kiera hade bra domare och figgar vid sitt MT:)

Vad fick dina för poäng?

Det är precis som du säger viktigt att figuranterna verkligen kan och gör det dom ska så bra som är möjligt. Man räknar ju fullt med att dom kan sin grej och gör det som det står i anvisningarna.

Jason som gick det gamla MT fick då 156 poäng utav 300, Freddy som gick nu för snart tre veckor sen fick 529 poäng utav 600.

För mig handlar det inte så mycket om hur höga poängen är utan var poängen sitter.

Exempelvis så vet jag massor av hundar med stor jaktlust (både social och jakt) som inte startar på lilla bytet. Då ryker en hel del poäng! Trots att hunden i sig har mycket jakt. Så man ska inte stirra sig blind på betygen, utan vart det sitter och koeff.

Har också sett hundar som legat på höga betyg (500+). Som inte visat ett jävla skit. Men dom står längst ut i snöret och glor. Aggression eller bara "intresse". Både på MH och korning så har man ju vissa mallar, vilket gör att i vissa situationer hamnar hunden i samma ruta oavsett om den visar aggression, skärpa eller leklust. För den står längst ut i kopplet och gapar/kastar sig. Såg en hund som la sig ner på släden tex. Gick inte alls igång på retningen. Detta såg inte ens ut att vara någon form av överslag, han blev helt enkelt inte tänd eller rädd. Och då gjorde hunden inte ett skit.

Jag föredrar hundar som har lite lägre retningströsklar som iallafall AGERAR. Inte bara sover sig igenom en korning.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 711
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 426
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 782
Senast: jolan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 147
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka