Sv: Mentaltest poäng
Duktig skulle jag väl inte direkt påstå, men jag har diskuterat samma fråga med en del som är med i "gamet" jag vet inte hur många gånger. Ffa schäferfolk (uppfödare mfl) . Till att börja med så brukar det-åtminstone på bruksrasernas klubbar finnas "mallar" för
önskvärda reaktioner, sedan återstår det ju vad uppfödaren velat få fram och vad man som person föredrar samt omständigheterna kring hunden. Vill även inflika att det intressanta är ju inte att se till en individ, utan till kullen! (Åtminstone ur avelssynpunkt) Är kullen jämn reaktionsmässigt? Hälsomässigt? Sticker något syskon ut? Varför?
Ett exempel. Det finns en schäferkull i Sverige som är titulerad Sveriges högst korade. Samtliga individer är riktigt bra och alla 6 (eller om det var 7?) fick runt 500 poäng utom en av tikarna vilket tedde sig märkligt då alla andra var så jämna och fina. Det visade sig att den tiken hade levt med en annan äldre schäferhane som domderade och bestämde hemma, ägaren hade inte tränat så mycket åtskiljt med hundarna varpå den naturligaste förklaringen är att "lilltiken" aldrig behövde ta några egna modiga beslut under uppväxten, det skötte ju den äldre hunden. När ägaren efter MT började träna sin hund mer individuellt så växte hon snabbt och kändes igen mer i sina syskon.
Finns en annan ganska färsk historia om en schäferhane som går i avel nu i Sverige och som det varit lite diskussion om då han gjorde ett MT med låga poäng och varför han trots detta fick para tikar. Det är en importhane som stått i hundgård i hela sitt liv och helt enkelt inte sett så mycket mer än en träningsplan , inte ens skogsmiljö vilket kan förklara ganska mycket av hans reaktioner. Vad jag förstått så har hunden ändå utvecklats snabbt sen den bytte ägare och verkar ha "det" i sig varför den fått para.
Det är jättesvårt att mäta med ett MH eller MT exakt vad som kommer från arv och vilket som kommer från miljö, varför jag tycker att man inte ska stirra sig blind på poäng utan att ha träffat en hund (tex om man skulle kika på påtänkta föräldrar till en kull). Vad jag vet är att de sociala bitarna premieras väldigt högt på MT, det finns tex hundar som i leken vill
äga sitt byte, varför de inte kommer tillbaka med det och kampar som första val, det har ingenting att göra med att hunden finner situationen olustig, den är helt enkelt en individ som säger "det här är MIN". Sedan finns de ju de som faktiskt tycker att det är ett obehagligt moment och inte vill kampa med TL (eller ägaren). Två så olika hundar kan få samma poängskala i ett moment på ett MT, och det blir ju lite knasigt och misstolkat. De har visat en reaktion som passat enligt mallen, men av två helt olika anledningar. Vet man med sig att hunden inte är räddhågsen och avreagerar så är ju det absolut viktigast, åtminstone för hundens del. Jag vet tikar som gått i avel med enligt "mallen"
katastrof MH som enda merit och som ändå fått trevlig avkomma. Man måste fråga sig varför en hund gör som den gör.
500 poäng är iaf sällan dåligt, och vet du med dig att din hund är en trygg och orädd individ som du tyckte reagerade bra på momenten så var NÖJD! Har dessutom TL sagt åt dig att han gjort ett trevligt MT så är det väl inte mer än prima att få det som bekräftelse.