Mer hö eller halm?

Bukefalos 30 år!

Efter tre nätter med halmen har han fortfarande knappt ätit nåt. Ikväll hade han dessutom lämnat kvar en del av kvällslusernet (han har fått några hg såhär i början för att mildra övergången) från kvällen innan, så allt verkar vara ännu ett utslag av nojig matte. ;)

Så 4 kg nattetid verkar funka ändå. :)

Efter tre nätter med halmen har han fortfarande knappt ätit nåt. Ikväll hade han dessutom lämnat kvar en del av kvällslusernet (han har fått några hg såhär i början för att mildra övergången) från kvällen innan, så allt verkar vara ännu ett utslag av nojig matte. ;)

Så 4 kg nattetid verkar funka ändå. :)
Vad skönt.

Jag har haft flera som ätit upp hö/hösilage alldeles för fort. Men vägrat halm. Dvs halmen varit orörd och höet slut klockan 22

De har fungerat att blanda halm och hö noga, då har de endera ätit halmen med eller åtminstone förlängt ättiden enormt genom att behöva sortera ut höet från halmen. Extra effekt i slowfeed

Varför halm före mer hö har du ju fått svar på. Men min Z får 3 kg hösilage och 3 kg halm vid intag kl 18. Han rör inte halmen om det serveras separat. Bäst blir det om jag blandar hö och halm och ger i slowfeedlösning. Då äter han konstant till ca 01, och har sen halm kvar att plocka med även om han inte alltid gör det.

Om jag skulle ge 6 kg hö (eller 6 kv silage) skulle det vara sopslut innan 22. Även i slowfeed.

För mig är halm bokstavligt en life saver och har så varit med alla rejält lättfödda

(Ja sista fordring 18 är sjukt tidigt, dock gör det ingen avgörande skillnad om han skulle få 1 kg vid intag och 2 kg vid 21 så)

Ny uppdatering. Jag har börjat stoppa in middags- eller kvällshöet i nät (beroende på när jag är i stallet) och då har han lärt sig hur man äter ur nätet. Så nu går det även åt halm. La in 1 kg i förrgår och det är tomt nu, så det blir 2 kg inlagt idag blandat med middagsgivan, så blir det lite bättre iaf.

Han har hög äthastighet, 2 kg på en timme utan nät och 1 1/2 timme med nät. Idag stod han inne medan jag fyllde på halm i nätet och då moffade han i sig stora tuggor av halmen.

Jag tror det har tagit lite tid innan han började bli hungrig efter all fri tillgång han haft innan. Men nu är han mycket hungrigare, speciellt som de rör sig väldigt mycket i hagen jämfört med förra stället. Främst skritt såklart, men en del busande också.

En till uppdatering om nån mot förmodan skulle vara intresserad. Efter diskussion med stallägaren har jag minskat på tre givor och ökat så han får 6 kg till natten.

Han hinner inte äta upp 2 kg på morgonen, utan lämnar kvar en del i boxen. Sen är han väldigt försiktig/ängslig i hagen när det fodras, så han hinner inte äta lika mycket som de andra. Så det känns bra att han får mestadelen i boxen så han kan äta i lugn och ro.

Han äter ungefär 1/2 kg halm per dygn också. Känns alldeles lagom. :)

En till uppdatering om nån mot förmodan skulle vara intresserad. Efter diskussion med stallägaren har jag minskat på tre givor och ökat så han får 6 kg till natten.

Han hinner inte äta upp 2 kg på morgonen, utan lämnar kvar en del i boxen. Sen är han väldigt försiktig/ängslig i hagen när det fodras, så han hinner inte äta lika mycket som de andra. Så det känns bra att han får mestadelen i boxen så han kan äta i lugn och ro.

Han äter ungefär 1/2 kg halm per dygn också. Känns alldeles lagom. :)
Det låter ju som en riktigt bra lösning.

Ny uppdatering! Färdigbantad häst lagom till betet. ;)

Köpte hökuddar som jag kunde fylla i förväg och lägga i kvällspåsen. Så numera äter han kvällsmaten gissningsvis lite längre tid men ffa är han nöjd och vill inte ha nån halm alls (har en hökudde med halm för säkerhets skull).

Så nöjd med resultatet! Om 75 dagar börjar bantningen igen. :angel:

incollage_save.webp

Liknande trådar

• Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Foder till ponny med EMS?
  • för mycket hö?
  • Hur lite hö?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund