mer värd nu?

Chloé

Trådstartare
Sen jag blev gravid officiellt så märker jag en stor förändring på hur vissa människor beter sig. Har även märkt det hos andra par när dom skaffat barn.

Den förändringen är att helt plötsligt verkar alla se mig som en annan person, man är mer värd, det ska frågas helt öppet om allt om min hälsa, vad jag äter, vad jag väger, om jag gått upp något. För höra omvägar att människor skvallrar och snokar i min graviditet, istället för att fråga mig face to face så ringer man någon annan som är nära mig och frågar hur jag mår.
Såna som aldrig vill ses eller prata annars vill helt plötsligt ses, ge goda råd, osv osv osv.

Varför är det helt plötsligt så okej att lägga sig i mitt liv? jag är fortfarande samma person som innan, accepterade man inte mig innan graviditeten då har man inget att göra med den nu heller. Så tycker jag iaf, men är det fler som märker av detta?

Och då är jag ändå bara i vecka 16 än, antar att det bara kommer bli värre :eek:

Sen för att inte bara gnälla så stiger ju dom riktiga vännerna fram också och bevisar varför dom faktiskt har stått så högt i kurs i mitt liv så länge dom har fått dela det med mig :love: Dom kommer ihåg att jag fortfarande är samma person som fortfarande vill prata killar med mina singelvänner, som vill prata om musik, film, tv, vardagliga ting, jobb vad som helst. Jag är inte bara en gravid kvinna, jag är fortfarande Anna i deras ögon.
 
Sv: mer värd nu?

Jag tycker det är kul med andra vänner och bekanta som blir gravida, för det betyder att vi kommer att dela något nytt - livet som förälder. Tänk dej att ingen av dina kompisar hade ridit eller tyckt om djur, sen helt plötsligt så kommer din kompis och har börjat rida på ridskola två gånger i veckan och dessutom skaffat en hund och ska börja träna spår i samma klubb som du. Jättekul, eller hur? Ni fick helt plötsligt massor av nya saker gemensamt, även om ni haft kul innan.
 
Sv: mer värd nu?

jo det har du ju förstås rätt i :) kanske bara är mina graviditetshormoner som spökar :D
 
Sv: mer värd nu?

Jag upplevde det på olika sätt, både som du, och som vindvissla skriver.
Ngt som gjord mej hysteriskt irriterad var att kassörskan i en av de stora mat-affärerna här frågade mina föräldrar varje gng de handlade hur det var med mej, men hon hälsade inte på mej när jag handlade av henne :confused::eek:!!
Och som du säger, helt plötsligt är det helt okej att fråga om vikt, bristningar, hemorrojder:grin: osv osv.
Att bli kallad tjockis var ngt jag irriterade mej på. Jag var inte tjock som i tjock, jag var GRAVID!!

Strunta i folk, alla blir vansinnigt nyfikna när ngn de känner är gravid. Gäller bara att lista ut vilka som är just nyfikna, och vilka som är nyfikna pga att de verkligen bryr sej, tycker din grav är spännande och önskar dej det allra bästa. Men det brukar inte vara så svårt att lista ut, och du skriver ju att du har underbara vänner :)
 
Sv: mer värd nu?

precis det där, att folk frågar tex mina föräldrar, men inte mig rakt ut, vad är grejen med det? :eek:

Sen kanske jag lät lite otacksam i första inlägget, men jag menar att människor som verkligen har visat att dom ogillar mig tidigare helt plötsligt ska snoka och vara bundisar, sånt uppskattas inte. Att däremot människor man kanske inte varit så nära med för att man inte haft nåt gemensamt helt plötsligt bryr sig, det märks att det är som ni skriver, att helt plötsligt har vi något som binder oss samman på ett annat sätt. :)

Så det är lite tudelat, men aah, mitt barn ska inte vara var mans egendom.
 
Sv: mer värd nu?

Nej jag tycker inte du lät otacksam, jag förstod hur du menade :)

Är väldigt roligt oxå, för många nya kontakter knyter man genom graviditeten/bebisarna, och man kan få nya, väldigt nära vänner på kort tid.

Men som sagt, jag irriterade mej vansinnigt, men ju längre in i graviditeten jag kom, desto mindre orkade jag med folks skvaller och nyfikenhet.
I början tyckte jag att detta med att prata om MIN graviditet, MIN mage, MIN bebis var så väldigt privat, men det la sej oxå ju längre in i graviditeten jag kom.....

STORT GRATTIS förresten :bump: När är BF?? Njut av varje dag. Jo jag vet, man längtar och längtar och tycker tiden går såååå långsamt, men vips så är man hög-gravid ska du se, så NJUT massor av detta underbara :)
 
Sv: mer värd nu?

jo men precis, idag va vi på rul och alla vill se bilden, jag har bara visat för mamma och svärmor och ingen annan ska se den, så känns det just nu iaf.
Vi fick bf 6 maj :) så tiden går långsamt nu för tidigare beräkning va 26e april :p

men skönt att du förstår va jag menar, sen ser jag verkligen fram emot att knyta nya kontakter, jag märker redan nu att man gör det, människor man bara känt ytligt som också visat sig vara gravida vill ses, och det är jättekul :)

tack.
 
Sv: mer värd nu?

Känner igen allt det du skriver. Men upplever det annorlunda.

Innan jag själv fick barn och hörde att någon va gravid så blev jag glad, ställde lite frågor och sa grattis. Sen var det bra.

Men efter att ha gjort en graviditet, fött barn och upplevt allt vad det innebär att vänta barn, föda barn mm så blev det annorlunda.
Nu när någon berättar att dom är gravid så tar hela mitt hjärta ett glädjeskutt. Jag blir så glad för deras skull och vill veta aaaallllt om hur dom mår, lever och tankar runt det. Säger någon att dom inte vill prata om det så är det okej.
Men jag kan prata om det i timmar utan att tröttna. Jag vet ju vad som väntar. Framförallt en förstföderska:love:

Man kan säga att jag vill känna/dela deras förväntan, fundering, glädje mm en liten stund!
 
Sv: mer värd nu?

Har inte läst hela tråden men visst vore det konstigt om ingen sa nått heller. Då skulle man ju börja undra varför ingen var intresserad av det största som hänt dig, eller hur?
 
Sv: mer värd nu?

fast om du uppfattar det så har jag uttryckt mig luddigt i såna fall, jag är tacksam över alla som vill prata om det med givetvis, men det jag ogillar är såna som förut inte har tyckt att jag är vatten värd och sagt och gjort diverse elaka saker mot mig, nu helt plötsligt fjäskas det. Samma sak med såna jag inte känner alls, mina vänner tackade jag ju redan i första inlägget för att dom är förstående och inte bara ser mig som gravid men givetvis pratas det om bebis med.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
730
Senast: IngelaH
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 152
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 546
Senast: karl_h
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 681
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp