Merkostnadsersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att förtydliga så säger socialtjänstlagen att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt. Äger man boende och kan vara i behov av bistånd än längre tid måste man sälja det eftersom man på det sättet kan tillgodose sitt behov av pengar.
Ja det var det jag menade med slagit knut på sig, och att mer än en person fått sälja ägt boende fast det per månad var billigare. Men sen fått hjälp med en dyrare lägenhet.
 
Jag kan ju inte bo kvar för jag har inte råd med bil. Jag har heller inte råd med ett dyrare boende.

Allt är liksom på väg åt helvete.
Men nu så tycker jag att du skall avvakta och se vad vården kan hjälpa dig med.
Visst är det så att de misstänker underfunktion i sköldkörteln?
Om det är så att det stämmer så kommer du att må mycket bättre med behandling.
För vid underfunktion av sköldkörteln så löper hypofysen amok och skickar ut massor av signalsubstanser som skall få sköldkörteln att producera sitt hormon.
Och man mår jättedåligt psykiskt av det som hypofysen skickar ut.

Jag har haft flera närstående i familjen med det problemet. Och de har mått absolut bottenlöst dåligt.
Men fick må bra igen när behandlingen började fungera.

Så snälla rara, försök att se att det finns hopp om att saker och ting reder ut sig.
Jag förstår att det är jättesvårt, men vården tar dig ju verkligen på allvar.
Det är inte så här du skall behöva må
 
Men nu så tycker jag att du skall avvakta och se vad vården kan hjälpa dig med.
Visst är det så att de misstänker underfunktion i sköldkörteln?
Om det är så att det stämmer så kommer du att må mycket bättre med behandling.
För vid underfunktion av sköldkörteln så löper hypofysen amok och skickar ut massor av signalsubstanser som skall få sköldkörteln att producera sitt hormon.
Och man mår jättedåligt psykiskt av det som hypofysen skickar ut.

Jag har haft flera närstående i familjen med det problemet. Och de har mått absolut bottenlöst dåligt.
Men fick må bra igen när behandlingen började fungera.

Så snälla rara, försök att se att det finns hopp om att saker och ting reder ut sig.
Jag förstår att det är jättesvårt, men vården tar dig ju verkligen på allvar.
Det är inte så här du skall behöva må
Men det löser ändå inte det ekonomiska. Jag kommer aldrig att få jobb.
 
Jo det löser även det ekonomiska.
Du kommer att må så mycket bättre att du då kan få jobb.
Hela livet kommer att bli bättre, enklare och du kommer att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.
När man mår bra så syns det ju.
Jag lyckades ju göra bra ifrån mig på en arbetsintervju. Såg antagligen pigg, trevlig och glad ut. Sen berättade jag om min autism och lönebidrag. Har inte hört av dem sedan dess.

Och jag är ändå inte sugen på att jobba heltid.
 
Jag lyckades ju göra bra ifrån mig på en arbetsintervju. Såg antagligen pigg, trevlig och glad ut. Sen berättade jag om min autism och lönebidrag. Har inte hört av dem sedan dess.

Och jag är ändå inte sugen på att jobba heltid.
Fast ”sugen” på att jobba heltid, vem är det?
Inte jag. Men jag gör det för att kunna försörja mig och min familj.

Jag förstår att du har svårigheter, men samtidigt förstår jag inte vad du vill få ut och förväntar dig? Ingenting löser sig om man inte är villig att förändra sin situation.
 
Fast ”sugen” på att jobba heltid, vem är det?
Inte jag. Men jag gör det för att kunna försörja mig och min familj.

Jag förstår att du har svårigheter, men samtidigt förstår jag inte vad du vill få ut och förväntar dig? Ingenting löser sig om man inte är villig att förändra sin situation.
Jag vill inte bara jobba, sova, äta, skita. Jag vill ha ett liv också. Varför ska man inte få ha ett liv utanför jobbet också? Orkar inte det om jag ska bränna all min energi på ett jobb. Då kommer jag hamna på psyk igen.

Tycker också du uttrycker dig kränkande. Jag tar illa vid mig. Herregud, jag försöker ju göra allt i min makt för att få en bättre tillvaro. Och du säger att jag inte är villig. Mår faktiskt dåligt nu.
 
Jag vill inte bara jobba, sova, äta, skita. Jag vill ha ett liv också. Varför ska man inte få ha ett liv utanför jobbet också? Orkar inte det om jag ska bränna all min energi på ett jobb. Då kommer jag hamna på psyk igen.
Jo men om det är sköldkörteln som är trasig så kommer du att ha ett liv när du får behandling.

Tänk om det är så att allt som känns så besvärligt faktiskt är en kroppslig sjukdom som går att behandla så att problemen försvinner.
 
Jag har hört att det finns något som heter merkostnadsersättning som man kan få p.g.a. sjukdom eller funktionshinder.

Att jag har bil beror inte bara på dåliga kommunikationer, för de finns trots allt, men jag skulle bli väldigt begränsad utan bil p.g.a. min panikångest. Tror att jag kan klara av att åka med buss till närmaste byn, men det kan också innebära panikångest om jag inte kan åka hem precis exakt när jag behöver.

Längre sträckor klarar jag inte alls utan bil. Det är problem nog ändå att åka till stan 6 mil bort. Det är en större påfrestning för mig än för de som saknar mina problem.

Är det helt befängt att tro att jag skulle kunna få merkostnadsersättning för bil p.g.a. min panikångest?
Ja, sannolikt befängt. Speciellt som du har pengar på banken.
 
Ja, sannolikt befängt. Speciellt som du har pengar på banken.

merkostnadsersättning har inget med en persons besparingar (och inte heller inkomst) att göra utan handlar om merkostnader som uppstår pga sjukdom eller funktionsnedsättning.

Jag får MER pengar i merkostnadsersättning när jag tjänar mer (för då är hemtjänsten dyrare och det är en kostnad som inte normalt förekommer i min ålder och uppstår pga sjukdom).
 
Jo det har jag ju hört förut.
Från de som var sjuka i sköldkörteln.
Men jag har också sett skillnaden med en korrekt behandling.

De mådde om möjligt ännu sämre än vad du gör.
Och ändå så mår de riktigt bra i dag.
Jag får hoppas att det blir bättre. Idag har jag inte orkat något. Har dock jobbat en stund. Jo, jag vattnade lite plantor också.

Ja, sannolikt befängt. Speciellt som du har pengar på banken.
Så man ska inte få ha något för oförutsedda utgifter eller om man hamnar mellan stolarna och blir utan inkomst en period? Och jag antar då att du också tycker att jag inte ska kunna utföra underhåll på mitt hus? Eller nödvändigt avlopp när föreläggande kommer?

Merkostnadsersättning är inte socialbidrag.
 
Jag får hoppas att det blir bättre. Idag har jag inte orkat något. Har dock jobbat en stund. Jo, jag vattnade lite plantor också.
Ja jag tycker verkligen att du skall hoppas på det.
Den förbättring som jag såg hos mina närstående var närmast att betrakta som underverk.
 
Mm men då krävs ju att bilen måste anpassas. En vän är rullstolsburen och måste ha en bil där man kan gasa, bromsa och växla med händerna, där man kan "svänga ut" sätet åt sidan och lite annat kopplat till att få in rullstolen med

Han får ersättning för "ombyggnationen", bidrag till köp av ny bil var x år (kanske var sjunde? Minns inte) osv. Men han får ju fortfarande betala den del som anses motsvara en "normal bil"

Han får ingen ersättning för att åka med den osv. För det hade han ju gjort med en vanlig bil med osv
Nej, jag tänkte på bidraget till att köpa bilen (förutom ombyggnaden).
 
@Wille - har du tittat på möjligheten att söka bidrag från fonder/stiftelser?

Jag har ingen aning om vad som finns men dels tänker jag att du numera har autismdiagnosen och även panikångesten som kanske gör att du uppfyller nåt krav?
Det verkar ju som om @Wille har sparat kapital, man får ha max ett prisbasbelopp i tillgångar. Även en fastighet räknas som en tillgång. Och max 4 pbb i inkomst i senaste deklarationen.
Man kan inte få fond/stiftelemedel enbart baserat på ens diagnoser.
 
Det verkar ju som om @Wille har sparat kapital, man får ha max ett prisbasbelopp i tillgångar. Även en fastighet räknas som en tillgång. Och max 4 pbb i inkomst i senaste deklarationen.
Man kan inte få fond/stiftelemedel enbart baserat på ens diagnoser.
Vad är prisbasbelopp? Jag har aldrig fattat vad det är. Eller hur mycket det är.

Men som vanligt så måste man väl bo i dyr bostad för att kunna få någon hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 211
Senast: Mineur
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 156
Senast: ptr
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 545
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp