Merkostnadsersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
En anhörig till mig fick nyss 65 000 från en fond. Just den fonden riktar sig till personer i en annan situation än din, men det är ett färskt exempel på nivå på engångssumma.
Din anhörige har förmodligen låg inkomst och låga tillgångar för stiftelserna har krav på sig som de måste uppfylla för att slippa betala skatt på sina avkastningar
 
Vad är prisbasbelopp? Jag har aldrig fattat vad det är. Eller hur mycket det är.

Men som vanligt så måste man väl bo i dyr bostad för att kunna få någon hjälp.
Det brukar ändras varje år. I år är det 57 300 kr.
Så ska du söka fonder så får du ha max 4 x 57 300 i årsinkomst och max 57 300 i tillgångar.
 
Det verkar ju som om @Wille har sparat kapital, man får ha max ett prisbasbelopp i tillgångar. Även en fastighet räknas som en tillgång. Och max 4 pbb i inkomst i senaste deklarationen.
Man kan inte få fond/stiftelemedel enbart baserat på ens diagnoser.
Det beror ju HELT på vilken fond/stiftelse det handlar om, det finns inga generella regler för hur villkoren för en fond får se ut.
 
Så man ska inte få ha något för oförutsedda utgifter eller om man hamnar mellan stolarna och blir utan inkomst en period? Och jag antar då att du också tycker att jag inte ska kunna utföra underhåll på mitt hus? Eller nödvändigt avlopp när föreläggande kommer?

Merkostnadsersättning är inte socialbidrag.
Jag tycker ingenting eftersom jag inte kan detaljregler.
Men så mycket vet jag att det är extremt svårt att få extra ersättning på det vis du tänker.

Blanda inte ihop åsikter och info.
Jag har levt på mindre än det du får ut och har inga marginaler kvar för katastrofer. Så ge dig på nån annan
 
Det beror ju HELT på vilken fond/stiftelse det handlar om, det finns inga generella regler för hur villkoren för en fond får se ut.
+ @Görel
De flesta stiftelser och fonder är för ekonomiskt behövande.
Skatteverket har en definition på ekonomiskt behövande, om stiftelser/fonder följer den behöver de inte skatta för sin avkastning utan kan ge den till ekonomiskt behövande i stället.
De allra flesta följer skatteverkets regler om detta, vilket betyder att mottagaren av bidrag får ha max 4 pbb i inkomst och max 1 pbb i tillgångar + 1 pbb per övrig person i hushållet.

Kan du säga en stiftelse eller fond för ekonomiskt behövande som inte följer dessa regler så blir jag mycket förvånad, eftersom de då betalar skatt på sin avkastning istället för att hjälpa fler behövande människor.
 
Det brukar ändras varje år. I år är det 57 300 kr.
Så ska du söka fonder så får du ha max 4 x 57 300 i årsinkomst och max 57 300 i tillgångar.
Ok. Då är jag väl diskvalificerad p.g.a. att jag äger mitt boende. I övrigt ligger jag långt under gränserna.

Men livet ska tydligen ha gått helt åt helvete först.
 
Ok. Då är jag väl diskvalificerad p.g.a. att jag äger mitt boende. I övrigt ligger jag långt under gränserna.

Men livet ska tydligen ha gått helt åt helvete först.
Det finns fastighetsägare som fått fondmedel, enligt vad jag läst i en facebookgrupp, men det är svårt att hitta såna stiftelser/fonder. Jag har aldrig stött på nån och jag söker stiftelsemedel flera gånger om året sen 7 år tillbaka.
 
Det finns fastighetsägare som fått fondmedel, enligt vad jag läst i en facebookgrupp, men det är svårt att hitta såna stiftelser/fonder. Jag har aldrig stött på nån och jag söker stiftelsemedel flera gånger om året sen 7 år tillbaka.
Ok. Ännu en grej som inte kommer att hjälpa mig.

Allt kommer att gå åt helvete. Tror att jag kommer bli hemlös för jag har inte råd att hyra boende. Och livet kommer ändå att bli outhärdligt i annat boende. Kommer att bli galen på alla grannar då. Lär inte ens få ett annat boende med så låg inkomst.

Vet inte alls hur jag ska lösa min situation. Allt är liksom bara på ett sluttande plan.
 
Jag tycker ingenting eftersom jag inte kan detaljregler.
Men så mycket vet jag att det är extremt svårt att få extra ersättning på det vis du tänker.

Blanda inte ihop åsikter och info.
Jag har levt på mindre än det du får ut och har inga marginaler kvar för katastrofer. Så ge dig på nån annan
Det var ingen info du kom med och dessutom var det fel, vilket @manda förklarade för dig.
 
@Inte_Ung har en poäng med det där. Nej, en behandling om din sköldkörtel inte funkar löser inte ekonomin, men den kan hjälpa dig att inte gräva ner dig pga ekonomin, ge dig mer energi och göra dig mer mottaglig för lösningar.
Fast det finns ju inga lösningar. Jag får inte jobb. Jobb är det enda som kommer att lösa något. Och jag har ingen möjlighet att utbilda mig för att få jobb. Och varken autism, fobi eller panikångest kommer att gå över.
 
Fast det finns ju inga lösningar. Jag får inte jobb. Jobb är det enda som kommer att lösa något. Och jag har ingen möjlighet att utbilda mig för att få jobb.
En lösning om det känns som du uttrycker nu med att du kommer ändå bli hemlös mm är att sluta spara till avloppet, lev sparsamt och ta av sparpengarna om inkomsten inte räcker. Och andas ut lite. Ska det ändå gå åt helvete kan du andas och ha det drägligt på vägen
 
Fast det finns ju inga lösningar. Jag får inte jobb. Jobb är det enda som kommer att lösa något. Och jag har ingen möjlighet att utbilda mig för att få jobb.

Finns väl inget som säger att du aldrig nånsin kommer få nått jobb och om du nu har hypotyreos och får behandling, så kommer du när levaxinet är korrekt inställt ha normal energi = kommer orka mer, både i frpga om jobb och fritid.
 
En lösning om det känns som du uttrycker nu med att du kommer ändå bli hemlös mm är att sluta spara till avloppet, lev sparsamt och ta av sparpengarna om inkomsten inte räcker. Och andas ut lite. Ska det ändå gå åt helvete kan du andas och ha det drägligt på vägen
Det är ju så jag gör. Jag kan inte spara en krona. Jag förbrukar konstant av sparkapitalet. Lever så sparsamt jag bara kan. Men det går ändå inte.

Jag kommer att förlora mitt hus om jag inte får jobb. Jag klarar det inte så länge till.
 
Finns väl inget som säger att du aldrig nånsin kommer få nått jobb och om du nu har hypotyreos och får behandling, så kommer du när levaxinet är korrekt inställt ha normal energi = kommer orka mer, både i frpga om jobb och fritid.
Det kan ta ett år att ställa in Levaxinet. Den tiden har inte jag.

Och fobin, panikångesten och autismen kommer aldrig att gå över. Jag kommer aldrig att kunna gå en utbildning.
 
+ @Görel
De flesta stiftelser och fonder är för ekonomiskt behövande.
Skatteverket har en definition på ekonomiskt behövande, om stiftelser/fonder följer den behöver de inte skatta för sin avkastning utan kan ge den till ekonomiskt behövande i stället.
De allra flesta följer skatteverkets regler om detta, vilket betyder att mottagaren av bidrag får ha max 4 pbb i inkomst och max 1 pbb i tillgångar + 1 pbb per övrig person i hushållet.

Kan du säga en stiftelse eller fond för ekonomiskt behövande som inte följer dessa regler så blir jag mycket förvånad, eftersom de då betalar skatt på sin avkastning istället för att hjälpa fler behövande människor.
De flesta ja, men inte alla. Onödigt att generalisera och dra slutsatser om en situation som du inte är insatt i.
Jag kommer inte att gå in närmare på varifrån min anhöriga fått pengar. Jag känner även till andra fonder som inte heller passar in på dina antaganden, och de går jag inte heller in på p g a att infon är från mitt sekretessbelagda arbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 211
Senast: Mineur
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 156
Senast: ptr
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 545
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp