Bukefalos 28 år!

MH-test 2013

Sv: MH-test 2013

Jag planerar att göra MH och BPH på Qiwi nästa år när hon blir 1 år.
Sen är målet att försöka få henne KORAD.
 
Sv: MH-test 2013

Pingu ska göra sitt MH i Maj. Han gjorde BPH i november förra året och det ska gå 6 månader minst mellan BPH och MH, så det blir lagom. Kommer inte förberede på något speciellt vis och är inte jättenervös. Tror dock spökena kommer få sig en utskällning innann han fått koll på vad det är.

Hade varit skoj att göra MT också, men det är inget som jag planerat än.
 
Sv: MH-test 2013

Ni som ska göra/har gjort MH med er hund, vid vilken ålder genomfördes den?
Labben blir 1 år i slutet av mars.
 
Sv: MH-test 2013

Kl

Någon som vet varför andra raser än bruksraser inte får göra MT längre? Läste nog nån smart förklaring för längesen, men har glömt ;)
 
Sv: MH-test 2013

Ni som har koll på mt och exteriörbeskrivning!

Hur går en exteriörbeskrivning till? Samt vad tittar dom på? Är det endast en beskrivning av hundens utseende (att hunden följer rasstandarden) och inte temperament/hantering?
Sen när man gör MT. Om vi säger att våran hund tex morrar vid tandvisningen, så hanteringen ej blir genomförd, får man fortsätta testet ändån precis som i MH? Isåfall kan man bli gdk? Jag har googlat men inte hittat något om det..
 
Sv: MH-test 2013

Kl

Någon som vet varför andra raser än bruksraser inte får göra MT längre? Läste nog nån smart förklaring för längesen, men har glömt ;)

Troligtvis pga platsbrist och för att det egentligen inte är särskilt relevant för andra raser. Vi får vara glada att "dom" ens låter oss gå MH ;)
 
Sv: MH-test 2013

Ni som har koll på mt och exteriörbeskrivning!

Hur går en exteriörbeskrivning till? Samt vad tittar dom på? Är det endast en beskrivning av hundens utseende (att hunden följer rasstandarden) och inte temperament/hantering?
Sen när man gör MT. Om vi säger att våran hund tex morrar vid tandvisningen, så hanteringen ej blir genomförd, får man fortsätta testet ändån precis som i MH? Isåfall kan man bli gdk? Jag har googlat men inte hittat något om det..

Vid exteriörsbeskrivningen går beskrivaren igenom ett gäng punkter, och beskriver med ett poängsystem hur mycket hunden avviker från rasstandarden.

T ex:
Helhetsintryck. Hunden kan antingen vara lätt/luftig eller tung/grov gentemot rasstandarden, och får då en siffra 2-4, där 2 = ngt luftig och 4 = mkt luftig. Eller en siffra 5-7, där 5 = ngt tung och 7 = mkt tung. ELLER så får den en 1:a = ser ut som den ska :)

Min t ex har:

Helhetsintryck: 2 (alltså ngt lätt/luftig gentemot rasstandarden)
Kinder: 2 (ngt omarkerade) (motsatsen är markerad)
Bröstkorg: 2 (ngt flat) (motsatsen är tunnformad)
Överarmsvinkel: 2 (ngt brant) (motsatsen är övervinklad)
Svanslängd: 2 (ngt kort) (motsatsen är lång)

Siffrorna räknas inte ihop, utan är bara beskrivande för varje "punkt". Hundar med 2or och 5or här och där brukar godkännas utan problem mig veterligen.

Utöver detta räknar beskrivaren tänderna, och skriver ner vilka som ev saknas, mäter höjd och längd och bröstdjup osv.

Temperamentet noteras också lite, på samma sätt som ovan, t ex:

Tillgänglighet (2-4 = reserverad, (5-7 =aggressiv)
Mätning/hantering (2-4 =berörd) (5-7 = ej hanterbar)

Sedan gör beskrivaren en sammanlagd bedömning om att godkänna hunden eller inte beroende på hur mycket den avviker från rasstandarden.



Angående hantering på MT

Längst ner på protokollet finns punkten "imponer/hotbeteenden". Av någon anledning finns den inte med på nycklarna jag googlar fram, men den finns med på min hunds protokoll (gjorde MT i oktober 2012).

Får hunden kryss i ruta 1 eller 2 där (1 = stel kropp, morr mot TL. Bitintention) (2 = Stel kropp, morr mot TL) som är kursiverade blir den ej godkänd. Eftersom hunden inte får ha kryss i kursiverade rutor. Risken finns också att hunden blir anmäld för aggressivt beteende enligt den allmänna anmälningplikten som finns vid alla prov och utställningar (?)
 
Senast ändrad:
Sv: MH-test 2013

KORAD är en titel en brukshund (plus pinscher och schnauzer) kan få genom att genomföra MT med godkänt resultat samt bli godkänd på en exteriörbeskrivning.
Kort sagt så berättar titeln att hunden ser rastypisk ut och att den har önskvärda mentala egenskaper (ur ett bruksperspektiv).

Du kan läsa mer om det här.
 
Sv: MH-test 2013

Är det några som ska göra MH testet iår?
Hur förbereder ni er?
Vilka moment tror ni kommer funka och vilka moment tror ni blir svåra?
Min är ju bara tio veckor och kommer göra provet först nästa år men är nyfiken på er andra :)

Jag borde göra med bröderna. Dock tveksamt om jag kommer lägga så mycket pengar som det handlar om, bara för att få veta nått jag redan vet. Min ras har ingen som helst uppföljning på MH, vi har vårt arbetsprov.

Skulle vara för att hålla möjligheterna öppna att tävla i SBK-arr, men helvetet lär frys innan jag engagerar mig i SBK:D

Oavsett så ska inte momenten tränas in, utan är till för att visa hundens egenskaper. Väl etablerad lek har man ju nytta av så klart.
 
Senast ändrad:
Sv: MH-test 2013

Antingen blir det i slutet av det här året eller början av nästa. Har inga direkta planer på att förbereda mig och i dagsläget kan jag inte se några problem, men så är hon bara 4 mån.

Funderar på hur jag ska göra med skotträning men det är inte i första hand för MHt.

Jag har länge velat gå med Sigge också men det har inte blivit av. OM det nån gång blir av är väl leken det som kan bli "problem".
 
Sv: MH-test 2013

Det enda jag tycker är bra att kolla av innan mh är så hunden klarar skott.
Man kan göra som jag gjorde, inse dagen innan att hunden aldrig hört skott innan och dra ut blivande sambon som får skjuta under tiden jag vill med min och jakthunden bredvid.

Detta resulterade i en ovanligt skottglad hund som alltid släppte allt och försökte dra iväg till skottet.
Fick två på skottet.
 
Sv: MH-test 2013

Pingu ska göra sitt MH i Maj. Han gjorde BPH i november förra året och det ska gå 6 månader minst mellan BPH och MH, så det blir lagom. Kommer inte förberede på något speciellt vis och är inte jättenervös. Tror dock spökena kommer få sig en utskällning innann han fått koll på vad det är.

Hade varit skoj att göra MT också, men det är inget som jag planerat än.

Är det verkligen 6 månader? Jag hittar bara att det ska ha förflutit minst 6 veckor mellan provtillfällena!
 
Sv: MH-test 2013

Vi har anmält oss till BPH och hoppas komma med på ett mot hösten. Det fanns tider i sommar också men då jag inte vet om/hur jag jobbar (sommarjobb) så kändes det bättre att anmäla till hösten.
Skulle vara roligt att göra ett MH också.
 
Sv: MH-test 2013

Nu är MH fixat för min tös i april :) Ska bli jättekul! Hoppas hon får bra på framförallt hantering och hälsning så hon kan koras sen också!
 
Sv: MH-test 2013

Uppfödaren har bokat in min tik och hennes kullsyster till MH i April, så vi får se ungefär en vecka innan ifall de kom med.
 
Sv: MH-test 2013

Vi gjorde ju MH i höstas men fick avbryta för det kom en ÄLG förbi så älghunden tyckte att älgen var viktigare än mentalbeskrivningen så hunden försvann :angel:

Vi funderar på att prova igen för det lilla han gjorde imponerade stort på både bruks och jakt folk men det är normalt ganska älgtätt runt vår brukshundsklubb så det är frågan om vi (förutom att träna bättre inkallning) ska prova någonstans med mindre älg.

Men ni ska se videon ja filmade, när alla står och pratar om vad häftigt med en älghund som var så öppen, hade så mycket kamp och var så trevlig sedan hör man mig bakom kameran japp visst men nuuuuu försvinner han... alla bara nähhhhh :rofl: men hunden var borta i 20 minuter och kom tillbaka när älgarna gått över en bred å som ligger intill. :grin:
 
Sv: MH-test 2013

Är det verkligen 6 månader? Jag hittar bara att det ska ha förflutit minst 6 veckor mellan provtillfällena!

Ja. Jag frågade beskrivaren på BPH och jag antar att hon har koll. Det borde ju dock stå i reglerna. Vart hittade du infon om 6 veckor?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 048
Senast: hastflicka
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
527
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 514
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 970
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp