Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jodå, vi var överens, trodde vi andra;):D

Synd att jag inte lät det stå kvar som jag skrev ut som alternativ när du hade käkats: att en omvänd i lyan hade käkat. Då kanske ni hade skickat kopior. (Jag hade väl iofs blivit lynchad för uttalandet.)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Varför röstade du på mig två gånger för?

Helt ärligt, första dagens röst var en förklädd BOP. Jag bara plockade ut något att teoria kring. Dvs precis som jag brukar göra dag 1, oavsett vilken roll jag har. Sen la jag inte alls på minnet att jag röstade så, just för att det var en sån röst, och dag 2 reagerade jag faktiskt rejält på hur du skrev. Jag hade utan tvekan reagerat på samma sak som god och eftersom det var det mest misstänksamma jag hittade så gick jag på det. Rösterna hade alltså inget som helst samband, och jag hade inte ens själv koll på att jag lagt två röster i rad på dig förrän det påpekades. :)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Eller så visste jag att du skulle förvandlas till en god fé :p. Ha nä trodde att du var ond hela tiden bara det att ottilas spel gav mig skalbaggar på hjärnan.



Nyamia : fast du är ju sjuk och som ond brukar du väl teoria ändå. Aja du vet nog bäst själv bara inget jag reagerade på alls :).

Edit: tack för svar Hedd :)! Alltid intressant hur bra spelare tänker -ta det som en komplimang :)
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Tack, det gör jag. :) Faktum är att jag brukar inte "försöka" med saker, som att starta drev eller annat avancerat taktiskt, jag gjorde det de första gångerna som ulv, men konstaterade ganska snart att det mest straffade sig. Så jag försöker helt enkelt spela som om jag vore god, reagerar och ifrågasätter sånt jag hade reagerat på och ifrågasatt som god. Just det där med ifrågasättandet kan ju många ta som negativt och att man misstänker personen, men för mig kan det lika gärna handla om att jag vill få "bevis" för att en person är god. Men annars brukar jag bara köra på, läsa och kommentera där det finns något att kommentera, och det oavsett vem det är, är det en ulvkollega så är det, liksom.

Sen finns det ju alltid undantag, i den här leken hette undantaget Niyama. ;) Eftersom ingen verkade bry sig om henne kändes det onödigt att väcka misstankar när jag anade att hon var på min sida.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Men oj! Här har jag suttit i över en timme och läst igenom tråden från start samt teoriat ihop ett helt worddokument, så kommer man till nattDL:en och får världens chock!

Hedinn, din buse!

Och bra spelat Missionärer! Jag hade inga misstankar mot någon av er :o

Tack LL till en riktigt bra lek! Jätteroliga roller!
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jag måste läsa igenom hela leken igen, för jag fattar seriöst fortfarande ingenting. :p :o
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Hur förstår man att någon är ond? :banghead: Jag tyckte alla var ungefär lika ulviga... :nailbiting:
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Tack :)

För att vara min första lek så tycker jag själv att jag var duktig. Trodde jag skulle ha svårare för att komma igång men det är bara att inse, jag är duktig på att manipulera :p
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Hur förstår man att någon är ond? :banghead: Jag tyckte alla var ungefär lika ulviga... :nailbiting:

Det kommer med tiden, men det är inte så att det är lätt på något vis.

Ibland har man som god roller som gör att man kan förstå att någon är ond. Siaren är en sådan roll och kanske den som är tydligast i frågan. Siaren (völvan i den här leken) får ju varje natt veta någon spelares roll av LL. Andra roller som gör att man kan dra slutsatsen är t ex spionen och ängeln (som här kallades hirdmannen). Spionen får information om vad som händer, t ex vem som har siats. "Siaren siar Myrten". Om en spelare nästa dag börjar teoria som sjutton mot Myrten så kan spionen dra slutsatsen att Myrten är ond. Ängeln skyddar ju någon varje natt. Om nattkäket en natt misslyckas och det inte finns någon annan anledning i leken att det skulle ske än genom ängelns beskydd så kan ängeln gissa att den som hen skyddade den aktuella natten är god, för oftast brukar inte de onda äta sina egna (men - det förekommer som synes).

Vanligen har man ingen sådan roll som god dock, utan får försöka lista ut det genom vad spelarna skriver och hur de röstar. När man spelat några gånger lär man sig folks stilar och hur de spelar som goda respektive onda. På vissa märks det ingen, eller ytterst liten skillnad. Andra finns det saker man kan känna igen. Men främst är det nog hur spelarna resonerar runt andra spelare och hur de röstar. Vad de reagerar på i spelet m.m.

Vet inte om du blev klokare.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Vet inte om du blev klokare.

Haha, näe... :p Men det beror inte på det du förklarade, utan på att jag är (helt uppenbart) värdelös på de små nyanserna. Men jag tror det kommer hjälpa när jag läst igenom leken med facit framför mig. Eller så är jag ett hopplöst fall. ;)

Får helt enkelt vara utfyllnaden i leken som blir lynchad eller käkad. :p
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Ingen oro, du är inte den enda :D jag var också för det mesta bara kanonmat och skräckslagen bybo i den här leken, begriper inte hur smarta en del kan vara :p
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jag tror inte att du är ett hopplöst fall! Men att spela ulvspel är faktiskt ganska svårt. Eller inte att spela, men att läsa spelet. Även de som spelat länge är ibland helt fel ute, blir grundlurade, gör felbedömingar - allt! Men samtidigt är det också charmen och spänningen.

Ulvspel är ju ett ganska avancerat strategispel, så att det tar tid att komma in i det är inget konstigt. Att läsa lekar med facit i hand är väldigt lärorikt. Jag läser också om gamla lekar ibland.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Tror inte heller du är ett hopplöst fall, utan dom flesta är bortkomna i första leken/lekarna, man lär sig vad man ska titta efter så småningom. :)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Det är skitsvårt! Och det är ju det som är roligt. :D Ett bra exempel i det här spelet är ju natten när Niyama käkade dramatik. Hon visste då om att jag var ond och eftersom vi inte visste om henne räknade jag med att hon på något sätt skulle försöka göra oss uppmärksamma på vem hon var, så hon kunde undvika att bli käkad. I det här fallet var hon ensam om att rösta på dramatik vid DL innan, därför valde hon att käka dramatik. Och jag kopplade ju det direkt, dock är det ju aldrig lätt att vara säker, ens vid ett sånt tillfälle! Dramatik själv kom ju direkt med ett annat möjligt scenario - att tjuven hade gått på min misstanke om dramatik dagen innan. Så det kommer ju problemet, även de mest uppenbara ledtrådar blir inte uppenbara när man inte själv sitter på facit...

Oftast är det dessutom enklare att lista ut roller från lyan än om man är god, eftersom man ändå sitter på lite facit där. Framför allt i en lek utan onda utanför lyan. T.ex som i fallet med Vira, med det facit vi i lyan satt på (tjuven stal från mig och käkade dramatik och spionen fick den infon) var det ju uppenbart för oss att Vira var spionen när hon dagen efter kom med så kraftiga misstankar mot mig. Men för en god är det ju i det läget omöjligt att veta om hon är god och har info, är god och bara har misstankar mot en annan, möjligt god, eller till och med är ond och hittar på misstankar mot en god... Så det ÄR svårt, men man lär sig se tecken mer och mer efter hand, även om det som sagt inte är lätt då heller (därav alla "så bör man inte göra som ulv, därför kanske ulven gör det" och liknande), inget är liksom säkert utan det går ju ut på att försöka få ihop logiska möjligheter utifrån den lilla information man får. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
95 701
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 033
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 121
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp