Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Ja, jag kan konstatera att jag vänder och vrider bättre på saker här i leken än i verkligheten. Annars är jag helkass på att ljuga.

Men det var kul att vara med. Trodde dock jag skulle få vara kvar själv ett tag efter att Lillelorden hoppat av och och det såg ut som att Hedinn skulle få röster på sig, vilket hon också fick men räddades i sista sekund.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Och det kom verkligen exakt kl 10.00!

Eh ja, jag kontrollerade självklart innan hur mycket det skilde mellan min klocka och Bukes, så jag när min klocka slog 10.00 kunde gå in på mina PM, klistra in texten jag såklart hade kopierat i förväg, vänta ungefär en halv minut och sen skicka PM:et, så det nådde dig så sent som möjligt men ändå mer lite marginal för att inte riskera att det kom försent.

Jag sa ju att jag tar de här lekarna seriöst... ;)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Men vänta nu.

Du blev...

1. Fick ett extra käk

2. Blev omvänd till god (förrädare i lyan)

3. Fick välja att äta (eftersom du gjorde det i sista sekund).

Hur kunde du bli omvänd till god och fortfarande få käka?
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Eftersom jag fortfarande var i lyan, bara som förrädare. Lyan får ju fortfarande äta och skulle jag ha fråntagits den extra förmågan att käka hade det blivit bra svårt att inte avslöja mig, att helt plötsligt säga "nej alltså, vi får visst bara äta en ändå" skulle ju göra det hela ganska uppenbart.

Sen bör det väl kanske stå i rollbeskrivningen att goda fråntas sina specialförmågor, för att göra det extra tydligt, men det är ju något att tänka på för framtida lekledare som vill ha med rollen. Det är ju svårt att tänka på alla scenarion när man har med nya roller och jag tycker Myrten gjorde det riktigt bra med de oväntade händelserna som skedde. Tjuven som stal nattkäket var ju ett sånt exempel. :)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Men vänta nu.

Du blev...

1. Fick ett extra käk

2. Blev omvänd till god (förrädare i lyan)

3. Fick välja att äta (eftersom du gjorde det i sista sekund).

Hur kunde du bli omvänd till god och fortfarande få käka?

Citerar ur rollbeskrivningen för vapensmeden:

"Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen."
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Det är verkligen supersvårt med nya roller, för även om man tänker fram och tillbaka och bollar det med någon annan (i mitt fall med Mammas) så kan det dels dyka upp saker man inte tänkt på, dels visa sig att en roll kan falla ut annorlunda beroende på hur spelet fortskrider. Jag kände dock när jag gjorde rollistan att jag gärna ville ha något nytt och att det borde vara en roll på var sida. Dessutom ville jag gärna att rollerna skulle ha potential att tillföra det oväntade, så att deltagarna verkligen fick skrynkla hjärnorna och fundera över olika möjligheter till varför saker och ting skett. Så jag gjorde vapensmeden som en god version av demonen och (fick)tjuven (som den hette från början, men som sagt det fanns inte fickor på vikingatiden:)) som en omvänd brevbärare.

Ska man ha dessa roller i någon framtida lek som är normalstor skulle jag nog hellre göra ficktjuven som ett svart får, d v s att spelaren känner till lyan men inte vet vilka dessa är. Annars kan det bli en för stor nackdel för onda om en av dem faktiskt kan motverka deras syften på det sätt som ficktjuven kan. När det är fler spelare märks det mindre, samt att ficktjuven har mer tid att försöka lista ut vilka som är onda och därmed ficktjuva rätt spelare.

EDIT: Hedinn, om du menar vapensmeden så står det i rollbeskrivningen att goda fråntas specialförmågor.
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jo, jag förstår den biten, jag förstår bara inte hur en som är god kan äta upp någon under natten. Jag tycker väl egentligen inte att det är fel, jag trodde bara inte att det skulle fungera så.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jo, jag förstår den biten, jag förstår bara inte hur en som är god kan äta upp någon under natten. Jag tycker väl egentligen inte att det är fel, jag trodde bara inte att det skulle fungera så.

För att den äter? I det här spelet var ju inte de onda varulvar utan människor, så i princip åt de inget. De dödade folk om nätterna. Ordet "käket" används väl bara för att det är tradition i spelet. Lyan beslutar gemensamt om vem som ska dö och någon skickar PM om detta till LL.

Vet en lek för några år sedan där LL placerat en förrädare i lyan från början. Vid något tillfälle fick denne (jag tror det var Killa) i uppdrag att skicka käk-PM och då valde hon en av de andra ulvarna. Förvirringen var... stor:). Jag minns inte om ulvarna kom på att det fanns en förrädare faktiskt. Det här var precis innan jag själv började spela, så det var en av de lekar jag läste för att få grepp om spelet och jag har väl funderat över det där med förrädare i lyan, hur man ska få till det, ända sedan dess. Men att en god administrerar det vi populärt kallar "käket" är alltså inte något nytt. Dock tror jag inte att förräderi på det här sättet kan användas för ofta. LL lär få X antal PM skickade i samma sekund varje gång det finns möjlighet till förräderi då;). Men att Hedinn kunde ta hem segern till goda sidan i ett svep nu berodde ju på (o)lyckliga (beroende på vilken sida man står på) omständigheter då hon råkade först få ett extrakäk och sedan bli omvänd. Och det lär ju inte hända så ofta.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Nej precis. Jag tycker det är en rolig idé att ha en förrädare, förutom när man väljer "fel" sida ;)
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Åh wow. Det var visst större krafter i görningen här :bow:

Kan verkligen säga att detta inte var något som jag hade förväntat mig! Skulle säga att det var bra gjort av drottningen om hon inte hade valt att vara ond :angel:;)

Och paddington, ber om ursäkt ers majestät jag var bara en livrädd bybo :o:D
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Trots att jag var siare så fattade jag inte mycket känns det som.

Jag fattade verkligen inte att Niyama var tjuven, även om jag tycket hon var lite konstig.
Ni som var i lyan måste ju fattat att tjuven stulit av er och sen antar jag att hon råkade äta en av era. Eller var det med flit att dramatik blev käkad?

Min nästa sia låg på Hedinn.

Vad är bäst egentligen när man är siare - att sia en god eller en ond? Eller spelar det ingen roll?

Svårt var det i allafall att inte för tydligt godförklara och kanske tom avslöja någons roll. Jag tycker att Paddi själv var tydlig med vilken roll hon hade

Det var en riktigt skojig lek!
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Vad är bäst egentligen när man är siare - att sia en god eller en ond? Eller spelar det ingen roll?

När jag är siare brukar jag, förutsatt att jag inte hittar något som jag verkligen reagerar på, börja med att sia en spelare som jag vet har bra teorier som god. Anledningen är att om spelaren är god så känns det som att jag har någon jag spelar med, någon vars teorier brukar vara bra och inte har en dold agenda.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Det var faktiskt så jag valde både Paddi och Vira. Sen kändes det som om de skulle förstå att jag var god också....
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Deltagare

Cirkus – völvan
Niyama - tjuven
Hedinn - missionär
Karamelldrottningen - bybo
Dramatik - missionär
Vira - spion
Lillelorden/LindgrenV - missionär
Mumorsan - drottningen
Glömmerallt/Soffiproppi - bybo
Bumpo/karamelldrottningen - bybo
Paddington - Sveakungen
LindgrenV - tvilling
Matmissbrukaren – missionär
TeamLundVer - vapensmeden
AskoII - bybo
Soffiproppi - hirdmannen
Habina - tvilling
Ottilia – völvans arvtagare

Dag 1
Soffiproppi (ängel) lynchas
Glömmerallt kickas, ersätts av Soffiproppi

Natt 1 (i sammanställningen räknar jag allt som sker dolt till natten för enkelhetens skull)
Völvan siar Paddington
Missionärerna käkar dramatik LindgrenV

Dag2
Karamelldrottningen (bybo) lynchas
Bumpo kickas, ersätts av karamelldrottningen

Natt 2
Tjuven stjäl nattkäket från Hedinn
Drottningen väljer att spela som ond
Völvan siar Vira
Tjuven käkar Dramatik

Dag 3
Habina (tvilling) lynchas
Lillelorden hoppar av, ersätts av LindgrenV

Natt 3
Tjuven stjäl spioninfon från Vira
Drottningen ger ett paket med ett extra käk till Hedinn
Vapensmeden omvänder Hedinn som blir förrädare i lyan
Hedinn käkar LindgrenV och Matmissbrukaren

Sista missionären död - vinst för de goda!

Tittar man på rollfördelningen så var faktiskt inte min teori helt ute i skogen :). Med undantag från paddington
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Så det kan gå... :angel: :D

Sjukt rolig lek!

Och Niyama - mycket bra avslöjande av din roll. Jag konstaterade redan efter dag 1 att du måste vara ond, och det blev ju bara mer bekräftat efter dag 2. ;) Jag är extra fascinerad över att du klarade dig igenom utan misstankar, jag hade reagerat som tusan på det spelet! :p
Mumorsan - också bra spelat, men jag läste dig fel, i alla fall efter rösten på mig då jag var övertygad om att ingen av de ensamma onda skulle haka på där just för att visa var de stod. Men innan det satt du som möjlig ond hos mig, sen vände du dock till möjlig siare. Dock berodde det väl även en del på att jag höll KD som trolig ond, i och med att hon hade släppt ALLA misstankar mot mig när hon kom tillbaka. :p

Men ja, det känns ju bra att ha räddat Sverige. Även om jag önskar att jag inte hade meddelat lyan om mitt extra käk innan jag fick veta att jag blivit omvänd, då hade det hela kunnat göras mycket roligare... :angel:

Var avslöjade Nyiama att hon var ond?

Vart släppte jag alla misstankar på dig?

Fpr jag fråga en till grej? Varför röstade du på mig två gånger för?

För övrigt: spännande ovanlig lek :)!
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Och Niyama - mycket bra avslöjande av din roll. Jag konstaterade redan efter dag 1 att du måste vara ond, och det blev ju bara mer bekräftat efter dag 2. ;) Jag är extra fascinerad över att du klarade dig igenom utan misstankar, jag hade reagerat som tusan på det spelet! :p

Fattade du när jag skrev att jag trodde du var siare? Tänkte att ulvarna då borde förstå varför jag stal av dig.

Fattar inte heller varför ingen misstänkte mig, men jag hade brist på både tid och ork så jag tänkte att så länge ingen gör det behöver jag ju inte anstränga mig mer.

Dumt att jag käkade drama dock (förlåt drama). Jag hade hoppats på att du skulle skriva ett litet teoriinlägg där du skrev om dom som var OK att käka (efter att du fick veta att du blev bestulen alltså). Var inne på paddan eller drama men tog drama eftersom jag röstat på henne och ni kanske skulle göra den kopplingen.
 
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Vad är bäst egentligen när man är siare - att sia en god eller en ond? Eller spelar det ingen roll?

Förr siade jag spelare som är svåra att läsa, för att kunna godförklara om inte annat. Numera försöker jag sia folk jag verkligen misstänker. Är det en ulv så vet man ju hur man ska rösta sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
95 701
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 033
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 121
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp