Miljö- och klimatpolitik

Bukefalos 30 år!

Hur stort mandat från folket har politikerna för att ställa om samhället?

• Mycket stort

Röster: 7 18,4%
  • Ganska stort

Röster: 8 21,1%
  • Ganska litet

Röster: 10 26,3%
  • Mycket litet

Röster: 7 18,4%
  • Vet inte/Har ingen uppfattning

Röster: 6 15,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    38
Jag vet, förr arbetade man aktivt mot det med olika saker som stöldregister men nu när tekniken skulle göra det väldigt enkelt finns inget intresse från försäkringsbolag och polis. Jag har försökt argumentera för ett nationellt register där alla stulna cyklar registreras och öppet för alla att söka i vid köp av cykel, det skulle direkt försvåra försäljning inom landet och sen ihop med gränskontroll så inte stöldgods närmast fritt kan föras ut ur landet skulle göra mycket. Men intresset finns som sagt inte hos de som beslutar.
Det skulle dessutom ses som en positiv åtgärd och inte som några inskränkningar eller pekpinnar.
Ibland behöver man leta på litet andra ställen än mitt framför ögonen för att hitta bra lösningar.

Bostadsbristen finns i vissa kommuner. Hälften av kommuner är sk utflyttningskommuner. Där problemet är tomma hyreshus varav en del rivs eftersom de kostar för mycket att stå tomma. De kommuner med färre invånare kommer realistiskt inte, även om de slår sig ihop, kunna skapa distansarbete och arbete på plats. Det är för långa avstånd i många fall.

https://www.hemhyra.se/nyheter/nar-...betala-per-olof-tvingas-flytta-mot-sin-vilja/

Visa bifogad fil 177602

Mer distansarbete är väl utmärkt för att möjliggöra för folk att bo kvar i utflyttningskommuner?

Men det är absolut så att urbanisering gjord på rätt sätt är mest effektivt för att spara på miljöresurser, om man kan lösa problemet med vem som ska bo kvar och jobba i lantbruken, och hur service ska ordnas för dom.

Jag är själv både för och emot urbanisering. Jag är emot att folk ska mer eller mindre tvingas in i städerna, jag tycker det är osmart när matproduktionen minskar, men det är samtidigt omöjligt att faktiskt bli effektiv med resurserna i småstäder och villaområden.

Det mest miljövänliga boendet är antingen en (så gott som) självförsörjande gård (med solceller, minivind, gödselvärme etc) eller ett ekobyggt höghus där pendlingen enbart sker med cykel eller kollektivtrafik.

Men det gäller ju att medarbetarna också vänjer sig vid att använda tekniken korrekt. Och att man lägger deltidsdistans för sånt som verkligen behöver göras fysiskt.
Det är svårt att utföra vård och omsorg på distans.
Skolor har ett värde som social inrättning så det blir också svårt.
För att inte tala om hur svårt det är att köra buss eller lastbil på distans.

Det är svårt att utföra vård och omsorg på distans.
Skolor har ett värde som social inrättning så det blir också svårt.
För att inte tala om hur svårt det är att köra buss eller lastbil på distans.

Men givetvis så finns det yrken där det inte går att distansjobba. Men det är inte dom som jobbar med det som står för den onödiga bildrivna pendlingen. Många av dom med "finare kontorsjobb" som går utmärkt att göra helt eller delvis på distans bor också i flådigare villaområden och kör bil till kontoret.

Vård, skola, omsorg, polis, brandkår, butikspersonal osv kan inte göra särskilt mycket på distans. Det är inte där vi behöver peta. Men ärligt talat så tycker jag att de som jobbar inom exempelvis vården borde få leasa en elbil billigt av staten - så den nödvändiga bilpendlingen snabbt blir elektrifierad.

Och centralisera äldrevården, rejält. Ja, jättetråkigt att flytta på gamlingarna. Men vi är bara några år ifrån en total katastrof, det är redan en ohållbar situation med hur utspridda de som behöver hemtjänst är. Det är inte rimligt att bo kvar i ett hus ute på landet dit hemtjänsten måste köra bil - det är inte ens rimligt att dom är utspridda i lägenheter över en hel stad. Men det finns inte heller lägenheter i äldrehus eller rum i äldreboenden tillgängliga för alla som behöver det redan nu, och definitivt inte för alla som behöver det inom 10 år. Och det finns inte personal nog till att köra runt till alla heller.

Läget är liksom så sjukt att nästan hela den arbetsföra befolkningen kommer behöva jobba inom äldreomsorgen om några decennier. Inom 8 år i nuvarande situation (med ganska gräslig kvalitet på utförandet för både anställda och äldre) behövs 30% mer personal.

https://www.di.se/nyheter/allt-fler-kommer-behovas-inom-aldreomsorgen/

Jag har bland annat jobbat som skadereglerare på Agria djurförsäkring. Där var vi en drös med folk (både skador och kundtjänst) som pendlade många mil varje dag. Vi fick absolut inte jobba hemifrån (förutom såklart på helgerna när vi skulle jobba ikapp O_o ) utan skulle in på kontoret. Skälet för detta var att cheferna ville ha koll på oss (det sades högt) trots att varje skadereglering som gjordes registrerades digitalt, så man kunde gå in i systemet och se exakt vilken sekund samtalet kom in och exakt vilken sekund pengarna skickades iväg.

Det hade varit ett jobb som hade kunnats göras var som helst i Sverige. Nu med tex teams och zoom skulle det även funka utmärkt med fortbildningar på distans.

Jag har även haft flera andra jobb som det pendlades till men lika gärna hade kunnat göras hemifrån. Men viljan finns inte, för cheferna högst upp är så rädda för att släppa kontrollen…

Nuvarande jobb är det en dag/vecka jag behöver åka till kontoret. Det gör sån skillnad på mitt mående att inte behöva kliva upp 06:00 varje dag och ”umgås” med kollegor. Så jag tycker @skiesabove förslag är det bästa på länge!

J

Jag har min cykel registrerad i Svenska Cykeldatabasen, är det något sådant du tänker, men att det ska användas mer?

Sen är det tyvärr inte bara stöld som är problem - jag har fått mina däck förstörda när cykeln stod vid tågparkeringen en dag (självklart spöregnade det också när jag kom hem...)
Jag tänkte mig ett register över stulna cyklar, så att när man köper en cykel kan man direkt kolla ramnummer via en databas på internet och se om den är rapporterad stulen. Som det är nu har inte ens polisen tillgång till det, de har register över stulna cyklar men den info jag fått av dem är att det bara är för de senaste två åren och inte säkert om det gällde hela landet.

Som det är nu är det väldigt svårt att kolla när man köper en begagnad cykel, ett kvitto förfalskas lätt och många ärliga säljare har själv köpt beg. och saknar kvitto. Ett register där alla cyklar som rapporterats stulna och som alla kunde kolla när det köper en beg. cykel skulle vara simpelt att fixa och det skulle vara mycket säkrare än kvitto som ändå inte säger något.

Ja och en idé var ju helt på plats och nästan genomförd innan nuvarande regering kom. Dvs att reseavdraget till jobbet var transportoberoende och bara baserat på sträcka man reser.
Jag hade gärna sett att det gällde allt cyklande, mycket av bilkörningen är inte arbetspendling utan till affären, för att köra ungarna, semesterturer och annat. Tekniken för det finns redan med gps i mobilen och appar som registrerar så den biten hade inte vari så svår.

Det blir inte absolut hundraprocent rättvist men totalen hade varit på plussidan ur fördelningssynpunkt där ekonomiskt svagare grupper gynnats mest.

Problemet med cykel i dag är att de blir stulna.
Att cykla till tåget och sedan inte ha någon cykel när man kommer tillbaka och skall hem igen fungerar inte.
Att göra något åt detta skulle öka cyklandet något enormt.
På vissa ställen finns låsta cykelparkeringar men de hjälper tyvärr inte så mycket.
Jag trodde inte jag sa att man inte skulle göra någonting åt cykelstölder? :)

Självklart är det jättehemskt att få sin cykel stulen och väldigt läskigt att parkera den vid tåget. Men det är härligt att cykla och jag har gjort det, 6,4 km till tåget i många herrans år och det är helt funktionellt vanligen. Så jag tycker cykla fungerar mycket bra.

Låsta cykelparkeringshus tar bara en massa extra tid att ta sig in i. Vi hade ett och ingen använde det, det är nu öppet och gratis, men ingen har ändå lust att ta extra 10 minuter att ställa sin cykel där. Hela poängen med cykel är ju att det är snabbt och enkelt.

Jag vet, förr arbetade man aktivt mot det med olika saker som stöldregister men nu när tekniken skulle göra det väldigt enkelt finns inget intresse från försäkringsbolag och polis. Jag har försökt argumentera för ett nationellt register där alla stulna cyklar registreras och öppet för alla att söka i vid köp av cykel, det skulle direkt försvåra försäljning inom landet och sen ihop med gränskontroll så inte stöldgods närmast fritt kan föras ut ur landet skulle göra mycket. Men intresset finns som sagt inte hos de som beslutar.
Går att göra väldigt mycket med cykelställ där man kan sätta ramlås och som inte lätt sågas itu också. (många söndersågade cykelställ hos oss).

Jag trodde inte jag sa att man inte skulle göra någonting åt cykelstölder? :)
Jag menade att där kan man göra en ordentlig skillnad som är positiv på alla sätt.
Jag tror att en åtgärd som drastiskt minskar cykelstölder skulle ge en enorm ökning av cyklister.

I de cykelparkeringshus som jag känner till så fortsatte stölderna som förut.

Jag menade att där kan man göra en ordentlig skillnad som är positiv på alla sätt.
Jag tror att en åtgärd som drastiskt minskar cykelstölder skulle ge en enorm ökning av cyklister.

I de cykelparkeringshus som jag känner till så fortsatte stölderna som förut.
Ah! jag tolkade det som ett argument mot att cykla, att man inte borde göra det pga stölder :)

Går att göra väldigt mycket med cykelställ där man kan sätta ramlås och som inte lätt sågas itu också. (många söndersågade cykelställ hos oss).
Ramlås är de här som var vanliga förr med låset fast i ramen, ganska enkla lås. Tror du menar bygellås? De är också enkla för tjuvar, de bättre och kraftigare är svåra att klippa upp men en batteridriven vinkelslip tar dem på nolltid utom för några få extremt stora och tunga och dyra modeller som tar lite längre tid. Finare cyklar går i princip inte att låsa på ett säkert sätt, bara att minska risken att de stjäls av någon som själv vill ha en enkel cykel att cykla omkring på.

Ramlås är de här som var vanliga förr med låset fast i ramen, ganska enkla lås. Tror du menar bygellås? De är också enkla för tjuvar, de bättre och kraftigare är svåra att klippa upp men en batteridriven vinkelslip tar dem på nolltid utom för några få extremt stora och tunga och dyra modeller som tar lite längre tid. Finare cyklar går i princip inte att låsa på ett säkert sätt, bara att minska risken att de stjäls av någon som själv vill ha en enkel cykel att cykla omkring på.
Ah bygellås! Jag har nog tolkat dem som ganska hyggliga med tanke på att bovarna hellre sågat igenom cykelstället än ramlåset i flera fall här. Jag har Abus, de är ju inte jättedyra, men ska vara hyggliga, runt 500-600 kr.

Funderade på att köpa rostfärg till min nya :) men ingen verkade egentligen sälja och jag tvekar lite ändå. Dvs färg som ser ut som rost. Jag har lagt till lite grejs som var modernt på 90-talet och hoppas de tror den är gammal.

I Vertual light, en sci fi, har ju cykelbudet rörelselarm -hum lätt dödligt, och rostfärg på cykeln :D det vore något.

Ah bygellås! Jag har nog tolkat dem som ganska hyggliga med tanke på att bovarna hellre sågat igenom cykelstället än ramlåset i flera fall här. Jag har Abus, de är ju inte jättedyra, men ska vara hyggliga, runt 500-600 kr.

Funderade på att köpa rostfärg till min nya :) men ingen verkade egentligen sälja och jag tvekar lite ändå. Dvs färg som ser ut som rost. Jag har lagt till lite grejs som var modernt på 90-talet och hoppas de tror den är gammal.

I Vertual light, en sci fi, har ju cykelbudet rörelselarm -hum lätt dödligt, och rostfärg på cykeln :D det vore något.
Jag har också ett sånt lås till min fincykel, min vardagscykel har blocklås fast på ramen.

En del har nu spårsändare inuti ramen, läste om en dansk tjej som jobbade i Lund och tågpendlade över Öresund. Hon förföljde tjuvarna ända ned till Balkan och fick sen hjälp av den lokala polisen att få tillbaka sin cykel!

Jag har också ett sånt lås till min fincykel, min vardagscykel har blocklås fast på ramen.

En del har nu spårsändare inuti ramen, läste om en dansk tjej som jobbade i Lund och tågpendlade över Öresund. Hon förföljde tjuvarna ända ned till Balkan och fick sen hjälp av den lokala polisen att få tillbaka sin cykel!
yay! Ja jag har funderat över att ha en sådan :) många cykeltjuvar är ju också tydlien fyllisar som tar på beställning (dvs säljer först och letar upp cykeln sedan). Men jag har för mig att Svensk polis är trasslig när man hittar sin cykel.

https://www.dn.se/varlden/tung-fn-rapport-sa-raddas-varlden-fran-katastrof/

En kan ju hoppas att denna nyhet får genomslag. Men förmodligen inte. Varken i politiken och allmänheten. Trots sin ovanliga skarphet. Några utdrag ur artikeln:

"Fortsätter världen som nu väntar katastrofala klimatförändringar, ödelagd natur och dödliga föroreningar. Det är världens ledande forskare överens om....

Men det finns vägar ut ur krisen.. Forskarna tar fram fem punkter:

1) Ekonomi. I stället för att jaga BNP-tillväxt behöver länder satsa på att samhället i stort ska må bra. Det måste kosta mer med miljöskadliga varor. Priset är 3 biljoner dollar per år omkring år 2040.

2) Energi. Snabba på utfasningen av fossila bränslen, energieffektivisera, elektrifiera och bygg ut förnybara energikällor.

3) Livsmedel. Ät mer hållbart (mer växtbaserat, mindre animaliska produkter), öka det hållbara jordbruket, minska svinnet och utveckla nya proteinkällor (exempelvis odlat kött).

4) Miljö. Bevara och återskapa ekosystem (minst 30 procent av planetens yta) och dra nytta av urfolkskunskap. Bygg upp motståndskraften mot klimatförändringar med naturbaserade lösningar.

5) Avfall och material. Ekonomin behöver bli cirkulär, material behöver återvinnas och prylar som tillverkas behöver göra det med det cirkulära i åtanke. Det måste bli lättare att återvinna och återanvända."

"Omställningspriset på tre biljoner dollar ser hisnande ut, men är bara 1,5 procent av världens samlade BNP. Kostnaden för att inte göra någonting är ännu högre – och från 2070 uppgår de makroekonomiska fördelarna till omkring 20 biljoner dollar, enligt rapporten."

https://www.dn.se/varlden/tung-fn-rapport-sa-raddas-varlden-fran-katastrof/

En kan ju hoppas att denna nyhet får genomslag. Men förmodligen inte. Varken i politiken och allmänheten. Trots sin ovanliga skarphet. Några utdrag ur artikeln:

"Fortsätter världen som nu väntar katastrofala klimatförändringar, ödelagd natur och dödliga föroreningar. Det är världens ledande forskare överens om....

Men det finns vägar ut ur krisen.. Forskarna tar fram fem punkter:

1) Ekonomi. I stället för att jaga BNP-tillväxt behöver länder satsa på att samhället i stort ska må bra. Det måste kosta mer med miljöskadliga varor. Priset är 3 biljoner dollar per år omkring år 2040.

2) Energi. Snabba på utfasningen av fossila bränslen, energieffektivisera, elektrifiera och bygg ut förnybara energikällor.

3) Livsmedel. Ät mer hållbart (mer växtbaserat, mindre animaliska produkter), öka det hållbara jordbruket, minska svinnet och utveckla nya proteinkällor (exempelvis odlat kött).

4) Miljö. Bevara och återskapa ekosystem (minst 30 procent av planetens yta) och dra nytta av urfolkskunskap. Bygg upp motståndskraften mot klimatförändringar med naturbaserade lösningar.

5) Avfall och material. Ekonomin behöver bli cirkulär, material behöver återvinnas och prylar som tillverkas behöver göra det med det cirkulära i åtanke. Det måste bli lättare att återvinna och återanvända."

"Omställningspriset på tre biljoner dollar ser hisnande ut, men är bara 1,5 procent av världens samlade BNP. Kostnaden för att inte göra någonting är ännu högre – och från 2070 uppgår de makroekonomiska fördelarna till omkring 20 biljoner dollar, enligt rapporten."
Artikeln i DN är låst så jag kan inte se vilken rapport det handlar om? Har du den infon? Rent spontant och enbart på ditt korta referat känns det som att de vill mjölka ännu mera ur det allmänna för egen vinning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka