Om det är som ni skriver varför vill EU inte göra något som har verklig betydelse utan det handlar om att en liten grupp skall kunna göra stora pengar på mer eller mindre orealistiska projekt?
För att nå 1,5-gradersmålet behövs en halvering av världens utsläpp fram till 2030, det är alltså om bara fyra år samtidigt som inget, och då verkligen inget, visar på en minskning globalt fram till nu utan det är närmast konstant ökning med bara några mindre hack till följd av ekonomisk nedgång på grund av finansbubblor och pandemin.
Utan att ta tag i konsumtionen, mycket kraftigt minska handeln närmast stoppa den mellan länder som inte är i direkt närhet, finns det ingen substans i påståenden om att vilja ställa om för klimatet. Det är hårda fakta, bara att se på hur de faktiska siffrorna ser ut. Ändå hör man inga politiker arbeta för det, utan tvärtom.
Att försöka minska förstörelsen av vår miljö handlar inte om floskler och tomma visioner utan om hård fakta. Att förstöra miljön blir inte något bra bara för att man kallar det en "grön" omställning.
Jag vet inte vilka du syftar på med "ni", men rent allmänt så tror jag att en stor anledning till att det går så trögt med att komma till handling och beslut är att vi är så väldigt oense om vad som bör göras. Bara i den här tråden så verkar du, jag och andra rätt oeniga om vilka prioriteringar som bör göras, och då tänker jag bara på dem/oss som faktiskt vill att något ska göras. Sedan tillkommer ju viljan hos dem som inte vill att något ska göras, inte något som påverkar oss i alla fall.
Och så tror jag att den där inställningen att "någon annan" ska göra något, är det som fäller störst krokben för oss. Oavsett om man menar att det är människor med lägre levnadsstandard än oss som bör sänka den ytterligare, eller om det är politiker som bör trolla fram lösningar som inte påverkar oss vanliga medelklassmedborgare. Jag tror inte att det går att komma till en lösning utan att vi påverkas faktiskt. Frågan är hur långt vi är beredda att göra uppoffringar i våra liv, och om det kommer att vara tillräckligt? Att vi skulle kunna göra mer än vi gör idag, är i alla fall tydligt.