Miljö- och klimatpolitik

Bukefalos 30 år!

Hur stort mandat från folket har politikerna för att ställa om samhället?

• Mycket stort

Röster: 7 18,4%
  • Ganska stort

Röster: 8 21,1%
  • Ganska litet

Röster: 10 26,3%
  • Mycket litet

Röster: 7 18,4%
  • Vet inte/Har ingen uppfattning

Röster: 6 15,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    38
Om det är som ni skriver varför vill EU inte göra något som har verklig betydelse utan det handlar om att en liten grupp skall kunna göra stora pengar på mer eller mindre orealistiska projekt?

För att nå 1,5-gradersmålet behövs en halvering av världens utsläpp fram till 2030, det är alltså om bara fyra år samtidigt som inget, och då verkligen inget, visar på en minskning globalt fram till nu utan det är närmast konstant ökning med bara några mindre hack till följd av ekonomisk nedgång på grund av finansbubblor och pandemin.

Utan att ta tag i konsumtionen, mycket kraftigt minska handeln närmast stoppa den mellan länder som inte är i direkt närhet, finns det ingen substans i påståenden om att vilja ställa om för klimatet. Det är hårda fakta, bara att se på hur de faktiska siffrorna ser ut. Ändå hör man inga politiker arbeta för det, utan tvärtom.

Att försöka minska förstörelsen av vår miljö handlar inte om floskler och tomma visioner utan om hård fakta. Att förstöra miljön blir inte något bra bara för att man kallar det en "grön" omställning.

Jag vet inte vilka du syftar på med "ni", men rent allmänt så tror jag att en stor anledning till att det går så trögt med att komma till handling och beslut är att vi är så väldigt oense om vad som bör göras. Bara i den här tråden så verkar du, jag och andra rätt oeniga om vilka prioriteringar som bör göras, och då tänker jag bara på dem/oss som faktiskt vill att något ska göras. Sedan tillkommer ju viljan hos dem som inte vill att något ska göras, inte något som påverkar oss i alla fall.

Och så tror jag att den där inställningen att "någon annan" ska göra något, är det som fäller störst krokben för oss. Oavsett om man menar att det är människor med lägre levnadsstandard än oss som bör sänka den ytterligare, eller om det är politiker som bör trolla fram lösningar som inte påverkar oss vanliga medelklassmedborgare. Jag tror inte att det går att komma till en lösning utan att vi påverkas faktiskt. Frågan är hur långt vi är beredda att göra uppoffringar i våra liv, och om det kommer att vara tillräckligt? Att vi skulle kunna göra mer än vi gör idag, är i alla fall tydligt.

Det är just det. JAG är en av dem som inte påverkas av miljöhoten. "OH denna klimatförstörelse" couldn't care less.
JAG är inte beredd att bända mej baklänges för att göra enorma förbättringar som ändå gör NOLL skillnad i SVERIGE som är en mikrodel av världen. JAG anser inte att det är Sveriges plikt att rädda världen. För det kan vi inte. Att "hjälpa så mkt vi kan" gör NOLL skillnad i världen, så länge vi har de andra stora länderna som bara fortsätter förstöra världen. Varför ska JAG då få det sämre för nån/några tror de hjälper i det stora loppet ? Återigen det gör det inte. Sverige är liksom inte ens en droppe i havet. Så jag kommer aldrig rösta på nån som föreslår att "vi minsann ska rädda världen och kommer införa en massa begränsningar".

Japp jag är "jag jag jag" men samtidigt, återigen, Sverige är INTE boven men definitivt INTE räddaren heller.
Hade ni som proklamerar alla stora miljöförändringar bott i Kina, Indien eller valfritt annat land som inte ens har miljöplaner så hade jag sagt "skrik er hesa" och säkert stått bakom er. Men i Sverige som faktiskt gör så gott en kan med de förutsättningar vi har är OK. Visst ska man alltid förbättra, men radikala förändringar som ändå inte gör ett skit ? Nope.

Och nej "Sverige visar vägen" är bullshit. Snacka om storhetsvansinne på de som tror på den kommentaren.

Är inte det minsta religiös, men sinnesrobönen är en bra tankegång, jag kan läsa den utan att tro på nån Gud.

Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.
Hjälp mig att leva en dag i taget,
att glädjas åt ett ögonblick i sänder
och att acceptera motgångar som en väg till frid.
Hjälp mig att – på samma sätt som Du
ta denna syndiga värld precis som den är,
inte så som jag önskar att den skulle vara,
och att lita på att Du gör allt väl
om jag överlåter mig åt Din vilja.
Ge mig nåden
att få leva någorlunda lycklig i detta livet
och i fullkomlig salighet tillsammans med Dig
i det tillkommande.
Det är just det här som är problemet med allt i samhället. Alla som vägrar inse att allt hänger ihop, och att det inte funkar att bara tänka på sig själv.

Sverige har förmågan att visa vägen genom att använda sitt starka kunskapsläge och innovationssystem för att skapa lösningar för framtiden som kan användas i Sverige men framförallt på andra ställen där utmaningarna är större.

Att lämna walk over är helt enkelt bara ruttet med de privilegier vi sitter på, både i ekonomiska, kunskapsmässiga och avstånd till värsta effekterna.

Jag anser att Sverige gör massor. Men att begära att hela svenska folket ska begränsa sej för att minska det eventuella miljö"farliga" vi gör är löjligt. Att JAG gör mina små "saker" som ligger på mej redan är helt okej. MEN JAG tänker inte jobba på att utveckla förbättringar, jag har inte det intresset att jobba i labb och komma på genialiska saker, de överlåter jag till de som vill och kan, och de har inte det minsta å göra med vad politikerna säger åt dem eller inte.

Inte satt det nån politiker å sa åt utvecklare att "nu jävlar behöver vi telefon - hitta på nåt". Det finns helt enkelt personer som är innovativa och hittar på både bra och dåliga saker. De gör det inte för att politiken säger åt dem.

Jag för min del tycker att vi inte skall ta större del per person än övriga världen.

Vad ger oss rätten att äta större delen av kakan?

Vi har möjligheten att dra ner på vår påverkan och då skall vi också göra det.
Förhoppningsvis så visar det vägen för andra nationer.

Om vi struntar i att agera så kommer effekterna att bli tämligen gräsliga och det rätt snart.

Vart ser du att jag säger vi ska äta mer av kakan ? Jag säger att Sverige är de som när andra hugger tag i tårtan, bullar och bakelser sitter och försiktigt äter smulorna. Varför ska vi då när andra inte bryr sej, inte ta de små smulorna ?
Varför ska vi avstå från att unna oss ? Varför ska inte vi kunna resa ? Åka bil osv.

När vi har länder som medvetet dumpar sina sopor i havet så de hamnar i haven, satt Sverige och hittade på en plastpåseskatt. När det inte ens va vårt fel att plasten hamnade i haven. Nog sjutton frar Sverige mer än nog sitt strå till stacken. En stack där våra strån inte ens syns ! Nu har de ju som tur e slängt plastpåseskatten.

Jag anser att Sverige gör massor. Men att begära att hela svenska folket ska begränsa sej för att minska det eventuella miljö"farliga" vi gör är löjligt
Jag är övertygad om att alla i hela världen kommer att vara tvungna att begränsa oss för att undvika en katastrof.
Om vi inte gör det så blir det betydligt värre än litet begränsningar i vår något överdrivna livsstil.

Vart ser du att jag säger vi ska äta mer av kakan ? Jag säger att Sverige är de som när andra hugger tag i tårtan, bullar och bakelser sitter och försiktigt äter smulorna. Varför ska vi då när andra inte bryr sej, inte ta de små smulorna ?
Varför ska vi avstå från att unna oss ? Varför ska inte vi kunna resa ? Åka bil osv.
Därför att vi kan avstå från väldigt mycket onödigt utan att fara illa på riktigt av det.
Man behöver inte bränna iväg en massa koldioxid för att ha ett bra liv.
Det är en nyligen påhittad livsstil som människor har klarat sig utan tills för bara 100 år sedan.

Det går att resa på andra sätt än att flyga och bilen kan köras på el. (Vilket även flygplan nog också gör ganska så snart.)
Men i väntan på att innovativa människor löser det problemet så är det lämpligt att begränsa sig.

För att nå 1,5-gradersmålet behövs en halvering av världens utsläpp fram till 2030, det är alltså om bara fyra år samtidigt som inget, och då verkligen inget, visar på en minskning globalt
Jag har i alla fall börjat med mig själv och kommer att ha halverat mina utsläpp av koldioxid 2030.
(Jämfört med 2016)
För att jag kan.

Jag anser att Sverige gör massor. Men att begära att hela svenska folket ska begränsa sej för att minska det eventuella miljö"farliga" vi gör är löjligt. Att JAG gör mina små "saker" som ligger på mej redan är helt okej. MEN JAG tänker inte jobba på att utveckla förbättringar, jag har inte det intresset att jobba i labb och komma på genialiska saker, de överlåter jag till de som vill och kan, och de har inte det minsta å göra med vad politikerna säger åt dem eller inte.

Inte satt det nån politiker å sa åt utvecklare att "nu jävlar behöver vi telefon - hitta på nåt". Det finns helt enkelt personer som är innovativa och hittar på både bra och dåliga saker. De gör det inte för att politiken säger åt dem.
Det har väldigt mycket med politik att göra, vad som finansieras, vad som efterfrågas och vad som går att sälja. Från grundforskning som finansieras till stor del av det allmänna och politik som driver efterfrågan åt det håll som behövs för att nå målen (i det här fallet utsläpp och klimatet).

Innovatörer är inte geniknölsförsedda enslingar som uppfinner saker utan finansiering. För att göra något av idéer idag krävs ofta mångmiljonbelopp på olika fronter. Om inte politiken visar vägen, finns inte de pengarna. (Även för länge sedan behövdes mycket pengar, men med den lägre grad av samhällsfinansiering som funnits genom tiderna så var det mer upp till privata finansiärer.)

Men att ställa hoppet till tekniska framsteg är stor gambling, så det enda rimliga är väl att vi börjar ta ansvar för vår egen existens och försöka jobba oss själva mot att inte förbruka mer än 1,0 jordklot? Det är extremt svårt med tanke på att en människas existens i vårt land (utan egen förbrukning) ligger redan nära 1,0. Med tekniska framsteg under vägen kommer det innebära färre bekvämlighetsavsteg än annars.

Vi gör inte massor

Genomsnitts-svensken har ett globalt fotavtryck som är mer än dubbelt så stort som den genomsnittliga världsmedborgaren https://globalis.se/Statistikk/ekologiskt-fotavtryck?country=42464

Om alla levde som vi skulle vi behöva 3-6 jordklot Vi har ett.

Ingen som är en så stor del av problemet har någon rätt att slå sig för bröstet. Dessutom har vi minskat våra ambitioner.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka