Min 3-åring är viiiild... hur ska jag göra??? *långt*

Tjena hej!!

Våra hästar verkar ganska lika faktiskt. Jag har också en treåring som jag har fött upp själv. Har samma problem som du. I stall och i paddock och i corall är han världens bästa. Gör som jag ber honom osv. När jag rider ut (har aldrig ridit ut själv) på honom och han har sällskap av sin mamma eller ngn annan går det också bra. När vi är ute och promenerar för hand i skogen går det oftast bra men så helt plötsligt kan han få spelet och slita sig och dra hem eller helt plötsligt hoppa rakt upp i luften och kicka åt alla håll och kanter, och då kan man ju inte bestraffa honom för då har man ju fullt upp med att hålla sig undan hans hovar. När han väl har lugnat ner sig är det ju försent för att säga till...Dilemma dilemma.... :confused:
Jag hoppas att det går över ju längre tiden går och ju mer vi gör tillsammans. Han har gått på lösdrift rätt så länge och då går det ju rätt hårt till. Hoppas bara att man inte får sig en ordentlig smäll innan dess.
Lycka till!
 
Hej hej!

Småler när jag läser om din häst, för det är exakt så min beter sig. Min är också uppvuxen i lösdrift. Tror att det ligger mycket i det du säger, att de lugnar sig med tiden ju mer man lär känna och ju mer hanterade de blir. Gäller att vara försiktig under tiden bara.

Just nu tar vi det lite lugnt och ska jobba mer på det som funkar bra, dvs. markarbete i padock och ridning några dagar i veckan. :)
 
trist för hästen att promenera?? då vet hon nog inte vad hon sa för det stämmer inte. Klättre gå sick sack genom träd träna med att gå igenom trånga träd(träning inför transporten) rygga träna på att stanna och igångsättningar mm mm. Och till den stora frågan vad ger du din häst i mat??
det finns fibergi/KRAAFT som inte innerhåller så mkt energi havre kan vara för vissa hästar rena rama bomben att ge!
Prova med att gå ut med en äldre häst till sällskap longerna/tömkör in stund innan du går ut!
 
Ja, jag håller med dig fullständigt!! Visserligen har vi ganska platt terräng här nere, men vi hittar ändå på saker. Och så finns det ju alltid mycket att titta på!

Min häst är enormt snäll och lätthanderad i stallet (står still när jag tex. sköter om hans ringorm...huu), och är också väldigt lättlastad.

Jag ska kolla upp fodret. Har tagit bort havren helt och hållet och hoppas få hjälp att räkna på foderstaten...

TAck för dina tips!!
 
Ja oftast ger man alldeles för mkt energi till sina hästar man ger havre korn betfor och så lite konrkross till detta. vilket är ba OM man vet vad varje sak innerhåller i näringsvärden och så.
Och det är långt ifrån många som analyserar varje havre/korn inköp!(dyrt) Därför är färdifoder så bra det står klart och tydligt vad exakt det är i påsen=)
 
Ja, jag har lärt mig det då jag tidigare hade ett fullblod som inte tålde varken havre eller korn (dålig mage och mycket het). Han fick mycket lite kraftfoder, men fri tillgång till bra ensilage (analyserat) och klarade sig utmärkt på det!

Min uppfattning är att många ger sina hästar för mycket kraftoder, utan att ge dem möjlighet att göra av med energin.
 
ja jag kan ju säga att när jag skaffade min första foderhäst åså var det ine på att alla skulle bara ge hö havre och betfor till sina hästar=)
Min häst ja wiiiiiii till livet efter det och bockade och skuttade som bara den=))))
Den dagen vi kom på att det var havren som var boven bytte vi till kraft groov=)
 
Jag som har en två-åring suger också åt mig av alla tips! Jag tycker du låter helvettig som du resonerar, en unghäst ska inte ridas varje dag! Min dam har markerat åt mig en gång när jag skulle linda hennes onda ben som är senskadat (jippi, man har sån tur!) men i övrigt sköter hon sig exemplariskt. Tråkigt att promenera för en unghäst?? Öh? Det finns ju inget mer spännande! Alla dofter, lukter och synintryck. Min tjej får lukta och smaka på det mesta, det verkar hon gilla. Nu kan jag bara promenera henne för senskadan, men hon verkar gilla det jättemycket. Pratar du mycket med din häst? Och smeker den på halsen och försöker få ögonkontakt? Din häst lungnar nog ner sig med tiden! Är man bebis så är man. Dessutom kan du ju kolla fodret, som många föreslagit. Jag läste att i en stor grupp undersökta två-åringar (hbl) fick INGEN häst tillräckligt med protein! Som finns i grovfodret... Alltså ta bort kraften och kör på hö, drastiskt uttryckt. Lycka till!
 
Tycker att det låter som om du har ett fint upplägg och bra idéer om hur du ska göra med din treåring. Vad det gäller åsikter i stallet så ignorera de som bara kommer med pekpinnar och negativ icke konstruktiv kritik!

Har själv erfarenhet av sådana "stallkompisar" och det är inte roligt, man tappar lätt självförtroendet och är det något som påverkar relationen med unghästen så är det om man är osäker på sig själv. De uppfattar detta direkt de små ligisterna...

Jag hade problem i början med min unghäst att han slogs med frambenen när jag var ute på promenader plus att han försökte dra iväg ibland. Jag löste det med att leda honom i grimman ( han var 1,5 år då ) med kedjegrimskaft under hakan samt att jag hade att dressyrspö att peta till honom när han försökte sparkas med frambenen. Det var inte roligt att gå ut med honom under flera månader men till sist så släppte min osäkerhet och hans dumheter :)

Jag tror stenhårt på att man måste kunna hantera unghästen vid hand innan man rider in den och jag har fått kvitto på det nu. Min lille är nu 3,5 år och inriden, fortfarande kan han känna sig osäker emellanåt och då kommer vissa beteenden tillbaka dvs han vill vända och dra iväg eller vevar med frambenen när jag sitter på ryggen. Detta kan jag nu lösa genom att sitta av och promenera förbi det läskiga, jag behöver inte ta konflikt och riskera att han blir skrämd av ryttaren utan kan lugna honom med en klapp på halsen och " nu går vi ". Det är guld värt med allt det arbete du lägger ner nu så fortsätt jobba på och lita på dig själv :banana:
 
Jo, du har så rätt!! Jag har funderat en hel del på detta med "stallkompisarnas" åsikter.

Från och med en vecka tillbaka göra jag BARA som jag själv vill, och tar bara till mig sådant jag känner till 100% passar mig och min häst. Jag har också sagt ifrån till kvinnan i mitt stall, att jag gör på mitt vis, och det verkar som om hon accepterat det :)

Det går också mycket bättre nu och han är arbetsvillig och hur go som helst. Vi tar det sakta och lugn från marken, och jag kommer i fortsättningen inte att låta andra stressa på varken mig eller hästen!!

Tack för uppmuntran och lycka till med din häst!!
 
Ja jag försöker prata jätte mycket och självklart smeka lugnande. Den sista veckan har det gått jättebra med markarbetet. Vi har varit i padocken dock. Igår var en kompis och tittade på oss och hon sa att det syns hur uppmärksam min häst är när jag pratar med honom och visar honom vad jag vill. Det värmde verkligen!!

Du har helt rätt när det gäller fodret, och det är ganska skrämmande eller hur :crazy:
 
Jag tycker defenitivt att du gör rätt. Jag tycker själv att en häst ska börjas jobbas från marken när den är 3 och ett halv år och ett år framåt i tiden innan du sitter upp. Och jag lovar gör du det rätt så kan hästen piaff innan du ens suttit upp och då menar jag äkta piaff, inte någon balance.

Jag tor bara att hästen testar dig. Tre åringar är jobbiga (oftast) för de har kommit in i en andra trots ålder och speciellt hos en ny ägare. Fortsätter du bara med tålamod och bestämdhet att träna från marken kommer din häst snart att finna sig i det.
 
Tack för ditt svar!

Jo, jag tror att det kan vara som du säger. Nu är han dock hur samarbetsvillig som helst. Har börjat lyssna mer och vill verkligen göra rätt!! Har ju inte känt honom så länge, och tycker att både han och jag måste få tid på oss. Vi tar det lugnt och kör på min linje med mycket markarbete!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
378
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp