Min älsklingshäst ska säljas - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En 12åring, en 14åring och en 16åring. Och föräldrarna, var är dem tänker jag. Rider ni ensamma utan föräldrar, även 12åringen? Jag skulle inte låta min 12åring ta så mycket ansvar och rida utan att en förälder är med, eller vuxen i stallet under tiden 12åringen är där 🤔.
Tag genast hjälp av era föräldrar. Låt dem ha kontakt med stallägaren.
 
När man är 14 och håller på med hästar ska det vara kul och lärorikt. Det ska inte vara en konstant oro.

Det finns säkert någon vettigare människa som söker medryttare. En med vettigare upplägg för dig. Jag skulle leta efter en ny medryttarhästägare och ny medryttarhäst.

Det är svårt att släppa hästar. Jag har varit i en situation som du (dock endast i kortare perioder under lov men ändå) där ägaren var... underlig. Men som hade en häst som jag klickade med, som ler och långhalm, efter bara kanske 10 minuter med den hästen i boxen hade jag hittat DEN hästen. Min oro var i stället vanvård. Jag fick till slut släppa den hästen. Det suger, verkligen.
Men i bland måste man. Jag har hittat andra hästar att älska. I bland drömmer jag om att jag ska vinna massor pengar och ringa ägaren och erbjuda så mycket pengar att hon släpper min förevigt drömhäst till mig. Fantiserar om hur livet skulle se ut med hästen. Saknar. Men jag ångrar inte att jag tog mig ur situationen.

Känner igen mig. Tack för ditt stöd. Det betyder mer än vad du kan tro. :heart
 
En 12åring, en 14åring och en 16åring. Och föräldrarna, var är dem tänker jag. Rider ni ensamma utan föräldrar, även 12åringen? Jag skulle inte låta min 12åring ta så mycket ansvar och rida utan att en förälder är med, eller vuxen i stallet under tiden 12åringen är där 🤔

Vi rider oftast själva, vilket är ett stort ansvar. Ägaren anser att det är upp till var och en att bestämma om man är mogen för den uppgiften. De gånger vi rider själva (utan vuxen menar jag då) rider vi alltid tillsammans, alltså tre stycken. Det finns oftast minst en vuxen i stallet. Jag skulle inte säga att jag känner mig otrygg där, säkerhetsmässigt, men samtidigt är jag kanske bara en naiv och hästgalen fjortonåring.
 
Tack för din fina kommentar! Jag ska se till att jag lyssnar på den dokumentären! Återigen, tack för ditt stöd! :heart

Det viktiga är att du lär dig var din gräns går men rekommenderar podden för att göra dig uppmärksam på olika beteenden som du kan stöta på genom livet. Man lär sig mycket utav hästarna på många olika plan, och det är synd att människor inte är mer lik hästen. Tyvärr kan människor vara manipulerande och man snärjs långsamt in i en fälla tills man dansar efter deras pipa.

önskar dig lycka till och låt inte någon utnyttja dig 🙂
 
Det viktiga är att du lär dig var din gräns går men rekommenderar podden för att göra dig uppmärksam på olika beteenden som du kan stöta på genom livet. Man lär sig mycket utav hästarna på många olika plan, och det är synd att människor inte är mer lik hästen. Tyvärr kan människor vara manipulerande och man snärjs långsamt in i en fälla tills man dansar efter deras pipa.

önskar dig lycka till och låt inte någon utnyttja dig 🙂

Tack! ❤️ Jag tycker det är så otroligt fräckt att det pågår sådant här i hästbranschen som berör hästarna på ett negativt sätt (kanske inte i detta fallet, men syftar på vanvård, osv). De är djur som inte har någon talan.
Återigen, tack!
 
En människa som sitter utomlands och låter barn ta hand om hästarna där hemma... Låter inte klokt. Dra er ur, för både er egen och hästarnas skull. Man ska inte låta sådana människor utnyttja en - det är på det sättet de kan driva sina kassa verksamheter.
 
Den krassa sanningen är att sålänge man inte äger själv kan ägaren alltid sälja. Jag har varit där med och jag är långt ifrån ensam. Det är helt vansinnigt hjärtekrossande när hästen man skött och ridit helt plötsligt är såld och borta.
Det är såklart jättefel av henne att hålla på och hota och bete sig illa men nu vet ni att hästarna är till salu och en dag kan de oavsett vad ni gör vara borta. Då får ni utgå ifrån det och göra valet utefter det.

Att få rida gratis mot att mocka några boxar ser jag dock inget fel i sålänge det framgår av kontraktet. Det är dyrt att hålla häst och vill någon jobba av det istället för att betala med reda pengar kan det vara en lösning så god som någon. Att utnyttja någon är dock aldrig rätt.
 
Känner igen mig. Tack för ditt stöd. Det betyder mer än vad du kan tro. :heart
Kan fylla på med lite hopp. Jag hittade faktiskt till slut en medryttarhäst som var underbar (en problemhäst, men vi klickade) och en ägare som var ännu underbarare.
Vi blev trots åldersskillnaden vänner. Hon har lärt mig massor kring hur man ska tänka med problemhästar och hon är coolast i världen tycker jag.
Det var roligt att åka ut, det var roligt att sitta och diskutera häst och allt omkring, det var roligt att rida, noll oro. Det är så det ska vara. Nu fick vi ta bort medishästen pga cancer, men jag är fortfarande bra vän med ägaren och är välkommen dit bara för att käka middag, fixa i stallet, rida lite (en unghäst hon har nu), eller vad jag vill. Närapå när jag vill. Det är bara att smsa dagen innan - har aldrig fått nej. Så det blev bra till slut :)
 
En 12åring, en 14åring och en 16åring. Och föräldrarna, var är dem tänker jag. Rider ni ensamma utan föräldrar, även 12åringen? Jag skulle inte låta min 12åring ta så mycket ansvar och rida utan att en förälder är med, eller vuxen i stallet under tiden 12åringen är där 🤔.
Tag genast hjälp av era föräldrar. Låt dem ha kontakt med stallägaren.
Det gjorde jag och alla mina vänner i mellanstadiet. Men är väl nya tider nu.
 
Kan fylla på med lite hopp. Jag hittade faktiskt till slut en medryttarhäst som var underbar (en problemhäst, men vi klickade) och en ägare som var ännu underbarare.
Vi blev trots åldersskillnaden vänner. Hon har lärt mig massor kring hur man ska tänka med problemhästar och hon är coolast i världen tycker jag.
Det var roligt att åka ut, det var roligt att sitta och diskutera häst och allt omkring, det var roligt att rida, noll oro. Det är så det ska vara. Nu fick vi ta bort medishästen pga cancer, men jag är fortfarande bra vän med ägaren och är välkommen dit bara för att käka middag, fixa i stallet, rida lite (en unghäst hon har nu), eller vad jag vill. Närapå när jag vill. Det är bara att smsa dagen innan - har aldrig fått nej. Så det blev bra till slut :)
Tack för din hoppingivande kommentar. Kvinnan som tar hand om stallet på vintern är otroligt vettig och snäll och beklagar djupt att hon inte kan hjälpa oss i denna situation. Hon är utbildad C-tränare i dressyr och har enorm erfarenhet av hästar, men säger att hon aldrig varit med om något liknande som den situation som har uppstått.
Hon erbjöd sig att om allting går åt pipan så kunde jag få komma till stallet där hon har sina hästar och rida dem.
Tacksam för all hjälp jag får, jag börjar trots allt se lite hopp i situationen.
 
Ägaren låter ju på din beskrivning inte så vettig just nu men just att mocka fyra boxar på vardagar för att ha tillgång till egen häst gratis hade jag nog ändå nappat på om jag varit intresserad av att ha "egen häst".
 
Jag måste säga att jag håller med Nota här, jag tycker inte heller att det är en dålig deal att mocka fyra boxar för att få full tillgång till egen häst. Det är ju knappast den extra mockningen som gör att det eventuellt blir ohållbart med skola osv för er. Jag tycker inte heller hästägaren utnyttjar er - ni får ju fri tillgång till hennes hästar. Det är väl bara krass sanning att hon behöver något i gengäld och att hon mer eller mindre tillhandahåller hästarna gratis för er. Jag förstår inte varför hon har hästarna öht, bedriver hon försäljningsstall? Visst, det kan vara ett fult knep av henne att säga att hon aldrig kommer sälja de hästarna ni har fastnat för, för att ni ska fortsätta mocka och fixa så länge som möjligt. Men du måste vända på det - vad får hon ut av att hålla hästarna för er?

Jag förstår att du har starka känslor för hästen men om du försöker se det här i ett lite längre perspektiv, vad tänker du att det skulle kunna leda till i den bästa av världar?
 
Hejsan!
Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom hästbranschen via den hårda vägen. Det är nämligen så att jag är medryttare/fodervärd på en häst som ägs av en kvinna sombor på Irland under vinterhalvåret och bor i Sverige under sommarhalvåret. Till en början var avtalet att all min energi skulle gå ut på att ta hand om hästen. Jag skulle inte mocka eller någonting annat. Tiden gick och jag blev snabbt ännu mer förälskad i denna fina häst och jag blev snabbt villig till att hjälpa till mer i stallet.

Problemet är nu att ägaren har börjat utnyttja detta för mycket. Vi är tre minderåriga bästa kompisar i stallet. En 12-åring, en 14-åring (mig) och en 16-åring. Det har gått så långt att hon nu tvingat på oss alla att mocka 12+ boxar på vardagarna och om vi inte gör det så hotar hon oss med att sälja våra älsklingshästar. Vi är om sagt minderåriga vilket gör att denna utpressningen inte är laglig, samt så har vi inte tid med så många boxar på grund av skolan. Det finns inga andra i stallet som kan hjälpa till, och det måste ju mockas åt hästarna. Det hela är en otroligt komplicerad situation och mycket kan förändras. Det ändå jag ser fraför mig är just nu hur min älsklingshäst ska säljas och att jag aldrig ska få träffa henne igen. Jag älskar henne med hela mitt hjärta och kommer göra allt för att köpa henne. Problemet är bara att jag har skilda föräldrar, vilket gör att vi inte har råd med en häst. Jag klarar inte av att släppa taget om denna häst då hon är en "one in a million-häst".

Ägaren har även sagt att vi gnäller och att vi brde skärpa oss här hemma i Sverige, "Tolv boxar delat på tre är ju inte så mycket på en vardag. Nu får ni ta er i kragen.". Vi har pratat med våra föräldrar och vi alla är mycket upprörda. Jag klarar som sagt inte av att bara släppa hästen. Jag älskar henne för mycket. Samtidigt känner jag mig otroligt emotionellt utnyttjad.
Har ni några tips på hur jag kan lösa denna situationen utan att bli tvungen att släppa taget om denna häst?
Egentligen så är det inte en sån konstig situation, förutom det faktum att jag inte förstår varför hon har hästarna övht. Och ja att "hota" som du upplever det att hon säljer favorithästen om du inte hjälper till är kanske lite lågt men samtidigt så kanske det också är så att hon har kvar hästen pga att du just gillar den såpass mycket.

Ärligt talat så är inte 4 boxar särskilt mycket att mocka egentligen, det mot att få ha hästarna gratis och få rida osv så är det en ganska bra deal ni har.

Däremot så bör du kanske tänka till och fråga dig själv vad du vill, stall och hästar är en generellt ganska slitig och dyr hobby och inget kommer gratis. Antingen är det pengar eller tid man får uppoffra, oftast både och. Har du inte tid just nu med hästar så får du säga nej hur svårt det än är.
 
De tycker självklart att det är fult av en vuxen människa att lura ungdomar och leka med deras känslor till hästar på de sättet som hon har gjort. Just nu säger de att jag ska vänta ut det hela.

Vi har pratat med ägaren, men hon var rätt okontaktbar och vi fick inte så mycket ut ifrån samtalet. Istället ringde hon min andra stallkompis (16-åringen) och skällde ut henne. Det var nämligen så att jag hade överlyssnat ett samtal som min kompis (16-åringen) och ägaren hade haft, där jag hade hört att hon betedde sig otroligt dåligt mot min kompis, samt hotade med att sälja hästarna. Min kompis har denna ägare som sin förebild då hon tidigare lärt henne otroligt mycket. Kompisen har även slitit som ett djur i stallet utan att få något tillbaka (förutom en mindre månadsavgift). Efter det samtal som jag och min mamma hade haft med ägaren ringde hon som sagt till min kompis och skällde ut henne på grund av att jag hade överhört deras konversation. Hon sa även till henne att hon ville att jag nu bara skulle rida tre gånger i veckan, istället för hur många gånger som helst som jag tidigare gjort, och att hon dessutom ville hitta en till medryttare till hästen. Jag är otroligt ledsen över att detta berör hästarna som är oskyldiga djur som inte har något att säga till om.
Jag försvarar inte ägaren nu när det gäller bemötandet så men om man ser till hur situationen ser ut nu så är det stora problem med pengar för väldigt många och situationer blir pressade, det är svårt att få ihop vardagen som det är nu för många. Jag kan tänka mig att hon vill ha en till medryttare nu pga att hon kanske inte har råd att hålla hästen som det är för tillfället och inte vill sälja. Tror inte det handlar om dig.

Det handlar nog inte om att leka med era känslor eller att jävlas med er utan det är nog förmodligen en otroligt jobbig situation för ägaren som det är nu, precis som det är för många andra och hon försöker få ihop det hela utan att behöva sälja. Sen är det tråkigt att du upplever det som utpressning osv men jag tror det är så verkligheten ser ut just nu för många, det är otroligt osäkert för många i dessa tider.
 
Jag måste säga att jag håller med Nota här, jag tycker inte heller att det är en dålig deal att mocka fyra boxar för att få full tillgång till egen häst. Det är ju knappast den extra mockningen som gör att det eventuellt blir ohållbart med skola osv för er. Jag tycker inte heller hästägaren utnyttjar er - ni får ju fri tillgång till hennes hästar. Det är väl bara krass sanning att hon behöver något i gengäld och att hon mer eller mindre tillhandahåller hästarna gratis för er. Jag förstår inte varför hon har hästarna öht, bedriver hon försäljningsstall? Visst, det kan vara ett fult knep av henne att säga att hon aldrig kommer sälja de hästarna ni har fastnat för, för att ni ska fortsätta mocka och fixa så länge som möjligt. Men du måste vända på det - vad får hon ut av att hålla hästarna för er?

Jag förstår att du har starka känslor för hästen men om du försöker se det här i ett lite längre perspektiv, vad tänker du att det skulle kunna leda till i den bästa av världar?
För mig är en deal om att vara medryttare något mellan 2 privatpersonen, är det ett företag inblandat så hyr man hästen på ett eller annat vis. För mig ser det inte ut som en dålig deal heller, men jag ser det ändå som att utnyttja barn, för att bedriva verksamheten där det borde finnas anställds som skötte ruljansen. I en seriöst driven verksamhet skulle personal ridit och skött försäljningshästarna och eventuella medryttare fått vissa dagar i veckan och då givetvis fått ta del i arbetet kring den hästen men betalt (med vita pengar) för ridningen alternativt med vitt jobb i stallet.

Det skulle i och för sig förmodligen vara en sämre deal för tjejerna, men som det är nu handlar det om att driva ett försäljningsstall på ett sätt som bryter mot många lagar och är i gråzonen när det gäller andra. Jag kan lätt se genom fingrarna med en del, men har blir det för mycket liksom. Ägaren är helt beroende av barnen för skötsel och motion och håller fast dem med genom utpressning.
 
Jag tycker hela historien osar osunt.
Ett lite projekt som var ok från början har eskalerat till ohållbart och farlig situation.

Till trådstartaren; lämna stallet och leta upp nya möjligheter. Det finns så många goa och snälla hästägare och stallägare att hitta. De kommer att utveckla er och låta er växa in i nya roller under kontrollerade former och inte som nu, att ni arbetar utan försäkringar.
 
Jag tycker hela historien osar osunt.
Ett lite projekt som var ok från början har eskalerat till ohållbart och farlig situation.

Till trådstartaren; lämna stallet och leta upp nya möjligheter. Det finns så många goa och snälla hästägare och stallägare att hitta. De kommer att utveckla er och låta er växa in i nya roller under kontrollerade former och inte som nu, att ni arbetar utan försäkringar.
Då ska man nog ha kontakter, kryllar inte direkt av hästägare som vill hålla en 14 åring med egen häst /ponny eller ens ha ungdomar som medryttare vad jag vet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp