Min älskade Floor

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 237
  • Visningar Visningar 26 050

Bukefalos 30 år!

Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par veckor sedan också men hämtade sig då snabbt med värme och extra mat. Vet inte om detta är relaterat. Tack och lov så äter hon själv iallafall! Jag har fått tid hos min vanliga veterinär 10.30 men de kan inte göra så mycket mer än röntga för urinsten så jag ska ringa till en annan klinik så fort de öppnar och hoppas på att de har tid.

Detta känns så jävla hopplöst! I princip varje gång jag försökt rädda sjuka marsvin de sista åren så har det slutat med att de dör ändå eller jag fått avliva dem pga komplikationer 😭 Epica lyckades jag rädda för knappt ett år sedan men inte Onesie, Tangle, Trassel, Elli, Trubbel eller LS 😭 Bonnie, Nathalie och Lonlon fick jag avliva för de var så pass gamla att det hade inte varit snällt mot dem med operationer. Och Nosti som bara låg död en morgon. Och detta är bara senaste 3-4 åren 😭

Floor är min ögonsten! Jag älskar henne så att det gör ont! Jag älskar såklart de andra också men Floor har något extra.
033CCF7F-6640-4C18-B402-229CDEDDCE60.webp

Det syns verkligen på bilden att hon ser frisk ut. Blank och fin i pälsen och pigg i ögonen. Imponerande viktuppgång!

Låter mycket klokt att fortsätta ge Metacam. De gånger jag haft marsvin som druckit mycket har det alltid handlat om smärta, av ena eller andra anledningen.
Nu är hon visserligen nybadad så pälsen skiner extra mycket, men det är verkligen extrem skillnad på den! Och jag är så glad att hon äntligen verkar ha hämtat sig från svälten! Att fyra ynka månader kunde förstöra så mycket i nästan 1,5år av hennes liv :cry: Jag måste komma ihåg att fråga hennes uppfödare hur det gick med den andra som kom tillbaka samtidigt som Floor nästa gång jag träffar henne

Jag tror fortfarande att det är urinvägarna för när jag har satt ut metacamen så har hon börjat kissa ned sig igen nästan direkt. Det kan ju också vara pga det ökade drickandet, men jag tycker att urinen luktar starkare trots att den borde vara mer utspädd. Oavsett så mår hon toppen så länge hon får metacam och så länge hon gör det så vill jag inte peta för mycket i det för det kommer bara att stressa upp mig

Nu är det dags igen och tummar behövs 😭 Floor fick problem med andningen förra helgen och på måndagen visade röntgen täthet i lungorna så hon fick bactrim utskrivet för lunginflammation. Hon blev bättre, men i lördags kväll började hon låta igen när hon andades och igår började hon bukandas så jag var iväg till en vän och hämtade en nebulisator (stavning) och den hjälpte henne att andas lättare. Tidigt i morse såg hon fortfarande bättre ut, men vid kanske 9-9.30 började hon bukandas och knastra igen och medans jag ringde runt till veterinärer så började hon hosta efter att hon druckit. Ned i nebulisatorn igen medans jag fortsatte jaga veterinär. Min vanliga klinik hjälpte mig att skicka en remiss till fågelkliniken eftersom de inte kunde ta emot utan det och inte ens en timme efter jag pratat med dem så ringde fågelkliniken upp och bokade in oss imorgon kl.11! När jag plockade upp henne ur nebulisatorn så var knastret i andningen borta och hon andades lite lättare igen och satte sig och åt hö. När jag lämnade henne så låg hon mittemot Sirenia och vilar så jag låter henne vara ifred en stund så hon får vila ordentligt. Fy fan vad orolig jag är 😭 Hostandet gjorde att jag har börjat oroa mig för att det kanske är hjärtat det är fel på i grunden och inte lungorna, men då borde hon ju inte ha blivit bättre av bactrimen tycker jag.

Och jag blir så arg, ledsen och frustrerad över hur svårt det är att få tag på kunniga smådjursveterinärer! Min vanliga klinik gör allt de kan, men detta kände de att de inte har kunskapen för och likaså med andra jag ringde. Fågelkliniken tog inte emot alls utan remiss så jag är tacksam för att vi fick en så fort, men det kommer att kosta 5000kr bara att gå igenom dörrarna. Tack och och lov att jag försäkrade alla för drygt ett år sedan iallafall för Floor har kostat nästan 6000kr på några månader om jag har huvudräknat rätt och då är imorgon inte inräknat 😓

Jag håller tummarna!

Lunginflammation är definitivt inte trevligt om man är marsvin. Om det "bara" handlar om en övre luftvägsinfektion så brukar det vara hyfsat lätt att få fason på det med Bactrim, men en lunginflammation är något annat. Då behövs verkligen en duktig exoveterinär, och det har jag förstått att de har på Fågelkliniken. Om det går att göra någonting, så kommer de veta vad.

Jag håller tummarna!

Lunginflammation är definitivt inte trevligt om man är marsvin. Om det "bara" handlar om en övre luftvägsinfektion så brukar det vara hyfsat lätt att få fason på det med Bactrim, men en lunginflammation är något annat. Då behövs verkligen en duktig exoveterinär, och det har jag förstått att de har på Fågelkliniken. Om det går att göra någonting, så kommer de veta vad.
Tack 💖

Jo, tyvärr är det ju så 😞 På sätt och vis så är det ”bra” att det är Floor som drabbats för maken till kämparglöd har jag aldrig stött på hos ett marsvin! Sedan är det ju självklart inte bra alls, men jag tror att de andra hade haft det svårare att hålla modet uppe. Jag var in och kollade till dem nyss och då stod Floor och mulade i sig pellets. Hon lyfte på huvudet och tittade på mig och sedan fortsatte hon att äta. Så gör inte ett normalt marsvin med lunginflammation. Det märks absolut på henne att hon är tröttare än normalt och matlusten är inte helt på topp så hon har tappat lite i vikt, men de andra hade troligen legat i en hörna och inte velat äta alls.

Cecilia på fågelkliniken är extremt duktig och de har två andra veterinärer också som också ska vara duktiga enligt min vän som varit där väldigt mycket. Jag har inte varit där på jättelänge för mina har *PEPPAR PEPPAR* hållit sig så pass friska att andra veterinärer jag har lättare att ta mig till har kunnat fixa dem med hjälp från fågelkliniken. Utom Ailyn och Tangle som jag verkligen ångrar att jag inte kastrerade på fågelkliniken för det blev så pass svåra komplikationer att båda dog 😭 Så även om det har funkat med de andra jag har kastrerat så kommer jag att ta det på fågelkliniken i framtiden för de kastrerar med flanksnitt numera

Floor för en stund sedan 💖 Man ser att hon är tilltufsad och inte har orkat hålla sig ren, men hon tvättade iallafall sig lite efter att hon kommit ur nebulisatorn och nu då mumsat pellets
IMG_5812.webp

Tack 💖

Jo, tyvärr är det ju så 😞 På sätt och vis så är det ”bra” att det är Floor som drabbats för maken till kämparglöd har jag aldrig stött på hos ett marsvin! Sedan är det ju självklart inte bra alls, men jag tror att de andra hade haft det svårare att hålla modet uppe. Jag var in och kollade till dem nyss och då stod Floor och mulade i sig pellets. Hon lyfte på huvudet och tittade på mig och sedan fortsatte hon att äta. Så gör inte ett normalt marsvin med lunginflammation. Det märks absolut på henne att hon är tröttare än normalt och matlusten är inte helt på topp så hon har tappat lite i vikt, men de andra hade troligen legat i en hörna och inte velat äta alls.

Cecilia på fågelkliniken är extremt duktig och de har två andra veterinärer också som också ska vara duktiga enligt min vän som varit där väldigt mycket. Jag har inte varit där på jättelänge för mina har *PEPPAR PEPPAR* hållit sig så pass friska att andra veterinärer jag har lättare att ta mig till har kunnat fixa dem med hjälp från fågelkliniken. Utom Ailyn och Tangle som jag verkligen ångrar att jag inte kastrerade på fågelkliniken för det blev så pass svåra komplikationer att båda dog 😭 Så även om det har funkat med de andra jag har kastrerat så kommer jag att ta det på fågelkliniken i framtiden för de kastrerar med flanksnitt numera

Floor för en stund sedan 💖 Man ser att hon är tilltufsad och inte har orkat hålla sig ren, men hon tvättade iallafall sig lite efter att hon kommit ur nebulisatorn och nu då mumsat pellets
Visa bifogad fil 170595
Jo, hon ser lite tufsig ut, men hon har i alla fall en mycket prydlig somnarfrisyr!

Att hon har kämpaglöd vet vi ju sedan tidigare, så förhoppningsvis räcker den till även den här gången. Lilla gumman :heart

Usch vad jobbigt detta är 😭 på bara en timme så har hon gått från äta gurka till att jag trodde att hon skulle dö för att hon bara låg i huset och rosslade till att nu efter lite primperan och recovery äta pellets och hö. Jag känner mig så maktlös 😭

Det låter fruktansvärt jobbigt, och jag förstår att det känns väldigt långt till imorgon.

Bra att du stödmatar, och ännu bättre att hon äter lite själv också.

Det låter fruktansvärt jobbigt, och jag förstår att det känns väldigt långt till imorgon.

Bra att du stödmatar, och ännu bättre att hon äter lite själv också.
Hon har tappat väldigt mycket stadga i kroppen när jag lyfte upp henne sedan innan idag och vågen har gjort ett tvärdyk så troligen har hon inte druckit tillräckligt utan håller på att bli uttorkad också så nu sitter hon i nebulisatorn för att rensa luftvägarna så mycket som möjligt och sedan måste jag försöka tvinga i henne så mycket vätska det bara går. Jag har ingen bra känsla alls just nu 😭

Nu är vi hemma igen. Jag är helt död och Floor nästan oförskämt pigg med tanke på hur länge vi har varit iväg. Pojkvännen hoppade av hemma med Floor och så åkte jag och hundarna och lämnade bilen. När jag kom hem så kom Floor fram och ville ha kel och det gjorde hela dagen värd 😍
Hon fick röntgas två gånger för även hjärtat har förändringar så de gav henne vätskedrivande för att se hur det påverkade och både hjärtat och lungorna såg bättre ut, men det är fortfarande något konstigt med hjärtat som inte gick att säga om det är någon form av missbildning eller bara något som såg konstigt ut på röntgen. Så nu ska hon få vibranord (antibiotika) och impugan (vätskedrivande) i 10-14 dagar (minns inte på rak arm) och sedan återbesök. Så vi behöver fortfarande tummar, men jag är betydligt mer hoppfull än igår! Hon har nu definitivt gått förbi både Whomp, Ailyn och Xíexie och är nu officiellt mitt dyraste marsvin 😬
Min lilla finaste 💖💖
IMG_5857.webp

Senast ändrad:
Hur mår Floor idag?

Jag har ingen egen erfarenhet av Vibranord som antibiotika, men har förstått att det är bredspektrumantibiotika, och att det är vanligt att den ställer till med problem med magen, jämfört med Bactrim som är mycket "snällare".

Jag skulle vara noga med att ge henne probiotika 1-2 timmar efter varje antibiotikados, för att minska den risken. Fortsätter hålla tummarna!

Hur mår Floor idag?

Jag har ingen egen erfarenhet av Vibranord som antibiotika, men har förstått att det är bredspektrumantibiotika, och att det är vanligt att den ställer till med problem med magen, jämfört med Bactrim som är mycket "snällare".

Jag skulle vara noga med att ge henne probiotika 1-2 timmar efter varje antibiotikados, för att minska den risken. Fortsätter hålla tummarna!
Hon är löjligt pigg med tanke på allt så den vätskedrivande medicinen hjälper verkligen henne! Hon rosslar knappt alls, har mycket mer liv i ögonen och stretar emot rejält när jag ska ha in något i munnen på henne. Recovery vill hon inte ha alls och spottar ut när jag försöker tvinga i henne så vet inte hur jag ska få i henne probiotika. Vet du om man kan ge mjölksyrebakterier till människor?

Hon är löjligt pigg med tanke på allt så den vätskedrivande medicinen hjälper verkligen henne! Hon rosslar knappt alls, har mycket mer liv i ögonen och stretar emot rejält när jag ska ha in något i munnen på henne. Recovery vill hon inte ha alls och spottar ut när jag försöker tvinga i henne så vet inte hur jag ska få i henne probiotika. Vet du om man kan ge mjölksyrebakterier till människor?
Tyvärr, det vet jag inte.

Om hon brukar äta pellets, så testa med Pro Fibre Rabbit? Alla mina tycker det är jättegott.

Väldigt skönt att hon mår bättre!

Oki! Jag har provat pro fibre innan, men det var totalt tvärnej från henne 😕 Jag får försöka tvinga i henne lite recovery i taget

Verkligen!!

Nu har magen kraschat totalt 😭 Vi ska hålla uppe med alla mediciner i ett dygn och mata på med recovery och hoppas på att det blir bättre, men just nu är det jättejobbigt. Hon visar tydligt att magen gör ont och hon orkade inte kämpa emot recoveryn lika mycket så jag kunde få i henne flera ml med bara väldigt lite protester. Det är ju iofs bra, men det visar också att hon mår väldigt dåligt 😭

Det är precis det där som är så himla jobbigt med antibiotika. Väldigt tråkigt att det kom så fort! Stackars Floor.

Min erfarenhet är att friska marsvin och jättesjuka marsvin är hyfsat lättmatade med Recovery. Det är halvsjuka marsvin som krånglar.

Jag fortsätter hålla tummarna! Mata på!

Hon mår fortfarande inte alls bra, men lite i sex så var jag ute och kollade till henne och då satt hon vid lucernen och det såg ut som att hon faktiskt åt och inte bara satt och petade i den. Jag ville inte störa hennes ätande så jag lämnade henne ifred en timme till och då låg hon i rullen och vilade. Hon är märkbart slöare än normalt, men absolut ingen slak trasa så hon fortsätter kämpa! Jag glömde räkna hur mycket recovery hon fick, men tills hon sa att hon var mätt iallafall. Hon verkar förstå att hon faktiskt behöver den nu så även om hon inte åt den frivilligt så stretade hon inte emot eller spottade ut heller. Det låg rätt mycket bajs i buren (jag har delat av så hon sitter själv på övervåningen för att kunna ha mer koll) så magen funkar och är inte tom. Det är fortfarande alldeles för löst, men inte rinnande. Hon fick dia-stoppulver i förmiddags och hon kommer att få av det ikväll också tror jag för det brukar få stopp på magen redan efter en dos så när hon fortfarande är så pass lös efter det så hade det troligen varit som vatten utan och det vågar jag inte riskera
IMG_5999.webp

Såååå sur hon blev när de andra fick broccoli och hon bara tråkig recovery! Men det gjorde det lättare att tvinga i henne recoveryn för hon gjorde av med så mycket energi på att vara sur så hon inte orkade streta emot så mycket. Nu ger jag mig för idag för hon är så pass pigg att jag inte tycker det känns nödvändigt att mata henne i natt för hon satt och åt hö när jag nattade dem nyss. Skulle jag vakna så kollar jag till henne

Liknande trådar

• Mamma
  • Alkohol
  • Att bryta mig loss
  • Hur står man ut tills det är dags att avsluta efter att man tagit beslutet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka