Min älskade Floor

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 237
  • Visningar Visningar 26 050

Bukefalos 30 år!

Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par veckor sedan också men hämtade sig då snabbt med värme och extra mat. Vet inte om detta är relaterat. Tack och lov så äter hon själv iallafall! Jag har fått tid hos min vanliga veterinär 10.30 men de kan inte göra så mycket mer än röntga för urinsten så jag ska ringa till en annan klinik så fort de öppnar och hoppas på att de har tid.

Detta känns så jävla hopplöst! I princip varje gång jag försökt rädda sjuka marsvin de sista åren så har det slutat med att de dör ändå eller jag fått avliva dem pga komplikationer 😭 Epica lyckades jag rädda för knappt ett år sedan men inte Onesie, Tangle, Trassel, Elli, Trubbel eller LS 😭 Bonnie, Nathalie och Lonlon fick jag avliva för de var så pass gamla att det hade inte varit snällt mot dem med operationer. Och Nosti som bara låg död en morgon. Och detta är bara senaste 3-4 åren 😭

Floor är min ögonsten! Jag älskar henne så att det gör ont! Jag älskar såklart de andra också men Floor har något extra.
033CCF7F-6640-4C18-B402-229CDEDDCE60.webp

Hon är sämre i andningen igen och väldigt trött så nu är jag rejält orolig igen 😭 Hon har fått alla medicinerna igen nu så vi får se vad som händer nu

Det går inte bra 😭 Jag har inte sett henne äta något annat än en pyttebit paprika som jag gav för att kolla om hon äter alls och den slank iallafall ned. Men nu blir det full stödmatning tills jag ser henne äta hö igen 😞 Hon fick i morse och sedan sina mediciner efter ett par timmar och nu behöver jag vänta en liten stund till innan jag kan ge henne nästa omgång för att medicinerna ska hinna tas upp innan jag lägger till probiotikan i recoveryn
IMG_6087.webp

Lilla gumman, det syns verkligen att hon inte mår bra. Håller tummarna för att magen klarar medicinerna, och att du lyckas få i henne tillräckligt med Recovery.

Jag lider med dig, det är hemskt med sjuka marsvin.

Lilla gumman, det syns verkligen att hon inte mår bra. Håller tummarna för att magen klarar medicinerna, och att du lyckas få i henne tillräckligt med Recovery.

Jag lider med dig, det är hemskt med sjuka marsvin.
Jag har hela tiden sagt att när Floor slutar äta så är hon redan död och som det ser ut nu så kan det bli sant 😭 Hon äter det jag ger henne och så fick hon en yttepyttebit vattenmelon som hon åt så lite kämparanda finns det kvar, men hon är matt i ögonen.

Fortsättning 30-50 minuter efter jag började skriva ovanför. Hon piggade på sig av matningen och petade i sig lite hö! Inte mer än ett par strån för sedan blev hon för trött, men lite hopp finns det ändå! Hon kissade också och det är ju bra för lungorna, men hon ligger på gränsen till att bli uttorkad så jag får tvinga henne extra vatten om en stund och i värsta fall får hon ha en vätskebulle under huden. Jag har kunnat göra det själv tidigare men det är så längesedan så jag vet inte om jag vågar. Samtidigt så är det ju en väldigt stor påfrestning på henne att behöva åka till djursjukhuset 😕

Usch, stackars Floor och stackars dig! Det med att hon fått i sig för lite vätska, kan det hjälpa att ge mat med mycket vatten som gurka och vattenmelon? Eller räcker inte det ändå?

Usch, stackars Floor och stackars dig! Det med att hon fått i sig för lite vätska, kan det hjälpa att ge mat med mycket vatten som gurka och vattenmelon? Eller räcker inte det ändå?
Det känns helt hopplöst just nu 😭
Hade det inte varit för att magen redan ligger på gränsen för att krascha helt igen så hade jag gett nästan fri tillgång på gurka, men nu är det en svår balansgång mellan att få i henne vätska och undvika mer diarré 😓 Gav henne vatten med lite recovery nyss men fick bara i henne 3ml och sedan tvärvägrade hon mer

Jag tänker att det får bära eller brista så hon fick en bit gurka doppad i vatten och den sitter hon och tuggar på nu! Hon ser lite piggare ut i ögonen också. Blir det diarré så borde det märkas rätt så snart och då får jag nog börja leta bil för att åka in med henne för uppvätskning, men just nu för stunden så är hon inte farligt uttorkad utan bara på gränsen till att bli uttorkad

De andra känner nog att det är illa för nu har Yannis flugit på både Sirenia och Sammet. Inga allvarliga bett, men hade de inte varit nedklippta så hade det försvunnit rejäla pälstussar

Så jobbigt att det blir oroligt bland de andra. Inte helt ovanligt, men det vet du ju.

Vätskepuckel med B-vitamin brukar göra underverk för aptiten, är min erfarenhet. Mata på! Ofta äter de bättre själva med mat i magen.

Så jobbigt att det blir oroligt bland de andra. Inte helt ovanligt, men det vet du ju.

Vätskepuckel med B-vitamin brukar göra underverk för aptiten, är min erfarenhet. Mata på! Ofta äter de bättre själva med mat i magen.
Jo precis. Jag tror att Floor är den som är ranghögst och nu när hon både inte är i samma bur och dessutom sjuk så blir det kaos med de andra

Om hon håller sig såpass stabil att vi slipper djursjukhuset idag/inatt så kommer jag att ringa till veterinären direkt imorgon bitti angående vätskebulle om hon fortfarande är som idag.

Jag ska snart gå och få i henne lite mer recovery. Både hon och jag behövde en vilopaus för jag har suttit och hållit koll på henne nästan hela dagen. En sådan jäkla tur att jag fick ett ryck och beställde ny recovery för ett par månader sedan!

Jag fick i henne 10-11ml recovery (tappade räkningen) på bara 10 minuter för en timme sedan så då var hon lite piggare! Hon fick en liten bit persilja av pojkvännen när han kom hem och så matade jag henne en kvart senare så den fick nog igång henne lite. Nu ligger hon i rullen och vilar igen. Jag går och kollar efter pluttar för jag har inte sett några nya sedan de små lite slemmiga vid 13 och det gör mig väldigt orolig, men om hon inte har ätit inatt så behöver det ju fyllas på ordentligt igen och hon verkar inte ha ont i magen så jag behöver kanske inte vara orolig ännu. Hon kan ju ha bajsat i höet också och då kan jag ju inte se det. Borde kanske städa ur hela buren och lägga in kissmatta istället så jag kan hålla mer koll på både kiss och bajs

Man kan absolut bli väldigt glad för lite bajs.

Det tar ungefär åtta timmar för mat att passera genom ett marsvin, så det hon pluttar nu åt hon vid 11-tiden.

Man kan absolut bli väldigt glad för lite bajs.

Det tar ungefär åtta timmar för mat att passera genom ett marsvin, så det hon pluttar nu åt hon vid 11-tiden.
Verkligen! Till och med så det behövs en dansande banan :banana:

Då hade jag ungefär rätt i vad jag gissade. Jag borde verkligen sätta mig och skriva ned all information jag får för mitt minne är så dåligt numera att jag glömmer typ allt 😕 Jag skriver iallafall upp allting med Floor nu för att ha stenkoll på vad hon har fått och när för jag vet att jag glömmer det annars

11-12ml recovery och en gurkskiva gick det ned nu! Ett halvt höstrå också vilket är noll och ingenting, men att hon hade ork att peta i det är bättre än inte alls. Hon funderade på att smaka en ärtplätt också, men lät den vara efter lite luktande. Jag är lite orolig att det blir så mycket recovery så hon blir för mätt för att äta hö, men just nu är det att hålla igång magen lagom mycket som är det viktigaste tror jag. Hon bajsade lite till nyss, men det var mycket krystande och även lite kvidande så jag funderar på att ge henne lite primperan om det skulle vara gaser. Magen är mjuk men jag tycker att den är något svullen

Jag fick plocka bort kisskyddet igen för hon började dra i det och vätskeslukande material i magen är det sista hennes kropp behöver just nu, men det är ju väldigt positivt att hon hade energin till att göra det!
Jag passade också på att väga henne för det har jag helt glömt bort i röran och jag känner ju på henne när jag tar i henne hur hon känns så jag har helt enkelt inte tänkt på att väga. Hon väger iallafall 1005g vilket är ca 50g nedåt sedan vi var på fågelkliniken i tisdags och 100g ned från hennes normalvikt. Jag kunde inte ens föreställa mig att hon skulle kunna väga så mycket någonsin när jag startade tråden!
Hon fick också primperan för på den lilla stunden mellan matning och vägning så hann magen börja bli lite spänd. Vilken tur att jag tog upp henne igen så jag märkte det!
Nu ligger hon i rullen och försöker vila, men hon ser obekväm ut så magen gör nog ont 😞
Nu får hon vara ifred ett par timmar och sedan få sin medicin och så får jag gå upp ett par timmar efter det och ge mer mat. Jag är verkligen absolut ingen nattmänniska så det lär bli roligt 😑

Så mycket mer styrka att streta emot nu! Hon äter snällt bara jag får in recoveryn i munnen på henne, men hon vill helst inte ha den där. Har ändå fått i henne 10ml. Hon letar efter något men jag lyckas inte lista ut vad. Jag har erbjudit både hö, lucern, pellets, ärtplättar och vatten och inget duger, men gurka gick ned. Det är så synd att hon inte kan äta gräs!

Liknande trådar

• Mamma
  • Alkohol
  • Att bryta mig loss
  • Hur står man ut tills det är dags att avsluta efter att man tagit beslutet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka