Min älskade Floor

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 237
  • Visningar Visningar 26 050

Bukefalos 30 år!

Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par veckor sedan också men hämtade sig då snabbt med värme och extra mat. Vet inte om detta är relaterat. Tack och lov så äter hon själv iallafall! Jag har fått tid hos min vanliga veterinär 10.30 men de kan inte göra så mycket mer än röntga för urinsten så jag ska ringa till en annan klinik så fort de öppnar och hoppas på att de har tid.

Detta känns så jävla hopplöst! I princip varje gång jag försökt rädda sjuka marsvin de sista åren så har det slutat med att de dör ändå eller jag fått avliva dem pga komplikationer 😭 Epica lyckades jag rädda för knappt ett år sedan men inte Onesie, Tangle, Trassel, Elli, Trubbel eller LS 😭 Bonnie, Nathalie och Lonlon fick jag avliva för de var så pass gamla att det hade inte varit snällt mot dem med operationer. Och Nosti som bara låg död en morgon. Och detta är bara senaste 3-4 åren 😭

Floor är min ögonsten! Jag älskar henne så att det gör ont! Jag älskar såklart de andra också men Floor har något extra.
033CCF7F-6640-4C18-B402-229CDEDDCE60.webp

Det låter bra att hon är piggare och protesterar mer! Det brukar vara ett gott tecken.

Min erfarenhet är att man inte kan ge för mycket Recovery. När marsvinet mår såpass bra att det vill börja äta självt så kommer det att göra det även med magen full av Recovery.

Enstaka grässtrån kan vara ett bra sätt att få igång aptiten, och det brukar de klara även om de inte alls är invanda på gräs.

Hon ser piggare ut också. Mycket mindre tufsig.
Visst gör hon. I både pälsen och ögonen och hon ropade på mig när jag kom 😍 Jag har varit helt död efter att ha varit uppe och matat inatt så när jag såg att hon åt så gick jag och la mig igen efter att ha hållit koll på henne en stund, men jag kommer att fortsätta med recovery under dagen så jag kan vara helt säker på att hon får i sig tillräckligt

Visst gör hon. I både pälsen och ögonen och hon ropade på mig när jag kom 😍 Jag har varit helt död efter att ha varit uppe och matat inatt så när jag såg att hon åt så gick jag och la mig igen efter att ha hållit koll på henne en stund, men jag kommer att fortsätta med recovery under dagen så jag kan vara helt säker på att hon får i sig tillräckligt
Det tycker jag låter som en bra plan. Mata på!

I natt har hon ätit några pellets och ärtplättar 😃 Det har kommit många ljusa småpluttar men också några normalstora och mörka och inget slem alls längre. Gaser har hon fortfarande så hon får nog ha primperan tills antibiotikan är slut. Idag är dag sex med vibracina (sju om man räknar bort dygnet vi höll uppe) så det är fyra dagar kvar. Jag är rejält orolig för vad som kommer att hända när vi slutar med både den och impugan. Var det ”bara” lunginflammation eller har hon hjärtsvikt också? Jag har ingen aning om hur prognosen ser ut för det. Bella får ju hjärtmedicin, men hon ligger långt ifrån hjärtsvikt så hon förväntas leva ett normallångt liv. Om det är hjärtsvikt redan på Floor så kommer hon nog inte få ett normallångt liv 😞

1035g väger hon nu. Det känns helt otroligt att hon inte har tappat mer än så. Jag tror att Sirenia har tappat mer av stressen av detta faktiskt

Nu mår hon nog sämre igen 😞 Lite uppburrad och lite bukandning och bara tog sin paprika istället för att kasta sig över den. Hon fick lite mer primperan och recovery och nu gick hon och la sig i mysrullen istället för huset så lite bättre känner hon nog sig efter maten. Hon är så duktig när hon ska matas nu! Jag behöver bara ta henne lätt om nacken och så lyfter hon huvudet och gapar så jag kommer in med sprutan ordentligt så det inte rinner utanför. Det får plats exakt 1ml i munnen på henne så det blir lätt att räkna också. Det är så skönt att slippa totalt slagsmål som det var i början!

Nu sitter vi i väntrummet hos veterinären för återbesök. Meningen var ju att hon skulle vara frisk nu, men när jag plockade upp henne så var hon alldeles nedkissad och pluttarna där hon låg var för små och för ljusa 😭 Hon var pigg och matglad igår så jag vet inte vad som är fel nu. Så det blir bara att lyssna om lungorna låter bra och sedan hem och börja stödmata igen 😭

Lungorna och hjärtat lät bra på henne tack och lov! Lite för snabbt, men med tanke på resan och värmen så var det inte så konstigt. Hon sitter nu ensam igen så jag kan hålla koll på hur mycket hon äter och hur pluttarna ser ut. Hon har fått primperan och recovery och det gick ned med helt okej aptit. Gurka var mums, men inte paprika. Hö har jag sett henne äta, men jag vet inte hur mycket. Snart dags att mata igen

Lungorna och hjärtat lät bra på henne tack och lov! Lite för snabbt, men med tanke på resan och värmen så var det inte så konstigt. Hon sitter nu ensam igen så jag kan hålla koll på hur mycket hon äter och hur pluttarna ser ut. Hon har fått primperan och recovery och det gick ned med helt okej aptit. Gurka var mums, men inte paprika. Hö har jag sett henne äta, men jag vet inte hur mycket. Snart dags att mata igen
Hade veterinären någon teori om varför hon slarvar med maten?

Tumhållning för snar bättring!

Hur är det med Floor nu? ❤️
Jag vet ärligt talat inte 😕 Hon verkar både piggare och tröttare på samma gång, men det kan kanske vara att hon fortfarande är trött efter allting så hon inte orkar hålla igång lika mycket som tidigare. Magen är också lite si och så och hon har tappat i vikt till 987g så hon får fortfarande primperan och recovery. Hon har iallafall flyttat in till de andra igen igår för jag tänker att det nog kan muntra upp henne. Att ligga ensam på övervåningen måste vara dötråkigt vid det här laget

Jag hoppades att idag skulle bli första dagen helt utan primperan och recovery, men det tyckte inte hennes mage. Men hon är så mycket bättre! Hon äter, hon håller sig ren igen, pluttarna ser helt okej ut, hon interagerar med de andra och hon har inte tappat oroväckande mycket mer i vikt. Hon var bara lite svullen i magen, men jag fick inte klappa så mycket på den (hon är så tillitsfull nu att jag får klappa nästan överallt nästan precis när jag vill) så jag tänkte att det var lika bra att hon fick primperan ändå och så fick hon recovery när vi ändå höll på. Så just nu känner jag hopp igen trots att hon inte klarade mer än drygt ett dygn utan primperan för innan var hon tvungen att få 2-3 gånger om dagen.

Min fina älskade tappra lilla Floor 💖

Liknande trådar

• Mamma
  • Alkohol
  • Att bryta mig loss
  • Hur står man ut tills det är dags att avsluta efter att man tagit beslutet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka