Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tror som Zoya det är många i den här tråden som är yngre och singlar och ganska fördömmande.I ett förhållande så måste man kunna ge och ta.Kan bara tala för mej själv,tillhör kategori E sedan ca 26 år.Hade inte egen häst då jag träffade min partner men köpte en.Han var och är inte ett dugg intresserad av hästar.Gjorde själv valet att ha en kompis som medryttare,då jag ville ha möjligheten att ta ngn dag ledigt så att vi bara kunde vara tillsammans.Efter andra barnet så sålde jag min häst eftersom jag tyckte att jag inte hann med ngt ordentligt,fast då var det en som ifrågasatte om jag verkligen skulle göra det.Visst det kändes tomt i början men jag blev mindre stressad så det var ett bra beslut.Slutade dock inte med hästarna utan blev medryttare istället.Så småningom blev det ponny till dottern och senare även en till mej .Nu har vi 4 stycken:)
Om man vill så fixar man att ha både familj,jobb och häst,gäller bara att planera sin tid.Men försök inte "tvinga" fram en försäljning,det blir garanterat inte bra.Om din sambo nu inte vill ha ngn medryttare så respektera det men ni måste prata ut ordentligt.Ex. när hästen har en vilodag så tar det inte lång stund att sköta om den och sen finns kvällen kvar så att ni kan göra ngt tillsammans.Samma ngn dag kan man ta och longera,tar oxå kortare tid.Visst hästar är tidskrävande men det är i regel så en gång hästtjej alltid hästtjej.Hästar kräver omvårdnad och kärlek men det gör oxå ett förhållande om det ska hålla i längden,från båda håll.Däremot så anser jag att man bör ha ett socialt liv utanför stallets väggar.Älskar mina fyrfotingar men min man och barn betyder mer än dem .Nu skulle jag aldrig få det kravet att sälja som tur är,han vet att jag mår bra av att ha dem.Hmm kanske ska tala om att han även är allergisk mot dem men som sagt allt går att lösa om man bara vill.
Det du skrev om att hon vill köpa gård och om jag fattade rätt ev ha ytterligare 2 hästar,visst har man sina drömmar men de måste vara realistiska.Om det nu tar så lång tid för EN häst så får jag inte det att gå ihop hur man ska hinna med gård och dessutom fler hästar och samtidigt ska ni kunna få mer tid tillsammans,dygnet har bara 24 timmar!!!!Men som sagt planera in en dag då ni kan sitta och prata ut ordentligt om er framtid tillsammans utan att vara trötta.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för din förståelse. Det var nog det smartast svaret av alla här. Den som ställer ultimatum blir dumpad. Gäller båda hållen men man hoppas på förnuft och att partnern själv kommer fram till rätt slutsats.

Är rätt slutsats att partnern gör som du vill eller att hon väljer hästen. Om du läser Soyas inlägg igen så ser du att hon själv valde bort hästen ett tag för att det skulle funka med familjen. Det är där skon klämmer för många av oss som skrivit svar till dig. I dina inlägg har det verkat som om du ska ställa ultimatumet att hästen ska säljas för att ni ska ha råd att prioritera dina intressen. Då blir ju problemet detsamma men i omvänd ordning. Att hon ställer ultimatum och hotar med att separera är också illa naturligtvis.

Jag personligen umgås gärna med min man, men jag har också ett stort behov av att vara för mig själv. Det kanske kan tyckas som om jag inte uppskattar min mans närvaro, men jag bara är sån att jag måste få vara för mig själv då och då. Min ensamtid spenderas i stallet (eftersom jag har stallet hemma så har jag ingen där som jag sitter och snackar med) eller på en promenad med hundarna. Även om min man kanske tycker det är konstigt så får han acceptera det. Det kan ju vara så att din sambo känner på samma sätt. Att hon är lite av en ensamvarg och därför spenderar mycket tid i stallet. Många har inte behovet att vara klistrade vid sin partner och göra det mesta tillsammans med honom/henne. Kan det vara så att ni är olika på det sättet?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det verkar som en del har en sund inställning och vet sina prioriteringar andra kan offra i princip vad som helst och gör allt för att få ha häst. Skulle vi byta ut hästen mot heroin istället så blir min poäng tydligare och dialogen absurd.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby." Det här upprör säkert några men bring it on. Lyft upp diskussionen.

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst.

Hade du resonerat likadant angående jämförelsen heroin/häst om det gällde en fotbollspelare? Ska vi likställa Zlatan med en heroinist? Eller hockey spelarna. Han flyttade till USA för att utveckla heroinmissbruket? Är det ok att se det så om det gäller en manlig idrottare på samma sätt som du ser ryttarinnorna?

Att du har uppenbara problem med starka kvinnor som ägnar sig åt en sport som gör dem lyckliga är inget någon borde visa förståelse för. Är det dessutom så att din flickvän betalar hästen själv är du rent ut sagt patetisk.

Men visst alla kvinnor borde ju helt och hållet ägna sina liv åt en man och dennes prioriteringar. Att kvinnor ska vara fria individer med självbestämmande och rätten att lägga upp sina liv på ett sätt som passar dem är bara strunt eller?

Om du nu bara är van att ta hänsyn till dig själv, varför har inte din flickvän rätten att vara lika omogen och trångsynt?

En häst är ett djur. Den har inte valt att hållas av människor. Den kan inte sköta sin dagliga skötsel i fångenskap på egen hand. Det ansvaret har ägaren. Det står i Sveriges Lag att hästägaren har enligt lag skyldighet att i alla lägen se till hästens bästa och sätta hästens välbefinnande i första rummet! Men om du tycker att din flickvän ska bryta mot lagen så framstår du nog i mycket bättre dager.

Visst din flickvän verkar vara en utnyttjande bitch, men dra inte alla hästmänniskor över en kam för det!!!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag är en av de som tillhör kategori E och jag tycker många av er är alldeles för hårda mot TS och jag håller nog med om att många med de åsikterna är mycket unga, singlar eller bara hästfanatiska :cool:

För så här är det - för att ett förhållande ska fungera så måste det både ges och tas, det fungerar inte om den ena eller båda bara tar.
I det här fallet verkar TS sambo bara ta så till vida att hon aldrig är hemma och all ledig tid (efter jobbet) verkar gå till hästen. Jag förstår TS att han känner att han kommer i sista hand och vem skulle inte få tankar om att man vill att hästen ska bort efter ett tag?
Vill inte tjejen kompromissa så ska hon vara singel, så är det ju. Förhållanden måste vårdas för att må bra och överleva. I det här fallet verkar TS tjej inte sköta om annat än sin häst.

Jag upplever att tiden är det största problemet här (den som inte finns över för TS) och ekonomin är sekundär. Skulle TS tjej ägna honom mer tid så skulle nog pengarna inte vara något han ens tänker på. TS tjej måste kompromissa helt enkelt - om hon nu vill ha TS kvar. Kan hon inte det så är det bara för TS att förstå att "she's just not that into you". Och denna kompromiss måste hon komma på själv (medryttare t ex), det är inget TS kan tvinga på henne genom att kräva att hästen säljs eller så.

Jag har själv varit i sitsen att jag hade häst, hund, barn och sambo och jag hade bara inte tid till alla, alla fick lite av mig och det räckte inte. I mitt fall så förstod jag ju att något måste ryka och valet att sälja hästen var svårt men inte oövervinneligt svårt för en ny häst kan jag ju alltid köpa senare när tiden finns. Inte lika lätt att skaffa en ny sambo man älskar liksom :crazy: I mitt fall krävde inte sambon att jag skulle sälja, absolut inte, det var jag som själv kände att jag inte räckte till (+ att ekonomin blev mycket bättre efter att hästen var såld).


FEL FEL FEL tror jag... Blandade åldrar, smarta kvinnor/ tjejer! Själv mitt i livet 40 år med egen gård och 7 egna hästar, 2hundar, 2 katter, två döttrar och ja en man och shiftesjobb?! Jag hinner för att jag vill! Ingen klagar och vi är alla ett team, vi har rysligt roligt ihop.

Jag tycker inte ett dugg synd om Ts och jag tycker att han får höra det hans sambo borde sagt till honom för länge sedan!!!! :devil:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Att du har uppenbara problem med starka kvinnor som ägnar sig åt en sport som gör dem lyckliga är inget någon borde visa förståelse för. Är det dessutom så att din flickvän betalar hästen själv är du rent ut sagt patetisk.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Så trevligt att du dyker upp! När någon skriver ett svar som håller med dig.

Och nej den som ställer ultimatum blir INTE dumpad om den personen är viktigare än det som ultimatumet gäller. Testa du. Fast din tjej verkar redan ha talat om vad det är som gäller?

På vilket sätt håller jag med TS?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

FEL FEL FEL tror jag... Blandade åldrar, smarta kvinnor/ tjejer! Själv mitt i livet 40 år med egen gård och 7 egna hästar, 2hundar, 2 katter, två döttrar och ja en man och shiftesjobb?! Jag hinner för att jag vill! Ingen klagar och vi är alla ett team, vi har rysligt roligt ihop.

Jag tycker inte ett dugg synd om Ts och jag tycker att han får höra det hans sambo borde sagt till honom för länge sedan!!!! :devil:

Du hinner för att du vill säger du. Då kan man egentligen dra slutsatsen att TS sambo inte vill träffa sin sambo alltså? För sticker man hemifrån 7 på morgonen och kommer hem 23 så hinner man inte umgås, så är det bara.

Vad skulle din man och dina barn säga om dom aldrig fick umgås med dig?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Vilket getingbo du har gett dig in i.

Om jag ska försöka strukturera upp vad det egentligen är med din sambos häst som upprör dig så, kan jag se tre orsaker.

1. Pengarna. Att ha häst är en dyr hobby och det är pengar du tycker kunde spenderas på något annat.

Min kommentar : Detta är ett viktigt argument, lever man i en relation skall båda (anser jag) bidra till de gemensamma utgifterna så lång det är möjligt.
När dessa utgifter är betalda är det rimligt att var och en själv har möjlighet att välja vad de vill lägga sina resterande pengar på.

Din sambo prioriterar uppenbarligen med sina pengar, sitt hästintresse framför annat som du hade önskat, dvs resor eller som du uttrycker det sponsring för att du ska kunna starta eget.
Det är dock hennes prioritering och du behöver inte uppskatta den men du får acceptera den. Hon måste själv få bestämma vad hon vill göra med det överskott on har kvar efter era gemensamma utgifter är betalda.

2. Tiden. Ja att ha häst tar tid, tid som du tycker hellre borde spenderas med dig.

Min kommentar: Detta är kanske ett ännu viktigare argument.
Lever man i en relation gör man förhoppningsvis det för att man tycker om varandra, en naturlig effekt av detta är att man vill umgås med varandra, spendera tid ihop.

Att ha häst tar tid, men det tar den tid man låter det ta.
Jag pesonligen har många fler hästar än din sambo och ett oehört aktivt liv förutom hästarna , trots detta träffar jag min sambo ofta, helt enkelt för att jag prioriterar in den tiden. Det finns många sätt att fördela tiden så att inte hästen slukar all ens lediga tid. Medryttare är ett sätt.

Kontentan är dock att för att prioritera sin sambo så krävs en vilja, och i ert fall är det ju uppenbarligen så att din sambo av för oss okända skäl, har gjort ett mycket medvetet val att prioritera sin tid så att hon hellre spenderar den med hästen än med dig.
Återigen kan du ha synunkter på detta men det är inte mycket du kan göra åt det. Vem vill tvinga någon att umgås med en?

3. Fanatism?
Din sambos ( som du uttrycker det ) Fanatism, dvs kort och gott att du anser att hästen istället för, dig är hennes "allt" .
Åter igen , alla människor väljer själva utifrån många olika förtsättningar vad de vill lägga sin energi, pengar och tid på.

Så som jag ser det, är inte ditt egentliga problem hästen i sig utan det faktum att din sambo faktiskt har gjort ett mycket medvetet val, att prioritera hästen framför dig, både vad gäller tiden, energin som ekonomin. Jag förstår att det känns tungt.

Men du skulle behöva ställa dig frågan istället, varför väljer hon så ?

När du har svaret på den frågan, då kanske du också kan hitta en lösning på ditt problem även om svaret kanske inte är det svar du önskar
.

:bow::bow::bow::bow:

...har följt tråden av & till...

Tänk på att; den enda människan du kan ändra på är dig själv!
Om inte du och sambon kan enas om hur ni ska leva, hur ni ska prioritera er tid och era pengar, så är ni kanske inte menade för varandra?
Lägg ner! Återgå till ditt ungkarlsliv och vänta på att "den rätta" dyker upp...
Du och din nuvarande sambo är nog inte "a match made in heaven" after all.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Du hinner för att du vill säger du. Då kan man egentligen dra slutsatsen att TS sambo inte vill träffa sin sambo alltså? För sticker man hemifrån 7 på morgonen och kommer hem 23 så hinner man inte umgås, så är det bara.

Vad skulle din man och dina barn säga om dom aldrig fick umgås med dig?

Ja du det beror nog lite på varför jag inte hade tid med dem....och på under hur lång tid. I stort skulle de nog vara förstående för de vet ju att jag VILL vara med dem. Nej jag tror du har helt rätt, Ts sambo vill inte träffa honom vilket jag efter att ha läst hans inlägg har full förståelse för.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Du hinner för att du vill säger du. Då kan man egentligen dra slutsatsen att TS sambo inte vill träffa sin sambo alltså? För sticker man hemifrån 7 på morgonen och kommer hem 23 så hinner man inte umgås, så är det bara.
Vad skulle din man och dina barn säga om dom aldrig fick umgås med dig?

Det är ju exakt den slutsatsen alla drar av det TS skriver....

Men TS vidhåller att hans flickvän är fanatisk och behöver avgiftas, vilket jag inte tror ett dugg på, jag har oxå levt en stund i ett pissigt förhållande, o då var jag länge i stallet.....
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

TS: Helgerna! Vad gör hon på helgerna?! "Hinner" hon inte umgås med dig då, så förstår jag inte varför ni ens har ett förhållande? Då är hon ju helt klart inte intresserad. Eller är du en sån där som måste underhållas varenda dag?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det är ju exakt den slutsatsen alla drar av det TS skriver....

Men TS vidhåller att hans flickvän är fanatisk och behöver avgiftas, vilket jag inte tror ett dugg på, jag har oxå levt en stund i ett pissigt förhållande, o då var jag länge i stallet.....

Ja, jag håller med - men de flesta här skriver det som att det är TS fel och jag är inte så säker på att det är så - "it takes two to tango" heter det ju. Jag vet inte varför alla drar slutsatsen att TS är en skitstövel och att förhållandet är piss (eller pissigt är det ju i och med problemen men men..) och att det är det p.g.a honom. Vem som helst skulle ju ruttna till slut om detta pågår dag in och dag ut under extremt lång tid. Vi vet ju inte hur längre TS levt som gräsänka liksom. Skulle min sambo spela innebandy varje kväll till kl. 23 så skulle jag ju till slut spy på allt som heter innebandy, så är det ju. Lite förståelse kan man ju ha för TS ändå-

Här verkar ju TS sambo "hota" med att hon gör slut om han kräver att hon säljer hästen (dumt att kräva och dumt att hota) - men eftersom hon ju inte vill umgås med honom ändå så förstår jag inte varför hon inte gör slut i alla fall. TS verkar ju älska sin sambo och vilja vara med henne men hon däremot gör ju inte det tillräckligt för att vilja ge avkall på ett par timmar med sin häst - för inte behöver hon ju sälja hästen egentligen för att frigöra tid till sin pojkvän om hon nu skulle vilja det. Vill man så kan man.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men TS vidhåller att hans flickvän är fanatisk och behöver avgiftas, vilket jag inte tror ett dugg på, jag har oxå levt en stund i ett pissigt förhållande, o då var jag länge i stallet.....

Instämmer!
I ett "infekterat" förhållande väljer många att hålla sig undan med allehanda ursäkter bara för att slippa konfrontera problemen. Varför komma hem kl.18 och höra gnäll när man kan stanna borta till kl.23 och höra gnägg? :grin:

Egentligen borde man väl bara kunna åberopa "ånger-vecka" när man upptäcker att man fått fel partner med sig i korgen.. :angel:
Luttrad ungdom på 40+ som jag är så tillhör jag kanske en helt annan kategori av bokstäver.? ;)

//C
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Nu har jag inte läst allt utan skummat lite.

Jag är nog en sån där fanatisk människa, jag har provat att vara utan häst men det är inte kul. Det finns inga andra intressen som ger lika mycket så att jag kan ta bort hästeriet. Att som du säger ha 70000 till på ett år att ha kul för är inget alternativ faktiskt. Eftersom jag ju både har man och barn och vill att det ska fungera så har vi löst som så att jag jobbar deltid. På så sätt kan vi umgås på vardagskvällarna och minst en dag på helgen. Jag tex börjat spela golf med honom och det är kul.

Är man hästmänniska så är man, det är inget intresse som mn tar bort för att bara ägna sig åt familjen. Utan man får lösa det tillsammans!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

*kl*

Man kan ju hoppas på att flickvännen är så hästtokig att hon finns på buke och hittar tråden. Skulle gärna höra hennes version av det hela.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

På vilket sätt är resonemanget chockerande när du själv aldrig skulle ge upp dina hästar för en karl? Den dag man sätter ner foten och låter gubben veta sin rang är troligen den dag han går för långt i sina försök att ändra på dig.. Annars finns väl ingen anledning att gnugga in en "numrerad fjortis-lista" i ansiktet på sin kärlekspartner?

Jag kan delvis förstå känslan om TS känner sig ensam i tvåsamheten, även om det kan tyckas självförvållat om han nu öppet kallar henne fanatiker och gnäller över hästeriet. Men vi vet ju inte hur tongångarna går mellan deras väggar eller ens om hästen är det grundläggande problemet i deras relation.
Oavsett vilket så är min åsikt att var och en är sin egen lyckas smed och är man inte lycklig med sig själv är det svårt att bli det genom någon annan.

//Cinnamon

Det är mer attityden som jag blir chockerad över, mina hästar eller dra åt helvete...
Finns det ingen förståelse alls? Kan man som hästtjej inte kompromissa om man har ett förhållande ? Eller är det bara, passar det inte så dra åt helvete...kul ...mera kul om man fick höra det av sin sambo , men det borde ju alla tycka då att ens egna partenr ska göra som den vill och vi ska tyst titta på för knystar vi nåt så kan vi dra åt skogen....
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Just den attityden chockar mig med, att bli tillsagd att dra om skorna inte passar. :confused: Ett förhållande består ju precis som många innan sagt, av ett givande och tagande och man kan ju kompromissa från båda håll.

Kanske är det så att TS flickvän verkligen älskar sitt hästliv över allt annat, och att TS kommer flera stegpinnar ner. I så fall finns inte så mycket att göra, för man kan inte tvinga någon att älska en, däremot kan TS välja att inte stanna kvar i förhållandet om kompromisser inte accepteras.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tror som Zoya det är många i den här tråden som är yngre och singlar och ganska fördömmande.

Inte, jag är 47 år och har levt med samma man sedan 1985. Jag har varit med tillräckligt länge för att veta vad det är som får ett förhållande att funka, och det är oftast inte det man tror från början. Det är inte åååå vad jag äääälskar dig eller gullegull eller du är mitt allt, det är att man respekterar varandra, ger varandra utrymme och bejakar det som gör den andra till den man är. Är det något som är en del av ens själ, om det nu är idrott, föreningsliv eller något annat så måste det få plats. Min man gnäller ibland över att jag är borta mycket men samtidigt så vet han att jag ställer upp när han vill vara borta på sina grejer, och han vet att jag mixtrar och donar med tiden t ex går upp tidigt på lördagar för att ha hunnit mocka/rida klart medans barnen tittar på morgon TV och sånt. Och han har sagt att visst är det besvärligt ibland "men jag ser att du blir harmonisk av att vara i stallet".

SAMT, om jag trodde att min man skrev trådar här på Buke där han beskrev mig som "fanatisk" och talade om vad jag tjänade och ville ha andras åsikter om vad jag säger till honom så skulle jag bli fullständigt chockad och skulle bektrakta det som ett sånt svek och en sån brist på respekt att jag vet inte om jag skulle kunna komma över det. Det skulle hursomhelst orsaka en stor kris i vårat förhållande. Tycker att TS är riktigt låg och otrevlig som gör såhär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 623
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp