Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.

men Douh! häst o pub kan man ju inte jämföra!! Jaa, hur långt e ditt snöre egentligen?? :rofl:


O om hon e hemma vid 23 varje kväll kan du ju fråga henne vart hon håller hus, oftast har stall stängningstid mellan 20-21. Men hon kanske har lång bit hem...
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Och btw. Vad är DIN hobby? Bilar kanske? Frimärken..?Gym nämnde du någonstans oxå. Tänk igenom vad dina hobbies kostar o kanske lägga ner med det istället. Hästar e ju levande djur så det e mycket lättare o strunta i o köpa gymkortet så då har ni ju lite mer extra cash så att du kan bjuda din tjej på en god middag/bio o dyl. efter en hård dag!!:idea:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Anledningen till att vi inte separerat. Ja det kan man fråga sig. Det är många gånger jag har känt att jag inte orkar och vill mer. Men ändå har det varit den lättaste vägen att gå. Med gemensamt hus och ett barn tillsammans.

Det är nog för att vi båda har haft hopp om att det trots allt ska gå och anledningen till att vi bor ihop nu är att han fortfarande har hoppet kvar.
...

Hur jag står ut, vi umgås inte så mycket och vi är trots allt inte osams jämt även om vi båda kan vara på dåligt humör. Han är det för att jag kommer sent från stallet och jag är det för att huset ser ut som ett bombnedslag när jag kommer hem.
...

Sambon visste om att jag var hästintresserad när vi träffades. Men då bodde vi i lägenhet och hade gott om pengar båda två. Han jobbade mycket och jag var hos hästen. När jag har skaffat häst har jag alltid frågat honom vad han tycker och oftast har han sagt ja. Det är bara nuvarande foderhästen som han inte har gett sitt medgivande till. När dottern var bebis var jag hästlös ett tag. Sen blev jag medryttare och när hästen blev till salu så köpte jag honom. Hus & småbarn + häst & sämre ekonomiskt sett så blev det många sura miner. När hästen gick bort hastigt var smärtan enorm och det blev inte bättre av att leva med någon som man visste mest var lättad över att man var hästlös. Den känslan lever fortfarande mycket kvar i mig.

Jag har alltid prioriterat hästarna före resor & kläder osv. Jag skulle hellre anpassa mitt boende och bo tex i lägenhet framför hus för att kunna ha häst.

I början när vi letade hus försökte jag övertala honom att vi skulle skaffa gård. Det har varit min dröm sedan barnsben att bo på gård med hästar. Men han var negativ bara till att lämna lägenheten och en gård skulle innebära mer jobb. Men när jag är i stallet i 3-4h med restid däremellan och han klagar på att jag inte är hemma? Hade vi haft gård hade jag iallafall varit "hemma". När jag väl är hemma går han ändå bara ut och klipper gräsmattan eller gör något annat så vi inte ses ändå det är sällan vi gör saker gemensamt mest aktiviteter när vi ska ta med dottern någonstans.

Jag är inte lastgammal men ser hans och mina föräldrar och par på jobbet som kommit upp i pensionsålder och jag har insett att det jag vill göra när jag är pensionär är att ha hästar, kanske några ponnier, kanske uppfödning i liten skala. Absolut vill jag bo på en gård. Allt som han inte vill ha. Ska han fortfarande sitta och sura?
Vad jag undrar över är varför ni inte säljer huset och flyttar tillbaka till en lägenhet igen? Det verkar ju inte som om någon av er egentligen vill bo i hus och varför inte sälja det istället oavsett om ni ska separera eller inte, ni får bättre ekonomi, tidsmässigt så gör det ingen skillnad då du är i stallet oavsett boende och ni kan kanske kan försöka hitta tillbaka till varandra igen om ekonomin blir bättre? Som ni lever nu är det väl bättre annars att ni går skiljda vägen istället för att leva ett liv som ni alla tre blir olyckliga av. Separerar ni kan ni båda hitta lyckan på annat håll och er dotter får föräldrar som mår bättre istället för att lära sig att nöja sig med det lilla.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Först och främst - hon tjänar faktiskt en tillräcklig summa pengar för att kunna betala för hästkostnaderna själv varje månad SAMT bidra med "sin" del till era gemensamma utgifter.

Sen - Du vill att hon skall sluta helt - med dina ord, i det du skrev ovan, ser jag inte att du överhuvudtaget formulerat in någon sorts hästanknytning. Det ger mig en god blick i hur DU ser situationen - hennes hästägande är ENBART ONT. Trist, då hästeriet är såväl en rogivande, utvecklande hobby men även socialt då man ofta träffar likasinnade under de stunder man spenderar i stallet.

Kort och gott - du vill att hon ska ge upp SITT liv helt, för att leva DITT?

Jag önskar att det hade varit enklare att ha häst, billigare, mindre jobb, mindre kostnader, mindre slit, mindre saker att prioritera bort. MEN jag har gjort ett val, precis så som DIN flickvän har gjort ett val, att syssla med hästar. Tänk på att hon även kan göra valet att leva med dig eller lämna dig.
Har tidigare haft relation med människor som inte ens hade det goda sinnet att respektera det jag var passionerad för, och kan berätta att dessa människor blev kortvariga i mitt umgänge.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Funderade lite nu, det där med att problemen kommer efter ett tags förhållande. Inbillar många karlar sig att tjejer har hästar som pojkvänssubstitut, och att de med tiden ska lägga den kärleken på Dem istället? Och blir förvånade/besvikna när så inte sker?
:rofl::rofl::rofl:
JA!!!
Bra beskrivning förresten.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.

Jag skulle oroa mig för att min pojkvän hade tilltagande grava alkoholproblem.
Har inte sett jämförbara leverskador uppkomna av vistelse i en (eller tre) hästars närvaro dagligen såsom vid alkoholism, så vart vill du komma?

Byt brud till en som är både djur- och rökfri så får du bättre andrahandsvärde om du säljer såväl bil som lägenhet, är mitt tips!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

*kl*

Jag vet inte riktigt vad som är felet här. Tjejen hade häst sen innan så du lär ju ha vetat vad du ger dig in på?

Vi kan ta ett ex åt andra hållet. Syrrans kille har varit med i svenska landslaget i en sport. Han tränade de flesta kvällar, åkte på läger, spelade matcher osv. Han var inte hemma överdrivet ofta. Han jobbade heltid dessutom.
Skulle min syster ha krävt att killen gav upp sin karriär för hennes skull? Hon fick gilla läget helt enkelt o skaffa egna hobbies.

Grejen med just hästtjejer är väl också att det handlar om att ägna sig åt en levande varelse. Man kan inte ta 2 veckors semester för hästen behöver mat, stallet mockas o hästen behöver omvårdnad. Spelar man fotboll, gymar, spelar i band eller whatever så kan man ta paus. det går bra ändå.

Själv har jag ingen egen häst, men är medryttare så jag lägger 3 dagar i veckan på stallet. På det har jag egna husdjur som tar egen tid och energi. Jag kan inte åka bort hur som helst, vara hemifrån hur länge som helst osv. Det är mitt liv och det får man liksom på köpet.

Vad gör du själv för att ni ska se varandra mer? Gå upp samtidigt som henne kanske så ni får börja dagen tillsammans. Ta tillvara på helgerna ordentligt. Försöka få som rutin att käka middag tillsammans kanske?

Min kompis äger 7 hästar, hon har medryttare till 3 (det är där jag rider) men resten är unghästar. Hon har heltidsjobb och betalar allt gällande hästarna själv. Hon har smabo sen flera år tillbaka. Han har sina hobbies. Han mekar bilar o pysslar o grejar. De ses inte överdrivet mycket men ser till att få ut det mesta av tiden de faktiskt ses. Tror ingen av dom klagar särskilt mycket, båda får göra det de vill utan att någon klagar, ingen tvingas ställa upp i den andres hobby o sen har dom tid tillsammans.

Jag tror du måste tänka om lite. Skaffa en egen hobby.. o fatta att det handlar om ett levande djur. Hon måste ju till stallet vare sig hon vill eller inte. Ingen svälter om man inte går till puben, tar sitt heroin eller vad du nu jämfört med. Men hästen lider om hon inte sköter den.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Att "äga" en häst kan vara så mycket mer än en hobby för många av oss hästmänniskor. Att be henne sälja hästen kan vara som att be henne sälja sitt eget barn. Även om man kan tycka att det "bara" är ett djur som går i hagen mestadels av tiden som skapar man med tiden en stark relation till sin häst och denne blir en familjemedlem.
Att be henne välja mellan dig och hästen är nog inte rätt alternativ. Är hästen ett stort problem i ert förhållande så kan t ex en familjerådgivare vara ett alternativ. Någon som ser ert problem utifrån.
Hoppas det löser dig!
MVh Hovslagaren

LÄNK BORTTAGEN AV MODERATOR
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

E. ÄR intresserade av att ha ett förhållande och gör komprimisser och lyssnar på sin partner.
Det blir som ni förstår inte så lätt att ta råd från någon som hör i kategori A,B,C eller D.
Jag är kategori E = får jag svara då?
Jag tror dessutom att en väldigt stor del av de som gett dig råd eller ifrågasatt dig i denna tråd också tillhör kategori E, vilket betyder att de också får svara. Dessutom befinner du dig på ett allmänt internetforum, vilket betyder att vem som helst som känner sig manad får svara, oavsett de platsar i dina kategorier eller ej.

De svar du är ute efter kommer du knappast att få här. Det du egentligen vill är att få empati och medhåll för att din flickvän beter sig egoistiskt, som inte vill satsa mer tid och pengar på Dig. Du anklagar henne för något du själv är? Ett förhållande bör vara baserat på ömsesidig respekt om det ska hålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Oj oj.

Men jag måste få fråga, visste du att hon hade ett hästintresse och att sådant tar tid innan du blev tillsammans med henne?

Mina kompisar till hästtjejer har en fullt fungerande vardag med jobb, hästar, vänner och familjen (pojkvännen inräknad i familjen).

Men kommer killen att be om att jag ska sluta med mitt intresse blir det mindre roligt. Jag informerar vilken tid mitt intresse tar och hur mycket det kostar, han gör sitt val och duger det inte så vet han var dörren är! Man ska inte behöva sluta med sitt intresse för att det inte duger för partnern längre. Hästar är ett djur och det har man tagit på sig ansvaret för. Djur kan inte klara sig själva, det kan människor (jag menar med att fixa mat, städa efter sig m.m.)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

jag ska nog tillägga en del.
Jag jobbar heltid, börjar plugga i höst. Ska kombinera skola och jobb, dvs 75% skola och 100% arbete. Jag har 2 hästar, tjänar inte mycke och är sambo. Jag står för alla mina utgifter med hästar själv.
Vet inte riktigt hur jag får tiden att gå ihop, men jag skulle aldrig låta någon betala för min hobby. Förstår du hur jag menar?
Tid skaffar man sig
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

måste bara inflika md att jag läste "Min flickvän är helt fantastisk"
Åh, vilken underbar kille, tänkte jag. men Haha, det var ju itne riktigt så :)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag har inte läst alla svar, och inte ens kommit halvvägs genom alla, du har fått en hel del svar...

Men ärligt... om hon tjänar 20.000:- efter skatt, och hennes häst kostar 5000:-.... grattis till henne! Jag är avis på henne...

Ärligt talat blir jag grinig på din inställning.
Du säger att ditt företag inte håller om hon behåller hästen, men Hon täcker ju för sina utgifter... Ska hon täcka för att du inte kan dra in pengar också eller vad?
jJg vill vända på det och fråga om Hon ska betala för att du ska få sattsa på ditt företag? Som i slutändan, med garanti, kommer att göra att du åker hemmifrån kl 7 och är hemma igen vid tidigast 9. En egen företagare har inte trevliga arbetstider som regel.


Jag gissar även (men detta kan ju vara fel) att hästen fanns i hennes liv före dig. Du visste vad du gav dig in på... och visste du det inte är det inte hennes problem.



Några har skrivit att du borde göra slut... jag tycker Hon ska göra slut.

Nu kanske det finns förmildrande omständigheter jag inte läst ännu...


men jag fasthåller vid att om hon tjänar så bra som hon gör, så har hon full rätt att ha häst! Oavsett om ni har delad ekonomi eller inte.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.


Vi kör jämförelsen med bilar i stället ;)

(nu är inte min sambo intresserad av bilar i den omfattningen)
Om min sambo skulle vara bilfanatiker så skulle det i sig inte göra så mycket. Att bilen tar tid och pengar när det finns rum för det gör inte heller särskillt mycket. Men skulle vi bli tvugna att byta till ett billigare garage med sämre meckmöjligheter för att få mat på bordet så hoppas jag att sambon inte skulle vara alltför tveksam till en sådan sak. Det är trots allt vårt välbefinnande som står på spel för att hans hobby behöver ett stort garage att stå i.

Om han däremot skulle prioritera bort mej allt som oftast för att vara med bilen istället skulle jag ta mej en funderare på vad han har mej till. I en relation är man två stycken. Det gäller att båda kan ta sig den tiden för varandra för att kunna behålla den bra relationen. Och om den ena hela tiden sticker iväg, vad kan man då göra? Det är inte meningen att man ska dra två personers 'lass' i en relation. Och smiter den andra genom att dra hem en bil till så ses man ännu mindre.

Samma sak gäller hästmänniskor också. Hästar liksom bilar är en livsstil. Det tar tid men hela livet handlar om prioriteringar, vill du äta kakan och samtidigt ha den kvar? Det finns dom som skulle välja hästen framför sin sambo men varför måste de över huvudtaget välja mellan de två saker de förmodligen älskar mest. De måste kompromissa och kanske inte vara iväg på tävlingar varje helg, rida varje kväll efter jobbet m.m. och på så sätt göra tid för sambon/pojkvännen/maken. Är det kärft med maten på bordet får de också dra sitt strå till stacken och korta ner sina utgifter - kanske genom billigare stall, mindre träningar osv.

Om jag kunde stå över en träning för att på så sätt få loss pengar till sambons gymkort skulle jag lätt göra det för jag vet att han blir glad. För jag har kvar mina hästar ändå och den träningen som jag blir utan får jag försöka träna på egen hand. Där är en relativt enkel kompromiss som gör kanske sambon väldigt glad.

Har däremot hört skräckhistorier om män som har velat att deras tjejer ska dra ner på tiden i stallet till 2 dagar bara för att de ska kunna vara hemma och laga mat. Och lägga dom två dagarna på de dagar han själv är på sin sport. Där går gränsen för då utnyttjar han henne istället och menar på att när han är borta så är det okej för henne att hålla på med sin hobby. Alltså bestämmer han vad hon får göra och inte göra. Helt plötsligt blev det inte en kompromiss längre.

Så det är svårt det här med att ha en hobby som tar upp en stor del av fritiden. Viktigaste är att båda kan känna sig nöjda och att man kan kompromissa till en viss del
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Har inte läst hela tråden men det jag har läst av vad du skrivit gör mig förbannat upprörd.

Du verkar vara så fruktansvärt svartsjuk på din tjejs häst och det måste störa dig otroligt mycket att det kostar ca 5000 kr/mån. Jag tycker 5000 kr/mån är en strunt summa om man drar in 20000 kr/mån.

Jag har häst som säkerligen kostar mig 5000 kr/mån med stallhya, bensin, foder, försäkring, vet och så vidare om inte ännu mer pengar varje månad. Jag får in ca 18 500 kr efter skatt varje månad. Min sambo får in någon 1000 lapp mindre än mig.

Vi har en fin lägenhet för 550 000 och en ny fin bil -08 för 250 000 FAST jag har en häst.

Hade min sambo resonerat som du om att sälja häst så hade jag flyttat. Han ska acceptera mitt intresse.
Han hade en bil han mekade med väldigt mycket. När det gick överstyr bad jag honom att tänka lite mer på mig iaf ett par kvällar i veckan. Han accepterade det.
Lika som jag accepterar hans intresse accepterar han mitt.

Hästen måste oftast komma i första hand. Den matar inte sig själv, kan inte gå till doktorn själv, byta skor själv. Men det kan DU. När man skaffar en häst skaffar man ett ansvar för ett liv.
Jag har ingen skylldighet att laga mat åt min sambo sju dagar i veckan. Men jag måste göra det åt min häst.

Jag tycker du ska tänka efter lite mer. Jag skulle aldrig sälja min häst för att min sambo ville det. Då skulle jag göra mig av med sambon för det finns andra som accepterar hästandet.

Lär känna hennes häst. Min sambo och häst är bästapolare.

Jag styr min tid i stallet lite beroende på vad sambon gör. Är han upptagen med annat 6 timmar en dag så kan jag vara i stallet 6 timmar den dagen. Sitter han hemma i soffan så avklarar jag stallet på 2,5-3 tim. Jag måste göra på det viset för jag jobbar som jag gör och vi ses sällan på mina arbetsdagar.
Han ser mer mitt jobb som ett hinder till att vi inte hinner ses. Men har aldrig yttrat ett ord om att jag måste byta för att vi ska ses mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

ok. Efter att ha fått ett ton med häst skit så tror jag det är dags att försöka förklara mina tankar lite närmare.

Det handlar inte om tiden och det handlar inte om pengarna utan det som skrämmer är fanatismen. För det jag hör i mina öronen är.
1. Hästsport tar oerhört mycket tid och pengar. För många en invigda svårt att förstå.
2. Det skulle lika gärna kosta ännu mer inte bara i mer pengar eller tid utan av kärleken och gemenskapen.
3. Någon som tränar på gym eller äter ute på krogen så är det inte en livsstil utan det kan lika gärna komma upp något annat som är intressant. Då är det inte lika skrämmande. För det det handlar om är inte en sen kväll utan flera år av år och år av sena kvällar.

Det verkar som en del har en sund inställning och vet sina prioriteringar andra kan offra i princip vad som helst och gör allt för att få ha häst. Skulle vi byta ut hästen mot heroin istället så blir min poäng tydligare och dialogen absurd.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby." Det här upprör säkert några men bring it on. Lyft upp diskussionen.

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst. Den insikten skulle hjälpa många tjejer där ute som har pojkvänner och hästar. Kämpa inte hårdare utan dra i det tunna snöret runt din partner långsamt och med ömhet istället för att storma iväg på ett halvton tungt djur i full galopp. Då brister det och istället för att vara nära varandra så har man nu mer distans.

Okey, tack då vet vi. Du är barnslig och omogen och har absolut inte fattat NÅGONTING om vad hästar går ut på. Släng dig i väggen :devil: :angel:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men då har du sagt ifrån att du gärna skulle vilja att din sambo ägnade lite mer tid åt dig. Om han då fortsatt i samma spår? Skulle du inte ha blivit ledsen då?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Och btw. Vad är DIN hobby? Bilar kanske? Frimärken..?Gym nämnde du någonstans oxå. Tänk igenom vad dina hobbies kostar o kanske lägga ner med det istället. Hästar e ju levande djur så det e mycket lättare o strunta i o köpa gymkortet så då har ni ju lite mer extra cash så att du kan bjuda din tjej på en god middag/bio o dyl. efter en hård dag!!:idea:


Men om det är så att hon knappt är hemma eller har tid för honom?


(ja, jag tar lite hans parti för jag tror jag förstår honom :p)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jo absolut.
Men jag skulle ta upp saken igen. Kanske lite mer ingående än bara talat om att jag ville träffa honom lite mer. Hur jag kände och vad jag ville så man kunde få till en bra kompromiss.

Vet inte hur mycket TS har pratat med sin sambo om att kompromissa eller om det bara är att sälja hästen som gäller i hans ögon.

Om förhållandet är värt något i bådas ögon så måste det ju gå att komma fram till en vettig lösning på det hela.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det är lite det jag menar, man får kompromissa om man har en tidskrävande hobby. Det är bara det att det känns som att vissa tycker att 'jag är så här länge i stallet och det får du acceptera' och att hästen behöver det ena än det andra, dyra saker, träningar hit och dit osv. Att det till sist inte finns varken tid, plats eller pengar för att killen ska kunna göra det som han är intresserad av eller bara att umgås med tjejen.

Nu känner inte jag TS eller hur hans situation är. Det kanske är så att han enbart vill umgås med sin tjej på kvällarna då och då men att hon lägger så mycket tid på hästarna att det inte finns rum för honom? Och att hon inte är beredd på att prioritera bort lite tid från hästarna för att umgås med honom? Det är enbart spekulationer från min sida

Så trådens huvudsakliga mening i sig är intressant att diskutera snarare än om TS fall
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 221
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 229
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp