Min häst fäller inte!!!!

tinafinis

Trådstartare
min ponny tappar inte sin vinterpäls och jag begriper inte varför.
Det var precis samma sak förra året. Han får väldigt tjock och lång päls på vintern som han sen fäller till en viss gräns, har väldigt tjock päls kvar.

hans förra ägare kom på besök förra året och sa det att han hade tjock päls gämfört med innan. (jag köpte han på vintern).

Min andra häst har ju fällt klart nu.

han massor med exra b-vitaminer men nu har hjan nästan slutat fälle. dom stora "kakorna" trillar itne nu.

i somras var han så svett under magen vid skapet av värmen.

Nån som har nåt tips eller e de fel på han?

Funderat på att raka av honom pälsen!

mvh tina
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

För att lättare kunna ge ett svar så är det bra att veta ponnyns ålder och ras.

Att beta färska gräset brukar kunna hjälpa till, protein.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Jag tänkte också på cushing, bara för att jag själv hade en häst som drabbades av det, behöver ju inte vara så illa, men kan vara värt att kolla upp. Vanligtvis får hästen lätt fång också och dricker mycket. Det finns medicinering men inget botemedel. som sagt det behöver ju inte vara det.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

min ponny tappar inte sin vinterpäls och jag begriper inte varför.
Det var precis samma sak förra året. Han får väldigt tjock och lång päls på vintern som han sen fäller till en viss gräns, har väldigt tjock päls kvar.

hans förra ägare kom på besök förra året och sa det att han hade tjock päls gämfört med innan. (jag köpte han på vintern).

Min andra häst har ju fällt klart nu.

han massor med exra b-vitaminer men nu har hjan nästan slutat fälle. dom stora "kakorna" trillar itne nu.

i somras var han så svett under magen vid skapet av värmen.

Nån som har nåt tips eller e de fel på han?

Funderat på att raka av honom pälsen!

mvh tina

Samma här, min häst fäller inte!
Men hon har Cushing och går på medicin sen i december och alla andra symptom försvann när medicinen började verka, men när våren kom så fällde hon inte ett strå! För någon månad sen blev hon klippt fram och där växer det inte ut ett dugg! Så frågan är ska man ha en naken häst eller en vinterpälsad häst?
Är det någon annan som har varit med om detta?
Det är ett 15-årigt islandssto det gäller. Vilken ras och ålder är det på din häst Tina?
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Bra tråd! Jag har nämligen samma problem, fast inte exakt lika. Min har nu fällt hela halsen, men resten är kvar. Han fäller otroligt sakta och lite hår. Varje dag får jag bort lite lite hår, men sen är det stopp. Vet inte om det är ngt fel, lr att han bara fäller långsamt.
Är ett halvblod, 9 år. Täckt hela vintern för att han bara satte lite lite vinterpäls, och han frös som en tok. Ja, som ni förstår så har han ju inte mkt vinterpäls att fälla, eftersom han knappt satte ngn alls, men det som finns borde väll fällas nu snart....?
Visst är det väll så att hästarna fäller pga ljuset (ljusare ute ju längre mot våren/sommaren vi kommer), och inte så mkt av "temperaturen"...? Jag har nämligen börjat fundera lite på, om han tycker det är kallt, och därför fäller han inte...? Men så kan det väll inte vara heller..? Han är inte täckt nu, och har inte varit sedan i feb-mars ngn gång, och jag har inte sett att han skulle vara frusen lr ngt sådan.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Säker på att ni har rätt dos på medicinen? Min har fällt fint sen hon fick medicin. Pälsen kommer ju alltid vara tätare men vinterpälsen ska dom ju inte behöva ha kvar.

Btw har läst någonstans att proteinbrist kan göra att dom fäller dåligt.

/Maria

Ps Här kan ni läsa min tråd om Cushing: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=604202
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

hejsan!
har inte kunnat logga in mig förr då vi inte har haft telefon... inget bredband här ute i skobyggden!

Shettiskille på sex år!
Gräs får han gå på men äta i måttliga mängder. Stackarn får ha munkorg på sig (men de har fungerat väldigt bra på honom, blir inte smällfet).
Han har aldrig visat täcken på fång. Han är alltid pigg o glad och han dricker i normala mängder.
Han är avmaskad ja. förra veckan, men ja märker ingen skillnad med pälsen. Han hade inga maskar som var synliga i bajset alla fall.

Cusching?
Vad får er att tro at det kan vara det?
Jag hittade en bra sida med symtom o sådanthttp://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome.htm .
Men ja tycker då inte något stämmer in. Speciellt inte nåt med pälsen som stod där alla fall....

Finns de ingen svensk sida om cusching???
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

hejsan!
har inte kunnat logga in mig förr då vi inte har haft telefon... inget bredband här ute i skobyggden!

Shettiskille på sex år!
Gräs får han gå på men äta i måttliga mängder. Stackarn får ha munkorg på sig (men de har fungerat väldigt bra på honom, blir inte smällfet).
Han har aldrig visat täcken på fång. Han är alltid pigg o glad och han dricker i normala mängder.
Han är avmaskad ja. förra veckan, men ja märker ingen skillnad med pälsen. Han hade inga maskar som var synliga i bajset alla fall.

Cusching?
Vad får er att tro at det kan vara det?
Jag hittade en bra sida med symtom o sådanthttp://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome.htm .
Men ja tycker då inte något stämmer in. Speciellt inte nåt med pälsen som stod där alla fall....

Finns de ingen svensk sida om cusching???

Cushing är inte så troligt om han bara är 6 år. Det brukar dyka upp i 20 års åldern.

Hur är det med proteinet? Får han i sig tillräckligt?
/Maria
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Min shettis är precis likadan så de senaste åren har jag helrakat honom i mars/april och det har funkat jättebra. Han får superfin sommarpäls och kan ridas som vanligt utan att svettas floder.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Om de går ute dygnet runt / året runt så brukar de sätta rejält med vinterpäls och det tar tid att tappa. Rikligt med B-vitamin och daglig rykt så släpper det.Prova att bada hästen när vädret tillåter ,kan göra susen...
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Jo han går ju ute så reälvinterpäls fick han allt. De e klart, det gjorde han ju inte på det andra stället han bodde på. Men min stora häst har ju tappat all päls... Därför började jag fundera över att min ponny "stannat" i pälsfällandet. Ryktar gör jag nästan varje dag och det älskar han.
Någon skrev nåt om proteinet. Nu får han bara gräs och innen fick han hö + pyttelite hippo för jag skulle blanda ut lite alger som skulle motverka fång och sådant. Algerna får han nu med men bara blandat med b-vitamin och ett par korn hippo, luktar skit, men han äter det.
Det kanske är algerna som påverkar pälsen????? Fast det är jag tveksam mot.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Cusching?
Vad får er att tro at det kan vara det?


Gissade på cushing då det inte framgick ur ditt ursprungliga inlägg hur gammal hästen var.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

OK! men nu har ja ju lärt mig lite om nåt nytt alla fall. mäniskor kan tydligen oxå få de.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Kolla mask. Hög maskbörda kan göra att hästen inte fäller, särskillt bandmasken.
 
Sv: Min häst fäller inte!!!!

Australisk häst??? :idea: Nä skämt åsido, det kan vara Cushing om han e gammal.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt varmblod har börjat få vit strån i pälsen. Han fick de förra året med ungefär samma månad tror jag.det är mer nu. Är det något med...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Buck
·
Hästvård Reagerade på att min kompis ponnyer alla fäller så otroligt dåligt. Vi är snart i mitten på juli och ingen av hennes tre ponnyer har...
2
Svar
27
· Visningar
2 740
Senast: cello
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 183
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp