min häst vill bara galoppera

P

poncho

har en nordsvensk travare som jag ägt ett år...har jobbat honom värligen från grunden...(trodde jag) i dag vill han inte trava utan väljer endast galopp och då bara höger galopp som han har lättast för. tränar övergångar..skridande skritt, ber och trav men det blir bara galopp (i mycket samlat tempo) men det är ju inte det jag är ute efter. Har provat att själv använda kroppen som takt men det går inte. Han bär sig bra i skritt men har jobbigt i traven. Även när jag tömkör honom väljer han galopp. Snälla har någon ett bra tips jag kan jobba på. (har även använt mig av rösten som han är van med men icke)
I går fick jag honom att trava tre steg efter skritt, berömde honom och där avslutade vi för dagen. han tror plötsligt att allt går ut på att galoppera, syns även i hagen. Vet någon vart man kan köpa easyboots i större storlekar passande norsvensk?
 
Din häst har flyttat in en av bogarna och nu måste du hjälpa honom att flytta därifrån.
I en hörnpassering som inet ens behöver vara en snygg sådan utan kan vara en "rak" häst som tvärar genom en sväng så kan du tänka dig hästen som ett flipperspel. Den där lilla järnkulan rullar dit hästen är lägst ( den bogen den inte ligger på) och du ska med hjälp av vikten få den att ligga stilla mitt emellan frambenen och sen ur det flytat kulan bakåt i hästen. Det är att jobba med dens tyngdpunkt.
 
Jag hade en travare som var sån. Det berodde på att han fann helt enkelt tjusningen med att galoppera. Det var roligare än att trava. han galopperade i sakta sakta tempo när den andra hästen skrittade.. :crazy:
Det är en svår ovana att bryta, men jag känner att jag har inga säkra knep att ge dig.
Det du kan göra är ju att INTE galoppera ute längre. Hålla galopperna till paddock. Och låta galopperandet stanna där, för anledningen till att han gör så här är att han ju inte vill trava, nu när han väl har lärt sig galoppera.:angel:
Och det är inte bra.
Man kan säga att det är en "olat" som en del travare lägger sig till med.
Den hästen sålde jag för att jag orkade inte ta tag i problemet utan han såldes som sällskap och promenadridning.
Jag höll på länge, men det blev bara mer och mer pannkaka av det och min frustration bara växte.
Fick jag väl ner honom från galoppen så gick han BARA passgång.
Han hade tre gångarter:
Skritt, passgång och galopp. Detta var 14 år sedan och jag redde inte ut det. ( var bara 13 år då)
Men är du osäker på dig själv, så kan du ju prata med nån som är lite mer haj på det..
Lycka till!!
 
sådär var min travre också. förra ägarna sa att hon inte kunde galoppera, men problöemet var att galoppera var det enda hon gjorde..
tog ett bra tag att få henne att trava.
skritta gjorde hon inte heller..
 
Va kul att ni skriver och berättar det här! Jag har till och från varit lite uppgiven över att jag inte tränat min pålle tillräckligt i bärighet för att kunna galoppera (han kan galoppera, men inte lugnt och bärigt på ridbana). Men nu har jag märkt att han har en tendens att göra en galoppfattning så fort det börjar bli lite jobbigt (som jag upplever det). Det kan ju naturligtvis vara så att jag inte gör ordentliga hjälper så att han tror att jag menar galopp, men jag tror inte det. Kan det helt enkelt vara så att han börjar bli så stark att han kan, åtmistånde fatta, galopp och kommit på att det är lite lättare? Det känns som om vi är på rätt väg mot galopparbetet, men jag förstår av era inlägg att jag måste passa mig lite oxå så att vi till slut inte enbart kan galoppera. Kom kanske ifrån tråden lite men jag fick skriva av mig ialla fall. Det är alltid lika roligt och intressant att läsa hur det går för mina medsystrar och bröder.
 
Mitt lilla varmblod lider av samma "åkomma". Han älskar att galoppera och helst i 120 knyck, med huvudet så högt som möjligt... Mitt mål har varit att få honom att lugna ner sig och det hjälpte en hovbensspricka till med förra sommaren. Just nu får han varken trava eller galoppera, vi jobbar enbart i skritt, vad än vi gör.
Han ska lära sig att bära sig och att man inte måste stressa runt som ett torrt skinn. Det har tagit ett tag, men nu tycker jag att jag börjar få respons. :)
 
Det där känner jag igen! Jag hade skritt, galopp eller tölt. Träning, träning, träning och konsekvens samt en mycket tålmodig instruktör gjorde att vi kunde få hästen att köpa att det fanns ytterligare en gångart som heter trav som man kan gå i ibland.

/Jane
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
976
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 063
Senast: banani
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 080
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 023
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp