Nej det gör jag inte. Bra tips, tackLyssnar du något på hans podcast? Många tankeställare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det gör jag inte. Bra tips, tackLyssnar du något på hans podcast? Många tankeställare.
Tack för att du delar, betyder mycket att höra andras upplevelser i liknande situationer. Skönt att du hittat en väg framåt
Min var tränad väldigt mycket med mat när jag köpte honom. Jag har dålig kunskap i detta och har försökt läsa på, så använder det litegrann med mina begränsade kunskaper. Han blir tyvärr väldigt "taggad" runt för mycket träning med mat, och lite fräck ibland. Kan nafsa etc. Om jag hade haft tillgång till någon duktig tränare som kunnat hjälpa mig med det, här på plats, hade det varit bättre, då jag även i detta blir lite osäker och vill inte befästa fel beteende. Finns dock ingen här i min närhet tyvärr. Jag har iaf fått honom att "vänta" på godisen med att titta bort (vet att det råder delade uppfattningar om detta men det var det han kunde sen innan) och aldrig få godis när han är "på" mig, för nära. Och ibland be honom backa nåt steg innan han får godisen. Bytta är bra, men som jag skrev innan, det tillåts inte om andra hästar är i närheten så träning med det blir i princip omöjligt på tider när jag inte är själv. Just pga detta väljer jag nu att åka när det är lugnare i stallet, men det är inte alltid det går, och då blir det ju inkonsekvent för honom att han får bytta ibland vid uppstallning, träning etc men inte alltid... ![]()
Ja men precis, får hitta tillfällen där det passar, och att ta med byttan från hagen till stallet som positiv förstärkning just nu kan vara en ide, där stör det ju inte nån annan sas om han får den först när vi lyckats komma ur hagen, och små munsbitar ur den längs vägen (det är dessutom lååång väg från lösdriften till stallet..). Men isf vill jag ju kunna trappa ner det igen till "bara" höpellets ur handen på sikt utan att han då blir motsträvig igen...Fattar! Det är verkligen lika mycket en konst att träna med R+ som med R-! Jag gör också mycket sparsamt utan min tränare och inte alls med den lilla ponnyn som är mer som en "normal" häst, min stora är väldigt avvaktande och med honom har jag tränat mera och kan plocka in lite bitar där det passar enklare.
Misstänkte det med bytta så det var lite mer i fall det går att få en idé om sätt att vända just biten att röra sig från flocken som något positivt![]()
Bara ett tips angående R+ tränare, det finns en hel del som även finns tillgängliga digitalt på avstånd. Kanske lättare att hitta någon här i Sverige som kan hjälpa, än där du är. Bland annat tränaren som @the_connemara har finns tillgänglig digitalt.Ja men precis, får hitta tillfällen där det passar, och att ta med byttan från hagen till stallet som positiv förstärkning just nu kan vara en ide, där stör det ju inte nån annan sas om han får den först när vi lyckats komma ur hagen, och små munsbitar ur den längs vägen (det är dessutom lååång väg från lösdriften till stallet..). Men isf vill jag ju kunna trappa ner det igen till "bara" höpellets ur handen på sikt utan att han då blir motsträvig igen...
Får bara bilden av åsnan med moroten på en pinne framför i huvudet när jag tänker på dettaSer också de strikta dressyrridande spanjorernas miner framför mig...de tycker redan jag är en "ud da fågel" med min träning så då får de mer att skratta åt
Uppskattar verkligen din input!![]()
Ja men precis, får hitta tillfällen där det passar, och att ta med byttan från hagen till stallet som positiv förstärkning just nu kan vara en ide, där stör det ju inte nån annan sas om han får den först när vi lyckats komma ur hagen, och små munsbitar ur den längs vägen (det är dessutom lååång väg från lösdriften till stallet..). Men isf vill jag ju kunna trappa ner det igen till "bara" höpellets ur handen på sikt utan att han då blir motsträvig igen...
Får bara bilden av åsnan med moroten på en pinne framför i huvudet när jag tänker på dettaSer också de strikta dressyrridande spanjorernas miner framför mig...de tycker redan jag är en "udda fågel" med min träning så då får de mer att skratta åt
Uppskattar verkligen din input!![]()
Bara ett tips angående R+ tränare, det finns en hel del som även finns tillgängliga digitalt på avstånd. Kanske lättare att hitta någon här i Sverige som kan hjälpa, än där du är. Bland annat tränaren som @the_connemara har finns tillgänglig digitalt.Föreningen BHIS har en lista.
Js bra tips! Jag ger ur handen nu under vår promenad från hagen men han blir lite väl bufflig och det funkar sådär. Ska pröva att slänga bitar framför iställetR+ trener som jeg brukte anbefalte foder søk som belønning/for å få fremdrift. Ikke inne i løsdriften, men fra løsdriften mot stallen så kaster du små gulerot biter foran deg på bakken og lar hesten søke. Det vil skape fremdrift. Jeg brukte det på min som ikke ville gå opp en bakke vekk fra stallen (hun hadde også smerter i frambena som vi ikke visste om), men foder søk hjalp veldig. Det gjorde det også gøy og spennende å gå på tur sammen med meg. Du slipper bøtta med forsøk, og de får lete litt og bruke hodet, som hester synes er gøy.
Tack!Jamen juste! Jag kommer aldrig ihåg det för jag är så stenålders med teknikMen @Malaga24 bara säg till om du vill veta så skickar jag PM
![]()
Ja vad spännande, ska kolla filmen! Kan vara värt att prova också, små diskreta byttorSpinner vidare lite på bytta-idén. Jag jobbade massor med min förra ridhäst med byttor för att få framåtbjudning.
Kan du ställa ut många byttor längs med vägen, förberedda med ett par morotsslantar i tex? Då blir det tydligare för hästen med var belöningen kommer och lättare för dig att successivt fasa ut antalet tills det kanske bara är 1-3 byttor kvar. Det förutsätter förstås att du går samma väg till hagen när du ska hämta hästen (för att ställa ut byttor).
Här är en ihopklippt film där du kan se lite hur vi jobbade:
Vi gick alltså på en stig i skogen där hästen tidigare fått panik vid ett tillfälle och sen vägrat gå öht under flera veckor.
Tack för tips!Bara ett tips angående R+ tränare, det finns en hel del som även finns tillgängliga digitalt på avstånd. Kanske lättare att hitta någon här i Sverige som kan hjälpa, än där du är. Bland annat tränaren som @the_connemara har finns tillgänglig digitalt.Föreningen BHIS har en lista.
Mitt svar är inte en lösning på ditt problem men jag tar det liksom inte personligt att mina hästar inte alltid kommer galopperande mot mig i hagen- jag tycker att det är helt ok att jag inte är den ALLRA ROLIGASTE individen i deras värld, för mig är det egentligen viktigare att de trivs med sina polare som de ju ändå tillbringar merparten av dygnet med.
![]()
Jo exakt, jag försöker tänka så med. Jag är väldigt glad att han trivs i hagen och med sin flock, som du säger är det ju dem han hänger med mest! Har sagt detta till min man flera ggr när vi pratat om detta. Men det känns inte kul att vissa dagar liksom nästan behöva släpa med honom därifrån...Mitt svar är inte en lösning på ditt problem men jag tar det liksom inte personligt att mina hästar inte alltid kommer galopperande mot mig i hagen- jag tycker att det är helt ok att jag inte är den ALLRA ROLIGASTE individen i deras värld, för mig är det egentligen viktigare att de trivs med sina polare som de ju ändå tillbringar merparten av dygnet med.
Med det sagt hade jag bara gjort som jag tror @Bison skrev - smackat på lite och kvittrat om hur kul vi ska ha.![]()
Idag provade jag att slänga morotsbitar framför oss på vägen från hagen. Det funkade jättebra! Han blev ivrig och taggad och jag fick ibland stanna honom och visa var de hamnatR+ trener som jeg brukte anbefalte foder søk som belønning/for å få fremdrift. Ikke inne i løsdriften, men fra løsdriften mot stallen så kaster du små gulerot biter foran deg på bakken og lar hesten søke. Det vil skape fremdrift. Jeg brukte det på min som ikke ville gå opp en bakke vekk fra stallen (hun hadde også smerter i frambena som vi ikke visste om), men foder søk hjalp veldig. Det gjorde det også gøy og spennende å gå på tur sammen med meg. Du slipper bøtta med forsøk, og de får lete litt og bruke hodet, som hester synes er gøy.
Så glad det hjalp. Jeg gjorde det samme med min på leietur i dag. Lykke til videre!Idag provade jag att slänga morotsbitar framför oss på vägen från hagen. Det funkade jättebra! Han blev ivrig och taggad och jag fick ibland stanna honom och visa var de hamnatSka fortsätta med detta nu tänker jag då det var så positivt för oss. Han är lekfull och nyfiken och detta blev lite som att vi lekte på väg från hagen
Tack för bra tips!![]()