Min hund är illiterat!

Thelma

Trådstartare
Jaha… det är väl bara att acceptera faktum. Min hund kan inte alla lika många ord som många andra hundar tycks kunna. Hon är m.a.o. en riktig illitterat. :crazy:

Hon kan till skillnad från många andra hundar vi träffar bara orden:

Sitt!
Varsågod (vid utfodring)
Bra!
NEJ!
Hit!
Fot!
Hopp&Lek..(Lika viktigt som kommandot ”Fot” för oss..)
Sök!
Ta fint! (viktigt när hon får gottis av barn, jag har ju en labbe och jag vill inte att barnen ska bli rädda) :bump:

Resten av vår kommunikation tar hon på känsla.. MEN Jag begär inte att hon ska förstå om jag inte använder ovanstående ord.

Men hunden vi var hemma hos häromkvällen, han kunde minsann hela meningar. Åtminstone enligt hans matte:

”- Nej Frej, matte vill att du lugnar ned dig nu Frej”. ”- Hoppa inte, det är så otrevligt” ”- Nej, du får inte vara i soffan Frej, inte nu när vi har besök.. du får sitta i soffan sen” (konsekvent? :p). ” Är du hungrig? Frej” ”Låt bli tiken Frej”

Tänk vilken puckad hund jag har. Hon skulle aldrig förstå alla dessa ord.

Men hon uppför sig fint när hon är och hälsar på andra!
 
Vaddå? Pratar inte du med din hund? :confused: :) Vad sägs om följande exempel (har berättat det förut): sitter framför datorn, min hund har suttit och tittat på mig i en halvtimme och gnällt. Jag: men kan inte du gå och underhålla dig själv ett tag? Var på hon suckar ljudligt, går ett varv runt huset, kommer tillbaka och tittar på mig igen precis som om: Matte, det var inget roligt...
 
Hahah. Jag tror inte han förstod hela meningarna, t ex svårt o förklara vad otrevligt betyder för en hund.. Men Jag brukar oss göra meningar av komandon, t ex "lugna ner dej" med betoning på lugn.
Doris kan en del meningar som "vill du ha mat?", "ska vi hämta mamma?", "vill du gå ut?" hon kan alla i familjen mer eller mindre bra "var är mamma/pappa katterna eller nåt av mina syskon. :)
 
Mina hundar kan prata hur mycket som helst.

"Men snälla, måste du ligga under bordet, du vet hur trångt det blir" (resulterar i en hund som med en djup suck bänglar sig ut från under datorbordet)

"Nä nu ligger du ivägen, envisas du med att ligga så, så får du hoppa ned" (Det resulterar med en hund som suckande gliiider ned från sängen, med bakbenen rakt bakåt och sen dråsar hon ned med en dunk precis nedaför sängen)

Själv upplever jag det som positvit att man kan prata med hundarna. Då kan så gott som alla göra sig förstådda med de nästan vad de än säger. Jag tycker att det brukar märkas på hundarna om man pratar med de mycket.
 
Jag pratar massor med min hund. Men jag begär inte att hon ska förstå. Det stackars livet har fått höra mycket svammel från matte och som jag skrev, vi går mycket på känslan.

Det är först när jag verkligen menar allvar som jag använder ovanstående ord.

Hunden och matten vi hälsade på hade lixom inte någon vidare kommunikation.. TROTS alla dessa haranger från matte. :crazy:
 
:D

Kan väl erkänna att min vuxna hund kan hela meningar och förstår vad jag säger alldeles utmärkt. :)

Hemligheten ligger i att man har en/ eller tränar sig till att ha en väldigt uppmärksam hund som hittar kommando orden i hela meningar. Vill man att en hund ska vara uppmärksam så kan man ge kommandon väldigt tyst, då hunden måste koncentrera sig på att höra vad matte/husse säger. Det är en variant.

Vill man göra det snäppet svårare så lägger man in kommandoorden i hela meningar och då tror folk att hunden förstår hela meningen. :D Smart va! :p
 
Ni har nog kommit längre än paret jag hälsade på.
Hon försökte träna lydnad med dessa meningar. Frustrerande.

Inte ett dugg konsekvent och hundkraken var helstressad.
 
Mina hundar lyssnar också till hela meningar, men det betyder inte att de förstår hela meningarna. Snarare som KaZa skrev, så lyssnar de efter ord de känner igen (kommandoord).
"Nu får du komma, nu ska vi GÅ UT".
""Vad trångt det är, kan du inte FLYTTA PÅ DIG"
"Nu fryser jag, ska vi inte ta och GÅ IN"

Mina hundar är inga språkvetare, de är bara uppmärksamma! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 585
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp