Bukefalos 28 år!

Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Jag ville inte para min tik med en chihuahua och hanhundens ägare ville absolut inte para honom med min hund. Han har väldigt fin stam och ska förhoppningsvis användas till avel i framtiden. Hon ställer ut honom med goda resultat och hon säger att om det blir några valpar får det inte komma ut att han är pappa till dem. Varför skulle vi planera att para dem under såna omständigheter?!

Finns betydligt värre blandras kullar, så Papillon/vava tycker jag inte är så mycket att hetsa upp sig över.
De är små båda och ganska lika i typ.
Tror det kan bli riktigt söta valpar av det hela.
Sedan är det en annan sak att jag tycker att av andra orsaker, så hade det varit bättre med en abortspruta på tiken.

Men förstår inte alls hanhunds ägaren i det här fallet, som SKK medlem får man inte SÄLJA blandraser (risk för uteslutning) men det är aldrig hanhunds ägaren som räknas som uppfödare till kullen utan alltid tikägaren.
Och det är tik ägaren som säljer/skriver på köpe kontraktet,
Så med andra ord är det du som står för hela ansvaret, inte hanhunds ägaren. och för henne saknar det betydelse ur den synvinkeln att kullen föds.

Så om du har reg kennelnamn får du inte sälja blandras däremot skänka bort (går att få dispens, men då måste du kontakta SKK och förklara varför du inte ger en spruta)
 
Sv: Min hund har parat sig.

Jag tycker inte heller att blandningen är så hemsk men jag hade hellre parat henne med en papillon om jag hade planerat nån parning. Ägaren till hanhunden är väldigt seriös och har stora planer för sin hanhund och vill av den anledningen inte att det kommer ut att den "använts" i blandrasavel.

Jag skrev det för att förstärka att parningen inte var planerad vilket någon påstod att den visst var.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Fast hanhundsägaren har upplåtit sin hane till avel o borde därför bli utesluten u r SKK, skulle inte vara första gången.

mvh
 
Sv: Min hund har parat sig.

Oavsett vad DU tror så var det en olycka. Jag har INTE planerat nån blandraskull. Jag ville inte para min tik med en chihuahua och hanhundens ägare ville absolut inte para honom med min hund. Han har väldigt fin stam och ska förhoppningsvis användas till avel i framtiden. Hon ställer ut honom med goda resultat och hon säger att om det blir några valpar får det inte komma ut att han är pappa till dem. Varför skulle vi planera att para dem under såna omständigheter?!


Fast pengar vill hon ha :mad: Men du ska inte få säga vem som är pappan?
Ja hon verkar lite pengagirig tycker jag :D
 
Sv: Min hund har parat sig.

Jag tycker inte heller att blandningen är så hemsk men jag hade hellre parat henne med en papillon om jag hade planerat nån parning. Ägaren till hanhunden är väldigt seriös och har stora planer för sin hanhund och vill av den anledningen inte att det kommer ut att den "använts" i blandrasavel.

Jag skrev det för att förstärka att parningen inte var planerad vilket någon påstod att den visst var.


Om det nu är så här du tänker, så förstår inte jag varför du inte vill ge en abortspruta.
Fast du inte vill diskutera det, så är jag ändå nyfiken på varför du inte vill det? Vad är det som gör att du är så emot en a-spruta?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Visst var det du som skulle sälja en hane? Hur gick det med det sen :)
 
Sv: Min hund har parat sig.

Din hund har haft 4 kullar om det inte även finns blandkullar. Du tycker inte det räcker?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Din hund har haft 4 kullar om det inte även finns blandkullar. Du tycker inte det räcker?

Hunden är 6 år, hade senaste kullen för 2 år sedan, och har hunnit med 4 reggade kullar enligt uppgift. Det betyder antigen att hon startade tidigt eller har haft kullarna så absolut tätt det över huvud taget går.

Varför ska tiken behöva föda ännu en kull bara för att ägarna har noll koll? När det nu för tiden finns bra preparat för att avbryta? Jag förstår inte hur man resonerar!

Jag har aldrig haft mer än ett språng på mina tikar, och inte har de fått några små kullar för det. Är det rätt dag så tar ett språng lika bra som flera.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Så bara för att jag inte visste att min tik löpte har jag ingen kunskap om detta? Jag vet mycket väl hur tikar beter sig när de löper men det närktes inte alls på denna. Det borde vara hennes andra löp sen jag köpte henne och jag märkte inget förra heller. Jag har kollat efter symptom men det finns inga. Hon blöder inte och hon beter sig precis som hon brukar.
Du säger emot dig själv här. Du säger att det är hennes andra löp nu, men att du inte märkte av hennes förra ??? Hur vet du då att det är hennes andra löp nu ?

Hoppas både din tik och hanen är testade för de sjukdomar som finns i respektive raser, annars är det väldigt oseriöst att låta valparna födas.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Hunden är 6 år, hade senaste kullen för 2 år sedan, och har hunnit med 4 reggade kullar enligt uppgift. Det betyder antigen att hon startade tidigt eller har haft kullarna så absolut tätt det över huvud taget går.

Varför ska tiken behöva föda ännu en kull bara för att ägarna har noll koll? När det nu för tiden finns bra preparat för att avbryta? Jag förstår inte hur man resonerar!

Jag har aldrig haft mer än ett språng på mina tikar, och inte har de fått några små kullar för det. Är det rätt dag så tar ett språng lika bra som flera.

Jag instämmer med dig. Tiken har fått fyra kullar, dvs en kull om året sedan hon var två år. Vore det inte skönt för henne att få slippa en femte kull?

Jag hade aldrig låtit min tik gå igenom ytterligare en dräktighet om jag visste att hon redan var så hårt utnyttjad i aveln.

Mina föräldrars hund fick en abortspruta eftersom vi trodde att hon blivit tjuvparad av en grannhund. Ingen hade sett något, men vi visste att hundarna hade träffats och hon hade dreggel på ryggen. Det fungerade hur bra som helst.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Du säger emot dig själv här. Du säger att det är hennes andra löp nu, men att du inte märkte av hennes förra ??? Hur vet du då att det är hennes andra löp nu ?

Hoppas både din tik och hanen är testade för de sjukdomar som finns i respektive raser, annars är det väldigt oseriöst att låta valparna födas.

Nej, jag säger att det BORDE vara hennes andra löp nu.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Han har väldigt fin stam och ska förhoppningsvis användas till avel i framtiden. Hon ställer ut honom med goda resultat och hon säger att om det blir några valpar får det inte komma ut att han är pappa till dem. Varför skulle vi planera att para dem under såna omständigheter?!

Har hon det minsta lilla vett, så skriver hon ett utförligt brev till SKK där hon talar om att hennes hane har parat en tik av annan ras, att det var en tjuvparning och att tikägaren vägrar spruta tiken.

På det viset får hon på sin höjd en tillsägelse att ha bättre koll på hanen när han är med tikar.

Om någon annan däremot anmäler det hela riskerar hon att bli utesluten och får då inte tävla eller använda hanen i avel och tro mig: Sådant där kommer fram förr eller senare och biter de oärliga i rumpan rejält!
 
Sv: Min hund har parat sig.

Inte för att jag försvarar den här typen av "avel" men korsningen har alla förutsättningar att bli friskare än hunden på din avatar.
PL
 
Sv: Min hund har parat sig.

Sträcker sig verkligen SKKs diktatoriska fasoner så långt som till att utesluta en enskild medlem för att dennes hanhund gett en blandraskull? Att kennelägare uteslius för blandrasavel är däremot förståeligt.
PL
 
Sv: Min hund har parat sig.

Jag hade kasterat tiken så slipper det hända igen om hon nu har tysta löp jämnt...
 
Sv: Min hund har parat sig.

*knapplån*
TS:
Men om hon nu haft 4 kullar redan hur kan du då inte veta när hennes löpperioder är? Om du inte ägde henne under den tiden måste du väl ha frågat uppfödaren om när hennes löp brukar inträffa (eftersom hon redan haft ett tyst löp tidigare och för att undvika sådana problem som du sitter i nu)?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Sträcker sig verkligen SKKs diktatoriska fasoner så långt som till att utesluta en enskild medlem för att dennes hanhund gett en blandraskull? Att kennelägare uteslius för blandrasavel är däremot förståeligt.
PL

Jag skrev att hanhundsägaren riskerar uteslutning om denne kniper näbb nu och det i ett senare skede är någon som anmäler det hela och då upplyser om det som framgått här. Dvs att hanhundsägaren har velat tysta ner det hela.

Likaså skrev jag att det på sin höjd blir en tillsägelse att ha bättre koll på hanen i närheten av tikar om hon är ärlig och talar om det själv nu.

Läs om, läs rätt!
 
Sv: Min hund har parat sig.

*knapplån*
TS:
Men om hon nu haft 4 kullar redan hur kan du då inte veta när hennes löpperioder är? Om du inte ägde henne under den tiden måste du väl ha frågat uppfödaren om när hennes löp brukar inträffa (eftersom hon redan haft ett tyst löp tidigare och för att undvika sådana problem som du sitter i nu)?

Jag ägde inte henne då hon fick valpar innan. Och jag visste inte att hon hade ett tyst löp och har inte frågar uppfödaren om när hon brukar löpa. Jag trodde att det alltid märktes när de löpte och att hon helt enkelt hade längre mellan sina löp än normalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 706
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 215
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 342
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp