Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Om tiken är en jättebra avelstik så hade förra ägaren inte slutat nu när det finns en kull kvar. Det är få uppfödare som inte maxar ut sina tikar.

Hur blir det med inavelsprocenten då? Eller får man det att gå ihop eftersom det rör sig om en ras med väldigt många individer?
För jag vet att inom "min ras" är det inte vanligt att man tar mer än 2 kullar på en tik. Någon enstaka gång har jag sett 3 kullar/tik men det är inte vanligt. Dock rör det sig om en ras där man räknar med att det finns ca 1000 individer i Sverige.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det är därför jag tycker de borde kastrera tiken, då slipper de både livmordersinflammationer, valpar och tysta löp som kan leda till fler tjuvparningar...

Jag instämmer med dig. Den största "boven" i detta drama borde vara förra ägaren som inte såg till att operera bort livmodern innan omplaceringen. Det fråntar inte TS ansvar, men hade givetvis gjort att denna situation inte ens av misstag hade uppkommit.

Nu *KL*:

Eftersom jag känner mig indirekt berörd av Humilibumlans kritik mot dem som antar att TS vill tjäna pengar så vill jag göra ett klarläggande.

Jag delar inte med mig av en åsikt som är helt ogrundad. Det räcker att vara begåvad med lite allmän källkritik för att förstå att det i denna historia ligger en hund begraven.

Det är inte så svårt att förstå att källan till denna tråd har ekonomiska motiv eller tycker att det vore kul med valpar. Det är möjligt att jag har fel, men tillfälligheterna är för många och för uppenbara för att denna historia skall hålla som "olyckshändelse".

Vidare är argumentet "religiösa skäl mot abort" förkastligt eftersom de flesta religioner för det första accepterar abort i ett sekulärt samhälle, vidare accepteras alltid abort om det finns risk för moderns liv. Nu talar vi dessutom om människor, så TS religiösa övertygelse behöver inte alls vara applicerbar på djur.

Jag har dessutom svårt att tro att en mycket religiös människa med fundamentalistisk anti-abortövertygelse skulle välja en så lättklädd avatar som TS har. Ytterligare ett "hål" i källans trovärdighet helt enkelt... :angel:

Humelibumlan;

Du är inte lite fräck du! Å ena sidan erkänner du ogenerat att du inte är det minsta insatt, å andra sidan anser du att du kan få kritisera andras kommentarer till den uppkomna situationen.

Hur kan du över huvud taget bedöma om reaktionerna på TS tråd är relevanta eller ej?

Och vad menar du konkret med att "råda vidare" om inte TS accepterar de kloka synpunkter som framkommit? Resonerar du på samma sätt när du är hos doktorn om han/hon händelsevis skulle säga något du inte gillar, vill du att han/hon då skall hitta på något annat som låter bättre? Exempelvis om du är ordinerad strikt vila, men inte gillar det - då skall han/hon säga att det går bra att träna som vanligt?

Ramona;

De seriösa uppfödare jag känner tar maximalt tre kullar på en tik. Ofta anser man dessutom att det är tillräckligt för genpoolen. Det finns inget självändamål i att ha många avkommor från bara en och samma tik eller hane. De som avlar på samma tik och hane flera gånger är dessutom ofta ifrågasatta eftersom avelsarbetet (om man är intresserad av rasen och inte endast av valpförsäljning) syftar till att bredda avelsbasen och upprätthålla en viss kvalité.

Jag anser dessutom att SKKs riktilinjer, Frankrikes avelspolicies etc är dåliga argument eftersom det aldrig, aldrig, aldrig är ett "brott" att vara generös mot sin hund.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Svar på flera utav dina inlägg i tråden.
För mig är en kull planerad om man inte sprutar tiken. Punkt.
För mig luktar det gulliga valpar o pengakåthet att man inte sptutar tiken.
En avelstik som säljs, utan att det är specifiserat betraktar jag som pensionerad från avel.
Tycker ha för mig det stod ganska tidigt i tråden att någon större penga förtjäns skulle det inte bli? Det kostar antagligen mer än det smakar?

TS säger sig ha pengar, men h*n har ljugit om så mycket annat så varför skulle någon tro på det?
Vad ljuger TS om?

Du skriver att TS är villig att lära sig, har jag inte sett skymten av i denna tråden.
I första inlägget fanns väl en hel del frågor?

Du skriver att du inte kan något om avel, ändå försvarar du TS med näbbar o klor o idiotförklarar alla som inte ställer upp o stryker TS medhårs o ställer upp med all sin erfarenhet o hjälper en person som uppenbarligen inte är öppen för något annat än valpar.
Jag är betydligt otrevligare när jag idiotförklarar någon och jag tycker ingen är idiot, däremot tycker jag tonen är låg o upprepade påhopp som fick TS lämna tråden..
Jag undrade till vilken nytta?

Varför skulle seriösa uppfödare som gått uppfödarutbildning o som värnar om sina raser ställa upp o stötta en buskuppfödare?
Fö kan man inte lära ut sånt på ett forum, det krävs utbildning o erfarenhet, TS har ingetdera av det.
Nej, varför skall dem som vet mer gå råd?:grin:
Jag tror inte de frågor TS ställer är särkillt svåra att besvara och förhoppningsvis finns det andra människor med annan inställning som kan hjälpa TS o hennes tik..


Vill TS ha hjälp får hon väl vända sig till tikens förra ägare, den som hade henne i avel o se om hon får något stöd därifrån, jag tänker då inte hjälpa någon som jag anser gör helt fel o av helt befängda orsaker.
Det fet markerade är ju ett bra råd.
Resten mest trist inställning som jag hoppas inte är utmärkande för hundvärlden eftersom det enbart drabbar hundarna..
 
Sv: Min hund har parat sig.

Humelibumlan;

Du är inte lite fräck du! Å ena sidan erkänner du ogenerat att du inte är det minsta insatt, å andra sidan anser du att du kan få kritisera andras kommentarer till den uppkomna situationen.

Hur kan du över huvud taget bedöma om reaktionerna på TS tråd är relevanta eller ej?

Och vad menar du konkret med att "råda vidare" om inte TS accepterar de kloka synpunkter som framkommit? Resonerar du på samma sätt när du är hos doktorn om han/hon händelsevis skulle säga något du inte gillar, vill du att han/hon då skall hitta på något annat som låter bättre? Exempelvis om du är ordinerad strikt vila, men inte gillar det - då skall han/hon säga att det går bra att träna som vanligt?
Varför behöver man vara insatt i avel för att anse att vissa kommentarer är helt ovidkommande och onödiga?
Till vilken nytta får ts höra att vissa tror det visst var planerat?
Att hon inte borde lämnat tiken utan uppsikt med hanen?
Att hon borde sett dolda löp?

Hon står ju inför ett fullbordat faktum, och eftersom hon inte ville ha valpar så vet hon väl redan det som folk trampar ner henne för?
Och det spelar ju ingen som helst roll nu om hon planerade eller inte.

Varför skulle jag vilja att doktorn hitta på något annat, kommer jag dit med ett fullbordat faktum jag vill ha hjälp med så förutsätter jag att han hjälper mig med det och råder mig utifrån det.
Inte föreläser om vad jag borde gjort tidigare för att undvika min situation i flera timmar, utan talar om vad jag ska/kan göra i den situation jag befinner mig i...
Börjar han tala om vad han tror om mig, vara otrevlig och dryg, skulle jag gå därifrån o söka hjälp någon annanstans.
Ordinerar han mig 100% vila och det inte funkar för mig som ensamstående mamma, skulle jag be om mer information och råd utifrån min situation för att lösa den på bästa sätt..

Rent kontret är väl som Vallhund skrev:
Kontakta uppfödaren som använt hunden till avel i första hand, h*n vet ju det mesta om hunden o tidigare födslar o kullar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Jag har dessutom svårt att tro att en mycket religiös människa med fundamentalistisk anti-abortövertygelse skulle välja en så lättklädd avatar som TS har. Ytterligare ett "hål" i källans trovärdighet helt enkelt... :angel:

Iiih, jag har tänkt på just det där väldigt länge men hållt käften för att inte riskera att få någon Buke-maffia på mig, men det var ju skönt att se att det inte bara var jag som hajja till.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Man får lätt den uppfattningen att du tycker det är helt ok att någon helt okunnig i ämnet sätter "oplanerade" djur till världen utan att ha ens baskunskaper kunskaper i vare sig avel, genetik, uppfödning etc.

Det är ett enormt ansvar man tar på sig när man blir uppfödare och man ska ju också helst finnas till hands för sina köpare under djurets liv, för att ge råd, vara en källa till kunskap om den ras man fött upp etc.

Att ge en spruta någon dag efter en tjuvparningen aborterar ingenting, eftersom det inte finns något att abortera, så argument som att en religion inte tillåter abort är icke argument tycker jag.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Man får lätt den uppfattningen att du tycker det är helt ok att någon helt okunnig i ämnet sätter "oplanerade" djur till världen utan att ha ens baskunskaper kunskaper i vare sig avel, genetik, uppfödning etc.

Det är ett enormt ansvar man tar på sig när man blir uppfödare och man ska ju också helst finnas till hands för sina köpare under djurets liv, för att ge råd, vara en källa till kunskap om den ras man fött upp etc.

Att ge en spruta någon dag efter en tjuvparningen aborterar ingenting, eftersom det inte finns något att abortera, så argument som att en religion inte tillåter abort är icke argument tycker jag.

Nej, jag har sagt att jag inte försvarar TS beslut och jag har en absolut stenhård syn på avel oavsett art.

Däremot frågar jag vad nyttan är inför ett fullbordat faktum där TS vägrar ta bort valparna, ska man då råda vidare för tikens skull eller ska man tala om för TS att hon är en stor idiot och hoppas det går åt fanders, för man vill inte råda någon som buskavlar?

Sen kan man ju hoppas tiken inte tog sig, tycka att argumnentet mot sprutan inte håller, tro det var planerat, tycka TS slarvat med koll o kontroll.
Men det ändrar ju inget om TS bestämt sig.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Tycker ha för mig det stod ganska tidigt i tråden att någon större penga förtjäns skulle det inte bli? Det kostar antagligen mer än det smakar?

Ja det var väl TS som skrev det....?

I första inlägget fanns väl en hel del frågor?

Hur många svar tog TS till sig...?

Resten mest trist inställning som jag hoppas inte är utmärkande för hundvärlden eftersom det enbart drabbar hundarna..

Att stötta "oplanerad blandrasavel" drabbar definitivt enbart hundarna.

Jag vill inte uttalat mig om TS motiv till detta men kan erkänna att det även för mig börjar lukta "söta valpar kommer snart".

Sen undrar jag, fråga ställd till TS, har du tagit kontakt med hundens tidigare ägare? Har du tagit reda på hur de tidigare valpningarna gått till? (Se Ramonas senaste inlägg).
 
Sv: Min hund har parat sig.

:bow::bow:Har med fått smaka på den S.K. hundeliten här på buke :mad:

tycker det verkar vara en del som har svårt att läsa .
och vilka anklagelser de delar ut :(
TS skrev när hon startade tråden att hon inte skulle ta abortspruta ÄNDÅ tjatar alla om det istället för att komma med de svar TS ville ha


Din tik kommer säkert fixa det här för hon har ju gjort det förut .
vilket jag ser som en fördel inte nackdel .
Men kolla upp henne så du säkert vet att det finns några valpar alls .
annars är det ju inget att oroa sej för .
Vad då stötta blandras avel ?? en olycka händer faktiskt !!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund har parat sig.

Däremot frågar jag vad nyttan är inför ett fullbordat faktum där TS vägrar ta bort valparna, ska man då råda vidare för tikens skull eller ska man tala om för TS att hon är en stor idiot och hoppas det går åt fanders, för man vill inte råda någon som buskavlar?

Nu är du riktigt genomlöjlig... VEM har skrivit att man hoppas det går åt fanders?!! ALLA här hoppas givetvis, för tikens skull, att allt går bra - inget snack om saken! :mad: Det HÄR är vad jag kallar Buke i ett nötskal, överdriv och förstora till fåniga proportioner om du börjar få slut på argument.

Och fullbordat faktum är det INTE än. Det går fortfarande att spruta tiken och där önskade jag att TS hellre lyssnade på erfarna hunduppfödare än tar beslutet baserat på "religiösa skäl". Att man är emot abort förstår jag, även på hund. Men än så länge (om inte tjuvparningen ägde rum för länge sedan) finns inget annat än små celler att "abortera". Det är snarare en förebyggande åtgärd för att inga foster ska växa till. (Om jag förstått mig rätt, korrigera mig gärna annars.)
 
Sv: Min hund har parat sig.

Din tik kommer säkert fixa det här för hon har ju gjort det förut .
vilket jag ser som en fördel inte nackdel .

Och om hon gjorde det genom att behöva snittas...? Ingen vet, TS vet inte. Då riskerar både tik och valpar att dö.

Jag antar att du inte heller fick de svar du ville ha på dina frågor.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Ja det var väl TS som skrev det....?



Hur många svar tog TS till sig...?



Att stötta "oplanerad blandrasavel" drabbar definitivt enbart hundarna.

Jag vill inte uttalat mig om TS motiv till detta men kan erkänna att det även för mig börjar lukta "söta valpar kommer snart".

Sen undrar jag, fråga ställd till TS, har du tagit kontakt med hundens tidigare ägare? Har du tagit reda på hur de tidigare valpningarna gått till? (Se Ramonas senaste inlägg).

Hur ska jag kunna veta vad hon tagit till sig eller inte? Jag är inte TS..
Men i inlägg 20 tackar hon för de råd hon fått, så jag antar hon tagit dem till sig?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Nu är du riktigt genomlöjlig... VEM har skrivit att man hoppas det går åt fanders?!! ALLA här hoppas givetvis, för tikens skull, att allt går bra - inget snack om saken! :mad: Det HÄR är vad jag kallar Buke i ett nötskal, överdriv och förstora till fåniga proportioner om du börjar få slut på argument.

Och fullbordat faktum är det INTE än. Det går fortfarande att spruta tiken och där önskade jag att TS hellre lyssnade på erfarna hunduppfödare än tar beslutet baserat på "religiösa skäl". Att man är emot abort förstår jag, även på hund. Men än så länge (om inte tjuvparningen ägde rum för länge sedan) finns inget annat än små celler att "abortera". Det är snarare en förebyggande åtgärd för att inga foster ska växa till. (Om jag förstått mig rätt, korrigera mig gärna annars.)

Absolut, du har helt rätt, det lät inte så bra. Jag ber om ursäkt! :o
Jag menade inte att någon hoppas det går åt fanders, utan ställde mig frågande till nyttan i att inte råda ifrån situationen även om man tycker att TS skulle göra på ett annat sätt. För det drabbar ju hunden om det går fel.
Lite av ett moraliskt dilemma kanske?

Fullbordat faktum är det ju i o m att TS vägrar spruta..
TS har gett 2 argument till varför hon inte vill ge sprutan.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Nej, i det inlägg du syftar på tackade TS för svar i från två andra inlägg. Resten ignorerades.

Det är inte bara TS som läser, kanske finns andra som vill att deras "söta lilla tik ska få leka med grannens hanhund".
 
Sv: Min hund har parat sig.

Då gjorde hon det och fixade det eller hur :D

de flesta hundar föds faktiskt utan snitt :o

man har rätt att säga nej till abortspruta med vilken anledning man vill .
Det har ingen med att göra egentligen.

SKK har en gräns 5 kullar innan 7 års ålder på tiken efter vad jag läst här innan i tråden -hon klarar den gränsen med
Så jag bara undrar varför så många målar :devil: på väggen

stjälper istället för hjälper .

Jag är inte för blandras avel ,men olyckor händer faktiskt .
Varsågoda och ifråga sätt min erfarenhet nu , det verkar ni bra på :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund har parat sig.

Du behöver inte vara sarkastisk.

Läste du inte Ramonas senaste inlägg? Gör det i så fall. Jag vet att de flesta hundar föds utan snitt, men om jag har en tik som redan snittats en eller två gånger så skulle det definitivt påverka mitt val om att låta den få en kull till. Jag vill hellre ha tiken kvar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Ja, olyckor kan hända men har man något vett i skallen så abortsprutar eller kastrerar man. Att chansa med valpar är inte rätt vare sig mot tiken eller framtida valpköpare.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Nej, i det inlägg du syftar på tackade TS för svar i från två andra inlägg. Resten ignorerades.

Det är inte bara TS som läser, kanske finns andra som vill att deras "söta lilla tik ska få leka med grannens hanhund".

Ignorerar hon?
Jag tycker hon besvarat de flesta frågor om både varför hon inte vill ta abortsprutan, varför hon inte visste att hunden löpte, att hon hade tagit renras om hon ville ha valpar och hur det kunde komma sig att hundarna lekte utan uppsikt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 603
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp