Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Men du säger ju å ena sidan själv att du inte kan något om hundavel, då kanske du heller inte förstår varför folk reagerar så starkt och blir upprörda?

Fast det är ju inte riktigt det jag reagerar på heller, utan snarare att tala om att man tror det är planerat, ifrågasätta motiven, ifrågasätta ägaren för hon lät en tik leka med en hane osv..
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det kan vara det bästa för hunden, om man lyckas övertyga TS om att abortspruta är ett bättre alternativ (vilket de festa faktskt tycker, inte för att blandningen är konstig eller för att "man inte borde föda upp dessa valpar", utan för tikens skull eftersom att hon fått så pass många kullar och att valpning alltid innebär en risk)

Ja, det står på sidan 1..
Men TS är fortfarande besluten att hon ska ha valparna om tiken är dräktig och hon vet nu risker, kostnader osv, så att upprepa samma råd i olika tonarter hjälper ju knappast vad det verkar.
Utan då bör man kanske gå vidare o råda vidare.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Helt sant, det är inte upp till någon att ifråga sätta hennes motiv eller hur det skedde, det skapar bara dålig stämning utan att föra diskussionen framåt!



Men herregud, driver du med oss eller är du seriös? Här kan du försvarar att någon låter sin personliga övertygelse påverka andras hälsa negativt?

De beslut vi fattar gällande våra djur får aldrig vara för våran egen skull, djurets välbefinnande måste, alltid, finnas i första rummet...!
Personliga övertygelsen?
Vet alla här att tiken kommer fara väldigt illa av att få en 5e kull? Eller är det den personlinga övertygelsen som gör att man rekommenderar att inte riskera?
Jag tyckte mig läsa tidigare i tråden att det va just 5 kullar som var max, men jag kanske läste fel?

Nu verkar ju TS tillräckligt intresserad för att söka svar på sina frågor även på andra ställen, men var i ligger nyttan att gå på någon så hårt att de väljer lämna tråden för de inte får svar på sina frågor och därmed ev. riskera att det sker olyckligheter eftersom TS inte fått svar på de frågor hon har? Vad hjälper det då djuret i fråga?

Nu menar jag inte att buke är den enda info källan o TS bör självklart följa råden att både läsa böcker o kontakta duktiga uppfödare vana vid just hennes ras.

TS har ju fått med sig att rekomendationen är abortspruta o sagt nej, då är det väl bara att råda vidare eller lämna tråden, argumenten om varför abort bör göras ligger ju redan i tråden.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Att ge sprutan direkt efter parning när det inte ens existerar emryon än är knappast = abort, så det argumentet är icke-existerande :cool:
 
Sv: Min hund har parat sig.

Personliga övertygelsen?
Vet alla här att tiken kommer fara väldigt illa av att få en 5e kull? Eller är det den personlinga övertygelsen som gör att man rekommenderar att inte riskera?
Jag tyckte mig läsa tidigare i tråden att det va just 5 kullar som var max, men jag kanske läste fel?

Yupp, här har TS genom personlig övertygelse redan uteslutit abortspruta som ett alternativ, utan istället är beredd att låta flera individers liv skadas. Frågor?

Det finns väldigt få saker i livet där sannolikheten att det kommer inträffa är antagligen 0% eller 100%, så ett absolut svar går inte att ge. Men att förneka att desto äldre tiken är, desto större risk för komplikationer känns väldigt oansvarigt. För att illustera detta något bättre: enligt SKK's grundregler om uppfödaretik skall: "...att för tik som fyllt 7 år skall veterinärintyg, som utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder för dräktighet föreligger, kunna uppvisas. Intyget skall vara utfärdat före parningen"

Nu verkar ju TS tillräckligt intresserad för att söka svar på sina frågor även på andra ställen, men var i ligger nyttan att gå på någon så hårt att de väljer lämna tråden för de inte får svar på sina frågor och därmed ev. riskera att det sker olyckligheter eftersom TS inte fått svar på de frågor hon har? Vad hjälper det då djuret i fråga?

Jag har jobbat för mycket med utbildning för att inte ha lärt mig att när du står tyst så både accepterar du och kan även uppmuntra ett felaktigt handlande.

TS har ju fått med sig att rekomendationen är abortspruta o sagt nej, då är det väl bara att råda vidare eller lämna tråden, argumenten om varför abort bör göras ligger ju redan i tråden.

Mina argument låg inte i tråden redan!


Nu skall jag iväg till jobbet, men du får gärna fundera ut ett argument varför TS reliösa övertygelse skall väga tyngre än hundens hälsa.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Yupp, här har TS genom personlig övertygelse redan uteslutit abortspruta som ett alternativ, utan istället är beredd att låta flera individers liv skadas. Frågor?
Men faktum är ju att all avel i sig innebär en risk, vilket vi aldrig kommer ifrån.
TS har bestämt att hon inte vill ge tiken en abortspruta, det finns ju inte så mycket mer att säga.
Vi kan tycka det är fel, det vet hon ju nu.
Frågan är ju då om det hjälper tiken att driva TS från tråden genom att vara otrevlig?
Har man nya argumnet för abortspruta som inte finns i tråden, så kan de så klart skrivas men det jag reagerade emot var tonen hos flera.

Det finns väldigt få saker i livet där sannolikheten att det kommer inträffa är antagligen 0% eller 100%, så ett absolut svar går inte att ge. Men att förneka att desto äldre tiken är, desto större risk för komplikationer känns väldigt oansvarigt. För att illustera detta något bättre: enligt SKK's grundregler om uppfödaretik skall: "...att för tik som fyllt 7 år skall veterinärintyg, som utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder för dräktighet föreligger, kunna uppvisas. Intyget skall vara utfärdat före parningen"
Men vem har förnekat något?
Tiken är 6 år och har fått 4 kullar tidigare.
Och har jag fattat det rätt så är rekommendationen ej äldre än 7 år och ej fler än 5 kullar?

Jag har jobbat för mycket med utbildning för att inte ha lärt mig att när du står tyst så både accepterar du och kan även uppmuntra ett felaktigt handlande.
Ja visst, men vad vinner man på att fortsätta om TS nu bestämt sig?
Vill man hjälpa tiken så är väl inte vägen att fortsätta tjata om samma sak eftersom det enbart vänder ägaren emot dig?
Vad blir målet då?
Glädjen att få säga : Vad var det vi sa? När det gått åt fanders?
Eller hjälpa ts vara så förberedd det bara går för tikens skull? Trots att man anser att TS gör fel val.

Mina argument låg inte i tråden redan!
Har du nya kan du ju ta dem, kanske övertygar de ts?

Nu skall jag iväg till jobbet, men du får gärna fundera ut ett argument varför TS reliösa övertygelse skall väga tyngre än hundens hälsa.
Varför ska jag fundera över det?

Jag är som jag sa inte tillräckligt insatt o kunnig om hundavel att varken ge råd eller ha en direkt åsikt, men eftersom jag läst tråden så verkar det ju vara bäst för tiken att få sprutan och jag försvarar inte TS val.
Men jag ser inte nyttan i att driva bort TS, för det hjälper knappast tiken eftersom den tydligen inte kommer få någon spruta..
Så då borde ju frågan vara
Varför inte hjälpa till i den situation man står inför?

Ingen av oss kan ju tvinga TS till att ge en abortspruta.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Fast det är ju inte riktigt det jag reagerar på heller, utan snarare att tala om att man tror det är planerat, ifrågasätta motiven, ifrågasätta ägaren för hon lät en tik leka med en hane osv..

Man kan naturligtvis inte begära att en person ska vara ödmjuk och lyssna till dom som kan och är insatta i avel (inkluderar INTE mig själv i den skaran) samt tänka på vad som är bäst för hunden. Jag ser att de flesta utan det minsta "dåliga" ton sakligt framföra sin åsikt, och ja, i vissa fall utveckla eller upprepa den. Bara för att hon i sina första inlägg skriver att hon inte tänker ge abortspruta betyder det inte att man inte kan få "hoppas" att hon ångrar sig. Än en gång handlar det inte heller om raserna som parats, utan tikens situation.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Man kan naturligtvis inte begära att en person ska vara ödmjuk och lyssna till dom som kan och är insatta i avel (inkluderar INTE mig själv i den skaran) samt tänka på vad som är bäst för hunden. Jag ser att de flesta utan det minsta "dåliga" ton sakligt framföra sin åsikt, och ja, i vissa fall utveckla eller upprepa den. Bara för att hon i sina första inlägg skriver att hon inte tänker ge abortspruta betyder det inte att man inte kan få "hoppas" att hon ångrar sig. Än en gång handlar det inte heller om raserna som parats, utan tikens situation.

Ja?
Därför är det helt onödigt med påhopp om att man minsan tror det var planerat, att man tror att man gör det för att tjäna pengar för det är små o populära raser..
Vilket ju är det jag berättar att jag reagerade på i det inlägg du citerar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Ja visst, men vad vinner man på att fortsätta om TS nu bestämt sig?
Vill man hjälpa tiken så är väl inte vägen att fortsätta tjata om samma sak eftersom det enbart vänder ägaren emot dig?
Vad blir målet då?
Glädjen att få säga : Vad var det vi sa? När det gått åt fanders?
Eller hjälpa ts vara så förberedd det bara går för tikens skull? Trots att man anser att TS gör fel val.




Jag är som jag sa inte tillräckligt insatt o kunnig om hundavel att varken ge råd eller ha en direkt åsikt, men eftersom jag läst tråden så verkar det ju vara bäst för tiken att få sprutan och jag försvarar inte TS val.
Men jag ser inte nyttan i att driva bort TS, för det hjälper knappast tiken eftersom den tydligen inte kommer få någon spruta..
Så då borde ju frågan vara
Varför inte hjälpa till i den situation man står inför?

Ingen av oss kan ju tvinga TS till att ge en abortspruta.

Jag är helt frågande till TS handlande men måste ge dig en poäng, och en eloge för att du argumenterar så lugnt. :) Nu har det stötts & blötts och det vore ju kanon att ge lite råd åxå (som det att kolla om tiken snittats! viktigt!) som TS kan ha användning för så att djuret inte utsätts för (ännu mer) onödigt lidande.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Tack :)

Jag måste få undra lite nu, har läst lite mer i tråden och undrar vart detta förutsättande av lidande tiken kommer in?

Så här skriver Ramona, som jag förstått själv är uppfödare av rasen eller liknande ras och kunnig inom området:
4 kullar är mycket, men det är absolut inte för många. Enligt SKKs regler får man ta 5 st kullar på sin tik. Så TS gör ingenting fel i att hon tar en kull på sin tik. Att tiken är 6 år ser jag heller inte som ett problem. Visst, hade det varit första gången så hade det varit en annan sak med en så liten ras, men nu har tiken redan haft flera kullar.

Att flera verkar tycka att 5 kullar är för mycket är ju en sak, men ändå har skk regler och jag antar de är för djurets skull och baserade på kunskap?
Så jag antar att 5 kullar är ok för en frisk o sund tik, även om vissa anser det vara för många, så gissar jag att det även finns de som tycker det är helt ok.

Att det finns risk för snitt har jag förstått, men det verkar det ju göra "alltid" och är inget som behöver ske just denna tik av någon speciell orsak, eller?

TS har pengar om det skulle behövas, intresse att lära sig och förhoppningsvis förstånd nog att hitta rätt köpare till ev. valpar.
Och att det är blandras mellan just dessa raser innebär inget lidande för tiken, eller?

Så egentligen följer allt enligt "reglerna" både antalet kullar och tikens ålder, så varför förutsätter vi att det är ett lidande?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Så egentligen följer allt enligt "reglerna" både antalet kullar och tikens ålder, så varför förutsätter vi att det är ett lidande?
Ja, det är frågan varför det blev en sådan hysteri. Men jag kan förstå vad det kommer ifrån, det finns en anledning till att uppfödaren som hade tiken innan har slutat avla på sin tik trots att hon har en kull kvar. Många av uppfödarna när det gäller små hundar som chihuahua och papillon lever på sina uppfödningar, även om de inte gillar att berätta det. Sen kostar det en djävla massa att åka land och rike runt och ställa ut, vilket innebär att man behöver en inkomst.

Om tiken är en jättebra avelstik så hade förra ägaren inte slutat nu när det finns en kull kvar. Det är få uppfödare som inte maxar ut sina tikar. Och det var ett dj-vla skitsnack från de uppfödare som sitter i denna tråden och säger att det är alldeles för mycket för en tik att få 4 st kullar. I Sverige har vi 5 st kullar per tik, på Irland har man 6 st kullar på en tik och i Frankrike har man 7 st kullar på en tik. Så det är nog inte sådär jättefarligt att ta 4 st kullar på en tik som är frisk och har lätta förlossningar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

En tik av normalt sund ras som är snittad och paras en andra gång, vad för svårigheter kan uppstå??
Det är inte helt ovanligt att tikar som redan snittats en gång behöver snittas igen. Det är inte alls så ovanligt som man vill tro på små raser att tex urinblåsan växer ihop med livmodern i ärret som blev efter första snittet, vilket gör att det är omöjligt för tiken att krysta ut valparna. Det innebär också att urinblåsan kan spricka, och då dör tiken rätt så snabbt.

Det finns massor med risker med att ta en kull på en tik som redan blivit snittad. SKKs regler säger att man inte får para en tik som redan haft 2 st snitt och att man ska vara väldigt försiktig med tikar som haft ett snitt.

Papillon som TS tik är har inte så jättestor grad av snitt än andra småhundar. Men det har ju chihuahua, och pappan till TS valpar är just chihuahua. Chihuahuavalparnas huvuden (pannorna) gör att förlossningarna kan vara riktigt svåra.

Enligt mig tar man inte fler kullar på en tik som man behövt snitta, spelar ingen roll varför man snittade tiken. Det är inte bara anledningen till snittet som är relevant, utan även hur det har läkt ihop.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Och jag vet ingen inom min ras som maxat sin tik med 5 kullar. Inte bland mina vänner som har andra raser heller. 3 kullar brukar de flesta ta.
Jag antar det är mer vanligare bland småraser eftersom där finns mer pengar att tjäna.



Och jag tycker inte det blev ett jävla liv pga av hur många kullar tiken har fått. Däremot var det något som TS höll tyst om, hon har hållt tyst om väldigt mycket i sina första inlägg.

Det jag tycker är värst, det är att hon som placerat om hunden tyckte troligen att tiken gjort sitt inom avel och nu skulle få slippa den biten. Och det tar inte ts nån hänsyn till och tycker det är ok att fortsätta avla.
Och vad händer om tiken blir tjuvparad en gång till, ska hon ha valpar igen då eftersom ts är emot abort.

Sen finns det många frågor som ts struntat i att svara på, vilket gör att jag fortfarande tvekar på om detta var en tjuvparning.
 
Sv: Min hund har parat sig.

TS har ju fått med sig att rekomendationen är abortspruta o sagt nej, då är det väl bara att råda vidare eller lämna tråden, argumenten om varför abort bör göras ligger ju redan i tråden.

Vi vet ju vad du tycker nu, så då ska du också lämna tråden antar jag :angel:
 
Sv: Min hund har parat sig.

då kan man fråga sig varför TS inte kan få svar på sina frågor utan att det ska dras till ytterligheterna hela tiden tills tråden inte ens handlar om ursprungsämnet ? Jag tycker denna tråd urartade till pajkastning och nästan förföljelse. Asså, kolla upp i hunddatan in i minsta detalj bara för att briljera att ni minsan vet det eller det om hennes hund ? Så jävla lågt.

En vanlig företeelse på buke är att hundägare x går in och ritar upp en historia utifrån att "Föräldrarna är fina, kenneln seriös, hunden frisk, osv i all oändlighet. Då utgår man ju ifrån att det stämmer och att frågeställningen man svarar på överrensstämmer med sanningen. I samtliga fall jag känner till har berättelsen dock inte alls överrensstämt med sanningen. Hundar som sades vara från en fin uppfödning kom från bondfångare nr 1, dock med en påkostad hemsida, fina föräldrar visade sig betyda "fina att se på" med med katastrofalt psyke och sjukdomshistoria, "ögonlyst" visade sig betyda "ögonlyst men med defekter" osv återigen.

Jag tycker det är mer sorgligt att man ska behöva kolla upp sanningen själv först innan man svarar och att man inte bara kan lite på vad folk skriver, utan alltid ska behöva dubbelkolla att de inte förskönar sin historia en smula.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Att man tycker det bästa är abortspruta är väl en sak, TS säger att hon inte tänker ge en och har motiverat varför, så, då är väl frågan vad det bästa för hunden är då och sen råda utifrån det?

Men visst skulle du reagera likadant om du på trav läste en tråd om någon som ville starta sin travhäst, som de haft som ridhäst i nio år, otränad och dan, och skrev att den var helt skadefri och att de vill starta för att det är så kul med trav :bump::bump:, och så får du reda på att skribenten döljer sjukdomshistoria och motiv i inlägget?

"Hästen hade visst böjsena båda fram, men det vill jag inte diskutera, utan bara vilka knäkappor som är bäst!"
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund har parat sig.

Svar på flera utav dina inlägg i tråden.
För mig är en kull planerad om man inte sprutar tiken. Punkt.
För mig luktar det gulliga valpar o pengakåthet att man inte sptutar tiken.
En avelstik som säljs, utan att det är specifiserat betraktar jag som pensionerad från avel.
TS säger sig ha pengar, men h*n har ljugit om så mycket annat så varför skulle någon tro på det?
Du skriver att TS är villig att lära sig, har jag inte sett skymten av i denna tråden.
Du skriver att du inte kan något om avel, ändå försvarar du TS med näbbar o klor o idiotförklarar alla som inte ställer upp o stryker TS medhårs o ställer upp med all sin erfarenhet o hjälper en person som uppenbarligen inte är öppen för något annat än valpar.

Varför skulle seriösa uppfödare som gått uppfödarutbildning o som värnar om sina raser ställa upp o stötta en buskuppfödare?
Fö kan man inte lära ut sånt på ett forum, det krävs utbildning o erfarenhet, TS har ingetdera av det.

Vill TS ha hjälp får hon väl vända sig till tikens förra ägare, den som hade henne i avel o se om hon får något stöd därifrån, jag tänker då inte hjälpa någon som jag anser gör helt fel o av helt befängda orsaker.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det jag tycker är värst, det är att hon som placerat om hunden tyckte troligen att tiken gjort sitt inom avel och nu skulle få slippa den biten. Och det tar inte ts nån hänsyn till och tycker det är ok att fortsätta avla.
Och vad händer om tiken blir tjuvparad en gång till, ska hon ha valpar igen då eftersom ts är emot abort.

Sen finns det många frågor som ts struntat i att svara på, vilket gör att jag fortfarande tvekar på om detta var en tjuvparning.

Det är därför jag tycker de borde kastrera tiken, då slipper de både livmordersinflammationer, valpar och tysta löp som kan leda till fler tjuvparningar...
 
Sv: Min hund har parat sig.

Men visst skulle du reagera likadant om du på trav läste en tråd om någon som ville starta sin travhäst, som de haft som ridhäst i nio år, otränad och dan, och skrev att den var helt skadefri och att de vill starta för att det är så kul med trav :bump::bump:, och så får du reda på att skribenten döljer sjukdomshistoria och motiv i inlägget?

"Hästen hade visst böjsena båda fram, men det vill jag inte diskutera, utan bara vilka knäkappor som är bäst!"

Fast jag argumneterar ju inte för att TS ska ha sina valpar, utan jag tyckte tonen var onödigt otrevlig med påhopp, vilket enbart resulterade i att TS lämnade tråden och det fick hon oxå skit för.

Som jag skrev verkar ju det bästa för tiken vara en spruta, men om ts inte vill ge sprutan så kan ju ingen tvinga henne, frågan är ju då om man ska bli ännu otrevligare eller om man ska ge råd för tikens skull.

Vill nån starta en häst enligt din beskrivning är ju första rådet att kontakta vet för ett utlåtande på senorna.
Sen borde de ha en valack och bara ett år att träna på.. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 596
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp