Min operationsresa

Jag har ju snackat rätt mycket om plastikoperationer hit och dit ett tag nu, men nu börjar det faktiskt dra ihop sig! För eget syfte främst tänkte jag skriva ner lite tankar i den här dagbokstråden. Efter konsultationsmöten etc. Kanske det kan vara till hjälp för någon annan också!

Först och främst en lista på de ingrepp jag tänkt mig eller har tankar kring (inte i någon specifik ordning):
  • Buccal fat removal
  • Kindlyft, eventuellt som alternativ till buccal fat removal eller i kombination
  • Fettinjektioner ansikte
  • Genioplasty
  • "V-line surgery", alternativ till genioplasty
  • Näsplastik
  • VY-lyft, kombinerat med fettinjektioner läppar
  • Måsvingelyft, alternativ till VY-lyft
  • Fettsugning hals/käklinje
  • Utstående öron, eventuellt förminskning
  • Bröstförstoring och lyft
Övriga behandlingar/ingrepp:
  • Trachea shave - eventuellt knepigt i Sverige
  • Kortare tår - genomförs ej i Sverige
  • Pannlyft - osäker
  • Hårborttagning helkropp
  • Ärrborttagning
  • Microblading - Tid bokad i mitten av september :heart
  • Skalfasader fulla käkar
Eh ja, som sagt det är en hel del! Har säkert glömt något dessutom. :laugh: I nuläget har jag i runda slängar ca 500.000 kr som budget för rena kirurgiska ingrepp, men iom det stora tidsspektrumet för så många ingrepp kan mycket hinna ändras givetvis.
 

Någonstans kring den åldern började mina tankar gå åt det hållet, ja. Jag kommer tyvärr från en väldigt dysfunktionell familj så tiden eller intresset för mina tankar och känslor fanns inte riktigt hos mina föräldrar.



Ja jag anser ju det haha. Många av de saker du nämner är sådant som jag helst undviker ändå pga ångest och depression. Jag skulle kunna skriva ett jättelångt inlägg här känner jag och det var inte riktigt syftet med tråden.
Jag förstår ännu mindre hur en 21åring kan lägga en halv miljon på skönhetsoperationer? Sorgligt att du redan som barn kände att du inte dög och att du nu tror att operation är det som kan göra dig hel. Har inget emot skönhetsoperationer men så mycket pengar som du skulle kunna använda till att investera i ditt liv på ett helt annat sätt. Men du kanske kan finansiera studier, boende och annat också. Det vet ju jag inget om.
 
Tänker bara på den geniala konstnären ORLAN när jag ser listan på ingrepp. Hon gjorde operationerna till ett konstprojekt och var kritisk till skönhetsindustrin. Kolla upp hennes projekt La Réincarnation de sainte Orlan, mycket spännande tycker jag. 🙂

Tycker det är svårt med sådana operationer, samtidigt som jag är skeptisk till industrin och tycker det är sorgligt att folk känner att de behöver förändra sitt utseende så tänker jag också på att det är estetik. Man vill bo i ett fint hus, man vill ha fina kläder, man vill inte sig av vackra föremål, men vill ha en fin frisyr, så varför skulle man inte vilja ha fina bröst och fina tår? Det går ju att förändra, så varför skulle man inte göra det?

Acceptans är bra, men det yttre går ju att påverka till skillnad mot mycket av det som är inombords och då kanske det är rimligt att acceptera det inte med förändra sitt yttre. Om man vill och kan. Jag vet inte.

Förlåt mitt svammel! 😅
Ville mest ge info om konstnären med hamnade på villovägar.. Men kör på! Industrin finns ju redan där liksom, utnyttja den till fullo! 😀
 
Självklart ska du inte behöva skriva ett långt inlägg om ditt psykiska mående om du inte vill. Och det verkar ju även här som att du är medveten och har räknat med vad du kommer offra/missa under återhämtningen.

(det är helt okej att tycka att jag blir jobbig nu och du behöver självklart inte svara mera på ämnet. Bara att säga till så fortsätter vi hålla oss till endast operationsbiten)
Men med tanke på depression och psykologkontakt (jättekul att läsa att du känt att du fått positiva resultat av det!) har du tagit upp detta med en psykolog. Eller har du gjort någon egen forskning på om personers psykiska välmående ändrats till det bättre pga skönhetsoperationer. Tänker att det kanske kan vara bra att ha som stöd för dig själv för att vara mer förberedd på hur du kommer må efteråt 😊
Ingen fara! Nej det har väl mest varit egen forskning sas. Det har liksom känts "fel" eller hur man ska uttrycka det att prata om att jag ändå ska operera mig trots att terapin hjälpt mig jättemycket. Tror att du har rätt i att det kan vara bra med något typ av stöd efteråt och jag ska absolut ta med mig det!
 
Jag förstår ännu mindre hur en 21åring kan lägga en halv miljon på skönhetsoperationer? Sorgligt att du redan som barn kände att du inte dög och att du nu tror att operation är det som kan göra dig hel. Har inget emot skönhetsoperationer men så mycket pengar som du skulle kunna använda till att investera i ditt liv på ett helt annat sätt. Men du kanske kan finansiera studier, boende och annat också. Det vet ju jag inget om.
Jag tror att detta är menat väl och jag menar absolut inte att låta dryg på något vis men jag har som sagt redan nämnt att jag inte önskar prata om den ekonomiska aspekten. Jag tog med min budget för att slippa frågor gällande kostnaderna i största möjliga mån.

Får unga personer som har råd med liknande inte existera? Jag äger redan en bostadsrätt och bil utan lån och krediter och vill och kan lägga pengar på detta.
 
Tänker bara på den geniala konstnären ORLAN när jag ser listan på ingrepp. Hon gjorde operationerna till ett konstprojekt och var kritisk till skönhetsindustrin. Kolla upp hennes projekt La Réincarnation de sainte Orlan, mycket spännande tycker jag. 🙂

Tycker det är svårt med sådana operationer, samtidigt som jag är skeptisk till industrin och tycker det är sorgligt att folk känner att de behöver förändra sitt utseende så tänker jag också på att det är estetik. Man vill bo i ett fint hus, man vill ha fina kläder, man vill inte sig av vackra föremål, men vill ha en fin frisyr, så varför skulle man inte vilja ha fina bröst och fina tår? Det går ju att förändra, så varför skulle man inte göra det?

Acceptans är bra, men det yttre går ju att påverka till skillnad mot mycket av det som är inombords och då kanske det är rimligt att acceptera det inte med förändra sitt yttre. Om man vill och kan. Jag vet inte.

Förlåt mitt svammel! 😅
Ville mest ge info om konstnären med hamnade på villovägar.. Men kör på! Industrin finns ju redan där liksom, utnyttja den till fullo! 😀
Det låter ju jätteintressant, ska absolut kika på det!

Och gällande det estetiska är jag helt på din bana. Tyvärr är det ju många inom industrin som utnyttjar det och förstör människors liv som följd, men det är verkligen inte hela skönhetsindustrin som är sådan. Det är det dåliga som syns och hörs mest som med mycket annat :down:
 
Jag tror att detta är menat väl och jag menar absolut inte att låta dryg på något vis men jag har som sagt redan nämnt att jag inte önskar prata om den ekonomiska aspekten. Jag tog med min budget för att slippa frågor gällande kostnaderna i största möjliga mån.

Får unga personer som har råd med liknande inte existera? Jag äger redan en bostadsrätt och bil utan lån och krediter och vill och kan lägga pengar på detta.
Ja det är väl menat. Skönt att höra att du har en stabil grund ekonomiskt. Skönheten är förgänglig. Trygghet kan vara svårt. Själv skulle jag köpa en traktorgrävare om jag hade en sådan slant till nöje. Det skulle ge mig tillfredsställelse. Säkert obegripligt för de flesta.
 
Bestämt mig för att ringa och boka tid för konsultation hos Mattias Elmér på Nordiska kliniken, och Per Windh och Peter Zachrisson, båda på Art Clinic gbg, gällande lip lift. Nästan säker på att jag hellre gör måsvingeplastik än VY-lyft nu när jag satt mig in mer i skillnaden på resultaten. Men vi får se vad de säger. :D Eventuellt vill jag passa på att göra fettinjektioner i mina nasolabiala veck men jag är osäker på om det är min hjärna som vill stressa fram resultat eller om det faktiskt är en bra idé.

Tanken är nog annars den här ordningen typ:

lip lift och fettinjektioner, ev tillsammans med öron op
Ärrborttagning
buccal fat removal (och/eller kindlyft) och genioplasty/v-line surgery
Näsplastik
Fettinjektioner ansikte
Fettsugning haka och käklinjer
Bröstförstoring och lyft

Med reservation för ändringar. :D Totalt blir det förhoppningsvis alltså omkring sex operationstillfällen, sju om jag lyckas hitta något om trachea shave.

Känner mig typ helt matt efter idag.
 
Jag som är 60 bast tycker att det är trevligt när människor känner igen mig från förr.
Hur tänker du inför att se så annorlunda ut att du blir "någon annan" i alla fall på bild?
Eller att inte längre likna släktingar eller få barn som inte ser ut som du?
 
Jag som är 60 bast tycker att det är trevligt när människor känner igen mig från förr.
Hur tänker du inför att se så annorlunda ut att du blir "någon annan" i alla fall på bild?
Eller att inte längre likna släktingar eller få barn som inte ser ut som du?
Väldigt tänkvärt... :up: För det är ju sant, förändringen sker enbart på utsidan. I generna ändras naturligtvis ingenting.
 
Jag som är 60 bast tycker att det är trevligt när människor känner igen mig från förr.
Hur tänker du inför att se så annorlunda ut att du blir "någon annan" i alla fall på bild?
Eller att inte längre likna släktingar eller få barn som inte ser ut som du?
Jag tror faktiskt att detta är en liten del av det som driver mig. En vilja att distansera mig från släkt och människor som tidigare funnits i mitt liv. Barn är inte så relevant eftersom jag antagligen kommer sterilisera mig när vården tillåter.

Jag bytte namn för ett antal år sedan och bara det var en sådan befrielse för mig, det kändes liksom som att jag inte längre var lika mycket en produkt av mina föräldrar om man säger så.
 
Jag tror faktiskt att detta är en liten del av det som driver mig. En vilja att distansera mig från släkt och människor som tidigare funnits i mitt liv. Barn är inte så relevant eftersom jag antagligen kommer sterilisera mig när vården tillåter.

Jag bytte namn för ett antal år sedan och bara det var en sådan befrielse för mig, det kändes liksom som att jag inte längre var lika mycket en produkt av mina föräldrar om man säger så.
Det låter litet som en flykt.
Med kniv, nål och tråd.
Rätt så brutalt.
Är det så illa alltså?
 
Ja så skulle man nog kunna beskriva det. :laugh: Men det är som sagt bara en liten detalj i det stora hela. Måste dock säga att det känns befriande att kunna sätta ord på det! Tror jag växte lite i mig själv idag, tack vare ditt inlägg :)
Vet du, jag tänkte lite likadant när jag var några och 20 och även innan dess. Jag avskydde framförallt vissa delar av mig själv och hade jag kunnat där och då så ja, då hade jag nog opererat bort dem. Ju äldre jag blev desto mer lyckades jag lägga undan de känslorna, inte tränga undan utan faktiskt lägga undan, släppa dem. Jag är jag oavsett hur jag ser ut, vilka likheter jag har eller inte har med de som gjort mig så illa. Det kan fortfarande kännas som ett stick med en kniv i hjärtat om någon påstår att mitt barn är lik en av de vidriga men även där har jag helt sonika bestämt mig för att lägga undan de känslorna för visst finns det utseendemässiga likheter men där slutar också likheten för både mig och mina barn.

Idag är tanken på att ta bort/ändra kroppsdelar pga det helt främmande. Jag älskar min kropp som har tagit mig igenom så mycket, som har tagit emot så enormt mycket stryk både bokstavligen och genom olyckor, sjukdomar och elände men som ändå orkar läka och fortsätta hålla mig vid liv. Ingen annan är som jag, jag är unik precis som varje annan människa är unik. Jag är stolt över den jag är och att jag har tagit mig igenom det jag har och jag är nu så tacksam för att jag inte ändrade om mig för att slippa vara lik för på något sätt hade det känts som om de då hade vunnit. Att de trots att jag hade tagit mig fri ifrån dem rent fysiskt ändå hade ett övertag fortfarande psykiskt och det har de inte. Jag hatar dem inte längre. Jag hyser inga speciella känslor för dem alls, typ som vem som helst jag möter på gatan och det är så väldigt skönt att känna så. Att inte lägga någon energi på dem alls. Visst delar vi gener men det är också det enda och jag delar ju gener med en hel massa andra människor med och vad de gör eller inte gör har ju inte heller med mig att göra. Det enda jag behöver bry mig om är vad jag gör, hur jag lever mitt liv och det gör jag helt fri ifrån dem.
 
Ja det är väl menat. Skönt att höra att du har en stabil grund ekonomiskt. Skönheten är förgänglig. Trygghet kan vara svårt. Själv skulle jag köpa en traktorgrävare om jag hade en sådan slant till nöje. Det skulle ge mig tillfredsställelse. Säkert obegripligt för de flesta.
Fullständigt begripligt.
Jag skall köpa en traktor med frontlastare.
Det är trygghet för mig.
 
Bestämt mig för att ringa och boka tid för konsultation hos Mattias Elmér på Nordiska kliniken, och Per Windh och Peter Zachrisson, båda på Art Clinic gbg, gällande lip lift. Nästan säker på att jag hellre gör måsvingeplastik än VY-lyft nu när jag satt mig in mer i skillnaden på resultaten. Men vi får se vad de säger. :D Eventuellt vill jag passa på att göra fettinjektioner i mina nasolabiala veck men jag är osäker på om det är min hjärna som vill stressa fram resultat eller om det faktiskt är en bra idé.

Tanken är nog annars den här ordningen typ:

lip lift och fettinjektioner, ev tillsammans med öron op
Ärrborttagning
buccal fat removal (och/eller kindlyft) och genioplasty/v-line surgery
Näsplastik
Fettinjektioner ansikte
Fettsugning haka och käklinjer
Bröstförstoring och lyft

Med reservation för ändringar. :D Totalt blir det förhoppningsvis alltså omkring sex operationstillfällen, sju om jag lyckas hitta något om trachea shave.

Känner mig typ helt matt efter idag.
Fick av en slump kontakt med en kvinna som opererats (måsvinge) av Zachrisson och inte var nöjd med resultatet. Tror att jag stryker honom från min konsultationslista. Att det inte alltid blir rätt på första försöket köper jag helt och hållet men han verkar snål med korrigering. Med så många operationer som jag vill genomföra så vore det osannolikt att ingen av dem kommer kräva korrigering och då vill jag ju givetvis ha en kirurg som lyssnar på mig.

I övrigt händer det inte jättemycket just nu. Jag fortsätter att dammsuga internet på information. :)
 
Fick av en slump kontakt med en kvinna som opererats (måsvinge) av Zachrisson och inte var nöjd med resultatet. Tror att jag stryker honom från min konsultationslista. Att det inte alltid blir rätt på första försöket köper jag helt och hållet men han verkar snål med korrigering. Med så många operationer som jag vill genomföra så vore det osannolikt att ingen av dem kommer kräva korrigering och då vill jag ju givetvis ha en kirurg som lyssnar på mig.

I övrigt händer det inte jättemycket just nu. Jag fortsätter att dammsuga internet på information. :)
Men när börjar själva resan? Eller jag fattar inte riktigt tidslinjen.
Sen, om du inte har nåt emot frågan, undrar jag om du vet exakt hur du vill operera dig eller om kirurgerna kommer guida? Alltså har vet du hur du vill att t. ex. din näsa ska se ut eller är konsultationerna till för det?
 
Senast ändrad:
Men när börjar själva resan? Eller jag fattar inte riktigt tidslinjen.
Sen, om du inte har nåt emot frågan, undrar jag om du vet exakt hur du vill operera dig eller om kirurgerna kommer guida? Alltså har vet du hur du vill att t. ex. din näsa ska se ut eller är konsultationerna till för det?
Tanken med tråden var lite att jag skulle ha någonstans att samla mina tankar kring ingrepp och olika kirurger etc, det blir tyvärr kanske lite otydligt för de som följer. :o Det kommer nog bli mycket svammel om kirurger och tekniker som sedan kokar ner i uppdateringar kring konsultationer och till sist själva operationen och efteråt. Nu har jag valt två kirurger som jag ska på konsultation till för min första op och det är väl där resan börjar egentligen.

Mycket för mig ligger nog på kirurgen, eller jag försöker välja en kirurg vars resultat jag gillar och sedan får vi komma fram till vad som är realistiskt med mina utgångslägen. Har lekt lite i photoshop dock och vet väl på ett ungefär vad jag vill ha ut av t.ex en näsplastik men övriga ansiktsoperationer har jag inte analyserat lika detaljerat på egen hand.
 
Spinner vidare, då jag får uppfattningen att du inte riktigt vet vad du vill ha för resultat? Nu har jag inte full koll på vad alla dina ingrepp betyder, vart på kroppen de görs osv. Men går man inte in med en "målbild" (självklart kan det kanske inte bli exakt pga hur kroppen ser ut/läker osv) till kirurgen? Typ "min nästipp är stor, vill gärna göra den mindre". Eller är det mer "min nästipp är ful, gör vad som helst"? (obs, menar inte något om din näsa, tog bara nästipp som exempel pga det känns som en "vanlig" grej att operera)

Om du vill får du gärna skriva en kort förklaring på vad ingreppen innebär? Det är mkt som åtminstone jag inte känner igen.
 
Spinner vidare, då jag får uppfattningen att du inte riktigt vet vad du vill ha för resultat? Nu har jag inte full koll på vad alla dina ingrepp betyder, vart på kroppen de görs osv. Men går man inte in med en "målbild" (självklart kan det kanske inte bli exakt pga hur kroppen ser ut/läker osv) till kirurgen? Typ "min nästipp är stor, vill gärna göra den mindre". Eller är det mer "min nästipp är ful, gör vad som helst"? (obs, menar inte något om din näsa, tog bara nästipp som exempel pga det känns som en "vanlig" grej att operera)

Om du vill får du gärna skriva en kort förklaring på vad ingreppen innebär? Det är mkt som åtminstone jag inte känner igen.
En målbild har jag väl på ett ungefär men samtidigt vill jag inte typ visa upp en bild på tex kungens näsa och säga "jag vill ha exakt det här" (som många gör tyvärr) för då tänker jag att jag kommer bli besviken på resultatet pga för höga förväntningar. Istället tänker jag att det är bättre att träffa kirurgen och säga vad jag önskar, tex kortare nästipp, och så får vi komma fram till vad som är rimligt med mina förutsättningar.

Jag kan absolut skriva lite kort om de olika ingreppen! Lägger det i en ny kommentar för enkelhetens skull :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp