Min operationsresa

Jag har ju snackat rätt mycket om plastikoperationer hit och dit ett tag nu, men nu börjar det faktiskt dra ihop sig! För eget syfte främst tänkte jag skriva ner lite tankar i den här dagbokstråden. Efter konsultationsmöten etc. Kanske det kan vara till hjälp för någon annan också!

Först och främst en lista på de ingrepp jag tänkt mig eller har tankar kring (inte i någon specifik ordning):
  • Buccal fat removal
  • Kindlyft, eventuellt som alternativ till buccal fat removal eller i kombination
  • Fettinjektioner ansikte
  • Genioplasty
  • "V-line surgery", alternativ till genioplasty
  • Näsplastik
  • VY-lyft, kombinerat med fettinjektioner läppar
  • Måsvingelyft, alternativ till VY-lyft
  • Fettsugning hals/käklinje
  • Utstående öron, eventuellt förminskning
  • Bröstförstoring och lyft
Övriga behandlingar/ingrepp:
  • Trachea shave - eventuellt knepigt i Sverige
  • Kortare tår - genomförs ej i Sverige
  • Pannlyft - osäker
  • Hårborttagning helkropp
  • Ärrborttagning
  • Microblading - Tid bokad i mitten av september :heart
  • Skalfasader fulla käkar
Eh ja, som sagt det är en hel del! Har säkert glömt något dessutom. :laugh: I nuläget har jag i runda slängar ca 500.000 kr som budget för rena kirurgiska ingrepp, men iom det stora tidsspektrumet för så många ingrepp kan mycket hinna ändras givetvis.
 

  • Buccal fat removal
Innebär att man tar bort en fettkudde från kinden. Den sitter i mitten av kinden skulle man kunna säga, mitt emellan kindbenet och käklinjen. Resultatet blir mindre "hamsterkinder" och mer definition i ansiktet.
  • Kindlyft, eventuellt som alternativ till buccal fat removal eller i kombination
Ganska självförklarande, man lyfter kinden och fäster oftast med ett snitt bakom örat. I mitt fall vill jag göra det för att bl.a minska nasolabiala veck genom att huden dras åt över området.
  • Fettinjektioner ansikte
Samma sak som fillers fast med eget fett. Här vill jag främst fylla nasolabiala vecken för att göra dem mindre synliga samt ett veck jag får i hakan när jag använder vissa muskler. Risk finns att det fastnar mer fett på ena sidan t.ex.
  • Genioplasty
Hakspetsen sågas av och förskjuts framåt eller bakåt och fästs med skruvar. I mitt fall framåt. Man formar också om hakan efter behov.
  • "V-line surgery", alternativ till genioplasty
Ingrepp för att få en V formad käke och haka. Alternativ för att jag inte vet vilket av ingreppen som skulle ge mig det resultat jag vill ha, så jag är öppen för båda.
  • Näsplastik
Här vill jag ha kortare nästtipp och mindre vingar. Också fila ner näsbenet för en liten antydan till skidbacke.
  • VY-lyft, kombinerat med fettinjektioner läppar
Innebär att man syr ett V + Y mönster på insida läpp för att lyfta läppen och få fram mer av det röda.
  • Måsvingelyft, alternativ till VY-lyft
Här skär man istället mönstret av en måsvinge, eller bullhorn som det också kallas, precis under näsborrarna (det ska alltså följa den naturliga formen) och tar bort x antal mm hud för att lyfta överläppen. Skillnaden mot VY-lyft är att avståndet mellan läpp och näsa också blir mindre.
  • Fettsugning hals/käklinje
Självförklarande tänker jag. För mer definition.
  • Utstående öron, eventuellt förminskning
  • Bröstförstoring och lyft
Båda vanliga ingrepp som jag tror de flesta vet vad det är :D
 
Ehh nä, alltså, nu har jag grubblat i några dagar och typ bestämt mig för att göra kindlyft plus fettinjektioner först. Kommer boka konsultation för sliding genioplasty i samma veva, för att vara på den säkra sidan. Det vore ju trist att genomföra dem i "fel" ordning. Sedan ska jag ge mig på näsplastik.

Nu upplevs jag säkert som lite impulsiv men ju längre jag tänkte på läpplyftet desto mer fel kändes det att göra det först. :o
 
Tid bokad 2 september hos Jahan Abtahi! :D Sliding genioplasty.

Ska jaga fatt på en konsultationstid hos Alberiuskliniken för kindlyft nu bara.
 
Är Alberiuskliniken bättre än andra på kindlyft? Nyfiken eftersom jag jagar själv konsultation hos någon bra

Jag tycker det är svårt eftersom det pratas väldigt lite om ansiktslyft jämfört med typ bröst. Just Alberius är den kirurg jag hört mest om, bara bra saker dessutom. Tyvärr hörde jag att han planerar att gå i pension så jag har avvaktat lite, osäker på hur jag ska göra. Mindre kul att stå med komplikationer och pensionerad kirurg tänker jag haha.

Annars har jag hört bra om Avni Abdiu på plastikakademin dock har jag inte sett några bilder på resultat eller så.
 
Jag tycker det är svårt eftersom det pratas väldigt lite om ansiktslyft jämfört med typ bröst. Just Alberius är den kirurg jag hört mest om, bara bra saker dessutom. Tyvärr hörde jag att han planerar att gå i pension så jag har avvaktat lite, osäker på hur jag ska göra. Mindre kul att stå med komplikationer och pensionerad kirurg tänker jag haha.

Annars har jag hört bra om Avni Abdiu på plastikakademin dock har jag inte sett några bilder på resultat eller så.
Mmm, sant. Jättesvårt att hitta info om bra kirurger för ansiktslyft fast det påstås vara väldigt vanligt. Jag har hört om en Jörn på citadell i Skåne som ska vara bra men det måste väl snart finnas någon bra i varje stad snart kan man ju tycka. Dom lär väl samma saker i sin utbildning
 
Jag har glömt bort den här tråden lite kom jag på idag! :o

Det viktigaste som hänt sedan sist är att jag varit hos dermatologen på nordiska kliniken. Tanken jag hade när jag kom dit var om och hur man kunde "ta bort" mina acneärr. Dermatologen tyckte däremot att jag inte hade så mycket ärr att tala om och undrade om det var värt att behandla. Men ja, det tyckte jag ju givetvis :D. Där använder de sig av fraktionerad laser för att jämna till ärr. Dock måste man vara acne-fri och jag har problem med att det poppar upp lite acne då och då så vi bestämde oss för att behandla det först. Det som händer nu är alltså att jag först måste skaffa preventivmedel och sedan låta det gå en månad innan jag lämnar blodprover, sedan får jag läkemedel (glömt namnet) utskrivet där jag ska ta en tablett/dag i tre månader. Efter det ska vi kika på att punktbehandla ärren.

Jag passade också på att ta bort två födelsemärken i ansiktet. Det gjordes också med fraktionerad laser (bedövningen innan gjorde mig helt gråtfärdig :rofl:). Glömde tyvärr ta en före-bild men om någon är intresserad av resultatet kan jag ladda upp en bild när det läkt! Blir det fint lär jag väl gå någon form av bärsärk och ta bort precis alla jag har :bag:.

Jag som egentligen bara tänkt att gå på en konsultation (1100 kr) gick istället därifrån 11000 kr fattigare :crazy::laugh: Mycket farligt!

Jag har också varit hos en privat tandläkare och diskuterat skalfasader och invisalign (typ av tandställning). Igen mötte jag lite motstånd, han tyckte att skalfasader var helt onödigt. Så vi bestämde att vi kör på invisalign först och provar tandblekning och sedan kunde det vara aktuellt med fasader om jag inte blir nöjd med det. Det kostar ändå 12 tkr per tand om jag ska göra skalfasader där (aldrig i livet att jag går till någon billigare tjomme som slipar sönder riktiga tänderna till små huggisar ala gollum) så det känns som ett rimligt alternativ att testa blekning först. Invisalign uppskattade han kommer kosta mellan 25-40 tkr i mitt fall.

Men det blev inte fritt fram att börja med invisalign heller. :laugh: Först måste jag till bettfysiolog pga ena käkleden. Står i kö dit nu så vi får se hur lång tid det tar.

Fan vad komplicerat allt ska vara?! 🤯 Som grädden på moset har jag fått inbjudan till näsplastik konsultation två gånger men varit för långsam så någon annan hunnit svara innan mig :arghh:
 
Gör det inte ont? Blir du inte trött alltså hur lång tid tar rehabilitering efter operationerna, egentligen skulle jag nog vilja ha en lista på rehabstid för varje ingrepp för det måste vara väldigt olika beroende på ingrepp men det är kanske inget du skriver upp eller har lust att besvar? Din plan måste ju ta åratal , eller?
 
Gör det inte ont? Blir du inte trött alltså hur lång tid tar rehabilitering efter operationerna, egentligen skulle jag nog vilja ha en lista på rehabstid för varje ingrepp för det måste vara väldigt olika beroende på ingrepp men det är kanske inget du skriver upp eller har lust att besvar? Din plan måste ju ta åratal , eller?
Absolut gör det ont! Tanken är väl att utföra de flesta av ingreppen inom 2-3 år, men jag är också beredd på att saker ev. kommer behöva korrigeras. Ska absolut ha i åtanke att skriva mer om tiden efteråt! Jag skulle gissa på att 2 veckor är ganska standard sjukskrivningstid efter medelstora ingrepp. I mitt fall hoppas jag ju på att kunna hålla mig till omkring 7 operationstillfällen (för de operationer jag ska göra i Sverige), någonstans kring 14 veckor totalt (som minst) räknar jag med.

Och på tal om ont kan det ju också bli så att min första op-upplevelse är så hemsk att jag inte vill genomgå flera :p Man vet aldrig.
 
Detta är förresten jätteintressant läsning om man är intresserad av läpplyft! Vad jag vet finns det ännu ingen kirurg som utmärker sig i Sverige när det kommer till läpplyft så det känns som bra information att veta innan konsultation.
 
Jag har glömt bort den här tråden lite kom jag på idag! :o

Det viktigaste som hänt sedan sist är att jag varit hos dermatologen på nordiska kliniken. Tanken jag hade när jag kom dit var om och hur man kunde "ta bort" mina acneärr. Dermatologen tyckte däremot att jag inte hade så mycket ärr att tala om och undrade om det var värt att behandla. Men ja, det tyckte jag ju givetvis :D. Där använder de sig av fraktionerad laser för att jämna till ärr. Dock måste man vara acne-fri och jag har problem med att det poppar upp lite acne då och då så vi bestämde oss för att behandla det först. Det som händer nu är alltså att jag först måste skaffa preventivmedel och sedan låta det gå en månad innan jag lämnar blodprover, sedan får jag läkemedel (glömt namnet) utskrivet där jag ska ta en tablett/dag i tre månader. Efter det ska vi kika på att punktbehandla ärren.

Måste bara fråga ang. acnen, då jag har lite problem med acne som jag självbehandlar med hästarnas(!) laser om det blir för illa.. :angel:

Men skulle preventivmedel göra så att du fick mindre acne? För i mitt fall tycker jag snarare det blivit värre (har hormonspiral), och acne uppges dessutom som en mycket vanligt sidoeffekt av hormonbaserade preventivmedel...

Vore interessant att få veta vad för tabletter du ska få mot acnen, jag funderade på något som heter isotretinoin Orifarm (kan evt ha annat namn i Sverige), men beslöt att inte prova dom pga alla läskiga sidoeffekter. Det kanske är någorlunda samma du ska ta, ser det uppges att kvinnor MÅSTE nyttja preventivmedel samtidigt som man tar denna medicin...
 
Måste bara fråga ang. acnen, då jag har lite problem med acne som jag självbehandlar med hästarnas(!) laser om det blir för illa.. :angel:

Men skulle preventivmedel göra så att du fick mindre acne? För i mitt fall tycker jag snarare det blivit värre (har hormonspiral), och acne uppges dessutom som en mycket vanligt sidoeffekt av hormonbaserade preventivmedel...

Vore interessant att få veta vad för tabletter du ska få mot acnen, jag funderade på något som heter isotretinoin Orifarm (kan evt ha annat namn i Sverige), men beslöt att inte prova dom pga alla läskiga sidoeffekter. Det kanske är någorlunda samma du ska ta, ser det uppges att kvinnor MÅSTE nyttja preventivmedel samtidigt som man tar denna medicin...
Oj fungerar det med "hästlaser"? :rofl: Låter helt fantastiskt!

Nej det är just eftersom man inte får bli gravid som jag måste använda preventivmedel. Ska kolla upp vad det är för läkemedel genast, biverkningarna på den där lät ju onekligen avskräckande!
 
Måste bara fråga ang. acnen, då jag har lite problem med acne som jag självbehandlar med hästarnas(!) laser om det blir för illa.. :angel:

Men skulle preventivmedel göra så att du fick mindre acne? För i mitt fall tycker jag snarare det blivit värre (har hormonspiral), och acne uppges dessutom som en mycket vanligt sidoeffekt av hormonbaserade preventivmedel...

Vore interessant att få veta vad för tabletter du ska få mot acnen, jag funderade på något som heter isotretinoin Orifarm (kan evt ha annat namn i Sverige), men beslöt att inte prova dom pga alla läskiga sidoeffekter. Det kanske är någorlunda samma du ska ta, ser det uppges att kvinnor MÅSTE nyttja preventivmedel samtidigt som man tar denna medicin...
Det är väldig många som har stor hjälp av hormonell preventivmedel mot acne.
 
Måste bara fråga ang. acnen, då jag har lite problem med acne som jag självbehandlar med hästarnas(!) laser om det blir för illa.. :angel:

Men skulle preventivmedel göra så att du fick mindre acne? För i mitt fall tycker jag snarare det blivit värre (har hormonspiral), och acne uppges dessutom som en mycket vanligt sidoeffekt av hormonbaserade preventivmedel...

Vore interessant att få veta vad för tabletter du ska få mot acnen, jag funderade på något som heter isotretinoin Orifarm (kan evt ha annat namn i Sverige), men beslöt att inte prova dom pga alla läskiga sidoeffekter. Det kanske är någorlunda samma du ska ta, ser det uppges att kvinnor MÅSTE nyttja preventivmedel samtidigt som man tar denna medicin...
Ja Zyrona/Diane används som behandling mot akne/dålig hy i första hand och preventivmedel i andra hand.
 
Måste bara fråga ang. acnen, då jag har lite problem med acne som jag självbehandlar med hästarnas(!) laser om det blir för illa.. :angel:

Men skulle preventivmedel göra så att du fick mindre acne? För i mitt fall tycker jag snarare det blivit värre (har hormonspiral), och acne uppges dessutom som en mycket vanligt sidoeffekt av hormonbaserade preventivmedel...

Vore interessant att få veta vad för tabletter du ska få mot acnen, jag funderade på något som heter isotretinoin Orifarm (kan evt ha annat namn i Sverige), men beslöt att inte prova dom pga alla läskiga sidoeffekter. Det kanske är någorlunda samma du ska ta, ser det uppges att kvinnor MÅSTE nyttja preventivmedel samtidigt som man tar denna medicin...

Beror ofta på om det är gestagen- eller östrogendominerat preventivmedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp