Miniatyrrävens dag 12'e november

parellikusken

Trådstartare
Hur firar ni Miniatyrrävens dag?

För er som inte vet vad det är så är det den i särklass viktigaste dagen för små och mindre rävfiguriner.

Det är alltså Mjölby Porslinsrävsmuseum som står i centrum för firandet varje år.

https://www.porslinsravsmuseum.se/

FB_IMG_1699302384682.jpg


Det är för övrigt mitt favoritonlinemuseum, helt fantastiskt faktiskt.
 
Lite info om museet

Onlinemuseet Mjölby Porslinsrävsmuseum är förmodligen Mjölbys enda officiella museum för rävfiguriner.
I museets samlingar återfinns en rad olika figuriner av varierande härkomst och material. Tonvikten i samlingen ligger på senmoderna, främst västerländska, porslinsartefakter avsedda för den kommersiella marknaden men här återfinns även föremål med mer konstnärliga kvalitéer. Våra artefakter finns för tillfället endast att beskåda på denna hemsida och på vår Facebooksida samt Instagram. Fördelen är att våra besökare har avgiftsfri tillgång till samlingarna dygnet runt, 365 dagar om året, oavsett geografisk hemvist.
Historik

Mjölby Porslinsrävsmuseum startade i mars 2009 och har sedan dess stadigt vuxit både gällande kvalitet och kvantitet. I dagsläget finns över 100st rävfiguriner i vår ägo vara av merparten donerats av generösa privatpersoner. I mars 2010 lanserades museet på det sociala mediet Facebook och i november samma år offentliggjordes hemsidan. Museet ligger även bakom Miniatyrrävens dag som infaller den 12 november. Första gången denna högtidsdag firades var 2010.
 
Tänk att jag en period i min barndom var bosatt i Mjölby. Då fanns dock inte museet. Men det fanns ett kallbadhus som doftade starkt av klor. Och en stålfarfar som cyklade barbröstad året runt. Så nog fanns redan då förutsättningar för ett framtida porslinsrävsmuseum. Förresten, ni vet väl hur räv uttalas på mjölbyska? OÄÄÄV.
 
Min favorit är den aerodynamiska räven. Följd av den finska fjällräven och katträv II.

Kan inte avgöra hur min kulturella preferens att avvika från naturtrogen färgsättning ska tolkas.

Den museibesökare som inte noterat att det finns informationstexter till de utställda artefakterna uppmanas att klicka på respektive objekt i utställningshallen.

Ett lämpligt sätt att fira dagen måste vara att köpa en för dagen specialproducerad rävfigurinbakelse på närmsta konditori.
 
Vilket underbart initiativ! Då miniatyrrävens dag hittills varit mig okänd har jag inte firat den, men jag lovar skänka dessa rävar en tanke! Redan nu har den iallafall bidragit med både glädje och skratt😁. Fram För Fler Festliga Firanden🥳
Ja, i dess mörka tider kan verkligen miniatyrrävar ljusa upp 😊

Min favorit är den aerodynamiska räven. Följd av den finska fjällräven och katträv II.

Kan inte avgöra hur min kulturella preferens att avvika från naturtrogen färgsättning ska tolkas.

Den museibesökare som inte noterat att det finns informationstexter till de utställda artefakterna uppmanas att klicka på respektive objekt i utställningshallen.

Ett lämpligt sätt att fira dagen måste vara att köpa en för dagen specialproducerad rävfigurinbakelse på närmsta konditori.
Min favorit är den melankoliska räven. Den berör verkligen!

Åh, vilket bra sätt att fira på!
 
Nu har jag satt upp ett anslag om dagen på min arbetsplats. Allt för att mina kollegor inte ska glömma den i särklass viktigaste dagen för små och mindre rävfiguriner.
Tänkte sätta upp ett anslag i trapphuset hemma också.

Här är en poster ni kan skriva ut om ni vill göra detsamma!

FB_IMG_1699305060942.jpg


A3-format är att föredra så alla kan se anslaget tydligt.
 
Idag är det äntligen dags!
Har knappt sovit inatt pga. exalterad över miniatyrrävens dag. Bara legat och väntat nervöst. Som ett barn natten innsn julafton.
Mina ögon tindrar nu!

Hur ska ni fira?

Jag och en vän ska idag gå en museum-runda för att se om vi lyckas se en porslinsräv i någon utställning. I värsta fall kanske vi iaf hittar en målad räv på en tavla.
Ska bli så kul att gå på porslinsrävsjakt! 😀

www.porslinsravsmuseum.se
 
Jag har ju fuskat med datumen som besökte museet i förskott. :o
Dagens projekt här består i att skotta undan snön som kommit, och den som väntas komma under dagen. Med kramsnöväder så kan det tänkas att det eventuellt uppstår en liten rävfigurin... :)
 
Jag har ju fuskat med datumen som besökte museet i förskott. :o
Dagens projekt här består i att skotta undan snön som kommit, och den som väntas komma under dagen. Med kramsnöväder så kan det tänkas att det eventuellt uppstår en liten rävfigurin... :)
Ja! Bygga sin egen rävfigurin var mycket kreativt. Det får jag se till att göra ikväll. 😊
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: Acto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 150
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 595
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp