Bukefalos 28 år!

Minska fett i matlagning

Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
En bra stekpanna. Herregud sådan skillnad det gör. Sedan jag köpte min nya stekpanna har jag inte använt någon som helst olja (eller smör) vid stekning, vad jag än steker glider runt som en snipa på havet. Hög värme ger dessutom snabb stekning och god smak.
Kan verkligen rekommendera den. Är en Satake honeycomb, en lättviktsgjutjärn med non-stick beläggning, inte farligt dyr heller.
 
Nej instekt gjutgärn kräver inte speciellt mycket fett. Haken är ju att jag inte riktigt förstått hur mycket du ev använder. Tex är det nog svårt att komma undan med mindre än en halv msk olja om man steker något. (utom för pannkakor såklart, en väl instekt gjutjärnspanna och man kan ju bara pensla lite hastigt med smör mellan pannkakorna.)

Att slänga in saker i ugnen kan man ju göra utan fett och detsamma med att koka saker, tex slänga ned det man vill äta i en gryta tillsammans med en burk krossade tomater, det ska väl inte krävas något fett alls då. Lök ger rund smak.

Kål blir super ugnsbakad. (tex skär en hel spetskål i tu, lägg in i ugnen med snittytan upp med lite ringlad olja och honung) Dock har jag ringlat lite olja och honung på... men om du slänger på ett lock så blir det säkert bra med bara peppar och salt.

(Jag tror vissa delar av det gamla veganska köket hade väldigt mycket fett, fick ont i magen av det ibland på en ganska älskad vegansk krog på 90-talet. Men nyare recept är säkert inte så.)
Jag tror att jag använder mycket fett för att mina föräldrar gör det helt enkelt. Alltid ska det vara smör, olivolja, fet gräddfil, oljiga såser, stekt fläsk och oljigt spad. Så jag har bara härmat och så har vanan satt sig och följt med även när jag gick över till mer veganskt.
 
Jag tror att jag använder mycket fett för att mina föräldrar gör det helt enkelt. Alltid ska det vara smör, olivolja, fet gräddfil, oljiga såser, stekt fläsk och oljigt spad. Så jag har bara härmat och så har vanan satt sig och följt med även när jag gick över till mer veganskt.
Jo en tumregel som jag har är ju att fettet liksom bara är en tunn tunn hinna över pannan, så en tsk smör, en halv eller 1/4 msk olja osv räcker bra.
 
Jo en tumregel som jag har är ju att fettet liksom bara är en tunn tunn hinna över pannan, så en tsk smör, en halv eller 1/4 msk olja osv räcker bra.
Ett bra tips med olja är att så att säga ”steka in” stekpannan innan man lägger i det som ska stekas - dvs, låta pannan och oljan bli ordentligt varm först. Då blir oljan mer lättflytande, och är det gjutjärn så tränger den ner i järnet ordentligt. Då behövs det mindre fett än om man häller i fett och sen genast det som ska stekas.
 
Jag tror att jag använder mycket fett för att mina föräldrar gör det helt enkelt. Alltid ska det vara smör, olivolja, fet gräddfil, oljiga såser, stekt fläsk och oljigt spad. Så jag har bara härmat och så har vanan satt sig och följt med även när jag gick över till mer veganskt.

Traditionellt anvander man mycket olika saser i Sverige och det ar en vana jag har svart att bryta. Dock kunde jag ofta inte hitta gradde (av nagon form) och absolut inte creme fresh i Mellan Ostern och Asien. Jag larde mig dar att anvanda olika former av yogurt i stallet. Inte "fett fri" utan en som bara inte ar "full fett".

Da jag vaxte upp med att alltid ha sas till allt ... vill jag ha sas. Numera gor jag ofta olika "grona saser" och anvander betydligt mindre olja an vad recpetet sager. Jag anvander kanske en matsked olja i stallet for en dl. och fyller ut vatskan med lite (inte lika mycket som om jag skulle anvant olja) vatten och vill jag ha en tjockare sas anvander jag ibland yogurt for att fa det resultatet.

Dessutom varierar jag smaken med vilka gronsaker jag anvander. Det ar nog bara Europa man anvander sa mycket mjolkprodukter, och jag tycker att det ar jattespannande att hitta saser fran alla varldens horn ... och ofta addapterar jag gronsakerna till vad jag har hemma, eller om gasterna inte gillar det som skulle varit i. Istallet for massor av olja smaksatter jag ofta med lime eller citron ...

Chimichurri, Green Goddess dressing, Salsa Verde, Pesto, Green chutney, Zhoug, etc, etc ... det finns hur manga recept som helst som man sedan kan adaptera sa de passar ens egen smak. Jag gor sallan, eller aldrig, en Thai chile-herb sas lika stark som orginalet. Istallet for massor av cilantro kan man anvanda italiensk parsly ocksa.
 
Traditionellt anvander man mycket olika saser i Sverige och det ar en vana jag har svart att bryta. Dock kunde jag ofta inte hitta gradde (av nagon form) och absolut inte creme fresh i Mellan Ostern och Asien. Jag larde mig dar att anvanda olika former av yogurt i stallet. Inte "fett fri" utan en som bara inte ar "full fett".

Da jag vaxte upp med att alltid ha sas till allt ... vill jag ha sas. Numera gor jag ofta olika "grona saser" och anvander betydligt mindre olja an vad recpetet sager. Jag anvander kanske en matsked olja i stallet for en dl. och fyller ut vatskan med lite (inte lika mycket som om jag skulle anvant olja) vatten och vill jag ha en tjockare sas anvander jag ibland yogurt for att fa det resultatet.

Dessutom varierar jag smaken med vilka gronsaker jag anvander. Det ar nog bara Europa man anvander sa mycket mjolkprodukter, och jag tycker att det ar jattespannande att hitta saser fran alla varldens horn ... och ofta addapterar jag gronsakerna till vad jag har hemma, eller om gasterna inte gillar det som skulle varit i. Istallet for massor av olja smaksatter jag ofta med lime eller citron ...

Chimichurri, Green Goddess dressing, Salsa Verde, Pesto, Green chutney, Zhoug, etc, etc ... det finns hur manga recept som helst som man sedan kan adaptera sa de passar ens egen smak. Jag gor sallan, eller aldrig, en Thai chile-herb sas lika stark som orginalet. Istallet for massor av cilantro kan man anvanda italiensk parsly ocksa.
Kul att höra att jag inte är den enda som fastnat i såsträsket! Får nog vidga mina vyer ut i världen. Skulle jättegärna gå över till en vegansk kost utan så mycket ersättningsprodukter som vegansk creme fraiche och sånt, utan bara jobba med färska råvaror och ändå få samma breda smakupplevelser. Tar med mig många av dina tips, tack!
 
Kul att höra att jag inte är den enda som fastnat i såsträsket! Får nog vidga mina vyer ut i världen. Skulle jättegärna gå över till en vegansk kost utan så mycket ersättningsprodukter som vegansk creme fraiche och sånt, utan bara jobba med färska råvaror och ändå få samma breda smakupplevelser. Tar med mig många av dina tips, tack!
Om vi pratar såsträsket, kolla på alternativ i form av röror! Mixa ugnsrostade grönsaker med kokosgrädde och örter, sötpotatis blev riktigt gott liksom zucchini. Gjorde en ärtröra på hela sockerärtor som blivit mjuka, mixade dem med lite (1msk till 250g ärtor) vanlig cremefraishe, (många) vitlök, inlagd jalapeno med lite spad och persilja/koriander. Jättegott till lite salt mat.
 
Inte alls ett tips till stekningen, men till matlagning i stort :)
Nu vet inte jag om du är minsta intresserad av att odla något? Men annars så slår jag ett slag för egna kryddväxter i trädgården!
Kryddväxter är så anspråkslösa att du bara kan låta dom vara och skörda. Färska och egentorkade kryddor är en av hemligheterna med lyckad kryddning i matlagning...

Eftersom du äter vegetariskt så är libsticka en växt du ska titta närmare på. Den kallas slarvigt för vegansk buljong, och faktum är att den ger samma smak i en maträtt som buljong. Underskattad kryddväxt ;)
 
Kul att höra att jag inte är den enda som fastnat i såsträsket! Får nog vidga mina vyer ut i världen. Skulle jättegärna gå över till en vegansk kost utan så mycket ersättningsprodukter som vegansk creme fraiche och sånt, utan bara jobba med färska råvaror och ändå få samma breda smakupplevelser. Tar med mig många av dina tips, tack!
Apropå veganska såser, använder du tahini? Det är ju visserligen mycket fett men även protein och jag brukar blanda ut med ganska mycket vatten (och citron och sen varierar jag).
 
Inte alls ett tips till stekningen, men till matlagning i stort :)
Nu vet inte jag om du är minsta intresserad av att odla något? Men annars så slår jag ett slag för egna kryddväxter i trädgården!
Kryddväxter är så anspråkslösa att du bara kan låta dom vara och skörda. Färska och egentorkade kryddor är en av hemligheterna med lyckad kryddning i matlagning...

Eftersom du äter vegetariskt så är libsticka en växt du ska titta närmare på. Den kallas slarvigt för vegansk buljong, och faktum är att den ger samma smak i en maträtt som buljong. Underskattad kryddväxt ;)
Jag ska odla libbsticka i år just därför! Hur använder du den?
 
Inte alls ett tips till stekningen, men till matlagning i stort :)
Nu vet inte jag om du är minsta intresserad av att odla något? Men annars så slår jag ett slag för egna kryddväxter i trädgården!
Kryddväxter är så anspråkslösa att du bara kan låta dom vara och skörda. Färska och egentorkade kryddor är en av hemligheterna med lyckad kryddning i matlagning...

Eftersom du äter vegetariskt så är libsticka en växt du ska titta närmare på. Den kallas slarvigt för vegansk buljong, och faktum är att den ger samma smak i en maträtt som buljong. Underskattad kryddväxt ;)
Odlar eget men ingen libbsticka, blir lätt att lägga till! Tack för tips!
Apropå veganska såser, använder du tahini? Det är ju visserligen mycket fett men även protein och jag brukar blanda ut med ganska mycket vatten (och citron och sen varierar jag).
Jag gillar inte tahini, och har dessutom bara ätit en god hummus i mitt liv (på Hummus Bar i Lund). Jag är en dålig vegan:o
 
O_o tahini är livet ju! Antar att du testat de vita på skalade sesamfrön? Typ Kung Markattas gillar inte ens jag.
Har testat alla möjliga, men tycker allt smakar sallt och torrt. Gillar inte jordnötssmör heller:o Å andra sidan gillar jag jordnötssås, så kanske om jag gör något liknande med tahini:idea:
 
Har testat alla möjliga, men tycker allt smakar sallt och torrt. Gillar inte jordnötssmör heller:o Å andra sidan gillar jag jordnötssås, så kanske om jag gör något liknande med tahini:idea:
Jag använder Renée Voltaires vita osaltade tahini. Tycker en del smakar sand. Jag kan äta den som den är på macka men vad jag främst har den till är dressing/såser. Tycker det blir en helt annan sak när man blandar ut den med vatten bara. Och jag gillar inte heller jordnötssmör :D
 
Jag använder Renée Voltaires vita osaltade tahini. Tycker en del smakar sand. Jag kan äta den som den är på macka men vad jag främst har den till är dressing/såser. Tycker det blir en helt annan sak när man blandar ut den med vatten bara. Och jag gillar inte heller jordnötssmör :D
Om den finns där jag handlar ska jag testa!
 
Jag ska odla libbsticka i år just därför! Hur använder du den?
Menar du i maten? Jag tar in och torkar hela blad på försommaren när den är som finast, sen tar jag några torkade blad och smular smått i köttfärssås, grytor, ja all man som man har buljong i. Då drygar jag ut den buljong jag har eftersom jag kokar ner den själv. Givetvis har jag i libsticka i buljongkoket också ;)
Färska blad använder jag i marinader eller buljongkok t.ex. Ibland använder jag även färska blad direkt i maten, men jag tycker att de torkade är lättare att dosera smakerna med :o
 
Kan rapportera att dagens middag blev helt utan fett! Tog några quornfiléer och kokte dem i en traktörpanna tillsammans med ris, paprikapulver, koriander, frysta grönsaker, umamibuljong, soja, och citron. Sen att doften av citron gjorde mig ledsen för att jag fick flashbacks till barndomen när tanten i huset bredvid gjorde lemonad på sina egna citroner och varken tant eller hus finns kvar längre... Tja. Maten blev god i alla fall, och kanske kan jag höra mig för om någon sparade hennes recept på lemonad nånstans.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 383
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 894
Äldre Jag märker att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt när jag äter en mer växtbaserad kost. Funderingarna går i att sluta äta kött...
2
Svar
24
· Visningar
2 024
Senast: Alanis
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 135
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp