Bukefalos 28 år!

Minska fett i matlagning

Kan rapportera att dagens middag blev helt utan fett! Tog några quornfiléer och kokte dem i en traktörpanna tillsammans med ris, paprikapulver, koriander, frysta grönsaker, umamibuljong, soja, och citron. Sen att doften av citron gjorde mig ledsen för att jag fick flashbacks till barndomen när tanten i huset bredvid gjorde lemonad på sina egna citroner och varken tant eller hus finns kvar längre... Tja. Maten blev god i alla fall, och kanske kan jag höra mig för om någon sparade hennes recept på lemonad nånstans.
Fett är en smakbärare.
Det är en stor skillnad mellan att utesluta fett och att använda rimliga mängder.

Om du varit van vid att använda rejält mycket fett så är kanske vägen att gå ner till normala mängder, inte utesluta det?
 
Menar du i maten? Jag tar in och torkar hela blad på försommaren när den är som finast, sen tar jag några torkade blad och smular smått i köttfärssås, grytor, ja all man som man har buljong i. Då drygar jag ut den buljong jag har eftersom jag kokar ner den själv. Givetvis har jag i libsticka i buljongkoket också ;)
Färska blad använder jag i marinader eller buljongkok t.ex. Ibland använder jag även färska blad direkt i maten, men jag tycker att de torkade är lättare att dosera smakerna med :o

Går den att odla i kruka? /Bor i lägenhet :cautious:
 
Libsticka är en stor och rejäl växt. den behöver nog en ordentlig kruka. den är ju inte precis som en citronmeliss. Blir närmare mans- eller i alla fall kvinnohög

Aha, ja då är det ju kört kanske. Som sagt, jag har ingen uppfattning om nåt som har med odling att göra, åtminstone väldigt lite. Men jag brukar plantera kryddor som jag köper i butiken och har ute på sommaren. De brukar ju stå sig om de kommer i jord och en vettig kruka.
 
Traditionellt anvander man mycket olika saser i Sverige och det ar en vana jag har svart att bryta. Dock kunde jag ofta inte hitta gradde (av nagon form) och absolut inte creme fresh i Mellan Ostern och Asien. Jag larde mig dar att anvanda olika former av yogurt i stallet. Inte "fett fri" utan en som bara inte ar "full fett".

Da jag vaxte upp med att alltid ha sas till allt ... vill jag ha sas. Numera gor jag ofta olika "grona saser" och anvander betydligt mindre olja an vad recpetet sager. Jag anvander kanske en matsked olja i stallet for en dl. och fyller ut vatskan med lite (inte lika mycket som om jag skulle anvant olja) vatten och vill jag ha en tjockare sas anvander jag ibland yogurt for att fa det resultatet.

Dessutom varierar jag smaken med vilka gronsaker jag anvander. Det ar nog bara Europa man anvander sa mycket mjolkprodukter, och jag tycker att det ar jattespannande att hitta saser fran alla varldens horn ... och ofta addapterar jag gronsakerna till vad jag har hemma, eller om gasterna inte gillar det som skulle varit i. Istallet for massor av olja smaksatter jag ofta med lime eller citron ...

Chimichurri, Green Goddess dressing, Salsa Verde, Pesto, Green chutney, Zhoug, etc, etc ... det finns hur manga recept som helst som man sedan kan adaptera sa de passar ens egen smak. Jag gor sallan, eller aldrig, en Thai chile-herb sas lika stark som orginalet. Istallet for massor av cilantro kan man anvanda italiensk parsly ocksa.
Du menar slätbladig persilja istället för koriander?

Vad är det för recept där man ska ha en dl olja i såsen? 😱
 
Libsticka är en stor och rejäl växt. den behöver nog en ordentlig kruka. den är ju inte precis som en citronmeliss. Blir närmare mans- eller i alla fall kvinnohög
Men vänta nu! Jag har ju libbsticka i trädgården. Det måste vara den där stora saken som doftade så gott men som jag inte alls förstod vad det var eller varför den växte precis vid köksdörren :laugh: Bra, då har jag det kirrat till sommaren i alla fall!
 
Kan rapportera att dagens middag blev helt utan fett! Tog några quornfiléer och kokte dem i en traktörpanna tillsammans med ris, paprikapulver, koriander, frysta grönsaker, umamibuljong, soja, och citron. Sen att doften av citron gjorde mig ledsen för att jag fick flashbacks till barndomen när tanten i huset bredvid gjorde lemonad på sina egna citroner och varken tant eller hus finns kvar längre... Tja. Maten blev god i alla fall, och kanske kan jag höra mig för om någon sparade hennes recept på lemonad nånstans.

Låter gott! Hoppas du får tag i receptet.
 
Marinera rå? Steka sen?

Finhacka ra rodlok och marinera i lime i nagra timmar. Sedan hallde jag av limen (tillfalligt, jag var ju tvungen att kolla hur det blev :p) och loken var SUPER god da blandade jag alltihop i en sallad.:D

Du menar slätbladig persilja istället för koriander?

Vad är det för recept där man ska ha en dl olja i såsen? 😱

Ahha, det ar sa den heter pa Svenska.:angel:

En autentisk Chimichurri innehaller massor av oliv olja. Ska man gora den autentisk sa ska det ocksa finhackas. Jag menar FIN HACKAS ... sa man hackar "forever". Jag kor det oftast i mixer, med halften olja och lite mindre an halften vatten. Sa mycket vatten att den inte blir for torr, that's it. Och hackar inte alls.
Vansinnigt god sas.

INGREDIENTS
1/2 cup olive oil
2 tablespoons red wine vinegar
1/2 cup finely chopped parsley
3-4 cloves garlic , finely chopped or minced
2 small red chilies , or 1 red chili, deseeded and finely chopped (about 1 tablespoon finely chopped chili)
3/4 teaspoon dried oregano
1 level teaspoon coarse salt
pepper , to taste (about 1/2 teaspoon)

INSTRUCTIONS
Mix all ingredients together in a bowl. Allow to sit for 5-10 minutes to release all of the flavours into the oil before using. Ideally, let it sit for more than 2 hours, if time allows.
Chimichurri can be prepared earlier than needed, and refrigerated for 24 hours, if needed.
Use to baste meats (chicken or steaks) while grilling or barbecuing. We don't use it as a marinade, but choose to baste our meats with chimichurri instead. However, you can use it as a marinade if you wish. Also, add a couple of tablespoons over your steak to serve.

NUTRITION
Calories: 128kcal | Carbohydrates: 1g | Fat: 13g | Saturated Fat: 1g | Sodium: 3mg | Potassium: 61mg | Vitamin A: 425IU | Vitamin C: 21.5mg | Calcium: 12mg | Iron: 0.5mg

Visst ja, en cup ar ganska exact 2 dl
 
Senast ändrad:
Finhacka ra rodlok och marinera i lime i nagra timmar. Sedan hallde jag av limen (tillfalligt, jag var ju tvungen att kolla hur det blev :p) och loken var SUPER god da blandade jag alltihop i en sallad.:D



Ahha, det ar sa den heter pa Svenska.:angel:

En autentisk Chimichurri innehaller massor av oliv olja. Ska man gora den autentisk sa ska det ocksa finhackas. Jag menar FIN HACKAS ... sa man hackar "forever". Jag kor det oftast i mixer, med halften olja och lite mindre an halften vatten. Sa mycket vatten att den inte blir for torr, that's it. Och hackar inte alls.
Vansinnigt god sas.

INGREDIENTS
1/2 cup olive oil
2 tablespoons red wine vinegar
1/2 cup finely chopped parsley
3-4 cloves garlic , finely chopped or minced
2 small red chilies , or 1 red chili, deseeded and finely chopped (about 1 tablespoon finely chopped chili)
3/4 teaspoon dried oregano
1 level teaspoon coarse salt
pepper , to taste (about 1/2 teaspoon)

INSTRUCTIONS
Mix all ingredients together in a bowl. Allow to sit for 5-10 minutes to release all of the flavours into the oil before using. Ideally, let it sit for more than 2 hours, if time allows.
Chimichurri can be prepared earlier than needed, and refrigerated for 24 hours, if needed.
Use to baste meats (chicken or steaks) while grilling or barbecuing. We don't use it as a marinade, but choose to baste our meats with chimichurri instead. However, you can use it as a marinade if you wish. Also, add a couple of tablespoons over your steak to serve.

NUTRITION
Calories: 128kcal | Carbohydrates: 1g | Fat: 13g | Saturated Fat: 1g | Sodium: 3mg | Potassium: 61mg | Vitamin A: 425IU | Vitamin C: 21.5mg | Calcium: 12mg | Iron: 0.5mg

Visst ja, en cup ar ganska exact 2 dl
Ja, chimichurri är väl i princip en vinägrett med örter, och då går det såklart åt olja. Tycker dock den passar bäst till helt, grillat kött? Det äter åtminstone jag väldigt sällan, kanske 1-2 gånger om året. Vad serverar du chimichurri till?
 
Jag har ocksa ett guac recept for nar man inte kan satta i sig hur mycket fett som helst :angel: Och ett par jattegoda dip/saser ... men det far bli senare om ni ar interesserade
Dipsåser vill jag gärna ha recept på! Min standard är turkisk yoghurt blandat med ketchup och dill... Gott, men bara fett och socker i princip :laugh:
 
Ja, chimichurri är väl i princip en vinägrett med örter, och då går det såklart åt olja. Tycker dock den passar bäst till helt, grillat kött? Det äter åtminstone jag väldigt sällan, kanske 1-2 gånger om året. Vad serverar du chimichurri till?

En Chimichurri kommer helt klart till sin ratt pa grillat kott. Men den ger ocksa rostade rotsaker en liten kick om man "drizzlar" den over. Eller den trakiga kyckling fileen som ligger pa grillen, den lever helt klart upp om man har lite chimichurri kvar i kylen.

Dessutom ar Chimichurri en av de lattaste saserna att bara bli inspirerad av och gora sin egen i samma anda med andra ingredienser.

Magic green sauce

1 Avocado
2 dl (blandad, eller en av de tva) plattbladig persilja och cilantro blad
1 jalapeno, rensa bort det vita och fron. (Jag lagger ofta till lite chili flakes for att fa lite mer "fart" pa det hela)
2 klyftor vitlok
pressa en eller tv limes
1 dl vatten
1/4 cup olive oil (den BLIR godare, men kan uteslutas nar det dar med halsa och vikt galler)
1 teaspoon salt
1 dl pistachios.

Pulsera ihop alla ingredienserna - utom pistachios - i en food processor tills det ar smooth
Lagg i pistachios (eller andra notter) och pulsera tills det ar lite texture ... sa mycket du vill ha.
 
har ar en gron sas till och den har har inte sa mycket hetta sa den passar till de flesta

1 pressad garlic klyfta
1 teaspoon salt
1/2 teaspoon black pepper
1/2 teaspoon red pepper flakes
1/2 teaspoon packed lemon zest
3 1/2 tablespoon fresh lemon juice
1 1/2 dl evo Jag substituar ofta med 1/2 dl apple juice
1 1/2 dl packad (slat) persilja
1 tablespoon avrunna capers
2 ansjovis fileer (inte den svenska som anvands till Janson)



mixa de 5 firsta ingredienserna i en skal (eller lagg dem i food processorn) tillsammans med citron juicen och persiljan. Sist hade jag i ansjovisen ocksa av bara farten och det fungerade utmarkt.
satt pa food processorn och hall evo i en tunn stralen medan den gar.
Sist, ror i capris.

Passar till allt mojligt. :p
 
har ar en gron sas till och den har har inte sa mycket hetta sa den passar till de flesta

1 pressad garlic klyfta
1 teaspoon salt
1/2 teaspoon black pepper
1/2 teaspoon red pepper flakes
1/2 teaspoon packed lemon zest
3 1/2 tablespoon fresh lemon juice
1 1/2 dl evo Jag substituar ofta med 1/2 dl apple juice
1 1/2 dl packad (slat) persilja
1 tablespoon avrunna capers
2 ansjovis fileer (inte den svenska som anvands till Janson)



mixa de 5 firsta ingredienserna i en skal (eller lagg dem i food processorn) tillsammans med citron juicen och persiljan. Sist hade jag i ansjovisen ocksa av bara farten och det fungerade utmarkt.
satt pa food processorn och hall evo i en tunn stralen medan den gar.
Sist, ror i capris.

Passar till allt mojligt. :p
Menar du sardeller? Ansjovis är den man har i Jansson, tror inte det finns någon annan sorts ansjovis här?
 
Bidrar med en god röra

Mixa ett paket kokta stora vita bönor med en näve soltorkade tomater och ett par matskedar basilika. Lite salt och ev peppar efter smak. Jag köper både tomat och basilika fryst, det blir gott och fettsnålt så. Om man vill ha det som sås så späd med vatten.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 383
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 894
Äldre Jag märker att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt när jag äter en mer växtbaserad kost. Funderingarna går i att sluta äta kött...
2
Svar
24
· Visningar
2 024
Senast: Alanis
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 135
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp