Fullt så enkelt tror jag inte Kitty Genovese-fallet är, från wiki:
"In September 2007, the
American Psychologist published an examination of the factual basis of coverage of the Kitty Genovese murder in psychology textbooks. The three authors concluded that the story is more
parable than fact, largely because of inaccurate newspaper coverage at the time of the incident.
[16] According to the authors, "despite this absence of evidence, the story continues to inhabit our introductory social psychology textbooks (and thus the minds of future social psychologists)." One interpretation of the parable is that the drama and ease of teaching the exaggerated story make it easier for professors to capture student attention and interest.
Psychologist Frances Cherry has suggested the interpretation of the murder as an issue of bystander intervention is incomplete.
[47] She has pointed to additional research such as that of Borofsky
[48] and Shotland
[49] demonstrating that people, especially at that time, were unlikely to intervene if they believed a man was attacking his wife or girlfriend. She has suggested that the issue might be better understood in terms of male/female power relations."
Jag har också bestämt för mig att grannarna (som lyssnade utan att ingripa) ansåg att Kitty var promiskuös och det fanns en ton av "hon hade själv försatt sig i situationen" - det var alltså inte bara att de inte förmådde sig att ingripa, utan i någon mån ansåg de att hon fick vad hon förtjänade...

Nu hittar jag dock inte var jag eventuellt läst det, så det kan också vara en del av myten. Hur som helst är det ett mycket intressant fall (och har helt klart likheter med det här fallet i tråden!

), och det var avstampet för mycket intressant psykologisk forskning oavsett.
Dessutom - och nu säger jag inte att det gäller för TS, men fler lär ju ha hört det som hände på hotellet plus att liknande saker händer över hela landet - tror jag det ofta är en faktor för i alla fall en del som lyssnar på kvinnovåld utan att ingripa: hon har ju valt den mannen, hon har valt att stanna, varför ska jag lägga mig i det liksom... Det finns nog många anledningar att folk inte ingriper, många är säkert inte helt medvetna om hur de resonerat heller. Men som någon ovan skrev (dagens i-landsproblem, hjärtskärande dumt att reta sig på i den här kontexten, men ändå: irriterande att man inte kan se tråden om man vill kunna förhandsvisa inlägg), det är viktigt att prata om sådant här och lyfta fram det i ljuset. För det
händer ju, flera har skrivit om sin upplevelse från andra sidan här också.