Bukefalos 28 år!

Misshandel i grannrummet på hotell, vad hade ni gjort?

Det känns nästan överflödigt att stämma in i kören, men jag TS, självklart skulle du gjort något.

Men jag funderar vidare, och det är en sak jag inte förstår. Om en ser ett pågående brott, varför skulle en inte våga ringa polisen? Jag förstår ABSOLUT om en inte ingriper själv (och i vissa fall kan det ju till och med vara det bästa att låta bli) men vad riskerar en när en ringer 112? Det behöver ju inte ens gärningsmannen få reda på? Alltså, jag har ju läst en massa om dessa psykologiska mekanismer (ex. att en tenderar tro att "nån annan" tar han om det) men jag kan ändå INTE FÖRSTÅ. ÄVEN om nån annan har ringt redan, så är det väl bättre med två samtal än inget?
 
Jag undrar hur många som inte gjorde någonting medans en bekant knivskars till döds i trapphuset till sin lägenhet i fredags.
 
Jag blir också ledsen och förskräckt över denna trådstart.

Det får mig även att tänka tillbaka till bland annat ett olyckstillfälle som visar hur fantastiskt inkapabla många är till att hjälpa. Jag och en vän, båda 13 år gamla, var ute och red med våra ponnyer. Hon på sin kritvita ponny och jag på min Sofia. Vi bestämde oss för att ta en galopp på en grusväg, varefter hennes ponny drar iväg i världens fart. När jag kommer ifatt ser jag samtidigt hur hennes ponny tappar balansen och faller handlöst rakt ned i ganska djupt dike fullt med sten och sly, rullar ett varv och får sedan fotfäste på vägkanten - men hennes fot satt kvar i stigbygeln så kraften när de separerar från varandra gör att ponnyn ramlar ned igen. Allt detta skedde ca tio meter från en fotbollsplan med pågående fotbollsmatch med fullsatta läktare (ca 70 personer på plats totalt). Jag säger åt min vän att ligga så stilla hon kan (hon var helt likblek) medan jag ringde hjälp och samtidigt vrålade för full hals till folket vid fotbollsplanen efter hjälp. Tretton år gammal med två hästar varav en är i grunden vit - men nu röd av blod. Reagerar man inte då? Uppenbarligen inte. De tittade på mig och i stort sett viftade bort mig. Så där stod jag med min egen häst, en skadad häst och en skadad vän utan att veta vad jag skulle göra.


Folk reagerar inte. Och det är tamejfan sjukt.
 
Det kanske inte var en timme men kändes länge :( Jag vet inte, de tankar som for genom huvudet då var typ att
Om vi kan höra allt som händer där, då hör de också att vi ringer på hjälp. Om de sen hinner "städa upp" innan hjälp kommer dit så kan de ju bara neka. Ord mot ord. Och sen hämnas han på oss ( inklusive vårt barn) efter att vakt/polis har gått. Fanns ingen säkerhetskedja på dörrarna i hotellet. Så sjuk fantasi har jag. Som sagt, extremt konflikträdd.

Men upplever jag samma sak igen kommer jag att agera, utan tvekan, efter att ha läst alla inläggen i den här tråden. :crazy:
 
Jag undrar hur många som inte gjorde någonting medans en bekant knivskars till döds i trapphuset till sin lägenhet i fredags.
 
Om vi kan höra allt som händer där, då hör de också att vi ringer på hjälp. Om de sen hinner "städa upp" innan hjälp kommer dit så kan de ju bara neka. Ord mot ord. Och sen hämnas han på oss ( inklusive vårt barn) efter att vakt/polis har gått. Fanns ingen säkerhetskedja på dörrarna i hotellet. Så sjuk fantasi har jag. Som sagt, extremt konflikträdd.
Åh herre vad egoistiskt :( Förlåt men att ens läsa det här resonemanget. Tjejen var i samma RUM som honom, blev misshandlad av honom! Och ni sitter i ert rum och är oroliga över ert barn?!
 
Skulle jag nu varit rädd om mig och min familj skulle jag ringt till receptionen faktiskt. Att sitta i en hel timme och lyssna på sådant är riktigt vidrigt.

Fast varför skulle du ringa till receptionen? När ett brott begås ringer man till polisen först och främst. Sedan kan man kolla med receptionen om de har säkerhetspersonal som kan ingripa, men det är ju alltid polisen som gäller i första hand.
 
Ts.
Ring genast till hotellet och fråga om receptionisten såg någon som såg mörbultad ut vid utcheckningen dagen efter. Ta reda på vad de hette och ring sedan polisen och berätta vad ni hörde. Ni kan vara de vittnena som behövs för att den som misshandlade ska bli dömd. Ni kan inte göra det ogjort att ni inte gjorde något i det akuta läget men ni kan göra det enda rätta nu.

Håller mig för det mesta bara i bakgrunden här, men ville bara hoppa in och meddela att receptionisten aldrig få uppge namn på några gäster (jobbar själv i reception) så att be om namn på någon som sett mörbultad ut är lönlöst. Troligtvis skulle de inte ens svara på om någon sett mörbultad ut. Jag vet faktiskt inte hur lagstiftningen ser ut angående det senare (att uppge namn eller vart någon bor är helt förbjudet, då blir man av med jobbet på stört), men jag hade inte vågat chansa.

Det man däremot kan göra (och bör göra) är att meddela receptionisten vad man hört och gärna också ungefär vilket rum ljuden kom ifrån samt lämna sitt namn och telefonnummer om man kan tänka sig att ställa upp som vittne ifall det skulle behövas, så kan vi i receptionen ringa polisen.
 
Fast varför skulle du ringa till receptionen? När ett brott begås ringer man till polisen först och främst. Sedan kan man kolla med receptionen om de har säkerhetspersonal som kan ingripa, men det är ju alltid polisen som gäller i första hand.

Jo, absolut.
Tänkte mer på om hon inte vågade att vara "anmälaren". Men polis först, självklart.
 
Det kanske inte var en timme men kändes länge :( Jag vet inte, de tankar som for genom huvudet då var typ att
Om vi kan höra allt som händer där, då hör de också att vi ringer på hjälp. Om de sen hinner "städa upp" innan hjälp kommer dit så kan de ju bara neka. Ord mot ord. Och sen hämnas han på oss ( inklusive vårt barn) efter att vakt/polis har gått. Fanns ingen säkerhetskedja på dörrarna i hotellet. Så sjuk fantasi har jag. Som sagt, extremt konflikträdd.

Men upplever jag samma sak igen kommer jag att agera, utan tvekan, efter att ha läst alla inläggen i den här tråden. :crazy:
Men alltså jag köper inte det här. Att ni låg på ert hotellrum och under en timmes tid lyssnade på hur en kvinna misshandlades och kanske våldtogs är ta mig fan horribelt. Skämmes! Du skriver att din sambo blev "illa berörd" och att du funderar på om "ni borde ha gjort något". Alltså va?! Och nu försöker du bortförklara er brist på medmänsklighet med något slags ihopfantiserat värsta scenario som hämtat ur en dålig film? SJÄLVKLART skulle ni ha gjort något, ni skulle ha ringt polisen och/eller receptionen.

Stackars stackars den kvinnan, så ensam och utlämnad hon måste känt sig. Omgiven av människor men ingen hjälper henne... Fy.
 
Jag kan inte heller riktigt sätta mig in i hur man kan låta bli att göra något när man hör sånt. Men alla reagerar olika, vissa "fryser" och andra inte.

Jag hade ringt polisen helt klart. Hade jag haft en riktigt tuff dag kanske jag tom hade vågat gå över och knackat på först -bara för att se vad som hände (alltså -se om någon öppnade, om det blev tyst, eller vad som helst).

I vintras var det en händelse här hemma där jag och sambon varit och handlat, när vi klev ur bilen hörde jag höjda röster från en av lägenheterna på bottenvåningen i grannuppgången. De hade vädringsfönstret öppet i vardagsrummet så det hördes tydligt ut att någon var väldigt arg (och kanske berusad?). Jag smög iallafall närmare och gömde mig bakom sophuset för att höra lite bättre: Hörde "Jag dödar dig" uttalas 1-2ggr och då gick jag raka vägen in och ringde polisen som kom snabbt och plockade med sig den som bor i lägenheten.
 
Jag läste det i en artikel i Illustrerad Vetenskap för kanske 10 år sedan. Det handlade om hur människor reagerar i krissituationer. Det togs även upp en del myter kring detta.

Mitt minne säger mig att "Det brinner" var i det som inte var en myt men nu ser vi hur mycket mitt minne är att lita på :meh:.

Får skylla på att det var över tio år sedan jag läste det :D
 
Som sagt, extremt konflikträdd.
Eller helt enkelt rädd? Tror inte det är så ovanligt att människor känner så i en sån situation. Jag vet inte om det finns nån statistik på hur gärningsmän har reagerat mot de som ingripit eller anmält, men det skulle ju vara intressant att se.
 
Fast i det här fallet är det ju helt egalt, hur tusan ska någon veta vem av 120 st gäster som varit den som uppmärksammat polisen på vad som pågår i ett av rummen?
Ja, och är man rädd att någon ska höra en genom väggen när man ringer kan man ju förslagsvis gå ut ur rummet och ringa längre bort ifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp