Bukefalos 28 år!

Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Jag tycker inte de är svårt att avgöra om en hund mår dåligt.. O finner man att en hund mår dåligt så blir de konsekvenser därefter beroende på hur dåligt.
Verkar ju som att de blivit nåra konsekvenser i detta fall, iaf.. Som tur är. :)
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Sant sant.. men jag tror inte att dom delar ut varningar för att tiken är smal efter att den har fått valpar? Det finns tikar som blir riktigt "djurplågerismal" men då är det oftast deras första kull och förhoppningsvis tar inte ägaren fler valpar på hunden. Och eftersom att det är en blandras så finns det ju inga "bevis" på att hon har fått valpar tidigare och ägaren kan lätt komma ur situationen..

Har ingen egen erfarenhet men kan tänka mig att det är ganska svårt att avgöra hur en hund mår. Antar att dom är snål med varningar och anklagelser?



Det där att skylla på att tikar blir smala när de har valpar. Det håller jag inte med om. Nja något smala kan jag ta, men inte vrålsmala. Då har man helt enkelt gett för lite mat så valparna suger musten ur mamman och man kan gett fel foder som inte passar till mamman.
En tik ska kunna hålla ett hyffsat hull när hon har valpar. Annars får man helt enkelt ge henne något verkligen näringsrikt att äta.



Till TS: Heja heja :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 379
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 758
Senast: Halali
·
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
4 817
Senast: Korven
·
Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 276
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp