Enya
Trådstartare
Tack för tips och förslag på vad ni äter!Till frukost och mellis:
Ägg i alla former, bröd (de allra flesta är mjölkfria), växtbaserat bregott, skinka, salami, hummus, frukt och grönsaker. Smoothie på mycket frukt och bär och sen en skvätt mandelmjölk, kokosmjölk eller kokosghurt kan funka också. Hon tycker också att just Oatlys havremjölk med flingor eller musli är okej (i liten mängd). Den drycken smakar lite svagt som havregrynsgröt typ
Middag och lunch:
Ren kyckling, fisk, kött med valfritt tillbehör funkar ju alltid. Såser/röror att ha bredvid bör vara majonäs-baserade, t.ex. bea, creme toum, aioli. Röror som typ hummus, guacamole och baba gagnoush är toppen också. Vill man ha "mat i sås" så är det bäst att jobba tomat- eller kokosmjölkbaserat tycker jag. T.ex. färsbiffar i tomatsås, kycklinggryta gjord på kokosmjölk.
Jag tycker det fungerar ok att använda ersättare som t.ex. havremjök eller mandelmjölk när det är en liten mängd som inte är "primär" i rätten. T.ex. i potatismos eller för att göra köttbullefärs lite lösare.
Jag kollade våran matplanering senaste veckorna, och nu när vi ätit mjölkfritt senaste veckorna har vi ätit: beouf bourguignon, kycklingwok med chasewnötter, gulaschsoppa, panerad torsk med remouladsås, lax i kokosmjölk, currykyckling i kokosmjölk, daal (indisk linsgryta) med naanbröd, kyckling- och fläskfilespett med klyftpotatis + olika röror, hamburgare med pommes, lax med ris och lime-coleslaw, tacos, köttfärssås och spagetti, stekta nudlar med kyckling, fyllda paprikor, kycklingkebab i bröd, kycklingfile i olivtomatsås, indisk kycklingsoppa, stekt ris med kyckling, fisk i ugn med tapenade och rostad potatis, bowl med tonfiskröra, korv och potatis+grönsaker i ugn med bea, one pan pasta, minestronesoppa, kryddiga köttfärsbiffar med bulgur+hummus, sallad nicoise, kyckling-fajitas, chakchouka med bröd, chili con carne, falukorv med makaroner, vietnamiesisk sallad med fläskfärs, torsk med chorizo, fisk-tacos (fuskvariant med fiskpinnar). Jag tycker att vi har ätit bra och för vår del har vi inte tänkt på att det är mjölkfritt, utan maten är ju god ändå just för att den naturligt är utan mjölk!
Min matsedel ser inte alls ut så utan snarare pasta/ris med pastasås baserad på creme fraiche eller matlagningsgrädde och potatis, kött och sås...och grönsaker till. Kotlett, köttfärsrätter och falukorv. Kyckling och fisk ytterst sällan eftersom jag glömmer. Fisk för att det är dyrt också. Oftast är det ris eller pasta och så falukorv i bitar eller kött i bitar som jag steker ihop med svamp, sparris och paprika. I med creme fraische eller matlagningsgrädde, kryddor och reder lite. En portion till mig ihop med kokta grönsaker och resten i frysen (6-7 matlådor a 200 gram). Eller så blir det stekt kotlett ihop med stekt potatis serverat med kall sås tex bea eller varm pulverbea och kokta grönsaker samt sparris och svamp. Korvstroganoff (påse med pulver utröres med vatten och mjölk) och ris, spagetti och köttfärssås är samma också, funkar i matlådor och fyller frysen med. Köttbullar, sås och potatis. Köttfärsbiffar, sås och potatis.
När jag skriver detta och tittar på din lista ser jag hur begränsad min matlagning är. Men kanske blir det lättare också för andra att förstå mitt problem lite mer? Vissa människor är bra på laga mat. Jag? Jag "eldade" upp mina pommes häromdagen på mitt första försök med dem i air fryern, så fick lägga i nya och ge det ett försök till innan jag fick till stekt kebabkött, pommes och kokta grönsaker med mild kebabdressing. Och då hade jag rotat i frysen en stund och försökte tänka utanför boxen om vad jag skulle äta till middag.
Jag ska kika lite på dina middagar!
"Ren" mat. Och nu inte i motsats till smutsig. Är nog det jag reagerar allra minst på, mat som inte är något tillsatt. Jag har tänkt på det tidigare, att de rätter och den mat jag verkar klara bäst är det som är allra enklast och utan en massa extra ingredienser.