Mjölkproteinallergi

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 3 352

Bukefalos 30 år!

Till frukost och mellis:
Ägg i alla former, bröd (de allra flesta är mjölkfria), växtbaserat bregott, skinka, salami, hummus, frukt och grönsaker. Smoothie på mycket frukt och bär och sen en skvätt mandelmjölk, kokosmjölk eller kokosghurt kan funka också. Hon tycker också att just Oatlys havremjölk med flingor eller musli är okej (i liten mängd). Den drycken smakar lite svagt som havregrynsgröt typ ☺️

Middag och lunch:
Ren kyckling, fisk, kött med valfritt tillbehör funkar ju alltid. Såser/röror att ha bredvid bör vara majonäs-baserade, t.ex. bea, creme toum, aioli. Röror som typ hummus, guacamole och baba gagnoush är toppen också. Vill man ha "mat i sås" så är det bäst att jobba tomat- eller kokosmjölkbaserat tycker jag. T.ex. färsbiffar i tomatsås, kycklinggryta gjord på kokosmjölk.
Jag tycker det fungerar ok att använda ersättare som t.ex. havremjök eller mandelmjölk när det är en liten mängd som inte är "primär" i rätten. T.ex. i potatismos eller för att göra köttbullefärs lite lösare.

Jag kollade våran matplanering senaste veckorna, och nu när vi ätit mjölkfritt senaste veckorna har vi ätit: beouf bourguignon, kycklingwok med chasewnötter, gulaschsoppa, panerad torsk med remouladsås, lax i kokosmjölk, currykyckling i kokosmjölk, daal (indisk linsgryta) med naanbröd, kyckling- och fläskfilespett med klyftpotatis + olika röror, hamburgare med pommes, lax med ris och lime-coleslaw, tacos, köttfärssås och spagetti, stekta nudlar med kyckling, fyllda paprikor, kycklingkebab i bröd, kycklingfile i olivtomatsås, indisk kycklingsoppa, stekt ris med kyckling, fisk i ugn med tapenade och rostad potatis, bowl med tonfiskröra, korv och potatis+grönsaker i ugn med bea, one pan pasta, minestronesoppa, kryddiga köttfärsbiffar med bulgur+hummus, sallad nicoise, kyckling-fajitas, chakchouka med bröd, chili con carne, falukorv med makaroner, vietnamiesisk sallad med fläskfärs, torsk med chorizo, fisk-tacos (fuskvariant med fiskpinnar). Jag tycker att vi har ätit bra och för vår del har vi inte tänkt på att det är mjölkfritt, utan maten är ju god ändå just för att den naturligt är utan mjölk!
Tack för tips och förslag på vad ni äter! <3 <3
Min matsedel ser inte alls ut så utan snarare pasta/ris med pastasås baserad på creme fraiche eller matlagningsgrädde och potatis, kött och sås...och grönsaker till. Kotlett, köttfärsrätter och falukorv. Kyckling och fisk ytterst sällan eftersom jag glömmer. Fisk för att det är dyrt också. Oftast är det ris eller pasta och så falukorv i bitar eller kött i bitar som jag steker ihop med svamp, sparris och paprika. I med creme fraische eller matlagningsgrädde, kryddor och reder lite. En portion till mig ihop med kokta grönsaker och resten i frysen (6-7 matlådor a 200 gram). Eller så blir det stekt kotlett ihop med stekt potatis serverat med kall sås tex bea eller varm pulverbea och kokta grönsaker samt sparris och svamp. Korvstroganoff (påse med pulver utröres med vatten och mjölk) och ris, spagetti och köttfärssås är samma också, funkar i matlådor och fyller frysen med. Köttbullar, sås och potatis. Köttfärsbiffar, sås och potatis.

När jag skriver detta och tittar på din lista ser jag hur begränsad min matlagning är. Men kanske blir det lättare också för andra att förstå mitt problem lite mer? Vissa människor är bra på laga mat. Jag? Jag "eldade" upp mina pommes häromdagen på mitt första försök med dem i air fryern, så fick lägga i nya och ge det ett försök till innan jag fick till stekt kebabkött, pommes och kokta grönsaker med mild kebabdressing. Och då hade jag rotat i frysen en stund och försökte tänka utanför boxen om vad jag skulle äta till middag. :rofl:

Jag ska kika lite på dina middagar! :)

"Ren" mat. Och nu inte i motsats till smutsig. Är nog det jag reagerar allra minst på, mat som inte är något tillsatt. Jag har tänkt på det tidigare, att de rätter och den mat jag verkar klara bäst är det som är allra enklast och utan en massa extra ingredienser.

Ingen aning om flora ska sluta tillverkas, synd i så fall! Den är min favorit.
Becel finns ju i många olika varianter. Jag tycker den veganska är helt ok!
Jag älskar Flora extrasaltat och har för mig jag hörde att företaget som gör det har lagt ner.

ska kolla in både flora och Becels veganska alternativ. :)

Vi äter i stor utsträckning mjölkfritt, godaste "smöret" enligt oss är Carlshamns, vi använder deras havssalt på smörgås, bakar på margarinet och använder det flytande när vi steker.

Oatlys frachie fungerar väldigt bra i matlagning, både kall och varm. Oatlys Imat fungerar bra till såser. Sen gillar vi mandeldryck bättre än havredryck till pannkakor, stuvning osv.

Ost har vi inte hittat någon vi tycker är god så där fuskar sonen som är den som är känslig.

Men i övrigt så finns det mycket som är utan mjölk, potatissallad, potatisgratäng osv.
Det låter som Carlshamn har utökat sitt sortiment från att bara ha Carlshamn Mjölkfritt till olika sorter :D Det är den extrasaltade varianten jag har i kylen nu till smörgåsar, fick den i Smakbox nu senast, lägligt! Tänkte köpa deras margarin också! Visste inte det fanns flytande. Varför har ni olika när ni bakar och steker?

Varför föredrar ni mandeldryck bättre än havredryck till pannkakor och stuvning, mindre bismak av det eller något annat?

Hade inte koll att potatissallad och potatisgratäng fanns utan mjölk ens. Nu köper jag aldrig det (eller gör egen ens, så inte någon får för sig jag är stroppig :D Det är bara mat som jag liksom "glömmer bort finns"), förutom en gång för några år sedan när det var två gratänger på rabatt och den ena ligger fortfarande i frysen...

Plantis sojabaserade yoghurt är jättegod, speciellt jordgubb. Tror dock det är mycket socker i. Var uppmärksam i affären, de har havrebaserad också med liknande förpackning och den är oätlig.

Vi har helt slutat med vanlig matlagningsgrädde och använder bara oatlys imat, märker ingen smakskillnad alls (i maten alltså, smakar man bara rakt upp och ner är det skillnad såklart), mer praktiskt med längre hållbarhet.
Kan ha varit en havrebaserad i så fall, den var grådassig i färgen och var oätlig. Hunden blev glad, han är kräsen med sin mat men blandade ut med lite av den några gånger så gick det ned...

A1 mjölk ger dom flesta kor medan A2 mjölk kommer ifrån får, get, några ko raser. Skillnad finns i proteinet och hur vi bryter ner det i tarmen.
Aha, ja det är inte så att det är lätt att hitta tex getmjölk måste jag säga... Minns att barnen vägrade smaka när de fick veta att det var getmjölk, men jag tyckte om det. Getost är också gott. Gäller alltså att hitta en affär som har det här i så fall om det fungerar.

@Enya
Det låter som Carlshamn har utökat sitt sortiment från att bara ha Carlshamn Mjölkfritt till olika sorter :D Det är den extrasaltade varianten jag har i kylen nu till smörgåsar, fick den i Smakbox nu senast, lägligt! Tänkte köpa deras margarin också! Visste inte det fanns flytande. Varför har ni olika när ni bakar och steker?

Varför föredrar ni mandeldryck bättre än havredryck till pannkakor och stuvning, mindre bismak av det eller något annat?

Hade inte koll att potatissallad och potatisgratäng fanns utan mjölk ens. Nu köper jag aldrig det (eller gör egen ens, så inte någon får för sig jag är stroppig :D Det är bara mat som jag liksom "glömmer bort finns"), förutom en gång för några år sedan när det var två gratänger på rabatt och den ena ligger fortfarande i frysen...
😇 För att jag är lat och tycker att flytande är smidigare när jag steker. ;)

Vi upplever att det inte blir någon smakskillnad mellan mandeldryck och vanlig mjölk, med havredryck blir det enligt oss en bismak.

Det är faktiskt rätt mycket kall helfabrikat som är mjölkfritt. Skagenröra, räksallad, rödbetssallad osv.

Färdig potatisgratäng är ofta min räddning när det dessutom ska bli matlådor och vi har tröttnat på pasta. ;)

@Enya

😇 För att jag är lat och tycker att flytande är smidigare när jag steker. ;)

Vi upplever att det inte blir någon smakskillnad mellan mandeldryck och vanlig mjölk, med havredryck blir det enligt oss en bismak.

Det är faktiskt rätt mycket kall helfabrikat som är mjölkfritt. Skagenröra, räksallad, rödbetssallad osv.

Färdig potatisgratäng är ofta min räddning när det dessutom ska bli matlådor och vi har tröttnat på pasta. ;)
Nå, skönt att det är fler som kan erkänna lite lathet här och där :D

Ska sätta mandeldryck på inköpslistan också med andra ord. Och visste inte att de där rörorna var mjölkfria- alltså de vanliga man hittar i butikerna menar du? Det vore ju ändå guld, tycker jag! Menar du tex pekas potatisgratäng? Det är ju också begåvat, har aldrig tänkt på det. Då ska jag börja äta mer potatisgratäng, är rätt trött på pasta och stekt potatis och kokt potatis. Ris tröttnar jag nog aldrig på dock, men man behöver kanske variera det lite. :D

Nå, skönt att det är fler som kan erkänna lite lathet här och där :D

Ska sätta mandeldryck på inköpslistan också med andra ord. Och visste inte att de där rörorna var mjölkfria- alltså de vanliga man hittar i butikerna menar du? Det vore ju ändå guld, tycker jag! Menar du tex pekas potatisgratäng? Det är ju också begåvat, har aldrig tänkt på det. Då ska jag börja äta mer potatisgratäng, är rätt trött på pasta och stekt potatis och kokt potatis. Ris tröttnar jag nog aldrig på dock, men man behöver kanske variera det lite. :D
Pekas har en som är mjölkfri och ica har en egen som är mjölkfri. :) Jag är lat! :) Ja precis de vanliga rörorna är mjölkfria, de är ofta baserade på majonäs. :)

Dum fråga från mig, då är det alltså riktig mos med potatis och inte pulver du menar?
Borde man inte kunna ha mjölkfritt smör i istället för olja?

Bra tips! Har aldrig tänkt på att man kan göra mos så! Jag smakar ingen direkt skillnad på mammas sås som hon gör helt mjölkfri. Smakar du någon större skillnad på din mos utan mjölk?
Ja, riktigt mos. Tänkte inte på smöret, det bytte jag nog ut ännu tidigare pga. brukar inte ha hemma. Gör t.ex. pajdeg med olja också.
Svårt att säga jag är så van nu, klart man kan märka vilken variant det är men inte så stor skillnad att jag tycker den är viktig. Men jag är ingen finsmakare och idag skulle jag inte heller tycka att det var värt att börja med mjölk och smör pga. den högre kostnaden.

Min matsedel ser inte alls ut så utan snarare pasta/ris med pastasås baserad på creme fraiche eller matlagningsgrädde och potatis, kött och sås...och grönsaker till. Kotlett, köttfärsrätter och falukorv. Kyckling och fisk ytterst sällan eftersom jag glömmer. Fisk för att det är dyrt också. Oftast är det ris eller pasta och så falukorv i bitar eller kött i bitar som jag steker ihop med svamp, sparris och paprika. I med creme fraische eller matlagningsgrädde, kryddor och reder lite. En portion till mig ihop med kokta grönsaker och resten i frysen (6-7 matlådor a 200 gram). Eller så blir det stekt kotlett ihop med stekt potatis serverat med kall sås tex bea eller varm pulverbea och kokta grönsaker samt sparris och svamp. Korvstroganoff (påse med pulver utröres med vatten och mjölk) och ris, spagetti och köttfärssås är samma också, funkar i matlådor och fyller frysen med. Köttbullar, sås och potatis. Köttfärsbiffar, sås och potatis.

När jag skriver detta och tittar på din lista ser jag hur begränsad min matlagning är. Men kanske blir det lättare också för andra att förstå mitt problem lite mer? Vissa människor är bra på laga mat. Jag? Jag "eldade" upp mina pommes häromdagen på mitt första försök med dem i air fryern, så fick lägga i nya och ge det ett försök till innan jag fick till stekt kebabkött, pommes och kokta grönsaker med mild kebabdressing. Och då hade jag rotat i frysen en stund och försökte tänka utanför boxen om vad jag skulle äta till middag. :rofl:

"Ren" mat. Och nu inte i motsats till smutsig. Är nog det jag reagerar allra minst på, mat som inte är något tillsatt. Jag har tänkt på det tidigare, att de rätter och den mat jag verkar klara bäst är det som är allra enklast och utan en massa extra ingredienser.

Jag misstänkte att din mat såg ut ungefär så som du beskrev, eftersom det kändes svårt med mjölkfritt. Vi äter i vanliga fall en hel del av den mat du beskriver också, men också väldigt mycket annan typ av mat. Så det är såklart enklare för oss att bara stryka den grädd-baserade maten, och fortsätta med den andra maten, än vad det är för dig som nästan bara äter den gräddbaserade maten. Då finns det inte mycket kvar när den är borttagen och man behöver ställa om helt, vilket såklart är ett större steg!

Kanske kan du i lite högre utsträckning göra sås som är lite mer buljong/sky-baserad utan grädden? Inte samma sak men kanske kan funka till vissa maträtter iaf.

Vissa personer är kanske inte lika "känsliga" i sin smakpalett som vi är, så du kanske tycker de mjölkfria ersättningaprodukterna för grädde och creme fraiche osv smakar okej. Isf blir det ju hyfsat enkelt att ställa om ändå. Men min erfarenhet är att personer som är van att äta "vanlig" grädde och creme fraiche tycker smaken på det mjölkfria är ganska trist i jämförelse. Sen kan man väl lära sig det med. Ska bli spännande att se om du föredrar helt nya recept med annan typ av mat eller hittar rätt i mjölkfria ersättare till din vanliga mat! Din tanke att prova mjölkfritt låter ju väldigt klok i alla fall. Vår dotters läkare sa att i en månad behöver man testa för att kolla om det är sådan allergi, då mjölkprotein kan lagras i kroppen upp till en månad. Han sa att man bör märka av tydlig förbättring av symtomen efter denna månad, om det är allergi.

Tillägg: Kanske enklare om du förplanerar din nya mat en vecka i taget? Så du letat fram recept du tycker låter ok (en del av dina saker du äter är ju redan mjölkfria t.ex. kött+potatis+bea eller köttfärssås så länge du inte har smör i), handlat hem allt du behöver och sen provar. Samlar du förslag på alla dina vanliga maträtter som är hyfsat enkla att göra mjölkfria och sen lägger till några nya så kanske det inte känns fullt lika svårt. Liksom nu initialt tänka en vecka i taget, inte hela livet-omställning.

Senast ändrad:
Kan också nämna att en hel del helfabrikat funkar mjölkfritt, om man tycker sånt är ok att äta. T.ex. pyttipanna, potatisbullar, felix gulaschsoppa på burk, thai-boxar, en del märken på frysta köttbullar, falukorv. Så finns bra alternativ även när det behöver gå väldigt fort och enkelt☺️

Vad skönt att det ändå verkar vara okej med omställningen! Hoppingivande!

Kokosmjölk! Det går ner, tycker inte om kokos men kokosmjölk funkar märkligt nog, har inte tänkt på det!

Frukost och mellanmål verkar klurigt, även dietisten hade svårt med ersättning på det när knäckemackor går bort för mig. Jag kände mig lite frustrerad, hela världen äter väl inte yoghurt, macka eller knäckemacka till frukost? Men det sa jag inte.

Det är lite det jag funderade på med tråden, att tänka nytt, för ersätta verkar så krångligt. Och risken är ju faktiskt att jag inte tycker om och då äter jag ju inte, vilket är onödigt för en person som ska äta 6 gånger per dag. Det ska vara enkelt och någorlunda gott, värt det helt enkelt.

Jag kör mycket gröt och sen riskakor med gott pålägg. Bröd är något jag alltid överäter så bytt till ris/linskakor istället.

Jag har alltid, så länge jag levt, haft komplicerat förhållande till mat. IBS-mage och problem med mjölkprodukter där jag tolkat det som laktosintolerant med ibland extrem känslighet och ibland mindre extrem känslighet, kanske beroende på min IBS-mage. Skrek mig igenom de första 18 månaderna av mitt liv och ingen brydde sig egentligen om att utreda vad som var fel. Mamma gjorde till slut ett riktigt allvarligt självmordsförsök och som resultat av det fick hon antidepp och jag sömnmedel så att ...eh... hon fick sova, för att jag sov- och var tyst en stund mellan skrikperioderna i väntan på att jag skulle typ växa ifrån det där hysteriska skrikbeteendet.

Jag tror problemet jag hade då är samma som nu i någon form, krånglig mage och något jag inte tål.

Har under en lång period tänkt på mjölkproteinallergi då att plocka bort laktos ur mejeriprodukterna inte hjälper helt, men aldrig kommit till skott. Inte kan väl jag vara? Det borde vara utrett när jag var liten? Efter ett samtal med mamma insåg jag att det rent faktiskt inte är det, man har inte gjort något. Alls. Jag har som vuxen uteslutit laktos, det är allt. Och utretts för glutintolerans, vilket jag inte är och fått slaskdiagnosen IBS.

Så mitt mål är att testa. Tycker mat verkar snårig för det är så mycket hel- och halvfabrikat som innehåller något med mjölk och ärligt talat, jag har inte ork att stå och laga mat en massa, eller ens kunskap, så det är ju svårt att kunna välja bort saker. Jag är lite låst. Någon föreslog det asiatiska köket, som då mer består av mat utan mejeriprodukter, men jag vet INGET om asiatisk mat- förutom att fyra små rätter och sushi är gott och äts på tok för sällan samt att jag INTE har en aning om hur man gör något av det.... Dock letade jag upp ett recept på koreanska pannkakor och min mage protesterade inte ett dugg, vilket den brukar göra på allt jag äter (allt innehåller på något vis mejeriprodukter, mer eller mindre) och kanske ska jag ge mjölkfri kost en chans.

Men vad är mjölkfri kost? Vad är mjölkfria mellanmål? Vad är mjölkfri frukost?

Träffade nyligen dietist och hon pratade som om jag redan var mjölkproteinallergiker, vilket jag inte förstod förrän efteråt, så vi pratade inte om några sådana tips alls utan bara om just det jag behövde hjälp med då vid tillfället. Komiken inom vården. Jag säger till läkaren att jag är laktosintolerant, han säger till dietisten att jag inte tål mjölkprodukter och hon skriver i remissvar att jag har komjölksproteinallergi. Viskningsleken i den allra renaste formen :D Det var dock sporren till att ta tag i det här, dock fick jag en Smakbox med en massa yoghurt så tänkte äta upp det först under tiden jag förhör mig om mat och sådant, och SEDAN är det läge att ändra vad jag äter.

Tips någon?
Ganska asiatiskt är ju att steka ett antal grönsaker och lite kött och äta det till ris.

Dvs köp fryst broccoli eller frysta blandade grönsaker eller en wokblandning.

Sätt på ris på spisen. (helst ska det stå jasminris eller basmatiris på rispaketet på hyllan på ICA)
Stek lite kycklinglår och skaka påsen med frysta grönsaker över stekpannan, stek lite till.

Om man vill kan man nörda ned sig och ha kinesisk och eller japansk soja och sesamolja och ostronsås osv i när man steker.

Man kan också till exempel steka en lök och en squash och ett ägg och äta med ris.

Jag har alltid, så länge jag levt, haft komplicerat förhållande till mat. IBS-mage och problem med mjölkprodukter där jag tolkat det som laktosintolerant med ibland extrem känslighet och ibland mindre extrem känslighet, kanske beroende på min IBS-mage. Skrek mig igenom de första 18 månaderna av mitt liv och ingen brydde sig egentligen om att utreda vad som var fel. Mamma gjorde till slut ett riktigt allvarligt självmordsförsök och som resultat av det fick hon antidepp och jag sömnmedel så att ...eh... hon fick sova, för att jag sov- och var tyst en stund mellan skrikperioderna i väntan på att jag skulle typ växa ifrån det där hysteriska skrikbeteendet.

Jag tror problemet jag hade då är samma som nu i någon form, krånglig mage och något jag inte tål.

Har under en lång period tänkt på mjölkproteinallergi då att plocka bort laktos ur mejeriprodukterna inte hjälper helt, men aldrig kommit till skott. Inte kan väl jag vara? Det borde vara utrett när jag var liten? Efter ett samtal med mamma insåg jag att det rent faktiskt inte är det, man har inte gjort något. Alls. Jag har som vuxen uteslutit laktos, det är allt. Och utretts för glutintolerans, vilket jag inte är och fått slaskdiagnosen IBS.

Så mitt mål är att testa. Tycker mat verkar snårig för det är så mycket hel- och halvfabrikat som innehåller något med mjölk och ärligt talat, jag har inte ork att stå och laga mat en massa, eller ens kunskap, så det är ju svårt att kunna välja bort saker. Jag är lite låst. Någon föreslog det asiatiska köket, som då mer består av mat utan mejeriprodukter, men jag vet INGET om asiatisk mat- förutom att fyra små rätter och sushi är gott och äts på tok för sällan samt att jag INTE har en aning om hur man gör något av det.... Dock letade jag upp ett recept på koreanska pannkakor och min mage protesterade inte ett dugg, vilket den brukar göra på allt jag äter (allt innehåller på något vis mejeriprodukter, mer eller mindre) och kanske ska jag ge mjölkfri kost en chans.

Men vad är mjölkfri kost? Vad är mjölkfria mellanmål? Vad är mjölkfri frukost?

Träffade nyligen dietist och hon pratade som om jag redan var mjölkproteinallergiker, vilket jag inte förstod förrän efteråt, så vi pratade inte om några sådana tips alls utan bara om just det jag behövde hjälp med då vid tillfället. Komiken inom vården. Jag säger till läkaren att jag är laktosintolerant, han säger till dietisten att jag inte tål mjölkprodukter och hon skriver i remissvar att jag har komjölksproteinallergi. Viskningsleken i den allra renaste formen :D Det var dock sporren till att ta tag i det här, dock fick jag en Smakbox med en massa yoghurt så tänkte äta upp det först under tiden jag förhör mig om mat och sådant, och SEDAN är det läge att ändra vad jag äter.

Tips någon?
Vissa mjölkproteinallergiker jag har lagat mat åt kan äta getost och ha getmjölk tex och mjölk från andra djur än kor, typ fårost. Andra kan säkert inte det.

Några jag känner från Holland har alltid majonäs på mackorna istället för smör för de tycker det är godare, ngt att testa kanske.

Tänker att nästan allt du gör kan fungera lika bra om du bara låter bli att hälla i mjölkprodukten.

Dvs kött i bitar som steks med svamp och sparris och paprika och -INTE i med creme fraische. Klart :)
Korvstroganoff -gör likadant men häll över krossade tomater någon grönsak och krydda -INTE i med pulver eller mjölk.

Sedan kan man ju ha kokosmjölk såklart, men vi brukar äta det du äter men utan mjölkprodukten. (Eller vi äter och dricker mjölk som vanligt, men just de där rätterna gillar vi mer utan.)

Och steker i rapsolja helt enkelt.

Men btw var jättenoga med korven, hur mycket korv som helst har mjölkprotein i sig. Kolla innehållsförteckningen.

Tänker att nästan allt du gör kan fungera lika bra om du bara låter bli att hälla i mjölkprodukten.

Dvs kött i bitar som steks med svamp och sparris och paprika och -INTE i med creme fraische. Klart :)
Korvstroganoff -gör likadant men häll över krossade tomater någon grönsak och krydda -INTE i med pulver eller mjölk.

Sedan kan man ju ha kokosmjölk såklart, men vi brukar äta det du äter men utan mjölkprodukten. (Eller vi äter och dricker mjölk som vanligt, men just de där rätterna gillar vi mer utan.)

Och steker i rapsolja helt enkelt.

Men btw var jättenoga med korven, hur mycket korv som helst har mjölkprotein i sig. Kolla innehållsförteckningen.

Oatly imat är en grej vi använder mycket. Kalas som mjölk/gröddsubstitut i matlagning.

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Laktastabletter
  • Vegansk mat
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat