Jag har alltid, så länge jag levt, haft komplicerat förhållande till mat. IBS-mage och problem med mjölkprodukter där jag tolkat det som laktosintolerant med ibland extrem känslighet och ibland mindre extrem känslighet, kanske beroende på min IBS-mage. Skrek mig igenom de första 18 månaderna av mitt liv och ingen brydde sig egentligen om att utreda vad som var fel. Mamma gjorde till slut ett riktigt allvarligt självmordsförsök och som resultat av det fick hon antidepp och jag sömnmedel så att ...eh... hon fick sova, för att jag sov- och var tyst en stund mellan skrikperioderna i väntan på att jag skulle typ växa ifrån det där hysteriska skrikbeteendet.
Jag tror problemet jag hade då är samma som nu i någon form, krånglig mage och något jag inte tål.
Har under en lång period tänkt på mjölkproteinallergi då att plocka bort laktos ur mejeriprodukterna inte hjälper helt, men aldrig kommit till skott. Inte kan väl jag vara? Det borde vara utrett när jag var liten? Efter ett samtal med mamma insåg jag att det rent faktiskt inte är det, man har inte gjort något. Alls. Jag har som vuxen uteslutit laktos, det är allt. Och utretts för glutintolerans, vilket jag inte är och fått slaskdiagnosen IBS.
Så mitt mål är att testa. Tycker mat verkar snårig för det är så mycket hel- och halvfabrikat som innehåller något med mjölk och ärligt talat, jag har inte ork att stå och laga mat en massa, eller ens kunskap, så det är ju svårt att kunna välja bort saker. Jag är lite låst. Någon föreslog det asiatiska köket, som då mer består av mat utan mejeriprodukter, men jag vet INGET om asiatisk mat- förutom att fyra små rätter och sushi är gott och äts på tok för sällan samt att jag INTE har en aning om hur man gör något av det.... Dock letade jag upp ett recept på koreanska pannkakor och min mage protesterade inte ett dugg, vilket den brukar göra på allt jag äter (allt innehåller på något vis mejeriprodukter, mer eller mindre) och kanske ska jag ge mjölkfri kost en chans.
Men vad är mjölkfri kost? Vad är mjölkfria mellanmål? Vad är mjölkfri frukost?
Träffade nyligen dietist och hon pratade som om jag redan var mjölkproteinallergiker, vilket jag inte förstod förrän efteråt, så vi pratade inte om några sådana tips alls utan bara om just det jag behövde hjälp med då vid tillfället. Komiken inom vården. Jag säger till läkaren att jag är laktosintolerant, han säger till dietisten att jag inte tål mjölkprodukter och hon skriver i remissvar att jag har komjölksproteinallergi. Viskningsleken i den allra renaste formen

Det var dock sporren till att ta tag i det här, dock fick jag en Smakbox med en massa yoghurt så tänkte äta upp det först under tiden jag förhör mig om mat och sådant, och SEDAN är det läge att ändra vad jag äter.
Tips någon?