Bukefalos 28 år!

Mjukstart eller vänta med dagis?

P

Pem

Vi håller på att planera för vår sons dagisstart, han är bara 7 månader men man måste ju böra någon gång. Från början hade vi tänkt att han skulle börja på dagis i januari nästa år, då är han 1 år och 5 månader. Då ska både jag och sambon jobba i princip heltid, om vi lyckas fixa med scheman och flextid vill säga.

En ny idé har dykt upp på senaste tiden. Sambon ska vara pappaledig från slutet av sommaren men kommer att jobba en viss del hemifrån på kvällar och helger. Det möjliggör att sonen kan börja vara lite på dagis redan från ett års ålder. Det skulle då röra sig om max 3 dagar i veckan, några timmar åt gången.

Jag kan tänka mig att det kan vara ett bra alternativ med en mjukstart, kanske bara är roligt att vara lite på dagis när man är 1 år? Jag har ingen aning, min erfarenhet av barn sträcker sig nästan uteslutande till min egna son ;). Vad tror ni? Är det kanske bäst att skjuta på dagisstarten så länge som möjligt?

En ytterligare fördel, som naturligtvis inte är avgörande, är att här på Södermalm så är det platsbrist och nya platser blir bara lediga i augusti. Resten av året är det bara ströplatser och man kan tvingas åka till andra stadsdelar.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Har inga egna barn ännu, men tänkte ha en åsikt ändå ;)
Tycker det låter bra! Om tiden inte är så lång och inte så många dagar i veckan, så varför inte?? och att det dessutom skulle hjälpa er att få en dagisplats redan iår och inte behöva vänta tills nästa år är väl bara + ??
Vi har ju det kanoners här i Sverige som kan vara hemma så länge med våra barn! Att kunna mjukstarta så tidigt borde väl vara bra! Gick själv på dagis som liten, och har bara goda minnen från det :)
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Vi mjukstartade så när Hampus var 13-14 månader och det gick faktiskt över förväntan (var själv sjukskriven just då)

Känns schysstare än att låta dem vänja sig i lugn och ro än att skola in 1-2 veckor och sedan låta dem gå heltid, har man bara ett par timmar i veckan kan man ju köra en ganska lugn inskolning.

Hampus älskar dessutom sitt dagis och tyckte bara det var roligt när han fick börja gå heltid efter att ha gått 15 timmar i veckan innan.

Så jag tycker din idé låter bra.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Att börja med dagis då barnet är runt året (12 månader) är väldigt bra för det accepterar det lättast då.
Och att då kunna ha korta dagar och bara följa barnets tempo i inskolningan är alldeles underbart för alla inblandade.

Jag har kunnat göra så.
Och det har landat på runt 5 timmar om dagen med sovande när barnet har fått styra.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Tycker det låter klokt och det är en fantastisk möjlighet att skola in länge och långsamt.

Jag skulle hellre ha 5 korta dagar än två lediga och tre lite längre. Små barn kan ibland "glömma" förskolan om de är lediga för mycket. Lite större barn har lättare att klara lediga dagar.

Att lita på personalen och tillåta sitt barn att knyta an till andra vuxna är en tillgång för en förälder.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Jag hade nog valt mjukstartsalternativet. Då blir det inte så viktigt att inskolningen funkar perfekt redan från början.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Jag har också hört att 12 månader kan vara en bra ålder, hoppas det stämmer för oss också. Det känns väldigt skönt vi kan vara helt flexibla de första 5 månaderna. Jag kan föreställa mig att det blir väldigt jobbigt om inskolningen inte fungerar till 100 % och man måste till jobbet när man vet att ens barn inte trivs :(.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Ja, det känns bra att kunna gå fram långsamt och i värsta fall backa tillbaka göra om inskolningen.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Hm, funderar lite på vad som är det bästa alternativet med tider. Jag hörde att någon pratade om att dagispersonalen inte gillar att barn har alltför korta tider. Något om att de inte kommer in i gemenskapen bland de andra barnen och att det blir väldigt splittrat. Känner någon ingen det resonemanget?
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Beror på hur korta tider. Att gå långa tider är nog inget som någon strävar efter. Men det är ju bra om de kan vara med på hela förmiddagens verksamhet och så lunch. Direkt efter lunch så brukar de ju sova om de är små, så det får styra från fall till fall.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Vår tjej börjar på dagis i maj då hon är 15 månader. Hon kommer att vara där tre dgr i veckan fram till augusti då det blir fyra. Kände att det var bra att mjukstarta. Fördelen här hos oss är att man kan få dagisplats när som helst på året (om det finns plats). Förstår att det är knepigare för er med platser. Men som sagt, vi får väl se hur det går ;)
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Jag valde en långsam start för Sebastian. Han skolades in som ca 13 mån gammal, och efter inskolningens slut fick han gå 15 timmar i veckan, fördelat på 3h/dag. Han trivdes himla bra, och efter 2½ mån beslutade vi oss för att öka på tiden. Han ville nämligen inte gå hem efter bara 3 timmar :crazy:

När vi skulle byta tider tog det oss, mig och personalen då, nästan 1 månad att hitta tider som fungerade bra för honom. Kom han dit senare än kl 9, så vägrade han att sova senare på dagen.. Hämtade jag för tidigt så var han jätteledsen och stressad bara. Jag hade siktat på 5 h/dag, men det blev 6 till slut. Nu sitter alla tider perfekt, och fungerar verkligen optimalt för honom. Det är få förunnat att verkligen kunna anpassa tiderna helt och hållet efter barnet! Nu är han pigg och glad hela dagen, äter bra, sover gott och älskar det!

Trots det så fick vi ett litet bakslag nyss, vid 18 mån ålder. Lämningarna grät han vid, och jag kände mig hemsk. Men personalen försäkrade att det tog max 1-2 min efter att jag gått, och sen var han lika glad som vanligt igen. Så jag fick ha is i magen och köra på med rutinerna, och nu har det släppt igen. Han kan fortfarande bli ledsen ibland, men inte hysterisk, och det släpper så fort jag stängt dörren.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Jag brukar ta ett kort på de barn som gråter när föräldrarna gått. Sen skriver jag klockslag på fotot och lägger ned i deras korg så att föräldrarna får det när de går hem. Då ser de ett glatt barn 3 minuter efter att föräldrarna gått :D
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Ja, det är ungefär så det är här! Dom lägger förvisso inget kort, men dom är alltid mycket noga med att berätta hur lång tid det tog innan han blev glad igen och allt som händer. Mycket uppskattat! Man går ju självklart därifrån med dåligt samvete ibland, när man ser att ens son blir ledsen. Men jag vet att hans personal hanterar det jättebra, dom är verkligen superfantastiska. Så alla andra dagar när han leendes springer in och leker vet man att personalen verkligen gör sitt jobb bra, som får min lilla mammagris att trivas :D Han har en "favoritfröken" (Ja, det blev fröken nu, det lät så fult med favoritbarnskötare ;)) som lämningarna alltid fungerar allra bäst med, men efter lämningen är klar så är han självgående resten av dagen..
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Hm, funderar lite på vad som är det bästa alternativet med tider. Jag hörde att någon pratade om att dagispersonalen inte gillar att barn har alltför korta tider. Något om att de inte kommer in i gemenskapen bland de andra barnen och att det blir väldigt splittrat. Känner någon ingen det resonemanget?

Det är super att vara med hela förmiddagen och lunch eller hela eftermiddagen. Vi hade Eskil på halvtid nästan varje dag 9.30- 14 vilket betydde att han trodde han var där 2½-3 timmar - sedan sov han gott ute vilket vi hade svårt att ordna själva då vi inte bor på bottenplan och det är rökigt på balkongerna :mad: Vi hämtade lagom tills det var dags att vakna och rullade bara hem med vagnen med nöjd utsövd ett-åring. Han var 14 månader och överlycklig att få stanna med storebror på det superroliga stället!

Det är ju ingen större mening med att hämta hem dem när de ändå precis ska sova, liksom. Bättre att jobba ostört då så man kan dra ut på deltiden längre :idea:
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Det låter ju superbra! Hoppas att vi kan få till det på ett så bra sätt också. Det lutar verkligen åt att vi börjar lite med dagis när han är 12-13 månader.

Det enda negativa som jag ser i det hela nu är att sambon inte får den kompletta "föräldraledighets"-upplevelsen. Jag både tycker synd om honom och är avundsjuk. Jag hade gärna jobbat typ 20 % och varit med gullungen resten av tiden :love:.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Börja jobba nu då och låt honom vara hemma :idea:

Och se till att han roddar allt med inskolning, lämning och hämtning sedan när han jobbar deltid i höst.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Tyvärr kan jag inte bara jobba 20 % på mitt jobb, annars hade vi absolut gjort så. Jag är inte villig att jobba så mycket mer än så just nu, dessutom är det ju snart sommar och då är vi lediga hela familjen och sen tar sambon över i augusti.

Och se till att han roddar allt med inskolning, lämning och hämtning sedan när han jobbar deltid i höst.
Självklart ska han göra det ,och några dagar i veckan ska han ju vara helt hemma.
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Bra idé med fotot!

Tack alla för era svar, det var mycket hjälpsamt :bow:!
 
Sv: Mjukstart eller vänta med dagis?

Jag tycker att det låter som en strålande idé! Att mjukstarta är absolut att föredra! Tänk om alla haft möjlighet att göra som ni! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 778
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 537
Senast: jemeni
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp