Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Fast det är ett problem att ta ifrån ungdomarna ett sätt de är så vana vid, särskilt på högstadiet. Jag är egentligen helt för, och börjar man nu så kommer ju dagens småbarn växa upp på samma sätt som vi gjorde, det vill säga med ett mobilfritt liv i skolan och det blir normen. Men för de som redan går på högstadiet tar vi ju ifrån dem nått som de alltid har haft innan?

Jag tänker framför allt på de ungdomar som har någon slags problem. Om det sen är mobbing eller fysiska orsaker eller vad det än är, men det kan vara en otrolig trygghet att ha den livlinan att nå någon man är trygg med. Jag har en kusin som precis börjat nian. Hen har varit hemmasittare nästan hela åttan, och det är ett enormt steg för hen att överhuvudtaget ta sig till skolan. Att hen inte kan nå sina föräldrar är en oerhörd otrygghet och gör inte precis att steget att gå till skolan blir lättare. Lärarna har hittills inte samarbetat med föräldrarna alls och har snarare ifrågasatt vården, så jag förstår alla dagar i veckan om hen inte vill gå till läraren och fråga om hen får ringa mamma.

Och ja, här har det gjorts en deal om att hen ska få gå till skolbiblioteket. Men i praktiken får hen inte det, för då blir det orättvist mot de andra eleverna, så när hen frågar om att få gå dit får hen nej. Trots att detta är vad föräldrar och skolan egentligen kommit överens om. Men det gäller tydligen bara när föräldrarna är med. Och då kan jag tänka mig att samma resonemang skulle bli aktuellt om vissa barn skulle tillåtas ha mobilerna på rasterna...

Nej det är absolut inte kollektiv bestraffning. Det är att designa en lärmiljö som hjälper eleverna.

Det är inte en bestraffning när resonemanget är "Mobiler och andra digitala hjälpmedel förhindrar barns inlärning och sociala utveckling, därför ska vi ha en skola som är så fri från dessa som möjligt".

Mobilerna tas inte bort därför att några barn missköter sig, utan mobilerna tas bort för att de, på det stora hela, är negativa för barn i skolmiljön.

Barn som har det jobbigt ska istället ha stöd som inte är skärmberoende.

Och det låter så fint att de barnen ska få stöd. När är det tänkt att börja? För skolan haft många år på sig att komma på en strategi. Ensamma utstötta barn fanns redan på min tid. Ännu har inget annat än fina ord riktats till de barnen.

Ja, det är jättesorgligt. Jag läste häromdagen att många barn och unga läser fysiska texter som de läser digitala texter. Det vill säga snabbt och summerande istället för att läsa grundligt och "få med sig" hela innebörden av vad det står. Så digitala texter har med andra ord förstört läsförmågan, även om barn och unga får en bok att läsa! Jag är så glad att vi inte ska använda skärmar i förskolan numera, utan att barnen istället ska fokusera på att uppleva världen analogt. Kanske vi kan vända en negativ trend!
Jag har alltid varit en "snabbläsare" och kunnat skumma igenom en text på nolltid och sållat bort allt "snömos" och bara fått fram det viktigaste men så har jag inte läst så mycket skönlitteratur heller eftersom facklitteratur inom teknik och elektronik varit mitt intresse. Alla påstår ju att youtubevideos är nån sorts gudagåva när man ska lära sig nåt, ha vilket skit säger jag, ge mig informationen i skrift istället och jag löser problemet snabbare än videon på skärmen. Skriftlig dokumentation ska det va annars får det va.

Och det låter så fint att de barnen ska få stöd. När är det tänkt att börja? För skolan haft många år på sig att komma på en strategi. Ensamma utstötta barn fanns redan på min tid. Ännu har inget annat än fina ord riktats till de barnen.

Jag vet att modellen inte är perfekt. Men om vi vänder på det, så tycker du att det är helt okej att en hel generation av barn och ungq får sämre sociala, empatiska och kognitiva funktioner, så att vissa barn kan få social tröst via en mobil?

Jag vet att modellen inte är perfekt. Men om vi vänder på det, så tycker du att det är helt okej att en hel generation av barn och ungq får sämre sociala, empatiska och kognitiva funktioner, så att vissa barn kan få social tröst via en mobil?

Jag menar att det i det här fallet är fel med kollektiv bestraffning för att en del barn inte kan hantera mobiler.

Tycker du att det är ok att offra de svaga för att ha en mobilfri skola? Vi vet båda två att skolorna inte klarar av att hjälpa de barnen som sitter ensamma på rasterna. Så snälla, inga fler fina ord. De hjälper inte de barnen.

Jag menar att det i det här fallet är fel med kollektiv bestraffning för att en del barn inte kan hantera mobiler.

Tycker du att det är ok att offra de svaga för att ha en mobilfri skola? Vi vet båda två att skolorna inte klarar av att hjälpa de barnen som sitter ensamma på rasterna. Så snälla, inga fler fina ord. De hjälper inte de barnen.

Vad ska skolan göra för de som sitter ensamma?*

Varför är mobilinnihavandet så viktig för 'de svaga'?

(Jag satt också ensam på alla raster hela mellan och högstadiet. Det fanns inga mobiler då. Mobilen hade ju, på intet sätt, gjort mig mindre ensam, svag eller utstött)

*skolan jag jobbade på erbjöd saker att göra under rasttid, både med och utan vuxenövervakning. Men ingen kan tvinga någon att vara med. Inte heller kan man tvinga Pelle att umgås med Olle. Det enda jag sett som hjälpt är att ta bort raster men det är inte hållbart heller.

Vad ska skolan göra för de som sitter ensamma?*

Varför är mobilinnihavandet så viktig för 'de svaga'?

(Jag satt också ensam på alla raster hela mellan och högstadiet. Det fanns inga mobiler då. Mobilen hade ju, på intet sätt, gjort mig mindre ensam, svag eller utstött)

*skolan jag jobbade på erbjöd saker att göra under rasttid, både med och utan vuxenövervakning. Men ingen kan tvinga någon att vara med. Inte heller kan man tvinga Pelle att umgås med Olle. Det enda jag sett som hjälpt är att ta bort raster men det är inte hållbart heller.

För att skolan har ett kompensatorislt uppdrag. Ett uppdrag som den misslyckas med.

Detta är inte svar på mina frågor

Det är det svaret du får. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har dessutom en skyldighet att se till att alla elever får den utbildning de har rätt till. Tyvärr struntar de flesta skolor i det och gör inget, väldigt lite eller helt fel saker för en stor grupp elever.

Vad skolan ska göra för den ensamma eleven är skolans uppdrag att lösa. Det beror på de individuella eleverna. Men jag kan tycka att på rasten på skolan ska inte elever rätt att klicka ihop sig och utesluta andra. På fritiden får de umgås med vem de vill. Men jag anser att eftersom skolan är obligatorisk så har skolan en skyldighet att se till så att alla elever mår bra den tod den tvingas vara där.

Mitt barn gick på en mobilfri skola. Men satt ändå ensam på rasterna. De andra barnen var helt enkelt inte välkomnande alls. De hade sina klickar de umgicks i och de enda som fick vara med i klickarna var barn som redan var väldigt framåt och socialt orädda. De osäkra barnen. De blyga barnen. Barnen med autism som inte förstod det sociala spelet som klickarna byggde på hade ingen plats i nån klick eller nåt socialt sammanhang på skolan alls. Lärarna gjorde inget. Några såg det och sa till barnet att det borde leka med andra barn istället för att sitta ensam men hjälpte överhuvudtaget inte till. I det läget är en mobil guld värd för att skoldagen ska gå att uthärda. Fina ord från skolan är i min erfarenhet bara fina ord men leder extremt sällan till något mer.
Ja jag tycker det är lite konstigt att vissa förskolepedagoger och lärare man stött på är sämre på att introducera nya barn än folk i stall är på att introducera nya hästar. Men rimligen ingår det i utbildningen eller finns ett slags lathund om hur det ska göras?

Däremot säger lärare, verkar det som, att klimatet iom mobbing på sociala medier har försämrats. Jag vet dock inte om det gjorts någon jämförelse. Antalet hemmasittare har ju dock ökat radikalt på senare år och psykisk hälsa sjunker hela tiden. Sedan har ju den sjunkit länge men det behöver ju inte betyda att den går upp emellan, den kanske bara sjunker år efter år stadigt. Ingen aning.

Jag är väldigt positiv till förbudet. Jag kan tänka mig att det blir en omställning initialt för både barn och föräldrar i mellanstadiet/högstadie-ålder som har vant sig vid att ha mobilen till konstant kommunikation och underhållning.

Sen finns det ju inget som är bra för exakt alla eller dåligt för exakt alla. Men för de allra flesta barn och unga kommer det vara positivt för deras utveckling och lärande.

Jag har barn i lågstadiet på en F-6 skola som redan är mobil fri (det kanske alla lågstadie är?) och jag är glad det kommer fortsätta vara så. Jag ser hur mkt skärmar/spel drar i uppmärksamheten för min 8-åring.

Mina barns skola har alltid varit mobilfri.
De har fått lämna in sina mobiler på morgonen och fått dem tillbaka när de slutar. Tycker att det är jättebra. Vill man kontakta sitt barn under dagen skriver man ett meddelande till deras mentor som framför det till barnet. Samma åt andra hållet om barnet vill mig något så skriver eller ringer mentorn.
Det är dock väldigt sällan det behövs kontakt under dagen, barnen får ju tillbaka telefonerna när de slutar och kan ringa mig och fråga om de vill följa med en kompis hem eller så.

Jag är lite kluven. Jag tycker generellt att mobilfri skola är bra. Mitt barn har redan haft det en termin och ungdomarna började ta med sig skateboard, cyklar mm till skolan kort efter mobilförbudet. Vi köpte ett vanlig armbandsur till honom då de tar promenader på de längre rasterna.

Däremot känner jag för de barn som är ensamma,mobbade och utstötta. Kusinen har haft det tufft i skolan och hans trygghet har varit att kunna smsa med sin mamma på raster. Mobilen blir ett sällskap istället för att sitta och känna sig ensam och inte veta vad man ska göra.

Tyvärr är det många skolor som inte ser eller engagerar sig i de eleverna. Jag jobbar på en kommun och blir så ledsen av att höra hur många skolor inte tar tag i de problem som uppstår bland barnen.
Jag känner ju att jag är för förbud. Självklart är det säkert bra för flera att inga elever umgås med varandra men så som jag hört spelar de i perioder spelen på högsta volym och det är ett fruktansvärt oväsen för känsliga och supertrist att ingen vill prata.

Det är det svaret du får. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har dessutom en skyldighet att se till att alla elever får den utbildning de har rätt till. Tyvärr struntar de flesta skolor i det och gör inget, väldigt lite eller helt fel saker för en stor grupp elever.

Vad skolan ska göra för den ensamma eleven är skolans uppdrag att lösa. Det beror på de individuella eleverna. Men jag kan tycka att på rasten på skolan ska inte elever rätt att klicka ihop sig och utesluta andra. På fritiden får de umgås med vem de vill. Men jag anser att eftersom skolan är obligatorisk så har skolan en skyldighet att se till så att alla elever mår bra den tod den tvingas vara där.

Vilken del av det kompensatoriska uppdraget (alla elever skall ha möjlighet att uppnå målen) har med att sitta ensam i korridoren att göra?

Skolan skall se till att alla elever är trygga och har studiero, men det ligger inte under det kompensatoriska uppdraget.

Där ligger snarare saker så som tillgång till lovskola, studie/läxstöd, studiestöd på modersmål, vissa anpassningar mm.

Vilken del av det kompensatoriska uppdraget (alla elever skall ha möjlighet att uppnå målen) har med att sitta ensam i korridoren att göra?

Skolan skall se till att alla elever är trygga och har studiero, men det ligger inte under det kompensatoriska uppdraget.

Där ligger snarare saker så som tillgång till lovskola, studie/läxstöd, studiestöd på modersmål, vissa anpassningar mm.
🙏 Tack, nu slapp jag skriva det.

Och ja, här har det gjorts en deal om att hen ska få gå till skolbiblioteket. Men i praktiken får hen inte det, för då blir det orättvist mot de andra eleverna, så när hen frågar om att få gå dit får hen nej. Trots att detta är vad föräldrar och skolan egentligen kommit överens om. Men det gäller tydligen bara när föräldrarna är med. Och då kan jag tänka mig att samma resonemang skulle bli aktuellt om vissa barn skulle tillåtas ha mobilerna på rasterna...
Det där är jättemärkligt, när jag gick högstadiet (och mellanstadiet) var skolbiblioteket öppet hela dagarna för alla och fullt av elever som läste böcker, OKEJ eller spelade spel. (dvs lugnt men för alla).

Så nu är det tydligen begränsning på tillgång till skolbibliotek överallt. :(

på ungens skola snodde kommunen halva skolhuset, idrottslokalerna och bibliotekslokalerna och gjorde dem till kulturcentrum. Biblioteket har kortat öppettider tills elever inte kan låna böcker alls iom att de inte gillar ungdomar (som varit stökiga, men). Samtidigt som skolan inte har ett skolbibliotek eftersom biblioteket ligger där.

knapplån
(Btw måste skolan betala 1000 kr för varje idrottslektion i lokalen så de är ute mestadels och de kan inte duscha för då måste läraren gå och låsa upp dörren för den elev som vill duscha eller byta om. Så de jumpar i det de alltid har på sig. Och så gör han då som @Lingon skrev, kan plötsligt ibland berätta vilken ute eller inne lokal det är 15 minuter innan lektionen. Så då måste man springa eller cykla. Byta om är oavsett inte på kartan.)

Hela schemaläggningen och planeringen ger en känsla av ad hoc och slarv pga teknik som gör att de inte känner att de behöver planera. Scheman rullar också på en skärm numera istället för papper på anslagstavla, så det kan ta 10 minuter att se schemat för sin klass om man behöver.)

Att en mattelektion kan vara 20 minuter lång på högstadiet, och att lärarna på lågstadiet och mellanstadiet går ut och letar och tjuter på skolgården när rasten är slut istället för ringklocka har jag väl sagt?

Jag har alltid varit en "snabbläsare" och kunnat skumma igenom en text på nolltid och sållat bort allt "snömos" och bara fått fram det viktigaste men så har jag inte läst så mycket skönlitteratur heller eftersom facklitteratur inom teknik och elektronik varit mitt intresse. Alla påstår ju att youtubevideos är nån sorts gudagåva när man ska lära sig nåt, ha vilket skit säger jag, ge mig informationen i skrift istället och jag löser problemet snabbare än videon på skärmen. Skriftlig dokumentation ska det va annars får det va.
Tycker youtube är jättebra när man vill lära sig sticka :)

Inga barn kan hantera sina mobiler (och praktiskt taget inga vuxna, speciellt inte pensionärer).

I den synvinkeln är alla barn svaga. Enklare i så fall om de kan ge enstaka undantag.

Det där är jättemärkligt, när jag gick högstadiet (och mellanstadiet) var skolbiblioteket öppet hela dagarna för alla och fullt av elever som läste böcker, OKEJ eller spelade spel. (dvs lugnt men för alla).

Så nu är det tydligen begränsning på tillgång till skolbibliotek överallt. :(

på ungens skola snodde kommunen halva skolhuset, idrottslokalerna och bibliotekslokalerna och gjorde dem till kulturcentrum. Biblioteket har kortat öppettider tills elever inte kan låna böcker alls iom att de inte gillar ungdomar (som varit stökiga, men). Samtidigt som skolan inte har ett skolbibliotek eftersom biblioteket ligger där.

knapplån
(Btw måste skolan betala 1000 kr för varje idrottslektion i lokalen så de är ute mestadels och de kan inte duscha för då måste läraren gå och låsa upp dörren för den elev som vill duscha eller byta om. Så de jumpar i det de alltid har på sig. Och så gör han då som @Lingon skrev, kan plötsligt ibland berätta vilken ute eller inne lokal det är 15 minuter innan lektionen. Så då måste man springa eller cykla. Byta om är oavsett inte på kartan.)

Hela schemaläggningen och planeringen ger en känsla av ad hoc och slarv pga teknik som gör att de inte känner att de behöver planera. Scheman rullar också på en skärm numera istället för papper på anslagstavla, så det kan ta 10 minuter att se schemat för sin klass om man behöver.)

Att en mattelektion kan vara 20 minuter lång på högstadiet, och att lärarna på lågstadiet och mellanstadiet går ut och letar och tjuter på skolgården när rasten är slut istället för ringklocka har jag väl sagt?
Jag kanske ska tillägga att det är en stor skola med en av kommunens bästa rektorer, där alltså nära all personal kan namnen på alla ungar, och dessutom ligger i ett utsatt område så har mycket mer pengar och resurser än andra skolor i kommunen (som inte satsar på utbildning) iom det statliga stödet. Så detta är alltså en bra skola med mer än genomsnittliga resurser för kommunen, inte en dålig skola. (oh btw det är Socialdemokraterna i ledning sedan många herrans år, bara så ni inte tänker att det är en lågskattekommun eller ngt.).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?